چند خط برای کتاب «تل‌آویو سقوط کرد»

از عشق‌قدس تا عشق‌ساره

«تل‌آویو سقوط کرد» تنها عنوان این کتاب نیست بلکه این جمله، آرزوی آزادگان بسیاری در گوشه‌گوشه‌ این زمین خاکی است. آنها که هر روز با دیدن افسارگسیختگی این رژیم منحوس، فجایع انسانی‌اش را شماره می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۶۹۶۹۸
نویسنده الهام رضایی - مرورنویس
 
این کتاب به قلم بانو سمیه علی‌هاشم نوشته شده و سعی دارد تلاش مخفیانه‌ گروهی از جوانان فلسطینی برای براندازی تل‌آویو را بازگو کند. جوانانی که فارغ از هر جهت‌گیری سیاسی، دفاع از مظلوم را سرلوحه زندگی‌شان قرار می‌دهند. کتاب تل‌آویو سقوط کرد رمانی است که در آن آزادی فلسطین و ازبین‌بردن اسرائیل رادنبال می‌کند.این کتاب درسال۱۴۰۱ برنده جایزه‌ جشنواره‌ کتاب فلسطین شد. ‌‌طرح این براندازی وهمچنین آشناشدن این جوانان باهم درکافه‌ای قدیمی صورت می‌گیرد.کافه‌ای که صاحب آن سال‌هاست آرزوی رهایی قدس شریف را در صندوقچه‌ سینه چون گوهری گران نگهبانی می‌کند. صاحب کافه سال‎‌ها برای مشتریانش به‌خصوص جوان‌ترها، از خانه و سرزمین مادریشان داستان‌های شنیدنی بازگو می‌کرد.کتاب، خاطرات کودکی یاسر و دخترخاله‌اش ساره را برایمان به تصویر می‌کشد. دو کودکی که هر روز روی تپه‌ای مشرف به حائیم وعده داشتند تا با هم از آنجا که فاصله‌ زیادی با خانه‌های اشغال‌شده‌شان نداشت صهیونیست‌ها را درخیال خود با دست‌هایی به نشانه‌ هفت‌تیر،هدف قرار دهند. بعد در خیال کودکانه‌شان سرمست از این پیروزی، سیب قرمز گاز بزنند.
برجسته‌ترین نکته‌ کتاب را می‌شود همین بهادادن به آرزوهای کودکانه دانست. شاید آرزوی کودکان در برهه‌ای از زمان بسیار محال باشد ولی چه بسیارند آرزوهای محالی که در روزگار ما با کودکان دیروز به واقعیت پیوستند.یاسر، شخصیت اصلی داستان، دو عشق را در دل می‌پروراند. عشق به آزادی قدس از چنگال غاصبان و عشق دوران کودکی‌اش ساره. عشق دوم را همان غاصبان عشق اولش با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های شدید از او گرفته‌اند. یاسر و دوستانش در برنامه‌نویسی کامپیوتر مهارت دارند واز سوی یک گروه برای انجام عملیاتی در سرزمین‌های اشغالی، دعوت به همکاری می‌شوند. آنها به‌طور مخفیانه خود را به شهرهای مورد نظر رسانده و عملیات را با موفقیت به انجام می‌رسانند و در نهایت تل‌آویو سقوط می‌کند. در جریان داستان کتاب، نویسنده به ظلم‌های صهیونیست‌ها اشاره می‌کند. برای مثال، تاجران لبنانی که از جنبش حماس حمایت می‌کنند ولی متاسفانه بعد از چندی شناسایی شده و در کشورهای دیگر مورد حمله، جسارت و اسارت صهیونیست‌ها قرار می‌گیرند.
انتخاب راهی که نویسنده برای سقوط تل‌آویو مطرح می‌کند بسیار مورد توجه است، توانایی در علوم جدید، مثل برنامه‌نویسی رایانه که در داستان کتاب هک‌کردن بانک‌های صهیونیست و... است. چرا باید همیشه تلفات جانی جبهه‌ مسلمین ده‌ها برابر شیطان‌صفتان روزگار باشد؟ چرا برنامه اصلی ما برایاز پا درآوردن این غده‌ سرطانی، تمرکز روی علم و فناوری‌های جدید نیست؟ چرا باید امید مادری، مقابل چشم هزاران خبرنگار پرپر شده ولی هیچ اعتراضی از جوامع بین‌المللی و حقوق‌بشر متوجه اسرائیل غاصب نمی‌شود؟
با وجود نکات مثبت کتاب، اما خلأهایی که در داستان تل‌آویو سقوط می‌کند در نظر خوانندگان حرفه‌ای مورد توجه است. اول از همه این‌که سقوط گنبدآهنین باتوکل به خداامری محال وغیرممکن نیست ولی بایداعتراف کردسخت و بسیار دشوار خواهد بود.درحال‌حاضر قدرت‌های زیادی چون سرمایه‌داران جهانی از این رژیم کودک‌کش انسان‌نما حمایت می‌کنند، با وجود این، نویسنده داستان و عملیات بسیار ضعیفی برای این هدف بزرگ انتخاب کرده است که باورپذیر بودن وقایع را برای خواننده‌ کتاب بسیار مشکل می‌کند. 
نکته‌ بعدی این‌که نویسنده در بیان حالات، ویژگی اشخاص و توصیف فضا و مکان کمتر کار کرده است. بیان جزئیات و فضاسازی مورد نظر نویسنده می‌تواند خواننده را به حال‌وهوای داستان ببرد. 
فصل‌های کتاب در فهرست، عنوان خاصی نداشت و با فصل یک و ۲ و ۳ و... مشخص شده بود  ولی در ابتدای هر فصل نام یکی از درهای بیت‌المقدس، معنی نام در و بند کوتاهی با نام در آورده شده و برای خواننده این سؤال مطرح می‌شود که نویسنده از بیان اسامی ابواب بیت‌المقدس، مثل باب‌الخلیل و باب ساهره و باب داوود نبی چه هدفی را دنبال می‌کند؟ بهتر نبود در فهرست کتاب نام درهای بیت‌المقدس به‌عنوان نام فصل‌های کتاب انتخاب شود و با توجه به معنی نام در، بند کوتاهی معنی نام در را به متن داستان مرتبط می‌ساخت؟ تل‌آویو سقوط کرد، آرزویی که امروز جمع بسیاری برای به‌واقعیت‌رساندنش تلاش می‌کنند، در آینده‌ای نه‌چندان دور تنها یک خبر می‌شود و به تمام جهان مخابره خواهد شد. ای اسرائیل بدان! به خونخواهی تمام انسان‌هایی که در آغوش مادرِ زمین، با این آرزو آرام گرفته‌اند روزی قدس شریف را آزاد خواهیم کرد. 

در دستان رهبر
چند ماه پیش، تصویر کتابی که رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب آن را مشاهده کردند منتشر شد.  یکی از عکس‌های منتشرشده از بازدید روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای از نمایشگاه کتاب تهران، تصویر رمانی است به نام «تل‌آویو سقوط کرد» که رهبر انقلاب در حال مشاهده آن هستند. نسخه عربی این کتاب در بازدید سال گذشته ایشان توسط استاد آذرشب، از اساتید ادبیات عرب به رهبر انقلاب معرفی شده بود. این رمان به قلم نویسنده عرب‌زبان خانم سمیه علی‌هاشم، سناریوی آزادی فلسطین و ازبین‌بردن موجودیت اسرائیل است و توانست جایزه جشنواره کتاب فلسطین را به‌دست‌بیاورد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها