«جام‌جم» پیامک‌های مردمی به سامانه ۱۶۲رابررسی می کند

مکث آقای قاضی در پاورقی

درباره سریال پایان هفته شبکه دو سیما که نسبت به مسائل حقوقی آگاهی می‌دهد

آقای قاضی؛ روایت مرد قانون

مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» شب‌های پنجشنبه و جمعه از قاب شبکه دو سیما مهمان خانه‌های مردم است؛ مجموعه‌ای با حال‌و‌هوای دادگاه و مسائل حقوقی و قضایی که توانسته تا اینجای کار حق‌مطلب را به‌خوبی ادا کند و در واقع در تبیین موضوعات مختلف قضایی و حقوقی با زبانی ساده و عامه‌پسند بکوشد.
کد خبر: ۱۴۷۴۶۱۵
نویسنده رسول شمالی‌ورزنده - روزنامه‌نگار
 
مجموعه آقای قاضی با بازی خوب و قابل‌قبول 
بهزاد خلج از بازیگران با‌تجربه کشورمان که در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون دارای آثار ماندگاری بوده، مخاطبان را از فصل اول تا این سری با خود همراه کرده. خلج درقامت یک قاضی قانون‌مدار وجدی در این نقش مهم ظاهر شده است. وی با وجود این‌که تخصص‌های لازم را در امر قضاوت و امورحقوقی و دادگاه نداشته، اما با تمرین و ممارست درخصوص ایفای نقشش که ماه‌ها به طول انجامید وطی حضورطولانی‌مدت دردادگاه وکنار قضات دادگستری به فراگیری مسائل وموضوعات حقوقی ودادگاهی پرداخت. همین امر باعث شد تا در قامت یک مرد قانون به‌خوبی ظاهر شود و به آنچه سجاد مهرگان، کارگردان مجموعه از او خواسته بود جامه عمل بپوشاند و برای مخاطبان مجموعه به‌عنوان یک قاضی دادگاه باور‌پذیر جلوه کند.
 
روایتگری با چاشنی آموزش
 مجموعه تلویزیونی آقای قاضی از آن دست مجموعه‌هایی با محتوای تخصصی و در عین حال مردمی است که به بیشتر موضوعات حقوقی و قضایی جامعه می‌پردازد؛ مسائل و مشکلات روزمره‌ای که قشرهای مختلف مردم با آن سرو‌کار دارند. در فصل دوم مسائلی عمومی‌تر و با نگاهی داستانی برای مخاطبان این مجموعه به شکلی ساده و دلچسب روایت می‌شود. این روایتگری با بیان نکات آموزشی درهم آمیخته و دادگاهی را که آقای قاضی برگزار می‌کند به یک کلاس درس بزرگ برای مخاطبان بدل کرده است. کسانی که این سریال رادنبال می‌کنند، به‌طورحتم شاهد پیام‌های آموزنده وهشداردهنده این اثربرای اقشار مختلف هستند؛ بنابراین نبایستی به این مجموعه صرفابه‌عنوان یک داستان سرگرم‌کننده نگاه کرد،چراکه حاوی مطالب ودیالوگ‌های آموزشی بسیار هشدار‌دهنده‌ای در ارتباط با موضوعات حقوقی و قضایی جامعه بوده که در عین حال به‌صورت نمایش و داستان، مخاطب را به خود جذب می‌کند. از طرفی هم بار آموزشی فراوانی دارد که به اطلاعات و آگاهی‌های حقوقی و قضایی بیننده‌های تلویزیونی می‌افزاید.
 
سریال‌هایی از جنس مطالبه
آقای قاضی در واقع مجموعه‌ای است که با نمایش فضای دادگاه،شاکی و متشاکی وروایت مشکلات قضایی و حقوقی افراد در جامعه تلاش دارد چهره یک قاضی قانون‌مدار و مرد قانون را برای مخاطبان به تصویر بکشد. به نظرمی‌آید که عوامل تولید سریال در فصل اول و دوم با تعامل و مشاوره با قوه‌قضاییه، نهادهای حقوقی ودادگاه‌ها موفق شدند که مجموعه‌ای قابل‌قبول را در ژانر حقوقی، قضایی و دادگاه تولید کنند. گرچه تهیه‌کننده از بازیگرانی بهره برده که برای اولین‌بار جلوی دوربین رفته‌اند، اما روند تولید این مجموعه با کمک مشاور بازیگری و کارشناسان حقوقی قوه‌قضاییه به‌صورت حرفه‌ای پیش رفته وحتی بازیگران مبتدی در برابر کاراکتر اصلی آن یعنی بهزاد خلج که از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون است وعنوان قاضی را در این مجموعه برعهده دارد، ایفای نقش قابل‌قبول و موفقی داشتند. امید است رسانه‌ملی در دوران تحول خود درمسیرتولید مجموعه‌های تخصصی مثل آقای قاضی بیشترحرکت کندتابه این ترتیب به اطلاعات وآگاهی‌های مردم افزوده شود.درواقع ضرورت داردصداوسیما باحمایت‌ها و پشتیبانی‌اش از فیلمسازان و تولیدکنندگان آثاری اینچنینی بیشتر وارد میدان شود، چراکه پرداختن به این نوع از موضوعات در جامعه جزو مطالبات مردم از رسانه‌ملی است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها