خروش هنرمندان ایتالیایی علیه صهیونیست‌ها

ایتالیا به‌عنوان پایتخت دین مسیحیت و رویکردهای فرهنگی و هنری آن همواره برای مسیحیان در سراسر دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد. ازهمین‌روست که حضور وزیر جدید ایتالیا در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم ونیز در کنار حامیان فلسطین و مردم غزه، موجی نویدبخش در میان تحلیلگران اروپایی و جامعه فرهنگی و هنری ایتالیا ایجاد کرده که روزهای خوبی پیش‌روی فرهنگ و هنر این کشور است.
کد خبر: ۱۴۷۳۴۴۶
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ وهنر
 
این در‌حالی است که سینما، فرهنگ و هنر این کشور در دوران وزیر قبلی با حمایت او از صهیونیست‌ها بحرانی بود، اوحالا به‌دلیل رسوایی اخلاقی‌اش از این سمت کنار گذاشته شده تا این کشور بتواند استقلال فرهنگی و هنری‌اش را بازیابد.
   
رسوایی اخلاقی حامی اسرائیل
صنعت سینمای ایتالیا از زمان استعفای وزیر فرهنگ دولت دست راستی این کشور که تمایل زیادی به جمهوریخواهان آمریکایی به‌ویژه ترامپ داشت، امیدوار است رسوایی جنجال‌برانگیز او و خروجش در هفته‌های اخیر، به احیای سینمای ایتالیا کمک کند و موانع پیش‌روی هنرمندان این کشور را از جلوی آنان بردارد. استعفای جناریو سانگیولیانو در اواخر هفته قبل از سمت رسمی و دولتی خود، امیدها و انتظارات را بین دست‌اندرکاران سینمایی وتلویزیونی در این کشور اروپایی تا حد زیادی بالا برده و آنها اظهار امیدواری می‌کنند که این استعفا سرآغاز تحولات نویدبخش و خوبی برای دو صنعت سینما و تلویزیون کشور (و البته در کل برای فضای فرهنگی، ادبی و هنری ایتالیا) باشد. سانگیولیانو بعد از افشای روابط غیراخلاقی‌ و متجاوزانه‌اش با یکی از مشاوران خود و انعکاس وسیع آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد. حالا اهالی هنر در این کشور می‌گویند برکناری این وزیر دست‌راستی حامی اسرائیل می‌تواند کمک کند تا قانون‌هایی که او وضع کرده بود، ملغی شود. به باور اکثر دست‌اندرکاران هنری در ایتالیا، قوانین سانگیولیانو باعث ایجاد وضعیتی رقت‌انگیز در دل دو صنعت سینما و تلویزیون شده و حجم تولیدات آنها را تا بسیار زیادی پایین آورده بود.
   
رکود نامعقول اقتصادی
استعفای وزیر فرهنگ نه تنها برای چند روز تیتر اول رسانه‌ها و اخبار بود، بلکه دوباره نگاه‌ها را به سمت دولت دست‌راستی حاکم بر ایتالیا برگرداند. این دولت از زمان به‌دست گرفتن زمام امور، قوانینی وضع کرده که به ضرر تمامی گروه‌های اجتماعی فعالان مستقل اقتصادی بوده و رکودی نامعقول را بر کل اقتصاد کشور تحمیل کرده است. این در شرایطی است که جورجیو مولنی، رئیس دولت از اقدامات وزیرانش دفاع کرده و مخالفت‌ها را به گروه‌های چپگرایی نسبت می‌دهد که مخالف نظام سرمایه‌داری هستند. اما مخالفان دولت این ادعاها را رد کرده و می‌گویند اقدامات ارتجاعی دولت مولنی (که خودش را وامدار دیدگاه‌های دونالد ترامپ و نظام سرمایه‌داری صهیونیستی می‌داند) کل وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور را در آستانه نابودی و فروپاشی قرار داده است.
   
جابه‌جایی مثبت به نفع فلسطین
باجایگزینی آلساندرو جیولی به‌جای وزیر قبلی،اظهارنظرهای محتاطانه مثبتی دراین رابطه شنیده می‌شود.اوبلافاصله بعداز انتصاب، خودش را به مراسم اختتامیه جشنواره ونیز رساند؛ جشنواره‌ای که از آغاز این رویداد، هنرمندان حاضر در آن یکپارچه به دفاع از مظلومیت مردم غزه برخاسته بودند و به همین دلیل کمتر مسئول دولتی از کابینه مولنی از این جشنواره جهانی که آبروی فرهنگی و هنری ایتالیا محسوب می‌شود، استقبال کرده بود. اما او با قرارگرفتن در کنارحامیان مردم فلسطین نشان داد که تغییر رویکردهای زیادی در انتظار فرهنگ و هنر ایتالیاست. البته جیولی پیش از این نیز همزمان با آغاز دوسالانه ونیز که با بسته نگه داشتن پاویون رژیم اشغالگر قدس توسط هنرمندان این رژیم برای آتش‌بس درغزه روبه‌رو شد،همراهی کرده واین اقدام را نشان دادن روح هنر در دفاع از آزادی و عدالت‌خواهی عنوان کرده بود.اوبه‌عنوان یک آرشیتکت و مدیر موزه هنرهای معاصر شهررم در میان اعتراضاتی که همه‌روز در دوسالانه ونیز در حمایت از فلسطین برگزار می‌شد؛ هنر را زبانی جهانی برای دفاع از مظلومیت عنوان کرده بود. 
   
واکنش علیه قوانین وحشتناک
در‌حالی آلساندروجیولی زمام فرهنگ وهنرایتالیا را به‌دست گرفته که هنرمندان این کشوربه‌شدت از تدوین وتصویب قانون ضدهنری وزیر قبلی خشمگین و ناراضی بودند. به گفته هنرمندان معترض، قانون افزایش بی‌سابقه مالیات‌ها بر بخش‌های مختلف فیلمسازی، راه را برای تولیدات جدید سینمایی و تلویزیونی بسته و تهیه و تولیدکنندگان مستقل و کوچک‌تر فیلمسازی امکان ادامه فعالیت و حیات ندارند. در همین رابطه، نانی مورتی، فیلمساز کهنه‌کار ایتالیایی یک سخنرانی تند و تیز علیه سانگیولیانو و سیاست‌های او کرده و در آن فیلمسازان و تهیه و تولید‌کنندگان سینمایی و تلویزیونی را تشویق به «واکنش تاثیرگذار» علیه «قوانین وحشتناک و مخرب سینمایی جدید» این کشور کرده است. همزمان با مورتی، یکی دیگر از فیلمسازان سرشناس کشور گابریل موچینو هم دست به اقدامی مشابه زده و در اینستاگرام از هنرمندان و مردم دوستدار فیلم و سریال دعوت کرد تا علیه اقدامات تخریبی دولتمردان علیه فرهنگ و هنر کشور دست به اقدامات عملی بزنند. صحبت‌های هر دو فیلمساز بازتاب وسیعی در رسانه‌های گروهی داشته و آنها دست به بازنشر اظهارات این دو فیلمساز زده‌اند. در عین‌حال، موچینو، وزیر فرهنگ جدید را تشویق کرده برای اثبات وفاداری‌اش به دو صنعت سینما و تلویزیون، به حرف‌های اهالی هنر گوش داده و با عملی‌کردن درخواست‌های آنها در عمل نشان دهد که گوش شنوا دارد و قلبش برای اعتلای فرهنگ و هنر کشور می‌تپد. به عنوان اولین اقدام، موچینو از وزیر جدید خواسته قانون ارتجاعی وزیر قبلی علیه سینما و تلویزیون را ملغی اعلام کند و به این ترتیب حسن‌نیت خویش را در عمل نشان دهد.
   
هنرمندان نمی‌خواهند شریک جرم اسرائیل باشند
قرارگیری وزیر جدید ایتالیا در کنار حامیان جهانی فلسطین در جشنواره ونیز در‌حالی رقم خورد که این مساله پیش از مراسم افتتاحیه این جشنواره با واکنش بیش از۳۵۰ متخصص صنعت سینما به حضور اسرائیل در این جشنواره روبه‌رو شد. این سینماگران در نامه‌ای سرگشاده به برگزارکنندگان جشنواره نسبت به نمایش دو فیلم اسرائیلی در این رویداد انتقاد کردند. این افراد معتقد بودند نمایش فیلم‌های اسرائیلی موجب می‌شود که همه شرکت‌کنندگان در جشنواره ونیز در پنهان‌کردن ظلم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها شریک شوند.  در روز افتتاحیه این جشنواره هم لینو موسلا، بازیگر ایتالیایی در جریان فرش‌قرمز کمدی ــ درام ایتالیایی «احساس بهتر»، تیشرتی با نوشته «فلسطین را آزاد کنید» به تن کرد. همچنین لورا مورانته نیز با استفاده از بادبزنی که پیامی دست‌نویس روی آن نوشته بود خواستار توقف جنگ در غزه شد. وی روی این بادبزن نوشته بود: «نسل‌کشی غزه را متوقف کنید. بیش از ۴۰ هزار نفر و بیش از ۱۶هزار کودک جان‌باخته‌اند». نئو سورا، کارگردان آمریکایی نیز با چفیه که به نماد حمایت از فلسطین در سراسر دنیا تبدیل شده در مراسم فوتوکال فیلم «پایان خوش» شرکت کرد. این کارگردان همچنین از نشانی روی سینه با این عبارت که «فلسطین را آزاد کنید» استفاده کرده بود. آنا فوگلیتا، بازیگر ایتالیایی هم در اکران فیلم «اتاق مجاور» ساخته پدرو آلمودوار با یک سنجاق قلبی‌شکل که پرچم فلسطین روی آن نقش بسته بود، روی فرش‌قرمز رفت.  همچنین فابیو تستی، هنرپیشه ایتالیایی نیز در مراسم فرش قرمز این جشنواره تابلویی به زبان ایتالیایی حمل می‌کرد که روی آن نوشته شده بود: «‌۱۶ هزار و۵۰۰ کودک در غزه کشته شدند، کشتار را متوقف کنید.»
   
همدردی با فلسطین مظلوم یک پیام روشن
آلساندرو جیولی که برای اولین اقدام رسمی خود در دولت ایتالیا حضور در کنار حامیان فلسطین در اختتامیه جشنواره فیلم ونیز را انتخاب کرده بود پیام روشنی از سوی جامعه هنری این کشور به سیاستگذاران این کشور که حامی اسرائیل هستند، داد که آنها نمی‌خواهند شریک جنایت در غزه باشند. در این مراسم بود که سارا فریدلند، کارگردان آمریکایی ـ یهودی که با فیلم «تماس آشنا» موفق شد دو جایزه بهترین فیلم اول و جایزه کارگردانی بخش ‌افق‌های جشنواره ونیز را دریافت کند، پس از دریافت جایزه خود گفت: «به‌عنوان یک هنرمند آمریکایی یهودی باید توجه داشته باشیم این جایزه را در حالی دریافت می‌کنم که سیصدوسی‌وششمین روز نسل‌کشی اسرائیل در غزه و هفتادوششمین سال اشغال فلسطین را شاهد هستیم. این مسئولیت ما به‌عنوان فیلمساز است تا از این فرصت‌ها برای جلوگیری از فرار رژیم‌صهیونیستی از مجازات در صحنه جهانی استفاده کنیم. من در همبستگی با مردم فلسطین و مبارزه آنها برای آزادی، در کنارشان ایستاده‌ام.» بازیگر فیلم فریدلند یعنی کتلین چالفانت هم کارگردانش را تنها نگذاشت و پس از دریافت جایزه ابراز امیدواری کرد که مردم در صلح، آزادی و عدالت زندگی کنند. این هنرپیشه برای بازی در فیلم تماس آشنا جایزه بهترین بازیگر زن بخش افق‌های ونیز را دریافت کرد. سینماگر فلسطینی، اسکندر کوپتی هم با اشاره به این‌که عمیقا متأثر از دوران سخت ۱۱ماه گذشته است با هموطنان خود ابراز همدردی کرد و گفت: انسانیت و اخلاق همگان با وجود نسل‌کشی مداوم در غزه، مورد قضاوت است. 

هنرمندان  یهودیدر مقابل نسل‌کشی
کشور ایتالیا با حضور دولت جورجیو مولنی که همواره در کنار رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار گرفته و از سیاست‌های آنها حمایت می‌کند؛ زمینه را برای سفید‌شویی از چهره اسرائیل در حوزه فرهنگ و هنر مهیا کرده است اما هنرمندان این کشور به چنین اقداماتی معترض هستند؛ آنها چه در دوسالانه ونیز و چه در جشنواره فیلم ونیز با برگزاری اعتراضات گسترده تلاش کردند تا از حضور هنرمندان اسرائیلی در این کشور مقابله کنند اما با وجود این اعتراض‌های گسترده جورجیو مولنی و وزیر فرهنگ قبلی او جناریو سانگیولیانو همواره از این موضوع امتناع کردند. هنرمندان ایتالیایی که خود را به‌عنوان قلب جامعه مسیحیت می‌شناسند، معتقدند جنگ اسرائیل در غزه تنها جنگ یهودیت با مسلمانان نیست و این رژیم اشغالگر بر جامعه مسیحی ساکن فلسطین هم ظلم بسیاری می‌کند و اماکن تاریخی و فرهنگی مسیحیان در این کشور را نیز با ددمنشی از بین می‌برد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها