با هدف دسترسی مردم منطقه علی آباد به راه دسترسی مناسب

ساخت راه روستایی آزادتپه- پیرواش به اتمام رسید

مزایا و معایب حذف فیزیک بارنامه در گلستان

رئیس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان با اشاره به گذشت بیش از یک ماه از اجرای مرحله دوم حذف فیزیک بارنامه و استفاده از بارنامه های الکترونیکی، مزایا و چالش های بهره مندی از این اقدام را توضیح داد. 
رئیس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان با اشاره به گذشت بیش از یک ماه از اجرای مرحله دوم حذف فیزیک بارنامه و استفاده از بارنامه های الکترونیکی، مزایا و چالش های بهره مندی از این اقدام را توضیح داد. 
کد خبر: ۱۴۷۳۴۱۸
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گلستان، محسن یازرلو با اشاره به اجرای مرحله دوم استفاده از بارنامه الکترونیکی و حذف فیزیک بارنامه در استان، اظهارداشت: اولین مزیت مهم این اتفاق را می توان سهولت در حمل و نقل و باربری دانست که در واقع با حذف بارنامه کاغذی یک مرحله از حمل و نقل جاده ای بار کاسته می شود. 
 
به گفته وی، به عبارت ساده تر صاحب بار به واسطه شرکت های حمل و نقل و سامانه ها با راننده ای به توافق می رسند و در این فرایند نه راننده و نه صاحب بار به جز تکمیل اطلاعات در سامانه هیچ کار خاصی انجام نمی دهند و لزومی به مراجعه حضوری نخواهند داشت و از این رو کل فرایند پذیرش تا انتقال بار به سرعت انجام می گیرد. 
 
وی، مزیت دیگر حذف فیزیکی بارنامه ها و الکترونیکی شدن آن را صرفه جویی اقتصادی در زمینه کاغذ دانست و افزود: در واقع اگر تعداد حمل و نقل های باربری جاده ای و تعداد بارنامه های صادر شده را بررسی کنیم متوجه می شویم که با حذف کاغذ مصرف شده برای آن می توان به صرفه اقتصادی بالایی برسیم. 
 
یازرلو ادامه داد که با الکترونیکی شدن این بارنامه ها امکان تقلب در آن از بین رفته است و نهادهای نظارتی و اجرایی می توانند سریع تر و راحت تر بارهای در حال انتقال را رصد و مدیریت کنند. 
 
وی درباره چالش های موجود در حذف فیزیکی بارنامه هم اینگونه گفت: بهتر است همت و اراده خود را معطوف به جامع نمودن اطلاعات مندرج در بارنامه کنیم تا بخشی از این اطلاعات شامل کدینگ کردن کالاهای حمل شده، درج اطلاعات نیمه یدک در بارنامه، درج اطلاعات هویتی مالکان وسایط نقلیه وصول مطالبات، اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی با صاحبان کامیون و امثال آن را از بین ببرد. 
 
به گفته یازرلو، با این اقدامات، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور می تواند به‌ عنوان متولی حاکمیتی حمل‌ و نقل جاده‌ ای گامی برای تدوین سند ملی صدور اسناد الکترونیکی حمل کالا و مرتفع نمودن محدودیت‌ های قانونی و به‌روز نمودن قوانین مربوطه بردارد و این سند حمل (بارنامه الکترونیکی) در آینده می‌تواند مرجعی برای تصمیم‌ گیری‌ های کلان کشوری قرار گیرد. 
 
گام دوم بارنامه الکترونیک با حذف قطعی کاغذ بارنامه نیز از مردادماه سال جاری به اجرا درآمد. 
 
در 5 ماهه سال جاری 323 هزار و 386 بارنامه درگلستان صادر شده و میزان جابه جایی کالاهای استان طی این مدت 3 میلیون و 300 هزارتن بوده است. 
 
حدود 13 هزار و 900 راننده و 13 هزار و 496 کامیون سبک و سنگین درگلستان وجود دارد و تعداد شرکت های حمل و نقل کالای استان نیز 87 شرکت می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها