این هواپیما از نوع " ایران 140 " (آنتونوف 140)و متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان بود و تهران را به مقصد طبس ترک کرده بود.
این هواپیما دقایقی هنگام بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در انتهای باند دچار مشکل شده و بر فراز شهرک آزادی دچار سانحه میشود.
محمد ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور در این باره اظهار داشت: ساعت 9:20 دقیقه امروز هواپیمای مسیر تهران - طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهانایر هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست میدهد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط میکند.
وی ادامه داد: در این هواپیما گروه پروازی شامل دو نفر خلبان، دو نفر مهماندار، دو نفر گروه فنی و دو نفر گارد امنیت پرواز بوده است.
مدیر عامل شرکت فرودگاهها بیان کرد: در این پرواز 34 مسافر بزرگسال، 3 نوزاد زیر دو سال و 3 کودک زیر 12 سال حضور داشتند.
تازهترین اخبار منتشره موید آن است که تاکنون 39 مسافر و خدمه هواپیما کشته شدهاند و مابقی که به بیمارستان انتقال یافته اند، دچار سوختگی های شدید و آسیبهای جسمی هستند.
برخی اخبار اولیه حاکی از تعلق هواپیما به سپاه پاسداران داشت اما روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تکذیب کرد. به گفته وی، هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان ایر بوده است که هیچ وابستگی به سپاه پاسداران ندارد.
بنا به گزارشها، ساعت دقیق وقوع سانحه برای هواپیمای مسافربری 9:45 صبح امروز بود که 27 دقیقه پس از پرواز آن رخ داد.
برخورد با کارخانه شیشه مینا
سخنگوی امداد و نجات سازمان هلال احمر هم گفته است این هواپیما با کارخانه شیشه مینا برخورد کرده و تعدادی از کارگران آن مصدوم شدهاند.
در تازهترین خبر اعلام شد که خلبان هواپیمای ایران 140 که صبح امروز سقوط کرد اوکراینی نبوده بلکه ایرانی بوده و در این سانحه جان باخته است.
همچنین جعبه سیاه هواپیما پیدا شده و تا زمان بررسی موارد ثبت شده در آن برای پیگیری علت سقوط هواپیما باید صبر کرد.
سردار احمدیمقدم فرمانده نیروی انتظامی کشورمان هم در جمع خبرنگاران گفت: این هواپیما دارای 40 مسافر و 8 خدمه پرواز بوده است. شایعاتی که این هواپیما را متعلق به سپاه پاسداران اعلام کرده تکذیب میکنیم.
وی ادامه داد: این هواپیما به سوی طبس پرواز کرده بود که در جاده کرج و پس از تهرانسر، به دلیل نقص فنی یکی از موتورهایش آتش گرفته و سقوط کرده است.
دوربینهای ترافیک هنگام سقوط این هواپیما را ثبت کردهاند که نشان میدهد موتور ایران 140 آتش گرفته است.
اعلام اسامی نجات یافتگان
بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی در حادثه سقوط هواپیما که 48 سرنشین و خدمه داشت، 39 نفر تاکنون جان باخته اند و 9 نفر زنده هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در این سانحه از مجموع 48 سرنشین هواپیما 38 نفر در دم کشته شدند و یک نفر از مسافران نیز در بیمارستان پیامبران جان خود را از دست داد. 9 نفر از مصدومان نیز هم اکنون تحت درمان هستند هرچند حال چندتن از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور دو نفر از کشته شدگان را خلبان و کمک خلبان، دو نفر را مهماندار، دو نفر کادر فنی و دو نفر دیگر را اعضای گارد امنیت این هواپیما عنوان کرد و افزود: 32 مسافر بزرگسال، 3 کودک زیر دو سال و سه نوجوان زیر 12 سال در بین کشته شدگان حضور داشته اند.
این هواپیما دارای شماره ثبت EP-GPA و متعلق به هواپیمایی سپاهان بود.
اسامی نجات یافتگان به این شرح اعلام شده است:
شهربانو شوکت، امین مزرعتی، علی دالوندی، عزت الله دالوندی، حمید یا تیمور خسروی، مصطفی مزرعتی، زهره شکاری، همچنین زوجی به نام محمد عابد زاده و مریم قهرمان.
نامبردگان هم اینک در بیمارسان امام خمینی(ره) تهران بستری شده اند.
جان باختن نماینده پیشین مردم طبس
بر اثر حادثه سقوط هواپیمای تهران - طبس،مهندس ماشاءالله شکیبی نماینده اصلاح طلب مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس ششم به همراه یکی از اعضای خانواده اش جان خود را از دست دادند.
به گزارش فارس، شکیبی نماینده پیشین مجلس با چند نفر از اعضای خانوادهاش با این هواپیما راهی طبس بودند.
بنا به گزارشها، در حال حاضر کمیسیونی در طبس در حال برگزاری است که در پایان این جلسه اسامی افرادی که جان خود را از دست دادهاند، اعلام میشود.
استاندار خراسان جنوبی ضمن صدور پیام تسلیت و ابراز همدردی با مجروحین و خانواده های کشته شدگان سانحه سقوط هواپیمای مسافربری تهران – طبس، یک روز در استان و دو روز در طبس عزای عمومی اعلام کرد.
دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیامی، به خانواده کشته شدگان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری تسلیت گفت و از سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر سازمانهای مسئول خواست تا علت بروز این سانحه را مورد بررسی و شناسایی قرار دهند و نتیجه را اعلام کنند.
اسامی 30 قربانی سقوط هواپیما
اسامی 30 نفر از کشته شدگان سانحه هوایی تهران عصر امروز منتشر شد اما هنوز هویت 9 تن دیگر معلوم نیست.
به گزارش مهر، اسامی کشته شدگان عبارت است از: عصمت عرب شیبانی، فرزاد آزاده، رضا بدری، نسرین بیطرف ثانی، غلامرضا عدالت، غلامحسین قاسمی، قاسم قویانوری، مهدیه هوایی، رحمت الله حیدری، مژگان جهانگیری، محمد کاشانی، آوینا کاظمی، مجید کاظمی، فرزاد خاندوستانی، عصمت خسروی، خدابخش خسروی، بیژن خسروی، شروین خسروی، زهرا خسروی، علی اصغر منافی، سعید محمدی آرا، علیرضا مولاپسندی، امیرعباس ناهید، مژگان استاد، سید ماشاءالله شکیبی ، فرانک شیروانی مقدم، سید محمدطاها طالبی، زینب السادات طالبی، آرمینا یزدانی، مهدی یزدانی.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
است ای ول به تكنولوژی ایرانی
ولی آقا درست نیست توی رسانه ای مثل تلویزیون این خبر ی تیتر باشه ..............فقط مردم خودمون
توی صدا و سیما خیلی از برتری های این هواپیما نسبت به هواپیماهای
غربی صحبت میكرد. آقای كارشناس تو هم مقصری و مسیولیت داری
آگاه باش كه این چهارمین هواپیمای ایران-140 بود كه سقوط كرد
متاسف شدم و الهی دیگر از این اتفاقات نبینیم و هواپیما ها بررسی شود قبل از پرواز
ما را در غمتان شریك بدانید
اما از اینا گذشته باید مهندسان تعمیر و نگهداری هواپیما جواب پس بده.
بابا اینهمه آدم كشته شد.
اگه نقص فنی داشته چطور اجازه پرواز دادن بهش .
ی........
دوستان حالا اینكه كسی از این به بعد سوار هواپیما نشه یه طرف
از این به بعد باید مواظب باشیم هواپیما نیافته رو سقف خونمون دور از جون ماها رو یه وقت نكشه!
اگه یه هواپیما بخواد برخورد كنه به نیروگاه هسته ای چی؟!
یعنی كل جمعیت ایران میره به فنا؟!
دلیلش اگه تحریم، اگه فرهنگ (تصادفات) اگه وضعیت جاده هاست، اگه هواپیما نمیتونیم بخریم اگه هرچی هست بالاخره اونچه كه در اولویت آخر قرار داره، جان انسانهاست
!!!!! در حالی كه میتونید اجازه پرواز ندید میتونید این همه به اصطلاح ماشین واردجاده هانكنید
ابتدا بایستی علت حادثه مشخص بشه و سپس از وقوع حادثه مشابه جلوگیری به عمل بیاد. مسئولیتها كاملا مشخص هست. بازدیدهای دوره ای با دقت زیاد باید انجام بشوند. از نظر انسانی هم اگه بخوایم به قضیه نگاه كنیم اهمال هركس در حیطه وظایف خودش میتونه چنین حوادثی رو خلق بكنه كه وجدان انسان محكمه ایه كه هیچگاه از دستش خلاصی نخواهد داشت. تمركز هر یك از كاركنان در قسمتهایی كه دارای حساسیت بیشتری هستند بسیار مهمه كه با مدیریت بجای مراتب بالا دستی و ذیربط میتونه به حداكثر برسه. مطمئنا نیروی كاری كه خسته هست نمیتونه تمركز خوبی روی كار داشته باشه. قطعات با ضمانت و اوریجینال باید در دسترس باشه. آموزشهای اساسی همراه با كار عملی متداوم باید انجام بپذیره. تعدادی از مسئولین به همان اندازه كه به جیب خودشان توجه می كنند در حیطه كاریشان به فكر مردم نیز باشند.
امیدواریم كه دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.
بااین همه ثروت یه هواپیما درست نداشته باشیم ... هر چند می دانم مشكل از امریكا است كه ما را تحریم كرده است....
حسین اكبری علویجه
-----------------
به نظرم این هواپیما فوق العاده دارای مشكل است این هواپیما تولید كشور اكراین است كه پس از اسقاط از اوكراین وارد شركت هواپیما سازی هسای اصفهان در شهرستان شاهین شهر میشود مونتاژ و رفرش میشود ر.... این هواپیما یعنی مرگ به دلیل اینكه این هواپیما در كشورهای دیگر تلفات داشته كه چندین سال پیش از ناوگان هواپیمایی تقریبا سراسر دنیا حذف شده