در دل حوادث اجتماعی، نوجوان‌های‌مان را چطور آگاه کنیم؟

هنر گفتگو با نوجوانان

حرف‌ شما

مسأله مهم در نوجوانه، همیشه شنیده‌شدن صدای نوجوانان بوده. نوجوانی که همیشه بین رده‌ کودک و بزرگسال گم شده و هویت مستقلی از سمت جامعه و نهاد‌های رسمی برای آن تعریف نشده است. این وسط اما عده‌ای هستند که دغدغه رساندن صدای نوجوان به جامعه و مسئولان را دارند.
کد خبر: ۱۴۶۸۹۹۸
نویسنده فاطمه پورابراهیم - نوجوانه

 
آنها تلاش می‌کنندصدای این نسل را بلندترکنند و به گوش آدم‌های بیشتری برسانند. اصلا نه‌تنها بزرگ‌ترها باید پای درددل آنها بنشینند بلکه باید بستری مهیا شود که خوداین نسل پای استدلال‌های گروه مقابل‌شان بنشیند،تعابیر مختلف آدم‌های متنوع ومتکثر،از موضوعات مهم را بشناسد و آن‌وقت موضع خود را پیدا کند‌. «حرف شما»، برنامه‌ای برای پاسخ دادن به این دغدغه‌هاست و آمده تا تلاش کند خلئی را پر کند که قبلا چاره‌ای برایش اندیشیده نشد‌ه بود.
جمعه‌ هفته قبل بود که اولین قسمت فصل جدید برنامه «حرف شما»، به صورت زنده روی آنتن رفت. این برنامه که مخاطب اصلی آن نوجوانان است، هر هفته ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ از شبکه امید، پخش می‌شود. حرف شما برنامه‌ای برای بازتاب صدای نوجوانان است که فصل قبلی آن با موضوعاتی نظیر مهاجرت، سربازی، انتخابات، فیلترینگ و... پخش شد. در فصل جدید برنامه‌، با عوض شدن تیم سردبیری از نظر فرمی، تغییراتی در آن ایجاد شده که برای شنیدن بیشتر از این برنامه،‌ سراغ مجری حرف شما رفتیم. مجری‌ توانمندی که هم در این فصل اجرای برنامه را به عهده دارد و هم فصل قبل. 
علی مرادخانی، مجری برنامه حرف شما، در گفت‌و‌گو با نوجوانه، درمورد ارتباط شبکه پخش حرف شما این طور می‌گوید: «ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که مرجعیت رسانه، به معنای سنتی‌اش از بین رفته و هندسه‌ ارتباطی جدیدی بر فضای ارتباطی کشورمان، مثل دنیا، حاکم است. در این هندسه‌ جدید، لزوما شبکه‌های تلویزیونی، به معنای قدیم دارای مرجعیت نیست. در گذشته، همیشه برنامه‌های شبکه یک یا دو پربیننده بود‌ در حالی که الان یک پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام می‌تواند از شبکه‌های تلویزیونی موثرتر باشد. بنابراین خوشحالم که مجری برنامه‌ای در شبکه امید هستم. شبکه‌ای که نه‌جزو شبکه‌های پرمخاطب به معنای سنتی بلکه جزو شبکه‌های تخصصی تلویزیونی است و چون در زمانه‌ای هستیم که محتوا پادشاهی می‌کند، اگر برنامه‌ خوب بسازیم، دیده می‌شود.» 
او روایت کرد که ابتدا قرار نبوده مجری قسمت اول این فصل برنامه باشداما بعد ازجریاناتی، مجری‌گری را پذیرفت. موضوع برنامه هم نظرش را جلب کرد و دغدغه‌ برنامه برایش طوری مهم شده که قصد ندارد اجرای این برنامه را رها کند.در بخش‌های مختلف این برنامه، نوجوان‌ها دو نفری با حرف شما تماس می‌گیرند و حول محور موضوع چالشی آن برنامه گفت‌وگو و بحث می‌کنند و موضوع را از محورهای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند. 
همچنان که مجری برنامه، این‌طور روایت می‌کند: «ما دراین برنامه قرار است درمورد چیزهایی با نوجوان‌ها حرف بزنیم که جایی درموردش نمی‌شنوند. حرف شما میزبانی شده، برای گفت‌و‌گوهایی که بین نوجوان‌ها درمورد مسائل‌شان شکل می‌گیرد. حرف‌ زدن نوجوان هم ذاتا داغ و صریح و بی‌پرده‌ است.» موضوع قسمت اول حرف شما، پول و کسب درآمد بود و قسمت بعد از زیبایی حرف به میان آمد. از مجری برنامه پرسیدیم که کدام قسمت از برنامه رابیشتر دوست داشته که اوبه سه قسمت فصل قبل که ازاستقبال خوبی هم برخوردار شد ازجمله‌ مهاجرت، حجاب وموسیقی اشاره کرد.قسمت‌هایی که‌بخش‌هایی ازآن درفضای‌مجازی دست به دست می‌شد. 
موضوعاتی مهم، که آقای مرادخانی درموردشان گفته:«ما اشتباه کردیم که تا با حال درمورد این موضوعات روی آنتن تلویزیون با بچه‌ها حرف نزدیم. ما اشتباه کردیم که نوجوان‌ها را بین کودکان و بزرگسال‌ها حذف کردیم ما اشتباه کردیم که نوجوان‌ها را تا به امروز جدی نگرفتیم.»
همچنین او اتفاقات سیاسی پاییز۱۴۰۱و حضور نوجوانان در کف خیابان را حاصل شنیده نشدن صدای این سن دانست و حذف کردن نوجوان، جایی میان کودکی و بزرگسالی را غلط خواند. ایشان تاکید کرد: «من بین مدیران ارشد شبکه امید، انگیزه بالایی می‌بینم در این‌که حرف شما، برنامه‌ای باشد برای شنیده و شناخته شدن واقعی نوجوان‌ها.» 
این عامل رامی‌توان‌مهم‌ترین انگیزه‌اش برای قبول اجرادانست.اجرایی که به‌خاطرارتباط‌‌گیری ازطریق تماس‌تلفنی سخت‌تراز اجراهای معمول دیگراست.سازندگان برنامه،امکان حضورتلفنی دربرنامه رابه خاطرحذف نشدن صدای نوجوان‌های غیرتهرانی ایجاد کرده‌اند. 
او می‌گوید: «همیشه دوست داشتم به عنوان مجری، گروه‌هایی را نمایندگی کنم که دغدغه‌مند هستند، جریان‌سازی می‌کنند، اثر می‌گذراند و این اتفاق در حرف شما دارد می‌افتد.» همچنین حرف شما را در مقایسه با بعضی برنامه‌های پرهزینه‌ای که برای نوجوان ساخته می‌شود ولی آن را نمی‌شناسد، به علت تیم حرفه‌ای و دغدغه‌مند پشت کار بالاتر دانسته و بازخوردهای فصل اول این برنامه را گواه حرفش می‌داند. 
او شناخت نوجوان را مهم می‌داند و تعریف می‌کند:«درکلاس ۱۸-۱۹نفره‌ مدرسه‌ای که درس می‌دادم، از دانش‌آموزان پرسیدم که چند نفر سریال بازی تاج و تخت رادیده‌اند؟ نه‌تنها بالای ۷۰درصد دیده بودند، بلکه بعضی‌ها داشتند نسخه‌ انگلیسی کتاب را هم می‌خواندند. شاید پدر و مادر آنها اسم این سریال را هم نشنیده باشند.» 
او ادامه داد: «نباید نوجوان را آن‌طور که خودمان دوست داریم، معنا و ترجمه کنیم و برایش نسخه بپیچیم. مقدمه و نیازمندی روبه‌رو شدن با یک پدیده، شناخت درست آن است.گمان من این است که خیلی ازسیاست‌گذاران فرهنگی کشور،نوجوان‌ها را درست نشناخته‌اند و نگاه‌شان به نوجوانی، نوجوانی خودشان است.» دراین برنامه آیتمی با عنوان زیرپوست شهر، با اجرای آقای حق‌‌پناه تهیه شده که سراغ موضوعات حساس‌تر و کمتر دیده‌شده‌ می‌رود.درقسمت اول برنامه با چند نوجوان تریدر، بلاگرو...چالش اجرا شد و هرقسمت قرار است سراغ سوژه‌های زیرپوست شهری برودوبه قشری چهره بدهدکه تاحالا چهره‌ای نداشته است.بخش‌های مختلف گفت‌وگوهای این برنامه وآیتم‌هایش علاوه‌‌برتلوبیون،درشبکه‌های مختلف اجتماعی مثل اینستاگرام ویوتیوب نیز قابل جست‌وجواست.شما هم می‌توانید از طریق ارتباط گرفتن با عوامل برنامه، مهمان گفت‌وگوهای برنامه یا آیتم‌های بین آن باشید. اگر فکر می‌کنید حرفی برای گفتن دارید که باید شنیده شود، همین حالا اقدام کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها