«جام‌جم» از اقبال ۷۹‌درصدی مخاطبان نسبت به مجموعه‌هایی با حال و هوای روستایی گزارش می‌دهد

محبوبیت موقعیت روستا در سریال‌های تلویزیونی

رَه‌بری کتاب ها

اگر در هفته دفاع‌مقدس بیننده برنامه تلویزیونی «کتاب یک» بودید، دیده‌اید که این برنامه به معرفی شش کتاب تقریظ شده توسط رهبر معظم انقلاب می‌پردازد. این ویژه‌برنامه که به سفارش گروه تاریخ، فرهنگ‌و‌هنر تولید شده، به تهیه‌کنندگی علی خواجه، کارگردانی محمدرضا دوستی، مجری طرح مجید غفاری و با اجرای کوروش سلیمانی روی آنتن شبکه یک سیما رفته است.
کد خبر: ۱۴۷۴۵۵۸
نویسنده محمدحسین یوسفی - گروه رسانه

«معبد زیرزمینی» اثر معصومه میرابوطالبی، «آخرین فرصت» به نویسندگی سمیرا اکبری، «مجید بربری» نوشته کبری خدابخش دهقی، «پاییز آمد» به قلم گلستان جعفریان، «هواتو دارم» اثر رسول ملاحسنی و «بیست سال و سه روز» به نویسندگی سمانه خاکباز اسامی شش آثار انتخاب شده برای معرفی در این ویژه‌برنامه است. با علی خواجه، تهیه‌کننده کتاب یک درباره جزئیات کار گپ‌و‌گفت داشتیم. 

   
قصه‌گویی به روش کتاب یک

ایده اصلی و مرکزی برنامه کتاب یک،معرفی کتاب‌هایی است که رهبرانقلاب طی مطالعاتی که داشتند آنها را تقریظ کرده‌اند. خواجه در گفت‌وگو با جام‌جم درباره این روند توضیح می‌دهد: اکنون در شش قسمت از برنامه به معرفی کتاب‌هایی که مد‌نظر رهبری بوده‌ پرداخته‌ایم. اما بنا بر این است که در ادامه هم همین‌طور باشد. این‌که در ادامه همچنین اتفاقی بیفتد و ما شاهد ادامه‌ این روند از برنامه باشیم، بستگی به مدیران شبکه دارد؛ فعلا توافقی که با مدیران شبکه یک داشتیم برای ساخت این شش قسمت بوده و بعد از این بستگی دارد که بازخوردهای مخاطبان به چه صورت خواهد بود که این روند را ادامه دهیم یا نه. اما اجمالا در هفته دفاع‌مقدس این شش کتابی که حضرت آقا تأیید و تقریظ کرده‌اند را انتخاب کرده‌ایم و رویکردمان معرفی کتاب بود به همراه سوژه کتاب؛ چون به هر حال تحلیل ما این است که این مسأله تقریظ رهبری یک کار شخصی وفرهنگی ‌است که حضرت آقا جدای از شأن رهبری‌شان انجام می‌دهندکه آن‌ هم معرفی کتاب است وسال‌هاست که تشخیص خود حضرت آقا این است.یعنی ایشان مفاهیم و موضوعاتی را بیشتر تأیید می‌کنند که مرتبط با مقاومت و ایثار ومفاهیمی ازاین دست است وسعی به معرفی و ترویج این سبک از کتب دارند،وگرنه که حوزه مطالعاتی ایشان بسیار گسترده‌ترازاین حرف‌هاست،ولی ایشان این سنخ کتاب‌ها را بیشتر تقریظ می‌کنند.به این ترتیب رویکرد ما هم همین بود که تمرکزمان روی سوژه‌های کتاب‌ باشد، نه نویسنده و قلم نویسنده. این فرمی که ما انتخاب کرده‌ایم فرم قصه‌گوست و متمرکز است روی داستان سوژه‌هایی که درکتاب به آنهاپرداخته شده، منتها از زبان شخصیت‌هایی که در کتاب در موردشان صحبت شده است.
   
این یک پروژه عادی نیست

کتاب یک اصطلاحا پروداکشن بزرگی ندارد، اما تهیه‌کننده از حس‌و‌حال خاص آن می‌گوید. خواجه در این‌باره بیان می‌کند: برای ما برنامه حساس و مهمی بود، هم از این جهت که سردبیری کتاب با خود حضرت آقا بود و از طرفی ما قصد داشتیم شخصیت‌هایی را معرفی کنیم که هر‌کدام‌شان پیچیدگی‌های خاص خودشان را داشتند و می‌خواستیم از زبان کسانی این اتفاق بیفتد که انسان‌های متخصص و کارشناس نبودند، بلکه بیشتر خانواده و افراد معمولی بودند. این فرم قصه‌گویی هم کمی کار ما را سخت می‌کرد. برای همین سعی کردیم بخش‌هایی از کتاب را انتخاب کنیم که این روایت ماراتکمیل کند وطبیعتا روایت دادن به گفت‌وگو‌ها و مصاحبه‌های عادی یک مقدار کار سختی بود. هم در سردبیری و نویسندگی هم در کارگردانی و نهایتا در تدوین کار عوامل بسیار سخت بود، اما خودمان شگفتی‌ها و گشایش‌های بسیار روشنی را از سمت شهدا و صاحبان کتاب‌ها دیدیم. اتفاقات خاصی در همین شش قسمت افتاد. در صورتی که زمان درگیر‌شدن ما با پروژه خیلی زیاد نیست. نهایتا دو، سه هفته‌ است که ما درگیر این پروژه هستیم و در طول این مدت بچه‌ها موارد خاص وعجیبی را دیده‌اند.ازنحوه‌ هماهنگ‌شدن مجری برنامه، انتخاب سوژه‌ها و کتاب تا حتی نویسنده‌های کتاب‌ها و کسانی که انتخاب شدند، اتفاقات جالبی دیده بودند حتی از خود شهدا. به هر حال این پروژه برای خود من پروژه عادی‌ای نبود.
   
آینه‌ای مقابل یک انتخاب

از خواجه می‌پرسیم اگر این برنامه ادامه‌ای داشته باشد باز هم با همین رویکرد خواهد بود که فقط کتاب‌هایی که مدنظر رهبری بوده را انتخاب و معرفی کنید یا خیر؟ وی پاسخ می‌دهد: بنده فکر می‌کنم که دست‌کم در قدم اول تمام این‌ کتاب‌هایی که مد‌نظر حضرت آقا بوده‌اند را معرفی کنیم. یعنی آن‌قدر وقت نداریم که انتخاب‌های رهبری را کنار بگذاریم و انتخاب‌های خودمان را اولویت قرار دهیم. به نظرم اگر کتاب دیگری اولویت می‌داشت ایشان حتما نظر می‌دادند. بنده ترجیح می‌دهم انتخاب‌های ایشان را اولویت قرار دهم. در آخر تشکر می‌کنم از خانواده شهدایی که تیم ما را برای این کار انتخاب کردند. هرچند که کار اصلی را خود حضرت آقا انجام داده‌اند و ما فقط یک آیینه‌ جلوی آن می‌گذاریم که دیگران بتوانند ببینند و امیدوارم که مردم این کار را بپسندند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها