فرار نتانیاهو از مرگ سیاسی با کلید زدن جنگ پر خطر

مرحله جدید عملیات ارتش صهیونیستی در جبهه شمالی با سلسله اقدامات خرابکارانه و تروریستی در لبنان آغاز شد.
کد خبر: ۱۴۷۴۲۶۹
نویسنده امیر‌حسین موسوی | کارشناس منطقه

روزهای۱۷ و ۱۸سپتامبر سرویس موساد باعملیات پیچیده منفجرکردن هزاران پیجر،بی‌سیم، دستگاه ساعت‌زنی، لپ‌تاپ و...بیش از۴۰۰۰ نیروی مقاومت وشهروند لبنانی رابه شهادت رساند.به فاصله ۲۴ساعت بعدارتش صهیونیستی پس ازدریافت اطلاعات از جاسوس‌های وابسته به خود با چهار موشک طبقه ۲- ساختمانی هفت طبقه را در بیروت هدف قرار داد.

به‌دنبال حمله تروریستی ابراهیم عقیل، فرمانده عملیاتی مقاومت لبنان به همراهی تعدادی از فرماندهان نیروی نخبه رضوان به فیض شهادت نائل آمدند. سپس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار پیامی ویدئویی مدعی شد مرحله جدید جنگ در جبهه شمال آغاز شده و هدف نهایی‌اش بازگشت بیش از ۶۰ هزار آواره به شمال سرزمین‌های اشغالی است. این ادعا در حالی از سوی «بی‌بی» مطرح می‌شود که برخی تحلیلگران هدف اصلی رژیم صهیونیستی را آغاز حمله گسترده علیه جبهه جنوب لبنان می‌دانند.درپاسخ به اقدامات تروریستی ارتش صهیونیستی، حزب‌ا... برای نخستین‌بار بااستفاده از موشک‌های «فادی ــ۱»با بُرد ۸۰ کیلومتر و «فادی ــ۲» با بُرد ۱۰۵کیلومتر تا عمق ۶۰ کیلومتری فلسطین اشغالی را هدف قرار داد. در این حمله ناصره، پایگاه هوایی رامات دیوید، منطقه عفولا و حتی شهر حیفا نیز از آتش مقاومت لبنان در امان نبودند. ظاهرا عملیات مقاومت در شش موج انجام و سبب به صدا درآمدن آژیر هشدار در ۷۴ شهرک صهیونیست‌نشین و به پناهگاه رفتن ۵۰۰ هزار صهیونیست شد. همزمان با افزایش تنش میان دو طرف منازعه، بیمارستان‌های شمال فلسطین اشغالی عملیات‌های غیرضروری را لغو کردند و صدها بیمار ترخیص شدند. در بیمارستان رامبام ۷۰۰ بیمار به محوطه پارکینگ زیرزمینی منتقل شدند. در حالی که سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی مشغول مقابله با حملات حزب‌ا... بود، مقاومت عراق نیز به وسیله حمله ترکیبی فلسطین اشغالی را هدف قرار داد.در مقام موضع‌گیری دیپلماتیک، سران رژیم صهیونیستی سعی دارند خود را حامی کاهش تنش و بازگشت صلح‌جویانه آوارگان نشان دهند، اما در مقام عمل در حال تدارک یکی از بزرگ‎ترین عملیات‌های نظامی احتمالی در شمال فلسطین اشغالی هستند. اکونومیست به نقل از منبعی نظامی مدعی شد، ارتش صهیونیستی به دنبال اشغال زمینی چند نقطه در مرز با لبنان است. انتقال مستمر لشکرها، یگان‌های تکاوری، زره‌پوش و برگزاری منظم رزمایش‌های نیروی زمینی ارتش صهیونیستی این ادعا را تا حد زیادی تأیید می‌کند. نقطه ابهام عملیات احتمالی ارتش صهیونیستی آن است که تا کجا قصد پیشروی دارند؟ آیا نتانیاهو صرفا به‌دنبال ایجاد منطقه حائل تا عمق ۳۰ کیلومتری لبنان است یا آن‌که قصد دارد بار دیگر ارتش صهیونیستی را وارد خیابان‌های بیروت کند؟ در معادله جبهه شمالی متغیرهای زیادی می‌توانند نقش کلیدی ایفا کنند و سبب گسترش یا کنترل دامنه نبرد شوند؛ اما آنچه درنهایت به نظر می‌آید عامل کلیدی باشد، منافع نتانیاهو و متحدان راستگرایش در کابینه است. نتانیاهو بیم آن دارد با پایان‌یافتن جنگ در غزه، اعضای تندروی کابینه مانند بن‌گویر تهدید خود را عملی کنند و از کابینه خارج شوند.با سقوط کابینه زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام و محاکمه نتانیاهو به دلیل قصور در فاجعه هفتم اکتبر فراهم خواهد شد. در چنین شرایطی بی‌بی ترجیح می‌دهد درگیر جنگی پر خطر با حزب‌ا... باشد تا آماده «مرگ سیاسی» خود شود. البته گروهی از تحلیلگران معتقدند، نباید وزن زیادی برای نتانیاهو قائل شد و درنهایت اجماع فرماندهان نظامی و افسران امنیتی است که شانس وقوع جنگ را کاهش یا افزایش می‌دهد. با وجود این، تجربه ۱۱ ماهه جنگ غزه نشان داده هرگاه نتانیاهو تصمیم به ادامه جنگ، اخلال در روند مذاکرات آتش‌بس یا گسترش تنش با ایران گرفته، یکجانبه عمل کرده و آنچنان گوش به مشورت مقام‌های نظامی ــ امنیتی نمی‌دهد.
 
حرف آخر 

دشمن صهیونیستی مدعی است حملات اخیر به لبنان نوعی ارسال پیام به حزب‌‌ا... بود. نتانیاهو و سران صهیونیست خواستار توقف حمایت مقاومت اسلامی لبنان از جبهه غزه هستند و سعی دارند با کمترین هزینه زمینه بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان را فراهم آورند.در پاسخ به ادعای غیرمنطقی، سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان بار دیگر به صراحت اعلام کرد، تل‌آویو هر اقدامی انجام دهد، نمی‌تواند حمایت حزب‌ا...را از حماس متوقف کند.سید مقاومت تنها شرط توقف درگیری در جبهه شمالی را اعلام آتش‌بس در جبهه غزه اعلام کرده و تا زمانی که آتش جنگ در غزه شعله‌ور است، پایگاه‌های نظامی، کارخانه‌های صنعتی، زیرساخت‌های ارتباطی صهیونیست‌ها در تیررس موشک‌ها و پهپادهای مقاومت خواهد بود.در«جنگ اراده‌ها» استقامت و پایداری هر یک از طرف‌هاست که زمینه آغاز «جنگ سوم لبنان» یا پایان تنش در شرق مدیترانه را فراهم خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها