با علی اجاره دار مدیر شبکه هیسپان تی وی معاونت برون مرزی؛

از ایستادن درمقابل هجمه‌های رسانه‌ای تا انعکاس صادقانه اخبار

به دنبال هجمه های اخیر علیه شبکه های برون مرزی به ویژه هیسپن تی وی و طرح موضوعاتی بی اساس از جمله «گسترش نفرت ضد یهودی» توسط سازمانی با نام اختصاری «ای دی ال»، با علی اجاره دار مدیر این شبکه معاونت برون مرزی به گفت و گویی صریح و بی پرده پرداختیم.
به دنبال هجمه های اخیر علیه شبکه های برون مرزی به ویژه هیسپن تی وی و طرح موضوعاتی بی اساس از جمله «گسترش نفرت ضد یهودی» توسط سازمانی با نام اختصاری «ای دی ال»، با علی اجاره دار مدیر این شبکه معاونت برون مرزی به گفت و گویی صریح و بی پرده پرداختیم.
کد خبر: ۱۴۷۳۹۰۱
نویسنده گروه رسانه

«اجاره دار» در این مصاحبه ضمن تبیین مواضع اخیر این رسانه معاونت برون مرزی، بر پشتیبانی از حق و حقیقت و حمایت از مواضع مقاومت تاکید دوباره داشت.

معرفی کنداکتور و قالب های برنامه سازی

مدیر شبکه هیسپن تی وی در ابتدا بیوگرافی کوتاهی از شبکه و اقداماتش را بیان کرد و گفت: هیسپن تی‌وی (HispanTV  ) یک شبکه تلویزیونی بین‌المللی است که در سال 1390 توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد و هدف اصلی آن ارائه اخبار، تحلیل‌ها و برنامه‌های فرهنگی با تمرکز بر مسائل بین‌المللی، منطقه غرب آسیا، و آمریکای لاتین است.

این شبکه به عنوان یکی از ابزارهای رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کند تا با انعکاس دیدگاه‌های مختلفی که رسانه‌های غربی سعی در کتمان یا کم اهمیت جلوه دادن آن دارند، مبادرت به تنویر افکار مخاطبان اسپانیایی‌زبان خود در اقصی نقاط جهان کند. برنامه‌های این شبکه شامل اخبار، مستندها، برنامه‌های گفتگو محور و تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی است. هیسپن تی وی در تمامی کشورهای آمریکای لاتین، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا از طریق ماهواره، اینترنت و شبکه‌های کابلی قابل دسترسی است.

ایستاده در مقابل هجمه های رسانه ای

اجاره دار در خصوص حملات اخیر رسانه‌ای به این شبکه اسپانیایی زبان گفت: اخیرا سازمانی به نام «ای دی ال»، گزارش مفصلی ضد هیسپن منتشر کرده است که بهتر است قبل از بررسی این گزارش به ماهیت این سازمان پرداخته شود.

سازمانADL (Anti-Defamation League)  یا «اتحادیه ضد افترا» یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده است که در سال ۱۹۱۳ تأسیس شده و مدعی است که هدف اصلی آن مبارزه با یهودستیزی، افراط‌ گرایی، نفرت‌پراکنی، و دفاع از حقوق مدنی و بشری است و بر همین اساس در ظاهر تلاش می‌کند با استفاده از رسانه‌ها، آموزش و لابی‌گری سیاسی با هر نوع تبعیض و بی‌عدالتی، به‌ویژه علیه یهودیان، مقابله کند.

با این حال جای بسی تعجب است که این نهاد به ظاهر حقوق بشری با اتخاذ استانداردهای دوگانه و گزینشی تنها به دفاع بی قید و شرط از اشغالگران صهیونیست می‎پردازد و این دفاع را در قالب مبارزه با یهودی ستیزی توجیه می کند و حق و حقوق مردم مظلوم فلسطین را نادیده می‎گیرد، در حالیکه اشغالگران صهیونیست را از هر مورد منفی مبرا می‎پندارد. همچنین لازم به ذکر است که این نهاد به اصطلاح حقوق بشری امکان دسترسی به وب سایت خود را برای کل مردم ایران مسدود کرده است!

مدیر شبکه هیسپن تی وی در خصوص این موضوع که این سازمان با استناد به چه مدارکی اتهام «گسترش نفرت ضدیهودی» را به هیسپن تی نسبت می دهد، گفت: این سازمان ادعا می‏ کند که هیسپن تی‌وی به عنوان یکی از رسانه‎های تاثیرگذار در حمایت از حقوق مردم فلسطین، از طریق رسانه و بسترهای ارتباطی خود به تولید محتواهایی می‎پردازد که غالبا روایت‌هایی با مضامین غیرقانونی و ظالم بودن رژیم صهیونیستی در خود دارند و برای انعکاس دیدگاه‎های خود در نقض حقوق بنیادین بشر در سرزمین‎های اشغالی فلسطین از مفاهیم یهودستیزانه استفاده می‌کند. همچنین ادعا شده است که برنامه‌های این شبکه به ترویج تئوری‌های توطئه علیه یهودیان و رژیم صهیونیستی و جانبداری آشکار از حقوق مردم فلسطین می‌پردازند و باعث می‏ شود مخاطبان این شبکه به ویژه در منطقه آمریکای لاتین به گرایش های یهودستیزانه روی بیاورند.

هیسپان در مقام پاسخگویی

اجاره دار در خصوص پاسخ گویی به اتهام واهی «گسترش نفرت ضد یهودی» و رد این اتهام گفت: شبکه هیسپن تی‌وی به عنوان یک رسانه بین‌المللی از بدو تاسیس، بر اساس رسالت خود حامی مظلومین و مستضعفین جهان بوده است و در زمینه مسئله فلسطین نیز با اتخاذ موضعی شفاف در حمایت از حقوق مردم فلسطین و محکومیت اشغالگری و ظلم صهیونیست های متجاوز، به‌طور مستمر به پوشش اخبار و وقایع مربوط به درگیری‌ها میان مردم قهرمان فلسطین و اشغالگران صهیونیستی پرداخته و تلاش کرده تا دیدگاه‌هایی که در رسانه‌های اصلی غرب کمتر دیده می‌شوند را به مخاطبان اسپانیایی‌زبان خود منعکس کند. در زمینه رویکردهای هیسپن تی‌وی در دفاع از حقوق فلسطینیان به موارد ذیل می‎توان اشاره کرد:

- پوشش خبری گسترده: پوشش مداوم اخبار مربوط به فلسطین، از جمله تظاهرات، تجاوزات رژیم صهیونیستی، محاصره غزه، نقض حقوق اساسی و اولیه مردم در سرزمین‌های اشغالی و انعکاس تصویری از رنج و مقاومت مردم فلسطین به جامعه هدف.

- برنامه‌های مستند و گفت و گو محور: بررسی تاریخچه مساله فلسطین، وضعیت حقوق بشر در مناطق اشغالی و تأثیر سیاست‌های رژیم صیونیستی بر زندگی روزمره فلسطینیان.

- تحلیل‌های انتقادی از سیاست‌های رژیم اشغالگر: معرفی سیاست‌های سرکوبگرانه، نژادپرستانه و ناقض حقوق بشر رژیم صهیونیستی و دعوت از کارشناسان و فعالان حقوق بشر جهت تحلیل این سیاست‌ها.

- ترویج دیدگاه‌های مقاومت: دفاع از حقانیت و مشروعیت گروه‌های مقاومت فلسطینی و انعکاس دیدگاه‎های آنها در دفاع از سرزمین مادری و حقوق اولیه مردم فلسطین.

دیدگاه مخاطبان چیست؟

مدیر شبکه هیسپان تی وی معاونت برون مرزی با اشاره به نظرات و دیدگاه های مخاطبان و بینندگان شبکه در ارتباط با موضوعات اخیر گفت: دیدگاه مخاطبان درباره رویکردهای هیسپن تی‌وی در زمینه یهودی‌ستیزی و حمایت از مردم فلسطین، متفاوت و متنوع است و به میزان زیادی به زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، و عقیدتی آن‌ها بستگی دارد. بر همین اساس مخاطبین این شبکه را به چهار بخش و گروه می‏توان تقسیم کرد. 

گروه اول، حمایت و استقبال از رویکردهای ضد صهیونیستی؛ بسیاری از مخاطبان به‌ویژه در کشورهای آمریکای لاتین، خاورمیانه و دیگر جوامع مسلمان، رویکرد هیسپن تی‌وی را مثبت می‌دانند. این گروه‌ها معتقدند که هیسپن تی‌وی صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان می‌رساند.

گروه دوم، انتقاد از یهودی‌ستیزی و تعصب؛ برخی از مخاطبان، به‌ویژه در جوامع غربی، سرزمین‎های اشغالی و گروه‌های حامی صهیونیست ها، هیسپن تی‌وی را به یهودی‌ستیزی و نفرت‌پراکنی متهم می‌کنند. این گروه‌ها معتقدند که این شبکه گاهی اوقات از خطوط نقد سیاست‌های اسرائیل عبور کرده و به ترویج کلیشه‌های یهودستیزانه می‌پردازد. آن‌ها مدعی‎اند که چنین رویکردی باعث افزایش نفرت علیه یهودیان می شود.

گروه سوم، دارای دیدگاه بی‌طرفانه و انتقادی؛ برخی از مخاطبان که به دنبال دیدگاه‌های متنوع و انتقادی از رسانه‌ها هستند، هیسپن تی‌وی را به عنوان یکی از چندین منبع خبری که دیدگاه‌های غیرغربی را پوشش می‌دهد، دنبال می‌کنند. این گروه به دنبال تحلیل‌های متفاوت هستند و گاهی رویکرد این شبکه را به عنوان یکی از صداهای جایگزین در برابر جریان غالب رسانه‌ای می‌بینند، اگرچه ممکن است با تمام محتواهای آن موافق نباشند.

و گروه چهارم با رویکرد اتهام جانبداری و عدم تعادل؛ گروهی از مخاطبان، از جمله برخی منتقدان مستقل، معتقدند که هیسپن تی‌وی به دلیل جانبداری آشکار از مردم فلسطین و انتقاد مداوم از اسرائیل، دیدگاهی متوازن و بی‌طرف ارائه نمی‌دهد. این دسته از مخاطبان معتقدند که هیسپن تی وی می‎بایست با اجتناب از جانبداری آشکار از مردم فلسطین، دیدگاه‌های گوناگون را پوشش دهد.

اجاره دار ادامه داد: در حالت کلی می‎توان به این جمع بندی رسید که نظرات مخاطبان شبکه شامل طیف‎های گوناگونی از عقاید است و این تنوع در واکنش‌ها به محتوای هیسپن تی‌وی، حاکی از تحت تاثیر قرار داشتن ادراک مخاطبان بر اساس دیدگاه‌های سیاسی، فرهنگی و عقیدتی آن‌ها است. و برهمین اساس هیسپن تی وی همیشه کوشیده با انعکاس صادقانه اخبار به مخاطبین خود، رویکردی روشنگرانه را اتخاذ کند.

زیر ذره بین صهیونیزم

مدیر شبکه هیسپن تی وی در خصوص رصد کامل و دقیق برنامه های این شبکه توسط عوامل رسانه های صهیونیستی، با استناد به کلیپی که اخیرا از مصاحبه سفیر سابق رژیم صهیونیستی و دبیر ای دی ال پخش شده و درآن، به نقش بسیار پر رنگ هیسپن تی وی در کشورهایی اسپانیایی زبان اشاره دارد، گفت: در این مصاحبه، سفیر سابق رژیم صهونیستی به انتقاد از هیسپن تی وی پرداخته و این شبکه را متهم به ترویج دیدگاه‌های ضد اسرائیلی و یهودی ستیزانه کرده است. در این مصاحبه دبیر سازمان ADL با تایید این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته و به نقش رسانه‌ها در شکل‌دهی به نگرش‌ها و تأثیر آن‌ها بر روابط بین‌الملل و جامعه یهودیان پرداخته است. این گفت و گو به تأثیرات رسانه‌ها در سیاست و روابط بین‌المللی و نیز به چالش‌های موجود در زمینه انتشار اطلاعات و دیدگاه‌ها پرداخته است. به نظر می‎رسد مطرح شدن هیسپن تی وی در این سطح از معادلات، حاکی از نقش پررنگ این شبکه در تنویر افکار عمومی جامعه هدف و نگرانی عمیق طرفداران رژیم صهیونیستی از تاثیرات این شبکه است.

بیم و امیدها

علی اجاره دار با اشاره به جایگاه شبکه هیسپن تی وی و چالش های پیش روی آن گفت: متاسفانه در حال حاضر این شبکه با چالش‌های متعددی در دو سطح خارجی و داخلی روبروست. در سطح خارجی می‎توان به چالش‎هایی مانند تحریم ها و محدودیت‎های به وجود آمده توسط دولت‎های غربی، محدودیت و ممنوعیت پخش شبکه در برخی از کشورها، محدودیت و ممنوعیت دسترسی به بسیاری از پلتفرم‎های آنلاین مانند یوتیوب، فیسبوک و غیره، اشاره کرد. در سطح داخلی نیز خوشبختانه به دلیل حسن نظر ویژه مقامات ارشد رسانه ملی به شبکه هیسپن تی وی، بسیاری از این مشکلات مرتفع شده‎اند اما با این حال جهت حفظ و ارتقای جایگاه شبکه در مناطق هدف، و نیز داشتن امکان قدرت رقابت با رسانه‎های غیرهمسو به ناچار می‎بایست توان مالی و بودجه ارزی و ریالی شبکه بیش از پیش تقویت شود تا بتوان انشالله با حفظ و جذب نیروهای متعهد و متخصص به حول و قوه الهی شاهد رشد و شکوفایی شبکه هیسپن تی وی و تمامی رسانه‎های جبهه مقاومت باشیم.

هیسپان تی وی دوشادوش محور مقاومت

اجاره دار به عملکرد و نقش هیسپن تی وی در حمایت از جبهه مقاومت و وقایع غزه (از طوفان الاقصی تا موضوع پیشنهاد صلح اخیر) پرداخت و افزود: هیسپن تی‌وی در پوشش گسترده و شبانه روزی عملیات «طوفان الاقصی»، با حمایت از مقاومت فلسطینیان کوشید اهداف و محورهای زیر را محقق سازد:

- پوشش گسترده و لحظه‌به‌لحظه اخبار و ارتباط زنده با خبرنگار شبکه در غزه در تمامی بخش‎های خبری.

- تمرکز بر مظلومیت تاریخی مردم فلسطین.

- مصاحبه با شخصیت‌های حامی فلسطین.

- به چالش کشیدن استاندارهای دوگانه دولت‏های غربی در حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی و نادیده گرفتن حقوق تضییع شده مردم فلسطین.

- پوشش گسترده و لحظه‎ای آمار شهدا و آسیب‌های وارده به غیرنظامیان فلسطینی.

... و در پایان

مدیر شبکه هیسپن تی وی معاونت برون مرزی در پایان گفت: امیدوارم به حول و قوه الهی و با عنایات ویژه حضرت ولی عصر (عج) و رهنمودهای مقام معظم رهبری «مدظله العالی» و نیز مجاهدت های رهبران جبهه مقاومت و تمامی افرادی که در این عرصه جانفشانی می‎کنند شاهد پیروزی نهایی حق بر باطل باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها