آدم‌های محبوب؛ مدافع حیوانات مظلوم

بعضی لوکیشن‌هاوکاراکترها برای سریال‌های تلویزیونی دارای جذابیت‌های بسیارزیادی هستند و طرح‌های داستانی در چنین مکان‌هایی می‌تواند بیشتر به مذاق تماشاگران خوش بیاید.یکی ازاین لوکیشن‌ها باغ‌وحش و حیات‌وحش است که درآن می‌توان کاراکترهایی با هویت‌های گوناگون پیدا کرد و با مجموعه‌ای از حیواناتی روبه‌رو شد که در زندگی روزمره بعید به نظر می‌رسد بتوان با آنها برخوردی از نزدیک داشت.
کد خبر: ۱۴۷۳۶۸۸
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
 
با این حال، نکته جالب و تعجب‌برانگیز این است که دو صنعت سینما و تلویزیون به دلیل دردسرهای ساخت و هزینه، کمتر به سراغ موضوعی چون حیات‌وحش رفته و تاکنون نتوانسته‌اند از پتانسیل و ظرفیت‌های متنوع و گوناگون آن  به‌خوبی استفاده کنند. از این نظر، سریالی چون باغ‌وحش را باید به فال‌نیک گرفت که مضمونی متفاوت و متنوع را انتخاب و سازندگانش تلاش کرده‌اند در میانه تولید انواع و اقسام اکشن‌های پلیسی، جنایی و معمایی (که دست بالا را در تولیدات هنری دارند و سالانه انبوهی از آنان تولید و به روی آنتن می‌روند) یا درام‌های خانوادگی، تماشاگران تلویزیون را مهمان یک دنیای متفاوت کنند. سریال باغ‌وحش هر شب ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه تماشا پخش می‌شود. اگر در این ساعت موفق به تماشای این مجموعه نشدید، ساعات ۰۴:۳۰ و ۱۵:۳۰ روز بعد این سریال بازپخش می‌شود. 
   
داستان‌سرایی ادبی تصویری
سریال باغ‌وحش که سال ۲۰۱۵ تولید و پخش شد، درامی انگلیسی‌زبان است که با نگاهی به داستان یک نوول پرخواننده منتشر شده در سال ۲۰۱۲ به همین نام تهیه شده است. به این ترتیب، کار نویسندگان فیلمنامه چندان سخت نبوده و نیازی به این ندیده‌اند که به خلق شخصیت‌هایی متنوع پرداخته و برایشان داستان‌سرایی کنند. تیم دونفره جیمز پاترسن و مایکل لدویج که نوول باغ‌وحش را نوشته‌اند، تلاش داشته‌اند ماجراهایی خاص را با حضور شخصیت‌هایی خاص به رشته تحریر درآورند.لدویج که در عین حال یکی از مدیران تولید سریال هم هست، در رابطه با نحوه کار نگارش خود می‌گوید: «زمان نوشتن داستان کتاب، سعی من و پاترسن این بود که نگاهی تصویری به موضوع داشته باشیم تا خوانندگان کتاب در زمان مطالعه احساس کنند آنچه را که می‌خوانند، می‌توانند جلوی چشم خویش نیز ببینند. این شیوه نگارش تصویری البته کار چندان ساده‌ای نیست. خوشحالم که توانستیم با موفقیت عمل کنیم. زمانی که تهیه‌کنندگان سریال به سراغ ما آمدند تا امتیاز تولید برگردان تصویری آن را خریداری کنند، با اشاره به این نکته گفتند که کارشان زمان فیلمبرداری سریال چندان سخت نخواهدبود،زیراتصویری‌بودن فضای‌داستان کمک‌زیادی به آنهامی‌کندتا صحنه‌آرایی‌شان آسان‌تر باشد.»
   
چه کسی علیه چه کسی است؟
جیمز وولف، کریستین کانلی، نونسو آنوزی، نورا آرنزدر و بیلی بورک بازیگران اصلی باغ‌وحش هستند که در سه فصل ۳۶ قسمتی داستان و ماجراجویی‌هایش را تعریف کردند. این بازیگران در قالب یک تیم و گروه حرفه‌ای، شخصیت‌هایی بودند که وظیفه‌شان تحقیقات در رابطه با انواع و اقسام خشونت‌ها و اجحاف‌هایی است که در رابطه با روابط انسان‌ها با حیوانات رخ می‌دهد؛ در حالی که برخی آدم‌ها درسراسر جهان علیه حیوانات اقداماتی خشن انجام می‌دهند، حیوانات نیز متقابلا دست به اقداماتی خشونت‌آمیز علیه انسان‌ها می‌زنند.این مضمون خط اصلی داستان سریال باغ‌وحش را تشکیل می‌دهد. کاراکترها در هر اپیزود سریال با یک ماجراجویی جذاب و بدیع روبه‌رو می‌شوند که تلاش می‌کنند با همیاری یکدیگر و برخی نهادهای مردمی و داوطلب، به حل آن بپردازند. 
   
دلیلی موجه برای لغو تولید
جذابیت داستان مجموعه در کنار بدیع بودن فضا و شخصیت‌های آن باعث شد تا بلافاصله بعد از پایان فصل اول، تولید فصل‌های بعدی آن در دستور کار سازندگانش قرار گیرد. در فصل‌های دوم و سوم تعدادی شخصیت جذاب جدید به ماجراجویی کاراکترهای اصلی داستان آمدند. با پایان فصل سوم و لغو تولید فصل چهارم، باغ‌وحش در حالی به حیات خود پایان داد که هنوز هم موردتوجه تماشاگران تلویزیونی بود و آنها مایل بودند شاهد ماجراجویی‌های بعدی شخصیت‌های محبوب سریال در فصل بعدی آن باشند. جیمز وولک که نقش شخصیت جکسن اوز، یک متخصص امور حیوانات و باغ‌وحش را در سریال بازی کرد، می‌گوید:«همه ما دوست داشتیم تولید سریال ادامه داشته باشد. ما برای سه سال هر هفته مهمان خانه‌های مردم بودیم و می‌دیدیم که چقدر از کار ما راضی بودند. اما کسی اقدام به ساخت فصل چهارم مجموعه نکرد و دلیلش این بود که دیگر داستانی در اختیار نداشتیم که آن را برای مردم تعریف کنیم. در این حالت، اگر فصل تازه‌ای ساخته می‌شد ما باید داستان‌هایی تکراری برای تماشاگران تعریف می‌کردیم و این چیزی نبود که راضی به انجامش باشیم. در عین حال، باورمان این بود که در صورت انجام چنین کاری احتمال زیادی وجود دارد که تماشاگران کار ما را پس بزنند و استقبالی از آن نکنند. وقوع چنین چیزی به معنای آن بود که تمام اعتبار کار ما از دست می‌رفت. طبیعی است که هیچ‌کس چه در پشت دوربین و چه در جلوی دوربین، خواهان چنین چیزی نبود. سریال ما برای چند سال محبوب خانواده‌ها و جوانان بود و دلیلی وجود نداشت که ما دست به تخریب این محبوبیت بزنیم.»
   
لوکیشن به مثابه شخصیت داستان
فصل اول سریال در نیواورلئان فیلمبرداری شد و تهیه‌کنندگانش زمانی که متوجه شدند تماشاگران نسبت به لوکیشن‌های آن حساسیت خاصی دارند و مجذوب فضاسازی مجموعه شده‌اند، تصمیم به گسترش لوکیشن‌ها گرفتند و دو فصل بعدی در نقاط مختلف شهر ونکوور کانادا فیلمبرداری شد که از جذابیت‌های بصری بیشتری برخوردار بود.  لوکیشن‌های مجموعه در حقیقت به نوعی نقش بسیار مهمی در داستان و اتفاقات آن ایفا می‌کردند و حکم یکی از کاراکترهای داستان را داشتند. این نکته‌ای بود که جیمز پاترسن، یکی از دو نویسنده کتاب در ابتدای امر تولید سریال به تهیه‌کنندگان آن گفته و گوشزد کرده بود. این داستان‌نویس همچنین به این نکته اشاره می‌کند که کتابش بیشتر از هر چیز روی خلق موقعیت‌های خاص تکیه دارد و اهمیت این مسأله بسیار بیشتر از اهمیت شخصیت‌های داستان است. به همین دلیل، سازندگان سریال ترجیح دادند به‌جای استفاده از چهره‌ها و ستارگان سرشناس تلویزیونی، بیشتر به فضاسازی و نمایش موقعیت‌ها بپردازند و روی آنها تکیه کنند.

این صداهای خاطره‌انگیز
سریال باغ‌وحش در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما با گویندگی گروهی از هنرمندان توانمند صداپیشه دوبله شده است. علی‌رضا باشکندی، سرپرست دوبلاژ این سریال درام مهیج علمی_ تخیلی است. ناصر ممدوح، رزیتا یاراحمدی، تورج مهرزادیان، شهروز ملک‌آرایی، علیرضا علی‌شاهی، مریم صفی‌خانی، مریم بنایی، حسین سرآبادانی، سعید مقدم‌منش، زهرا سوهانی، هادی جلیلی، کسری کیانی، ظفر گرایی، ژیلا اشکان، پریا شفیعیان، آزیتا یاراحمدی، حسن کاخی، امیربهرام کاویان‌پور، بابک اشک‌بوس، ناهید شعشعانی، نفیسه زاجکانی‌ها، علی منصوری راد، مریم رادپور، مریم شاهرودی، مهرداد بیگ محمدی، محمدرضا رادمهر، محمد تنهایی، محمدرضا فصیحی‌نیا، علیرضا اوحدی، پارسا کجوری و سعید داننده صداپیشگان سریال باغ‌وحش هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها