وادی؛ خاطره‌سازی با نمادهای دفاع‌مقدس

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس پخش ویژه‌برنامه گفت‌وگو‌محور و ترکیبی «وادی» آغاز شده و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. وادی تلاش می‌کند از زاویه‌ای دیگر و با فرآیندی نو و بدیع به موضوع دفاع‌مقدس و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام و ملت قهرمان ایران در زمان جنگ تحمیلی بپردازد.‌
کد خبر: ۱۴۷۴۰۳۳
نویسنده رسول شمالی ورزنده - گروه رسانه
 
از سویی عوامل تولید این برنامه سعی کرده‌اند با نگاهی تخصصی به نمادهای مکانی رویدادهای جنگ تحمیلی که خاطره‌ساز هستند و با واکاوی ارزشی این نمادها، خاطرات دوران دفاع‌مقدس را برای نسل جدید زنده کنند.همچنین برنامه وادی با حضور کارشناسان و استادان دانشگاهی و متخصصان معماری و شهرسازی در محفلی دانشجویی به‌صورت علمی ضمن بررسی تاریخ گذشته و معاصر ایران، حماسه‌های عظیم دوران دفاع‌مقدس را با نمادهای مقاومت و ایستادگی ملت قهرمان ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. در واقع این ویژه‌برنامه قصد دارد واقعیت‌هایی از رویدادهای دوران دفاع‌مقدس را تبیین کند و امتداد روایت ایثارگری‌ها و مقاومت رزمندگان اسلام و مردم قهرمان، پیام‌آور خون شهدا و حمایت قشرهای مختلف مردم از رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشد.همچنین با تاکید برحفظ و پاسداری از نمادهای دوران دفاع‌مقدس در فضای امروزی شهرهاواستان‌های کشور،به زنده نگه‌داشتن خاطره‌ها به‌صورت عینی جامه عمل بپوشاند.درگفت‌وگو باحمید صالحی، تهیه‌کننده این ویژه‌برنامه جزئیات آن را جویا شدیم.برنامه تلویزیونی وادی با موضوع پاسداشت هفته دفاع‌مقدس از منظر نمادها و معماری آن دوران روی آنتن شبکه دو می‌رود. تهیه‌کننده در گفت‌وگو با جام‌جم درباره هدف برنامه توضیح می‌دهد: در این برنامه ما زاویه دیگری را از دفاع‌مقدس دنبال می‌کنیم و بیشتر از منظر معماری به دفاع‌مقدس می‌پردازیم. در واقع موضوع برنامه «وادی» به مکان رویدادهایی که در دوران دفاع‌مقدس و پس از این ایام شکل گرفته و به‌عنوان یادمان آنها را می‌شناسیم معطوف است و می‌خواهد به این امر  بپردازد که معماری یادمانی تا چه اندازه خوب پیش رفته و اتفاقاتی که بعد از دفاع‌مقدس برای این مکان‌ها رخ داده را روایت می‌کند.
   
حفظ معماری مکان یادمان‌ها 
درهرقسمت از برنامه وادی که دردفتر هنر و معماری برگزار می‌شود، مخاطبان شاهد یک دورهمی هستند که چند دانشجو به همراه استاد راهنمای معماری (عبدالحمید قدیریان، نقاش و هنرمند حوزه تجسمی) روی پروژه‌ها و پرونده‌های معماری به‌‌یادماندنی کار می‌کنند. صالحی بااشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: درهربرنامه هم مهمانانی در حوزه‌های مختلف معماری داریم و هم بخش‌هایی را در زمینه مکان رویدادهای به‌‌یادماندنی و فضاهای معماری در جهان مرتبط با موضوع برنامه، یعنی دفاع‌مقدس را برای مخاطبان خواهیم داشت. همچنین موضوع برنامه با دانشجویان به بحث، بررسی و تحلیل گذاشته می‌شود و بخشی را هم به قصه و روایت داستان و رویدادی که در مکان یادمان دفاع‌مقدس روی داده اختصاص دادیم. همچنین بخش ویژه‌ای را هم در زمینه سرگذشت یادمان‌های دفاع‌مقدس در برنامه داریم که به سرگذشت آن یادمان‌ها از زمان جنگ تا به امروز می‌پردازد که بخش جذاب برنامه وادی است. در انتهای این محفل جمع‌بندی‌ای داریم که پیشنهادهایی برای حفظ و نگهداری بهتر مکان رویداد‌ها و فضای معماری دفاع‌مقدس ارائه و به همین منظور طراحی‌هایی هم از سوی دانشجویان انجام می‌شود تا اقدام لازم وعملی در آینده صورت پذیرد.وی می‌افزاید: در هر قسمت به یکی از مکان‌های رویدادهای دفاع‌مقدس پرداخته می‌شود. در قسمت نخست به مسجدجامع خرمشهر، قسمت دوم به یادمان دهلاویه و قهرمان دهلاویه که شهید چمران است، درقسمت سوم به دوکوهه و بحث تربیت و پادگان دوکوهه و در قسمت چهارم برنامه هم به یادمان حوض خون که یادمان تخصصی زنان در پشت جبهه است و در بخش آخر و پنجم نیز به گلزار شهدای تهران به‌عنوان یکی از مکان‌های‌ رویدادهایی که بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفته و همچنان هم به‌عنوان یک نماد پررونق مطرح است، می‌پردازد. البته انتخاب این مکان‌ها با توجه به فراوانی مکان رویدادهای دفاع مقدس، انتخاب سختی برای ما بود. درواقع با توجه به بحث‌ها و نیازهایی که از نظر معماری یادمانی در برنامه داشتیم این مکان‌ها انتخاب شدند.
   
نگاه متفاوت وادی به دفاع و شهدا 
همان‌طور که گفته شد مواجهه وادی با دفاع‌مقدس نو و بدیع است. صالحی بیان می‌کند: زاویه نگاه ما از سمت معماری و فضای یادمانی دفاع‌مقدس است که در کنار این موضوع به روایت قصه آن مکان هم می‌پردازیم؛ در بخش پایانی نیز به گلزار شهدای تهران که یک مکان معنوی است، پرداخته می‌شود. این بخش یک موزه زنده است و با سایر قبرستان‌ها و قبرستان‌های جنگ در خارج از کشور تفاوت دارد. هرروز و هر هفته تعداد بی‌شماری از مردم به این مکان می‌آیند و حضورشان نشان می‌دهد که شهدا زنده‌اند. تمرکز ما در این قسمت روی این مفهوم است و تصاویر خوبی از مزار شهدا در این برنامه پخش خواهد شد که می‌بینید .‌
   
فیلمبرداری از پنج یادمان دفاع‌مقدس 
ویژه‌برنامه وادی هر روز ساعت ۱۸:۴۵روی آنتن می‌رود. تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: همچنین با شبکه‌های دیگر سازمان صداوسیما هم در حال گفت‌وگو و رایزنی هستیم تا برنامه در شبکه‌های دیگر هم به نمایش گذاشته شود .تهیه‌کننده وادی در ادامه به محل‌های متفاوت فیلمبرداری این برنامه هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: مکان‌های فیلمبرداری این برنامه، یادمان حوض خون، اندیمشک، شهر خرمشهر و مسجد‌جامع خرمشهر، یادمان گلزار شهدای تهران، یادمان دوکوهه در خوزستان و یادمان دهلاویه در خوزستان بود که موسسه‌ها و نهادهایی که در تهیه و تولید برنامه وادی به ما کمک کردند، مرکزمعماری حوزه هنری،دانشگاه سوره، ستاد کل راهیان نور و موسسه دفترمطالعات جبهه فرهنگی نقش مهمی در شکل‌گیری این برنامه داشتند.صالحی با بیان این مطلب که پیش‌تولید برنامه وادی دو ماه زمان برده و پس‌تولید آن هم یک ماه طول کشیده، می‌گوید: پژوهش‌های متنی و سردبیری را در این مدت انجام دادیم و پنج روز هم ضبط برنامه داشتیم و خداراشکر توانستیم برنامه را به‌موقع و در ایام گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس به پخش برسانیم.
   
معماری یادمانی، فرامتن وادی 
سمت و سوی برنامه وادی در راستای معماری یادمانی بوده وضرورت داشت که قصه مکان آن رویداد رابرای مخاطب روایت کند. صالحی عنوان می‌کند: همین امر باعث شد آیتم‌هایی که دربرنامه، حین آن و پرسش‌هایی که از کارشناسان صورت می‌گیرد بیشتر به فضای روایت دفاع‌مقدس بپردازد و در واقع بخش عمده‌ای از برنامه وادی به سمت روایت داستان‌ها و واقعیات دفاع‌مقدس رفته است. با توجه به این‌که هرمکانی که زنده است، زنده بودنش را ازمردمی که در آن مکان زندگی می‌کنند، از قصه و رویداد آن مردم می‌گیرد و هویتش را از آن مردم دارد، به همین لحاظ در برنامه وادی ما خیلی به ایثارگری‌ها و قهرمانی‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع‌مقدس و شهدا توجه داشتیم و ان‌شاءا... که توانسته باشیم در این برنامه از شهدا به نحو احسن یاد کنیم و مورد قبول شهدا قرار بگیرد.

باکس: مکث دیگر وادی‌های دفاع مقدس
تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی وادی  شبکه دو سیما در پایان گفت‌وگو با بیان این‌که پیش‌تر نیز تجربه کار در ژانر دفاع‌مقدس را داشته است، می‌گوید: مستندهایی را در خصوص دفاع‌مقدس ساختم مانند مستند «زنان جبهه شمالی» که به زنان پشت جبهه شهرستان رودسر گیلان می‌پردازد. ۲۲۰ نفر از زنان رودسر به هویزه اعزام و در آشپزخانه جهاد در منطقه جنگی حضور پیدا می‌کنند و در آنجا مشغول به آشپزی می‌شوند که این مستند متعلق به مرکز بسیج سازمان صداوسیما بود و در سال ۱۴۰۰ از شبکه یک سیما پخش شده است. 

دیگر وادی‌های دفاع مقدس
تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی وادی  شبکه دو سیما در پایان گفت‌وگو با بیان این‌که پیش‌تر نیز تجربه کار در ژانر دفاع‌مقدس را داشته است، می‌گوید: مستندهایی را در خصوص دفاع‌مقدس ساختم مانند مستند «زنان جبهه شمالی» که به زنان پشت جبهه شهرستان رودسر گیلان می‌پردازد. ۲۲۰ نفر از زنان رودسر به هویزه اعزام و در آشپزخانه جهاد در منطقه جنگی حضور پیدا می‌کنند و در آنجا مشغول به آشپزی می‌شوند که این مستند متعلق به مرکز بسیج سازمان صداوسیما بود و در سال ۱۴۰۰ از شبکه یک سیما پخش شده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها