حمل و نقل هوایی کالا

کد خبر: ۱۴۶۶۲۳۵

حمل و نقل هوایی کالا

این روزها دیگر مثل گذشته نیست که ارسال بار به خارج از کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو باشد. حالا شما می‌توانید با سرعت بالا و به‌راحتی بار یا کالای خود را از ایران به هر کشور دیگری که بخواهید ارسال کنید؛ چرا که حمل و نقل هوایی کالا، سرعت ارسال محموله‌ها را افزایش داده و این امر باعث رونق تجارت بین‌المللی هم شده است. ضمن اینکه مشکلات و حتی هزینه‌های ارسال بار را نیز کاهش می‌دهد. اما حمل و نقل هوایی بین المللی کالا چه مزیت‌ها و معایبی دارد؟ با ما همراه باشید تا به شما پاسخ دهیم.

تاریخچه حمل و نقل هوایی در ایران

اولین بار در سال 1292 بود که حمل و نقل هوایی کالا در ایران انجام شد. در آن زمان، بین ایران و روسیه کالاهایی از طریق هوایی ردوبدل می‌شد. البته در دهۀ پنجاه شمسی، هواپیماهای باری شکل پیشرفته‌تری به خود گرفتند. حالا بعد از گذشت چندین دهه، بیش از شش شرکت هواپیمایی در زمینه حمل و نقل هوایی کالا و پست بین‌الملل در ایران فعالیت می‌کنند.

شاید تعجب کنید اگر بگوییم که حمل و نقل هوایی کالاها به چندین شکل انجام می‌شود. مهم‌ترین دسته‌بندی آن شامل نوع داخلی و خارجی است. اما ازآنجاکه حمل و نقل زمینی برای داخل کشور با هزینه کمتری انجام می‌شود، روش هوایی درخواست کمتری دارد.

اما ارسال هوایی بار به خارج از کشور نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است؛ به‌طوری که در سال 1395، میزان حمل و نقل هوایی کالا برای کشورهای خارجی تا چهار برابر حمل و نقل داخلی بوده است.

این روش حمل و نقل به دو شکل «کارگو» و «فریت بار» صورت می‌گیرد. در روش فریت بار، بارهای اضافه مسافران یا بازرگانان (با حجم خاص و با هزینه کم) جابه‌جا می‌شود؛ اما روش کارگو برای ارسال محموله‌های صرفاً تجاری با حجم نامحدود است.

مزایا و معایب حمل و نقل هوایی

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود بسیاری از افراد عادی، بازرگانان و شرکت‌های تجاری از روش حمل و نقل هوایی برای ارسال محموله‌ها و کالاهای خود استفاده کنند. اما دلیل این انتخاب چیست و چرا آن‌ها ارسال هوایی را به روش دریایی و زمینی ترجیح می‌دهند؟ در پاسخ به این سؤال باید به مزیت‌های حمل و نقل هوایی اشاره کنیم که عبارت‌اند از:

سرعت بالای حمل و نقل

ارسال بار به خارج از کشور به زمان زیادی نیاز دارد. حتی اگر بخواهید به یکی از کشورهای همسایه مثل عراق یا ترکیه، به روش زمینی کالا ارسال کنید، بیش از یک هفته طول می‌کشد تا محموله یا کالای شما به مقصد برسد. درحالی‌که هواپیما نسبت به روش زمینی با سرعت بیشتری محموله را به دست گیرنده می‌رساند.

در روش حمل و نقل دریایی نیز ممکن است بیش از دو ماه طول بکشد تا کالا به مقصد برسد؛ پس اگر سرعت ارسال کالا برایتان اهمیت زیادی دارد، روش حمل و نقل هوایی بهترین گزینه است.

بهترین روش برای ارسال بار به تمامی کشور

برخی کشورها دارای راه ارتباطی زمینی با ایران هستند (برای مثال ترکیه، عراق، ارمنستان، چین و...) و امکان ارسال بار از طریق دریایی را ندارند. برخی دیگر از کشورها نیز دارای مسیر دریایی هستند (ازجمله امارات، مصر، استرالیا و...) و امکان ارسال کالا به این کشورها از طریق زمینی وجود ندارند.

اما در روش حمل و نقل هوایی می‌توان به‌طور مستقیم برای همه این کشورها کالا ارسال کرد. درواقع، شما دیگر محدود به روش دریایی یا زمینی نیستید و می‌توانید از طریق هوایی بار خود را به هر کشوری که بخواهید، ارسال کنید. از سوی دیگر، برای برخی کشورهای دور (مثل کشورهای جنوب شرق آسیا، ژاپن، استرالیا، کشورهای اروپای غربی و کشورهای قاره آمریکا)، بهترین روش ارسال بار از طریق حمل و نقل هوایی است.به همین علت اگر قصد فریت بار به کانادا را دارید بهترین انتخاب روش هوایی است.

امنیت بالای ارسال کالا

ارسال هوایی بار نه‌تنها سرعت بالایی دارد، بلکه امنیت آن نیز بسیار بالاتر از روش زمینی و دریایی است. براساس آمارهای منتشرشده، حمل و نقل هوایی امن‌ترین روش ارسال بار اعلام شده است. بنابراین می‌توانید با اطمینان بیشتری این روش را برای ارسال کالاهای حساس خود انتخاب کنید.

یکی از دلایلی که ثابت می‌کند امنیت ارسال هوایی کالا نسبت به روش زمینی و دریایی بیشتر است، میزان هزینه‌ای است که بابت حق بیمه باربری از شما دریافت می‌شود. در روش هوایی، هزینه بیمه باربری نسبت به روش حمل دریایی و زمینی کمتر است.

معایب حمل و نقل هوایی کالا

با وجود تمامی مزیت‌هایی که ارسال کالا با روش هوایی دارد، باید به معایب و مشکلات آن نیز اشاره کنیم:

بالابودن هزینه ارسال کالا

پست بین‌الملل با روش هوایی، نسبت به روش دریایی و زمینی بسیار گران‌تر است. ازآنجاکه هزینه تولید، سوخت و تعمیر هواپیما بالاست، ارسال بار و حتی جابه‌جایی مسافران با آن افزایش می‌یابد. البته با توجه به سرعت بالای انتقال کالا می‌توان از این عیب چشم‌پوشی کرد.

محدودیت در ظرفیت حمل و نقل کالا

اگر بخواهید با روش کارگو بار خود را به سایر کشورها ارسال کنید، محدودیت حجم وجود دارد. درواقع، این روش فقط برای ارسال بار اضافه مسافران یا حتی تجار استفاده می‌شود. اگر بخواهید یک محموله با حجم زیاد را ارسال کنید، ابتدا باید با شرکت حمل و نقل هوایی تماس بگیرید و درمورد امکان حمل کالای خود از نظر اندازه و حجم، اطلاعات کافی را به دست آورید.

مشکلات آب و هوا

ارسال بار هوایی تا حد زیادی به وضعیت آب و هوا بستگی دارد؛ به‌طوری که اگر آسمان توفانی و بارانی باشد، احتمال پرواز کاهش می‌یابد و همین عامل ارسال بار را به تأخیر می‌اندازد. بااین‌حال، نباید فراموش کرد که حتی در صورت رعد و برق یا بارانی‌بودن هوا، باز هم ارسال بار از طریق هوایی نسبت به روش دریایی و زمینی سریع‌تر انجام می‌شود.

در آخر

حمل و نقل هوایی جزو بهترین روش‌های ارسال بار و کالا به سایر کشورهاست. شما به‌عنوان یک تاجر می‌توانید از این روش برای ارسال محموله‌های تجاری خود استفاده کنید. حتی به‌عنوان یک شهروند عادی هم می‌توانید برای پست کالاهای خود از روش حمل و نقل هوایی استفاده کنید و هیچ محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها