جداسازی عواطف از کار

همه ما در طول کار، به این فکر می‌کنیم که چگونه بین کار و زندگی‌مان تعادل برقرار کنیم و این تعادل را اطمینان مطمئن‌تر کنیم. انگار همه‌مان به بندبازی می‌مانیم که تمام تلاشش، حفظ تعادل است و ما هم تلاش‌مان ایجاد توازن میان کار و زندگی است.
کد خبر: ۱۴۷۱۶۰۴
نویسنده سپیده اشرفی - روزنامه‌نگار
 
حالا مجموعه «جداسازی» این ایده را دست‌مایه داستان قرارداده تا بتواندخلاقیت خود رادرقالب سریال به نمایش بگذارد. این مجموعه در ژانر علمی-تخیلی و با دستمایه قرار دادن نادانسته‌های انسان درباره ابزارهای حوزه فناوری، دست به خلاقیت و ابتکار یک قصه متفاوت زده است. 

پیش از این، آثاری همچون آینه سیاه، توانسته بود آینده فناوری را به چالش بکشد و اما و اگرهای ذهن مخاطب را پاسخ دهد. ولی به نظر می‌رسد ایده جداسازی، جسورانه‌تر از آن است که پیش از این در آثار مشابه دیده باشیم. مجموعه تلویزیونی جداسازی محصول سال ۲۰۲۲ و در ژانرهای علمی-تخیلی، دلهره‌آور و روانشناختی به کارگردانی بن استیلر و ایفه مک‌آردل است. این مجموعه ۹ قسمتی، سال ۲۰۲۲ تولید شده و در وبگاه IMDB توانسته امتیاز ۹ از ۱۰ را کسب کند و به دو جایزه از مراسم امی ۲۰۲۲ و یک جایزه گلدن گلوب ۲۰۲۳ دست یابد.فصل اول این مجموعه سال ۲۰۲۲ اکران شد و آن‌طور که پیداست، زمان فصل دوم آن هنوز به صورت دقیق اعلام نشده است. کارگردانی این کار را بن استیلر و ایفه مک‌آردل مشترکا بر عهده داشتند و از بازیگران می‌توان به آدام اسکات، زک چری، بریت لاور، ترامل تیلمن، جن تولاک، دیچن لاچمن و مایکل چرنوس اشاره کرد. 
 
قصه یک جداسازی 
اما قصه جداسازی چیست؟ درخلاصه داستان این سریال آمده: یک شرکت زیست فناوری به نام لومون با استفاده از یک روش پزشکی با نام جداسازی یا تفکیک خاطرات، کارمندان خود را به این طریق تحت آزمایش قرار می‌دهد که در آن خاطرات غیر کاری را از خاطرات کاری آنها جدا می‌کند. اما یک کارمند جدا شده به نام مارک (آدام اسکات) به تدریج شبکه‌ای از توطئه را در لومون کشف می‌کند و به پروژه مرموزی پی می‌برد که کارمندان ناآگاهانه روی آن کار می‌کنند. در این مسیر، کارمندان به خواست خود وارد این فرآیند می‌شوند. در ادامه، تراشه‌ای در ذهن آنها قرار می‌گیرد که می‌تواند خاطرات را از هم تفکیک کند. آدام اسکات، بازیگر نقش اصلی این مجموعه یعنی مارک و از کارمندان این شرکت تصمیم می‌گیرد وارد مرحله جداسازی شود. هر فردی مثل مارک که بخواهد وارد جداسازی شود، به مدت هشت ساعت در روز، هیچ اطلاعی از زندگی شخصی خود هنگام حضور در اداره ندارد. در طرف مقابل، وقتی در خانه هستند هم فکر کار و امرار معاش نیستند. ایده این مجموعه، انگار از ذهن بسیاری از کارآفرینان آمده که حواس‌پرتی کارکنان خودراتوی‌سرشان می‌زنند.اماقصه این‌طورادامه نمی‌یابدوچالش‌های دیگری هم به مروررخ می‌دهد.حتی تصورش هم برای مخاطب می‌تواند جذاب باشد تا پای تماشای مجموعه‌ای بنشیند که زندگی موازی را برای مخاطب روایت می‌کند. احساسات اینجا کنار گذاشته می‌شود تا تجربه‌ای تازه‌ برای افرادی ایجاد شود که همراه با جداسازی، سراغ تجربه یک اتفاق جدید بروند.
 
تهیه‌کنندگی یک بازیگر 
بن استیلر، بازیگر و کارگردان معروف، هدایت این مجموعه را در دست داشته است. استیلر درباره رسیدن به طرح تولید این مجموعه گفته بود: مدت‌ها پیش دن اریکسن سناریوی قسمت اول سریال جداسازی را به کمپانی تولیدی ما داد و جکی کوهن که مدیر توسعه است آن را به دست من رساند. قرار بود الگوی نوشتاری باشد اما وقتی آن را خواندم، گفتم: «عالی است. کسی دنبال ساخت این سریال هست؟» سبک و لحن آن، بلافاصله خودش را به من نشان داد تا امروز اینجا باشیم. این کارگردان گفته بود تصور این‌که اگر مردم سرکار هستند، خاطرات و احساسات زندگی‌شان را از یاد ببرند، او را به هیجان آورده تا این مجموعه را مقابل دوربین ببرد.به گفته استیلر که تهیه‌کننده اجرایی «جداسازی» و همچنین کارگردان شش اپیزود از ۹ اپیزود آن است، سریال «اداره» و فیلم «فضای اداره» به‌نوعی «اجداد» این مجموعه تلویزیونی هستند. او این‌طور عنوان کرده بود: لحن متن، مرا یاد کمدی‌هایی با موضوع کار اداری می‌انداخت که در ۲۰ سال گذشته در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده بودم و به‌نوعی یک ژانر برای خودشان تشکیل داده‌اند. برای من تقریبا این حس را داشت که متن با این لحن، آشنا و ریتم کمدی حرف‌های افرادی را که در اداره با هم شوخی می‌کنند و سربه‌سر هم می‌گذارند، بازی می‌کند.استیلر قبل از ورود رسمی به هالیوود چند سالی در تئاتر مشغول شد ولی بعد از مدتی اخراج شد و دوباره سراغ ساخت فیلم رفت. اولین فیلم سینمایی او «امپراتوری خورشید» ساخته «استیون اسپیلبرگ» بود. بعد از بازی در این فیلم او دوباره پشت دوربین رفت و فیلم «بازگشت به بروکلین» را برای کانال «ام تی وی» ساخت.
 
جوایز برای جداسازی
جداسازی توانست با درخشش خود، جوایز بسیاری از جشنواره‌ها را از آن خودکند. از جمله، در جشنواره فیلم آمریکا در سال ۲۰۲۲ توانست یکی از۱۰برنامه برتر سال شود و درجوایز انجمن کارگردانان هنری سال ۲۰۲۳ به واسطه برتری در طراحی تولید جایزه‌ای را از آن خود کرد. البته سال ۲۰۲۳ افتخار دیگری هم برای این سریال به همراه داشت چرا که به عنوان بهترین سریال درام در جوایز اکتا، نامزد شده بود. بسیاری از منتقدان این مجموعه را جسور و متفاوت دانسته و معتقد هستند به واسطه همین جسارت توانسته نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند.زبان تصویری قدرتمند، پیش رفتن روایت اصلی در کنار ریتم متوسط و بهره بردن از اندکی کمدی به‌عنوان چاشنی کار، باعث شده بسیاری از منتقدان این سریال متفاوت را بپسندند. 

آشنایی با صداپیشگان
مجموعه تلویزیونی «جداسازی» با گویندگی ۲۴نفر ازگویندگان گفتار فیلم درواحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما دوبله شد. مدیر دوبله این سریال رزیتا یاراحمدی است که همراه ارغوان افراسیاب، فاطمه اکبری، دانیال الیاسی، شهراد بانکی، علی بیگ‌محمدی، محمد تنهایی، ارسلان جولایی، محمدرضا حسینیان، امیر حکیمی، مونا خجسته، محمد علی دیباج، جمیله رستگاران، شیرین روستایی، نفیسه زاجکانیها، افشین زی‌نوری، زهره شکوفنده، محمد صادقیان،میلاد فتوحی، ناصر ممدوح، علی همت مومیوند، علیرضا ناصحی، آزیتا یاراحمدی و نازنین یاری این اثر را دوبله کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها