آسیا و خاورمیانه؛ اصلی‌ترین همکاران منطقه
در حاشیه رونمایی از منطقه بین‌المللی نوآوری ایران در پارک فناوری پردیس عنوان شد

آسیا و خاورمیانه؛ اصلی‌ترین همکاران منطقه

المپیاد فناوری به افق نوآوری

نخستین مسابقات المپیک فناوری «TechOlympics۲۰۲۴» اول تا هفتم آبان ۱۴۰۳ در پنج حوزه هوش‌مصنوعی، امنیت‌سایبری، برنامه‌نویسی، رباتیک و پهپاد در پارک فناوری پردیس، منطقه بین‌المللی نوآوری ایران برگزار می‌شود. هدف این مسابقات شناسایی استعدادهای جوانان کشور در زمینه‌های مختلف فناوری، ارتقای تخصص‌ها، ترویج همکاری و کار تیمی، تشویق نوآوری و خلاقیت و به‌کارگیری استعدادهای برتر، شبکه‌سازی و افزایش اتصال ظرفیت‌های موجود و بهره‌گیری از هم‌افزایی میان این ظرفیت‌هاست.
کد خبر: ۱۴۶۴۵۰۶
نویسنده فرزانه صدقی - گروه دانش
 
در این المپیک رقابت‌ برنامه‌نویسی شامل لیگ‌های الگوریتم، JAVA، PHP و Front-end، رقابت هوش‌مصنوعی شامل لیگ‌های پردازش متن، پردازش صوت و پردازش تصویر، رقابت رباتیک شامل لیگ خودروهای خودران، ربات‌های ورزشی، ربات‌های امدادگر، ربات‌های جنگنده، ربات‌های پرنده، رقابت پهپادی شامل لیگ پرنده‌های سرعتی، لیگ پرنده‌های فضای بسته و رقابت‌های امنیت‌سایبری نیز شامل لیگ Red Team و Blue Team در حوزه رمزنگاری، دیجیتال فارنزیک، تست نفوذ، اکسپلویت و مهندسی معکوس و لیگ CTF است. قوانین هریک از این لیگ‌ها مطابق با قوانین جهانی تدوین شده‌اند و برای داوری این رقابت‌ها نیز از افراد خبره و اساتید دانشگاه دعوت به‌عمل‌آمده‌است.امروزه فناوری‌ها تمام جنبه‌های زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده‌ و باعث پیشرفت همه صنایع شده‌ است. به‌واسطه فناوری‌های نوین بسیاری از کسب‌وکارها رشد پیدا کرده‌اند و فرصت‌های شغلی جدیدی نیز به‌وجود آمده‌ است. در این میان بسیاری از فناوری‌های حوزه‎های مختلف مانند علوم شناختی، هوش‌مصنوعی، اتصال‌پذیری، اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد دیجیتال و... در عصر حاضر در زمره فناوری‌های Disruptive یا «برافکن» قرار می‌گیرند؛ فناوری‌هایی که به‌عنوان تهدید یا فرصت‌های بالقوه‌ای برای کشور محسوب می‌شوند. اکنون ظرفیت بالقوه و ارزشمندی از نیروهای انسانی متخصص در کشور داریم که باید از این ظرفیت‌ها در جهت رشد و تعالی زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور بهره ببریم. قطعا در افق بلندمدت می‌توانیم با برگزاری المپیک‌های فناوری شاهد تحول جدی در این زیست‌بوم باشیم؛ رویدادی که براساس ضرورت شناخت و همراهی جوانان نسل جدید کشورمان با ظرفیت‌های حوزه فناوری‌های نوظهور و مهندسی از یک‌سو و ایجاد زمینه‌های پیشرفت و توسعه فناورانه از سوی دیگر طراحی شده است و انگیزه و شور زیادی در دانش‌آموزان و دانشجویان برای پیشرفت در مسیر فناوری و شکوفایی ظرفیت‌ها و استعدادهای نوآورانه ایجاد می‌کند و با اتصال میان فناوری‌های پیشرفته و نوظهور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشور به بلوغ و ایجاد ارتباط میان فناوری‌های مختلف منجر می‌شود.
     
ایجاد منطقه نوآوری برای ارتباط بین‌المللی 
دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور درباره این المپیک می‌گوید: نوآوری، محور و ستون‌ فعالیت‌های معاونت علمی است.المپیک فناوری نیز در راستای سیاست‌های این معاونت مبنی بر ترویج فناوری و نوآوری اجرایی شده است که روح تازه‌ای در خلاقیت‌های فناورانه و نوآورانه می‌دمد. این رویداد تنها محدود به سطح دانش‌آموزان و دانشجویان نیست و کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، دانشگاه‌ها، قطب‌های علمی، پژوهشی و فناوری نیز از مخاطبان این المپیک نوآورانه فناورانه هستند. از دیگر سیاست‌های دولت سیزدهم، ایجاد دیپلماسی فناوری بود؛ این حوزه در سیاست خارجی این دولت بسیار مورد تاکید قرار گرفت به همین جهت شرکت‌های خوبی در این زمینه دایر شدند. رئیس بنیاد ملی نخبگان می‌افزاید: ایران نیز همانند بسیاری از کشورها به دلیل توانمندی و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان به ایجاد منطقه نوآوری برای ارتباط بین‌المللی در حوزه فناوری و نوآوری نیاز دارد تا بتواند با قوانین سهل‌گیرانه‌تر و ایجاد فضای مناسب اسکان، تعامل و اشتغال نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند. این مهم باعث شد معاونت علمی و فناوری حدود پنج ماه پیش با تعامل مرکز بررسی‎های استراتژیک ریاست جمهوری برنامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور شهید ارائه دهد. این برنامه دو هفته پیش تصویب شد و زین پس پارک فناوری پردیس با ارتقای کالبدی و زیرساختی و ارتقائات قانونی و فنی در۴۰ماده مختلف آیین‌نامه، به منطقه بین‌المللی نوآوری تبدیل می‌شود. وی خاطرنشان می‌کند: در منطقه بین‌المللی نوآوری در پردیس، برای استقرار و فعالیت ۲۵۰۰شرکت و استقرار ۱۰مرکز آفرینش ملی فناوری ظرفیت‌سازی خواهد شد. این منطقه بین‌المللی نوآوری تبدیل به پایگاه برتر برای جذب متخصصان ایرانی غیرمقیم خواهد شد به طوری که بتوانند به دور از محدودیت‌ها و قوانین سختگیرانه به این منطقه رفت و آمد داشته باشند و تجربیات و توانمندی‌هایشان را به اشتراک بگذارند. ۵۰ شرکت و سازمان غیر ایرانی نیز در منطقه بین‌المللی نوآوری مستقر خواهد شد.
     
اختصاص امتیاز نخبگی به برگزیدگان المپیک فناوری 
دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز درباره این رویداد می‌گوید: با بنیاد ملی نخبگان تعامل کرده‌ایم تا برگزیدگان این المپیک از امتیاز نخبگی برخوردار شوند. همچنین در این رویداد ایستگاه‌های کار و اشتغال طراحی شده است تا بخش صنعت بتواند نیروی انسانی خود در حوزه‌های هوش مصنوعی، امنیت سایبری، برنامه‌نویسی، رباتیک و پهپاد را شناسایی کند.وی می‌افزاید: فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی در شمار فناوری‌های برافکن قلمداد می‌شوند. این فناوری‌ها زمین بازی را عوض می‌کنند؛ زمین‎های بازی قدیمی را از بین می‌برند و زمین بازی‎های جدیدی به وجود می‌آورند. از جمله نگرانی‌های فناوری‌های نوظهور این است که مشاغل زیادی از بین خواهد رفت و مشاغل جدیدی به وجود خواهد آمد. کشورها برای این‌که سوار این موج فناورانه شوند به نیروی انسانی نخبه و آماده نیاز دارند؛ از این‌رو معاونت علمی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشجویان و متخصصانی که در زمینه طراحی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند به طور خاص حمایت می‌کند.المپیک فناوری نیز فرصتی را ایجاد کرده است تا سران کشور از برگزیدگان نیروی انسانی نخبه استفاده کنند.به‌گفته وی، امیدوار ‌کردن، جهت ‌دادن به استعدادهای نخبگان وسوق ‌دادن آنهابه سمت فناوری از کارکردهای این المپیک به‌شمار می‎رود.
     
رقابت‌های پنج‌گانه المپیک فناوری 
مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس درباره این رویداد می‌گوید: المپیک‌ها مجموعه‌ای از رقابت‌های نوآورانه است که فضای بروز و ظهور استعدادها را فراهم می‌کند. در این رویداد از سطح منطقه‌ای تا ملی کارآفرینان و فناوران در جریان یک رقابت قرار می‌گیرند. بهره‌برداران اصلی این رقابت‌ها شرکت‌های فناور فعال هستند که می‌توانند نیروی انسانی نخبه و با استعداد را از این رقابت‌ها شناسایی و جذب کنند.
وی می‌افزاید: ثبت‌نام در نخستین دوره المپیک فناوری از ۱۹ تیرماه و در نشانی Olympics.tech آغاز می‌شود. دوره نهایی رقابت حضوری این المپیک نیز از اول تا هفتم آبان در پنج رشته رقابتی هوش مصنوعی، امنیت سایبری، برنامه‌نویسی، رباتیک و پهپاد آبان امسال در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود. بوت‌کمپ برای ارائه آموزش به متقاضیان شرکت در المپیک، ایستگاه کار و اشتغال و نشست‌های تخصصی هم از دیگر بخش‌های این المپیک است. پیش‌بینی می‌شود طی این مدت در هر لیگ ــ از مجموع بیش از ۱۷ لیگ در حوزه‌های مختلف فنی ــ بیش از ۲۰۰ نفر (مجموعا بیش از ۲۰۰۰ نفر) برای رقابت حضوری دعوت شوند.

ایجاد رقابتی بر پایه استانداردهای جهانی
سجاد عباسی‌فشمی، دبیر برگزاری رویداد المپیک فناوری نیز می‌گوید: پیش‌بینی می‎شود در هر لیگ ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر ثبت‌نام کنند. پس از اتمام فرآیند رقابت مقدماتی که شهریور و مهر برگزار می‌شود، برگزیدگان نهایی به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند. در این مرحله نیز پیش‌بینی می‎شود حدود ۱۰۰ تیم یا فرد در هر لیگ مشارکت داشته باشند. همچنین برای افراد علاقه‌مند پیش از برگزاری دوره مقدماتی بوت‌کمپ طراحی کرده‌ایم تا این افراد پس از گذراندن این دوره‌ها بتوانند در مرحله مقدماتی المپیک فناوری شرکت کنند.وی می‌افزاید: سوالات هر پنج بخش نیز بر مبنای استانداردهای جهانی طراحی شده است؛ سوالات بخش رباتیک بر مبنای استاندارد فیرا و بخش برنامه‎ریزی نیز بر مبنای استاندارد ACM است. استاندارد بخش امنیت سایبری نیز پیرامون برنامه حوزه رمزنگاری، دیجیتال فارنزیک، تست نفوذ، اکسپلویت و مهندسی معکوس است. حدود۶۷نفرازاستادان برتر دانشگاه امیرکبیر، شریف، تهران و خواجه‌نصیر نیز این رقابت را داوری می‌کنند. در بخش برنامه‌نویسی، داوری کاملا به‌صورت خودکار و بر مبنای ورودی و خروجی کدها انجام می‌شود. اکنون پلتفرمی نیز طراحی شده‌است که داوری را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد و مجهز به شناسایی تقلب هوش مصنوعی است، یعنی اگر فردی از هوش مصنوعی برای برنامه‌نویسی استفاده کند، شناسایی خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها