در گپ‌وگفت«قاب کوچک»با کیوان همتی،گوینده رادیو مطرح شد

عشق نباشد موفقیتی حاصل نمی‌شود

گویندگی یکی از شغل‌های جذاب و پرطرفدار است که خیلی‌ها دوست دارند خودشان را در این عرصه محک بزنند. در گذشته برای گوینده‌شدن باید هفت‌خوان رستم را طی می‌کردید تا می‌توانستید پشت میکروفن بنشینید اما این روزها مسیر هموارتر شده است و علاقه‌مندان این حرفه می‌توانند راحت‌تر وارد این عرصه شوند. در ادامه گپ‌وگفتی با کیوان همتی، یکی از گوینده‌های شناخته‌شده رادیو ایران داشتیم.
کد خبر: ۱۴۶۷۲۹۵
نویسنده مریم کریمی - از اهالی رادیو
 
صدای من در برنامه‌های علمی خوب می‌نشیند
کیوان همتی که متولد۲۳ دی سال۱۳۵۰در میدان شهدا (ژاله) تهران است، درابتدا به نحوه ورودش به رادیو اشاره می‌کند و می‌گوید: از ابتدای سال ۱۳۷۵ به‌عنوان گزارشگردررادیو تهران که آن زمان درمیدان ارگ بود کارم راپس از تست‌های چندگانه و آزمون‌های مختلف آغاز کردم و از گزارشگری وارد حیطه گویندگی شدم. آن زمان‌ها مثل الان نبود که به‌راحتی کسی بخواهد پشت میکروفن رادیو بنشیند و گویندگی کند، سختی‌های زیادی داشت اما از شغلم یعنی گویندگی کاملا راضی‌ام،چون عاشق این حرفه بودم. این حرفه خیلی عشق و ازخودگذشتگی می‌خواهد. اگر در این حرفه عشق نباشد، موفقیتی حاصل نمی‌شود. عاشق مردم هستم و معتقدم هرکسی اگر بخواهد در این حرفه موفق شود، باید مردم را خیلی دوست داشته باشد.همتی درباره برنامه‌هایی که این روزها گویندگی آن را بر عهده دارد توضیح می‌دهد: درحال‌حاضر گوینده رادیوایران هستم وبرای برنامه «به افق آفتاب» که ویژه اذان ظهر است و «تقویم تاریخ» گویندگی می‌کنم. تقریبا در تمام شبکه‌های رادیویی کار کردم.اگر بخواهم به چند برنامه شاخص اشاره کنم، می‌توانم از روزنه، مردم و پلیس، راه شب و پلاک هشت نام ببرم. در حوزه کتاب صوتی چند کتاب گویا هم کار کرده‌ام که می‌توانم به خاطرات آیت‌ا... سیدحسین موسوی‌کرمانی، کتاب خاطرات دکتر فریدون سیامک‌نژاد، کتاب به سوی روشنایی، خاطرات سیداحمد زرهانی، سیری در جنگ ایران و عراق و از قلب تا دل اشاره کنم. درشبکه‌های مختلف سیما هم گویندگی برنامه‌های علمی را بر عهده داشتم. در مجموع صدای من در برنامه‌های علمی خیلی خوب می‌نشیند و مدیران برنامه و شبکه هم خیلی راضی بودند.وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین دلیل ماندگاری برنامه‌های پرمخاطب رادیو در چیست؟ می‌گوید: معتقدم برنامه موفق برنامه‌ای است که به مخاطب و خودش احترام بگذارد، به‌روز و از نظر فرم خوش‌ساخت باشد، از نظر محتوایی خوراک خوبی به مخاطب ارائه دهد و در آخر این‌که برنامه باید توسط یک گوینده خوش‌صدا و باسواد تقدیم مخاطبان شود. اگر مخاطب برنامه‌ای را دوست داشته باشد آن را پیگیری می‌کند و مرتب می‌شنود و بعد از مدتی برنامه بخشی از وجود او می‌شود.

گوینده، آخرین حلقه زنجیره
اهمیت کار گوینده بر کسی پوشیده نیست. کیوان همتی نیز یادآوری می‌کند: گوینده آخرین حلقه این زنجیره است، اگر گوینده‌ای خوب باشد، می‌تواند به بهترین شکل بدترین فرم و محتوا را به مخاطب برساند که همه چیز عالی به نظر برسد و اگر گوینده‌ای نامناسب باشد بهترین فرم و محتوا را به بدترین شکل به مخاطب ارائه می‌دهد.وی با بیان پیشنهادهایی به علاقه‌مندان حرفه گویندگی می‌گوید: برای کار در رادیو باید سواد رسانه‌ای خوبی داشته باشی، زبان رسانه یا زبان معیار را بشناسی، معلومات عمومی خوبی داشته باشی، با مردم مهربان باشی، ادبیات فارسی و موسیقی بدانی، گوش و هوش موسیقی داشته باشی، باهوش، فروتن و متواضع باشی، مخاطب و همکاران را از بالا به پایین نگاه نکنی، رسانه رادیو و تلویزیون را خوب بشناسی و از هوش هیجانی بالایی بهره‌مند باشی و... .کیوان همتی در پایان می‌افزاید: خدا را شکر آدم صبوری هستم؛با صبر،شکیبایی،پشتکار و آموزش توانستم در این عرصه بمانم. البته همه اینها بدون درنظرگرفتن مسائل مادی و اقتصادی است.چون اگر قرار بود مسأله اقتصاد را مد نظر قرار دهم خیلی وقت پیش باید وارد کار دیگری می‌شدم. یک توصیه طلایی به علاقه‌مندان کار در رسانه دارم؛ دردرجه اول یک شغل ثابت و مناسب داشته باشند و کار در رسانه شغل دوم‌شان باشد یا کار دررسانه را کار دلی درنظربگیرند؛ یعنی به‌خاطر علاقه، عشق و دل‌شان وارد رسانه شوند. برای همه کسانی که می‌خواهند در رسانه کار کنند آرزوی موفقیت دارم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها