خاطره‌بازی‌های محمد پنجعلی و حسن روشن با شهرآورد

سه دربی را دوست دارم | شیرین، مثل گل‌زنی در دربی

دربی لالیگایی

یک طرف خوان کارلوس گاریدو و یک طرف جواد نکونام. گاریدوی اسپانیایی که بیش از ۳۰ سال سابقه مربیگری دارد، فقط دو فصل در لالیگا مربیگری کرده، یک سال روی نیمکت ویارئال در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۰ و یک فصل هم روی نیمکت رئال بتیس در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳.
کد خبر: ۱۴۷۴۲۳۹
نویسنده رضا پورعالی | دبیر گروه ورزش
در مقابل جواد نکونام در قامت بازیکن ۷ فصل در لالیگا بازی کرد. جالب آن‌که گاریدو و نکونام پیشتر دو بار در لالیگا یکدیگر را ملاقات کردند که به دو بازی رفت برگشت ویارئال و اوساسونا در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۰ برمی‌گردد. ویارئال بازی رفت را ۴ بر ۲ از اوساسونا برد، اما نکونام و هم‌تیمی‌هایش در بازی برگشت یک بر صفر پیروز شدند.جواد در باخت ۴ بر ۲ تیمش مقابل ویارئال گاریدو، در ترکیب اوساسونا نبود اما در برد یک بر صفر اوساسونا در بازی برگشت، ۹۰ دقیقه مقابل تیم گاریدو بازی کرد. حالا ۱۳ سال ازآن تقابل می‌گذرد واین بارگاریدو و نکونام قرار است قبل از شهرآورد ۱۰۴ تهران، در ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک کنار هم به عنوان سرمربیان پرسپولیس و استقلال مقابل دوربین عکاسان، عکس یادگاری بگیرند و بعد از بازی هم با فشردن دست هم، برای هم آرزوی موفقیت کنند. برنده این تقابل لالیگایی کیست؟ خوان کارلوس گاریدوی اسپانیایی یا جواد نکونام، لالیگایی‌ترین بازیکن فوتبال ایران. 

گاریدو در آرامش، نکو در هیاهو!
دربی فرا رسید. شب موعود. گاریدو خوشحال به خواب می‌رود یا جواد نکونام؟ کدام هوادار سرخ یا آبی امشب را با خوشحالی سر می‌کند؟ معمولا درباره دربی هیچ قانونی وجود ندارد، وگرنه می‌شد جواب این سؤال را راحت‌تر داد زیرا مقایسه اتفاقات اردوی دو تیم نشان می‌دهد اوضاع به نفع پرسپولیسی‌هاست. آنها روزهای آرامی را پشت سر گذاشته‌اند و حالا به دور از فضای حاشیه‌ای پا به این مسابقه می‌گذارند. در مقابل استقلال مملو از حاشیه و دعوا بوده...
   
پرسپولیس و گاریدو
مربی اسپانیایی رابطه بسیار خوبی با درویش دارد. اوهفته گذشته گفت ازباشگاه پرسپولیس و مدیریت آن کاملا راضی است. گاریدو به جزئیات توجه دارد. مثلا اگر ببیند حال بازیکنی خوب نیست با او حرف می‌زند. پیگیر وضعیت آنها خارج از زمین فوتبال هم هست. گاریدو اعتقاد دارد تیم فوتبال، یک خانواده است و همه باید در کنار هم باشند؛ نه فقط در روزهای خوب که از همه مهم‌تر در روزهای سخت. گاریدو وقتی قصد داشت به پرسپولیس بیاید اطلاعات خود را درباره فوتبال ایران و فرهنگ بازیکنان افزایش داد. او درباره دربی پایتخت هم چیزهایی فهمید. گاریدو به خوبی دریافت آرامش و دوری از حاشیه‌ یکی از عوامل مهم موفقیت در این بازی است، بنابراین در روزهای گذشته هم خودش آرامش داشته و هم تیمش. ازاردوی پرسپولیس خبر می‌رسد او حتی به بازیکنانش گفته این مسابقه مثل دیگر بازی‌هاست و استرس نداشته باشند. فقط به زمین بروند و فوتبال بازی کنند، بقیه چیزها اهمیتی ندارد. 
   
استقلال و نکونام
هرچقدر گاریدو آرامش داشته درمقابل نکو،درگیر هیاهو وحاشیه بوده است. البته که فرشید سمیعی مدیرعامل این باشگاه شروع‌کننده دعوایی عجیب بود؛ آن هم با فرستادن مشاورش به یک کنفرانس مطبوعاتی! خلاصه جنگی راه افتاد و نکو هم نتوانست سکوت کند. سرمربی استقلال اما دست به اقدام دیگری هم زد. در حالی که مربیان معمولا قبل از دربی درهای تمرین را می‌بندند و فقط روی مسائل فنی تمرکز می‌کنند، نکونام تعدادی از پیشکسوتان را به کمپ استقلال دعوت کرد تا عملا دو روز قبل از دربی، یک تمرین جدی تبدیل به دید و بازدید و حال و احوال شود! نکونام امسال هم مثل فصل گذشته تمرکز زیادی روی مسائل فنی ندارد و درگیر حاشیه شده، حاشیه‌هایی که ظاهرا دست از سر استقلال برنمی‌دارد. او فصل قبل دو بار مقابل پرسپولیس مساوی کرد و عده‌ای معتقدند هدف اصلی‌اش در دربی امروز هم کسب تساوی است چون می‌داند اگر ببازد باید نیمکت آبی‌ها را ترک کند. 

دربی‌هایی که خارج از تهران برگزار شد
از بندرعباس تا اراک

به مردم هر کشوری در دنیا بگویید بازی دو تیم همشهری نه در شهر خودشان که در شهر دیگری برگزار می‌شود، تعجب می‌کنند. منتهی در جغرافیای فوتبال ایران که هر روز یک پیشامد عجیب و غریب دارد، این چیزها طبیعی است. همیشه اگر محیر‌العقول‌ترین اتفاقات هم رخ دهد باز مورد دیگری هم بوده پس بابت برگزاری دربی امروز در خارج از تهران نباید خیلی تعجب کنید. این سومین بار است که سرخابی‌ها شهرآورد را خارج از تهران برگزار می‌کنند. 

اول؛ هفتم بهمن ماه ۱۳۷۳
بعد از زد و خورد امیر قلعه‌نویی و مجتبی محرمی در بازی رفت نیمه نهایی لیگ آزادگان، جنجال عجیبی راه می‌افتد. پیش از سوت پایان بازی،تماشاگران به زمین می‌ریزند وغائله‌ای راه می‌افتد. بازیکنان فرارمی‌کنندودرگیری‌هایی پیش می‌آید. ازآنجا که در بررسی‌ها مشخص می‌شود پرسپولیسی‌ها مقصر اصلی بودند، بازی ۳بر صفر می‌شود. سازمان تربیت بدنی هم تصمیم می‌گیرد بازی برگشت دو تیم در بندرعباس باشد.۱۷روز بعد، بازی برگشت برگزار می‌شود و در یکی از سردترین روزهای تاریخ دربی، دو تیم به نتیجه صفر بر صفر رضایت می‌دهند. 

دوم؛ بیستم دی ماه ۱۳۸۰
همین بازی سند خوبی است برای آن‌که بفهمید ترمیم ورزشگاه آزادی چند دهه طول کشیده! برای عوض کردن چمن و بازسازی زیر ساخت‌های این ورزشگاه، دربی سال۸۱ به تبریز منتقل می‌شود. دیداری که از قضا شروع مهیجی دارد. علی سامره در همان دقیقه اول مسابقه دروازه پرسپولیس را باز می‌کند و در نهایت قرمزها به زحمت می‌توانند در دقیقه ۷۰ صاحب یک پنالتی شوند تا مرحوم علی انصاریان آن را تبدیل به گل کند. بازی درنهایت با همان نتیجه یک بر یک به پایان می‌رسد. 

سوم؛ ۴ مهرماه ۱۴۰۳
در این روز سومین بازی تاریخ دو تیم در شهر دیگری برگزارمی‌شود.در اراک.خدامی‌داند چه می‌شود، شاید سال‌های بعد هم دربی دوباره در خارج از تهران برگزار شود. در این فوتبال هر چیزی ممکن است. 

یادی از آخرین برد استقلال
آخرین برد استقلال مقابل پرسپولیس برمی‌گردد به بازی برگشت هفدهمین دوره لیگ‌برتر که ۱۰اسفند۱۳۹۶ برگزار شد. پرسپولیس اگر آن بازی را می‌برد زودهنگام‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ‌برتر راپیش ازپایان سال جشن می‌گرفت اما آبی‌ها با تک گل وریا غفوری جشن قهرمانی قرمزها را به سال بعد موکول کردند. جالب آن‌که بعد از گذشت ۷سال از آن بازی ۳ بازیکن احتمالا امروز هم در ترکیب پرسپولیس به میدان می‌روند؛ فرشاد احمدزاده، وحید امیری و علی علیپور. تنها باقی مانده ترکیب آبی‌ها از آخرین برد این تیم در دربی هم روزبه چشمی است که به دلیل دریافت کارت قرمز از بازی امشب محروم است. آبی‌ها در آن بازی سید‌مهدی رحمتی، وریا غفوری و سرور جپاروف را هم داشتند که حالا فوتبال را کنار گذاشته‌اند.

۰۶
یکی ازنکات جالب در مورد دربی ۱۰۴تهران این است که تا پیش از این تقابل تیم‌های استقلال وپرسپولیس سه باردرهفته ششم بوده و حالا برای چهارمین باروبعد از۹ سال، این دو تیم باردیگر درایستگاه ششم لیگ برتر به مصاف هم می‌روند. نکته عجیب در مورد سه تقابل قبلی هم این است که هر سه بازی‌ با تساوی بدون گل به پایان رسید.

۱۴
ماه مهر ازجمله ماه‌هایی است که خاطرات زیادی از دربی‌های تهران در آن ثبت شده است. تا قبل از بازی امروز عصر در اراک، این دو تیم ۱۳ باردراولین ماه پاییز به مصاف هم رفته‌اند که در این ۱۳مصاف، استقلال چهار بار برنده شده و پرسپولیس دو بار و هفت بازی هم با تساوی همراه بوده است در این ماه استقلال ۱۱گل و پرسپولیس ۱۰گل زده است. 

۰۷
از بین بازیکنانی که امروز در ترکیب دو تیم به میدان می‌روند یا روی نیمکت هستند، هفت نفر سابقه گلزنی در دربی را دارند: شش پرسپولیسی و فقط یک استقلالی. علی علیپور،امید عالیشاه، عیسی آل‌کثیر، گئورگی گولسیانی، وحید امیری و سروش رفیعی توانستند روی هم ۱۳گل به استقلال بزنند.علیپور باچهار گل و عالیشاه با سه گل، گلزن‌ترین بازیکنان حال حاضر پرسپولیس در دربی هستند. محمد‌حسین مرادمند هم تنها بازیکن استقلال است که در دربی۱۰۱ و درفینال جام حذفی زننده تنها گل تیمش بود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها