دفاع مقدس الگویی عاشورایی برای محور مقاومت

دفاع مقدس یک دوره نورانی و مشعشع با ویژگی‌های خاص در تاریخ ملت ایران است و کسانی که با آن دوران بخوبی آشنایی دارند می‌توانند این قضاوت را داشته باشند که این دوره گرچه هشت سال، اما منشا تحولات فراوان شد و امروز بسیاری از مسائل در منطقه و جهان متاثر از دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۱۴۷۳۹۵۱
نویسنده یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه

دفاع مقدس الگویی عاشورایی برای محور مقاومت

از سوی دیگر در داخل کشور هم اگر ما در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی را داریم عمده آن‌ها ریشه در خودباوری و اعتماد به نفسی دارد که در دوران مقدس در ملت ما و خصوصا درمیان جوانان شکل گرفت.

جنس دفاع مقدس ماهیتی عاشورایی دارد بگونه‌ای که می‌توان گفت مفاهیمی  چون تقدس، ماندگاری و اثربخشی سه ویژگی مشترک میان نهضت امام حسین (ع) و دفاع مقدس است.

این روز‌ها ممکن است موضوع تقدس دفاع مردم ایران در جنگ هشت ساله مورد سوال برخی افراد باشد. دلیل آن روشن است. همان طور که در عاشورا دفاع از ارزش ها، حریت، آزادی و کرامت انسانی مطرح بود و همین مفاهیم هم باعث ماندگاری و اثربخشی این نهضت شد. با انقلاب اسلامی ملت ایران در راه خدا قیام کرد و هدف کسانی که به کشورمان تهاجم کردند مادی و دنیایی نبود بلکه هدف سرکوب یک حرکت توحیدی و الهی بود.

در واقع صدام ابزاری در دست قدرت شیطانی مثل آمریکا و غرب و رژیم صهیونیستی بود تا بواسطه او حرکت الهی مردم ایران را سرکوب کنند و برای همیشه با تجزیه و تکه تکه کردن ایران ظرفیت‌های کشورمان را از بین ببرند، اما ملت ایران با هدایت‌های حضرت امام (ره) وارد یک نبرد عاشورایی شد و همین که جوانان این مرز و بوم و نیرو‌های مسلح ایران، عاشورا را الگوی نبرد خود قرار دادند و یک نبرد علوی را رقم زدند باعث شد که ملت ما بتواند در پرتو فرهنگ مقاومت، ایثار، فداکاری، جهاد و شهادت بر دشمن غلبه کند و نگذارد که دشمنان به اهداف شوم و پلید خود برسند.

طبیعی است که چنین دفاعی، مقدس و ارزشمند است و به تعبیر رهبر انقلاب، گنجی است که باید آن را پاس داشت و صیانت کرد و از تجربیات آن به شکل مستمر بهره برد.
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به معنای واقعی یک جنگ جهانی بود، چون پشت سر صدام ده‌ها کشور حضور مستقیم و تعدادی بیشتری هم حضور غیر مستقیم داشتند و قدرت‌های شیطانی و ظرفیت نهاد‌های بین المللی از صدام حمایت می‌کردند و دولت‌های مرتجع در منطقه پشتیبان او بودند، اما در حالی که آنان تصور می‌کردند که می‌توانند بر ملت ما غلبه کنند ملت ایران مقاومت و ایستادگی کرد و به نتیجه رسید.

وقتی چنین دفاعی منشا خودباوری و اعتماد به نفس می‌شود و این زمینه را فراهم می‌کند که ملت ایران در برابر قدرت‌های شیطانی به دفاع از خود بپردازد فرهنگی که در این مقاومت و ایستادگی تولید می‌شود و از طرفی آن علم و فناوری که بواسطه تولید بومی پدید می‌آید می‌تواند کمک کننده حرکت‌های بعدی در منطقه باشد و ما خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم.

فراموش نکنیم که حضرت امام رهبر کبیر انقلاب اسلامی با شناخت دقیقشان از نظام سلطه تاکید داشتند که اگر مستضعفین جهان بخواهند به استقلال برسند و از چنگال قدرت‌های شیطانی رهایی پیدا کنند و ملت‌های اسلامی اگر بخواهند به هویت اسلامی خود برگردند و امت اسلامی اگر بخواهد وحدت و اعتلای خود را بازیابی کند باید هسته‌های مقاومت را تشکیل بدهد خصوصا در زمانی که در پیکره امت اسلامی، غربی‌ها رژیم کودک کش صهیونیستی را شکل دادند تا به صورت عاملی برای تفرقه و اختلاف جهان اسلام باشد. 

امام بخوبی با شناخت کامل از این توطئه و نقشه شیطانی، راه ریشه کن کردن این غده سرطانی را در مبارزه می‌دیدند و لازمه این راهبرد فراگیر در جهان اسلام تشکیل هسته‌های مقاومت می‌دانستند. 

اگر امروز ما شاهد یک جبهه قدرتمند مقاومت در منطقه با حضور رزمندگان سوریه، فلسطین، لبنان، عراق و یمن هستیم که در یک جغرافیای گسترده علیه رژیم اشغالگر قدس مشغول فعالیت اند به نظر می‌رسد که دفاع مقدس در شکل دهی به این جبهه و ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس و اینکه می‌توان با تکیه بر اسلام در مقابل ظالمان و ستمگران ایستاد و از حقوق ملت‌های مسلمان دفاع و در مسیر آزادی قدس شریف حرکت کرد نقش بسیار موثری داشته است. چون دفاع مقدس نشان داد که نتیجه ایستادگی و نبرد عاشورایی با برخورداری عاشوراییان از نصرت الهی پیروزی و موفقیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها