ریزش اقتصاد اسرائیل با حملات موشکی حزب‌ا...

یک رسانه اقتصادی عبری اعلام کرد با شدیدترین موج حملات حزب‌ا... به شمال اسرائیل که صبح دیروز اتفاق افتاد سقوط شاخص بورس تل‌آویو ادامه دارد.روزنامه صهیونیستی کالکالیست دیروز یکشنبه از کاهش شاخص بورس تل‌آویو در پی حملات حزب‌ا... لبنان خبر داد.این رسانه در عین حال به میزان کاهش شاخص بورس تل‌آویو اشاره‌ای نکرد اما هفته گذشته به دنبال حادثه تروریستی انفجار پیجرها در لبنان شاخص بورس تل‌آویو ۳۵، به میزان یک درصد سقوط کرد.
کد خبر: ۱۴۷۳۸۳۵
 
بر اساس این گزارش، با توجه به وضعیت امنیتی در شمال اسرائیل مجموعه‌ای از تدابیر استثنایی از جمله تعطیلی مدارس و انتقال کادر بیمارستان‌ها به پناهگاه‌ها در آنجا اتخاذ شده است.درگیری‌ها از سحرگاه یکشنبه میان حزب‌ا... و اسرائیل تشدید شده است. حزب‌ا...اعلام کرد که دو بار پایگاه نظامی اسرائیل و فرودگاه رامات دیوید در حیفای اشغالی را با موشک‌های سنگین هدف قرار داده است، همچنین یک مجتمع شرکت صنایع نظامی رافائل درحیفا راهدف قرارداد، همین‌طور نیروی هوایی اسرائیل مناطق وسیعی در جنوب لبنان را موشک باران کرد.رسانه‌های عبری گزارش دادند در شدیدترین موج حملات موشکی حزب‌ا... به شمال اسرائیل که صبح دیروز به وقوع پیوست، ویرانی‌ها و آتش‌سوزی‌های بزرگی رخ داده که تصاویر ضبط‌شده مؤید آن است.
     
جنگ ده‌ها هزار اسرائیلی را زیر خط فقر برد
رسانه‌های عبری با هشدار درباره این‌که اسرائیل به دلیل هزینه‌های جنگ در آستانه یک بحران اقتصادی عمیق است، تاکید کردند جنگ ده‌ها هزار اسرائیلی دیگر را به زیر خط فقر برده است.«شاخص هزینه زندگی در اسرائیل شاخص جنگ خوانده می‌شود، زیرا طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ این کشور نه‌تنها هزینه‌های امنیتی و پرداخت غرامت برای بسیاری از قربانیان، بلکه هزینه‌های بالای زندگی را نیز تحمیل کرده است» این را هاآرتص در گزارشی درباره عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی اسرائیل گزارش داده است.این روزنامه عبری با انتقاد از وضعیت اقتصادی رژیم اشغالگر نوشت: «طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ ما بهایی را در هزینه‌های بالای زندگی به ما تحمیل کرده و فرصت کاهش نرخ بهره را ضعیف کرده است». شاخص هزینه زندگی در ماه اوت برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه مبنی‌بر افزایش نیم درصدی، ۰.۰۹درصد افزایش یافت که تاحد زیادی به جنگ و اثرات آن مرتبط است.هاآرتص توضیح داد که بخشی ازدرآمدکابینه نتانیاهو،حاصل از افزایش شدید قیمت پروازهواپیما در شرکت‌های مسافرتی اسرائیلی است، زیرا شرکت‌های هواپیمایی خارجی پروازهای خود را به اسرائیل کاهش داده‌اند، عرضه کاهش و تقاضا افزایش یافته است و نتیجه آن افزایش۲۲.۱درصدی هزینه سفربه خارج از کشور است.این روزنامه تاکید کردکه؛ «لغو پروازهای شرکت‌های خارجی به اسرائیل به‌ویژه پس از شهادت فؤاد شکر، رهبر حزب‌ا...در بیروت و اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران افزایش یافته که تنش و ترس از تشدید تنش را افزایش داده است.»
     
افزایش قیمت مسکن
درخصوص افزایش شاخص هزینه زندگی در اسرائیل افزایش قیمت مسکن بر اساس مناطق صورت گرفته به‌گونه‌ای که در منطقه مرکزی تل‌آویو ۰.۰۱درصد و در حیفا ۰.۰۸درصد افزایش داشته است. قیمت آپارتمان‌های جدید نیز ۰.۰۹درصد افزایش یافت که مکمل افزایش قیمت سالانه ۸/۵ درصدی بود.قیمت سبزیجات تازه در ماه گذشته ۱۳.۲درصد، حمل‌ونقل ۲.۸درصد، آموزش، فرهنگ و سرگرمی ۰.۰۵درصد، نگهداری از خانه ۰.۰۴درصد و مواد‌غذایی ۰.۰۳درصد افزایش یافته است. به این ترتیب نرخ سالانه افزایش قیمت تقریبا ۶ درصد است و در صورت تداوم افزایش قیمت‌ها، افزایش بیش از۱۰درصدی قیمت آپارتمان‌ها وجود خواهد داشت.در این گزارش با اشاره به این‌که اسرائیل تاکنون حدود ۱۰۰میلیارد دلار برای جنگ هزینه کرده؛ شاخص هزینه زندگی در اسرائیل طی ماه گذشته تقریبا ۱ درصد افزایش یافته که ده‌ها هزار اسرائیلی را به زیر خط فقر می‌برد، در زمانی که رشد بخش‌های اقتصادی متوقف شده، به‌ویژه در بخش فناوری پیشرفته که شروع رو به افول است.نرخ سود بانکی اسرائیل در مقایسه با کشورهای غربی وهمچنین نرخ تورم مالی که به سطح ۳.۶درصدرسیده،یکی ازبالاترین‌هاست که سرمایه‌گذاران رااز سرمایه‌گذاری در بازارها و تسهیلات مختلف اقتصادی دور می‌کند.بر اساس داده‌های دفتر مرکزی آمار در روز یکشنبه نرخ تورم سالانه در اسرائیل از ۳.۲درصد در ماه ژوئیه به ۳.۶درصد در ماه گذشته افزایش یافت که بالاترین سطح آن از اکتبر گذشته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها