سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد

آمادگی حزب الله برای مراحل آینده جنگ

حزب الله به خوبی از این واقعیت که رژیم صهیونیستی خود را در یک «جنگ وجودی» احساس می‌کند، آگاه است و بخوبی می‌داند که حملات اخیر به طور قطع بازدارندگی صد‌درصدی ایجاد نمی‌کند و این تصور را که پس از حملات چند روز اخیر ‌ رژیم‌ آپارتاید اسرائیل کوتاه بیاید، صحیح نمی‌پندارد. به همین دلیل آمادگی‌های لازم را نیز برای مراحل بعدی فراهم کرده است.
حزب الله به خوبی از این واقعیت که رژیم صهیونیستی خود را در یک «جنگ وجودی» احساس می‌کند، آگاه است و بخوبی می‌داند که حملات اخیر به طور قطع بازدارندگی صد‌درصدی ایجاد نمی‌کند و این تصور را که پس از حملات چند روز اخیر ‌ رژیم‌ آپارتاید اسرائیل کوتاه بیاید، صحیح نمی‌پندارد. به همین دلیل آمادگی‌های لازم را نیز برای مراحل بعدی فراهم کرده است.
کد خبر: ۱۴۷۳۹۴۰
نویسنده سید رضا صدرالحسینی | تحلیلگر مسائل منطقه

رژیم صهیونیستی با توجه به ضربات قابل توجهی که بعد از اقدام جنایتکارانه تروریستی خود علیه مردم لبنان و انفجار دستگاه‌های ارتباطی از حزب الله متحمل شد، متقابلا حملات وحشیانه خود را به مناطق مسکونی لبنان آغاز کرده است و در حدود ۴۸ ساعت گذشته شدیدترین بمباران‌ها را علیه مردم بی‌دفاع لبنان به وسیله هواپیما‌های اهدایی آمریکا در دستور کار خود قرار داده است.

 

 

براساس گزارش‌های میدانی در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰۰ حمله هوایی از سوی رژیم صهیونیستی به لبنان و بویژه جنوب این کشور انجام شده، این در حالی است که متاسفانه در چنین شرایطی نهاد‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان کاملا سکوت کرده و با این رویکرد تاییدیه خود را در خصوص کشتار مردم لبنان همانند مردم غزه اعلام کرده‌اند.

 

 

البته هنوز آمار دقیقی از کشتار مردم غیر مسلح و بی‌دفاع لبنان در اختیار نیست. اما آنچه مسلم است اینکه، رژیم صهیونیستی با استفاده از هواپیما‌های آمریکایی به طور مستمر مناطق جنوب لبنان را بمباران می‌کند. در مقابل این جنایات نیز حزب‌الله برای دفاع از مردم لبنان در طول چهار روز گذشته شدیدترین آتشبار خود را علیه مناطق نظامی مانند پادگان‌ها، پایگاه‌ها و مراکز مسکونی نیرو‌های نظامی آغاز کرده است. البته لازم به یادآوری است که در این مناطق منازل سازمانی نیرو‌های نظامی واقع شده و از ماه‌های گذشته ساکنانی در این شهرک‌ها حضور ندارند.

 

لازم به یادآوری است که حزب الله در روز‌های گذشته با پشتوانه مردمی، انسجام اجتماعی و سرمایه اجتماعی بدست آمده بعد از جنایت تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی توانست با مدیریتی مثال زدنی و پذیرش آسیب‌های وارد شده پیامد‌های منفی این اتفاقات را کنترل و کاهش دهد و به این شکل به خنثی‌سازی اهداف دشمن در چارچوبی نظامی دست پیدا کند.

 

به نظر می‌رسد حزب‌الله با توجه به شناخت دقیق از دشمن قدّار نکاتی را در دستور کار خود قرار داده است که در این بین می‌توان به مسائلی مانند تداوم درگیرسازی رژیم در جنگ فرسایشی، رسیدن به اعماق اراضی اشغالی، ضربه به اهداف حیاتی با تشدید کمی و کیفیِ تسلیحاتی، توسعه جغرافیایی هدف‌گیری شمال (فراتر از الجلیل) و گسترش دامنه ویرانی در شمال که باعث آوارگی هزاران شهرک‌نشین خواهد شد نیز اشاره کرد. البته معادله «ضاحیه - تل‌آویو» هم بطور کامل برقرار است و چندین نوبت اجرایی شده. افزون بر این مراقبت حزب‌الله از منابع آمونیاک در زمان حمله موشکی به حیفا از دید ناظران بین‌المللی دور نمانده است و این اقدام را نشانه وجود خطوط قرمز در دکترین نظامی حزب‌الله در این مقطع می‌دانند.

 

حزب الله به خوبی از این واقعیت که رژیم صهیونیستی خود را در یک «جنگ وجودی» احساس می‌کند، آگاه است و بخوبی می‌داند که حملات فوق به طور قطع بازدارندگی صد درصدی ایجاد نمی‌کند و این تصور را که پس از حملات چند روز اخیر (بویژه امروز دوشنبه دوم مهر) که رزمندگان مقاومت اسلامی در حمایت از مردم قهرمان و ثابت قدم فلسطین در نوار غزه، مقر «رزرو سپاه شمال»، پایگاه ذخیره «لشکر گالیله»، انبارهای لجستیکی آن در «پایگاه آمیاد» و مجتمع‌های صنایع نظامی رافائل در منطقه «زولون» در شمال حیفا را با ده‌ها موشک بمباران کردند، رژیم‌ آپارتاید اسرائیل کوتاه بیاید، صحیح نمی‌پندارد. به همین دلیل آمادگی‌های لازم را نیز برای مراحل بعدی فراهم کرده است.

 

 

به این ترتیب به نظر می‌رسد بر خلاف اقدامات اخیر دو طرف هیچ یک از آن‌ها علاقمند به گسترش درگیری‌های زمینی و سرزمینی نیستند و تلاش آن‌ها بر این مساله معطوف است که به گونه‌ای پاسخ طرف مقابل را بدهند. با این حال انتظار می‌رود سازمان‌های بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از شکسته شدن مکرر دیوار صوتی و بمباران منازل و زیرساخت‌های لبنان اقدامی عاجل انجام دهد و با استفاده از همه امکانات حقوقی و تشکیل سپاه صلح اقدامی مناسب در راستای منشور سازمان ملل انجام دهد. این درحالی است که متاسفانه باید خاطرنشان کرد که بی‌عملی این شورا و همچنین سازمان ملل در کشتار مستمر مردم غزه به جهانیان ثابت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها