حسن هانی‌زاده در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد

کشتار کودکان لبنان در سکوت جهان  

در روز‌های اخیر به دلیل ضعف سیستم دفاع هوایی لبنان هواپیما‌های ارتش رژیم صهیونیستی با بمباران‌های مکرر حومه بیروت و جنوب لبنان صد‌ها تن از زنان و کودکان لبنانی را به شهادت رساند؛ لذا داده‌های میدانی و سیاسی به خوبی نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی طی روز‌های آینده با استفاده از حمایت غرب و سکوت جهانی همچنان به کشتار مردم جنوب لبنان ادامه خواهد داد.
در روز‌های اخیر به دلیل ضعف سیستم دفاع هوایی لبنان هواپیما‌های ارتش رژیم صهیونیستی با بمباران‌های مکرر حومه بیروت و جنوب لبنان صد‌ها تن از زنان و کودکان لبنانی را به شهادت رساند؛ لذا داده‌های میدانی و سیاسی به خوبی نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی طی روز‌های آینده با استفاده از حمایت غرب و سکوت جهانی همچنان به کشتار مردم جنوب لبنان ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۱۴۷۴۲۷۱
نویسنده حسن هانی‌زاده | کارشناس جهان عرب

حملات وحشیانه اخیر هواپیما‌های ارتش رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و حومه بیروت نشان می‌دهد که جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی به بن‌بست رسیده است. تجربه نیز ثابت کرده هر گاه رژیم اسرائیل در داخل با ‌ بحران فزاینده‌ای مواجه شده تلاش کرده از رهگذر انتقال بحران به خارج از اراضی اشغالی از این بن‌بست خارج شود.

 

لبنان همواره در طول ۴ دهه گذشته به دلیل نگاه عاطفی به ملت فلسطین، نخستین ایستگاه برای بحران سازی اسرائیل در منطقه تلقی می‌شود. حزب الله لبنان از ابتدای آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر گذشته تا کنون به دلیل سکوت جامعه جهانی و بی‌تحرکی کشور‌های عرب منطقه به تنهایی بار تقابل با ماشین کشتار جمعی ارتش اسرائیل را بر دوش می‌کشد.

 

این درحالی است که جنگ غزه در حال بدل شدن به ‌جنگی منطقه‌ای است و این احتمال نیز می‌رود که به جنگی جهانی تبدیل شود. هر چند این جنگ هزینه‌های انسانی سنگینی برای مردم فلسطین به همراه داشته، اما به شکل‌گیری ‌جبهه‌ای گسترده در چارچوب محور مقاومت منجر شده است. در فضای نگاه دوگانه و مصلحت جویانه کشور‌های غربی و ناتوانی سازمان ملل در جلوگیری از کشتار مردم غزه تنها یک راه باقی می‌ماند و آن شکل گیری یک جبهه مقاومتی در منطقه است.

 

حرکت موازی و هوشمندانه حزب الله لبنان و انصارالله یمن برای زمینگیر کردن ارتش رژیم صهیونیستی تاثیر بالایی بر ناکامی ارتش اسرائیل در تغییر معادله جنگ غزه برای نابودی جنبش‌های مبارز فلسطینی داشته است. این حرکت موازی و هماهنگ که با پرتاب انواع موشک‌های بالستیک و هایپرسونیک حزب الله لبنان و انصارالله یمن همراه بوده بار فشار نظامی اسرائیل بر دوش جنبش‌های مبارز فلسطینی در غزه را کاهش داده است.

 

این حملات موشکی موجب انهدام بخشی از تاسیسات راهبردی و ماشین جنگی اسرائیل نیز شد و این رژیم را در آستانه ‌شکست ذلت بار دیگری قرار داد.

 

 برآیند گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل در طول نزدیک به یکسال جنگ غزه ۲۰۰۰ کشته و ۹۰۰۰ زخمی داشته در حالی که هر روز بر شمار سربازان فراری از بدنه ارتش نیز افزوده می‌شود. گزارش رسانه‌های صهیونیستی حاکی از آن است که هزینه جنگ اسرائیل علیه مردم غزه و لبنان از یکصد میلیارد دلار در طول نزدیک به یکسال اخیر فراتر رفته.

 

از این رو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای خروج از باتلاق غزه و کشاندن پای قدرت‌های خارجی و بازیگران بحران غزه به یک جنگ منطقه‌ای علاوه بر غزه زنان و کودکان بی‌دفاع جنوب لبنان و حومه بیروت را هدف حملات هوایی قرار داده است.

 

ساکنان حومه بیروت وجنوب لبنان نوعا اقشار فقیری هستند که در ساختار قدرت لبنان نقش چندانی ندارند و متاسفانه نگاه قدرت‌های فرا منطقه‌ای و برخی رژیم‌های عربی به این قشر از مردم لبنان نگاهی کاملا دوگانه و طایفه‌ای است.

 

حزب الله لبنان در چارچوب وظیفه ملی و دینی خود و در فضای سکوت بی‌رحمانه و غیر قابل توجیه نهاد‌های بین‌المللی و رژیم‌های عربی ناچار به دفاع از این قشر مستضعف است.

 

طی روز‌های اخیر به دلیل ضعف سیستم دفاع هوایی لبنان هواپیما‌های ارتش رژیم صهیونیستی با بمباران‌های مکرر حومه بیروت و جنوب لبنان صد‌ها تن از زنان و کودکان لبنانی را به شهادت رساند؛ لذا داده‌های میدانی و سیاسی به خوبی نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی طی روز‌های آینده با استفاده از حمایت غرب و سکوت جهانی همچنان به کشتار مردم جنوب لبنان ادامه خواهد داد.

 

این احتمال نیز وجود دارد که نیرو‌های زرهی ارتش اسرائیل در آستانه سالگرد جنگ غزه، محاصره شهر غزه را در جنوب لبنان شبیه سازی کنند که این امر ممکن است به بروز ‌ جنگی منطقه‌ای منجر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها