به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین - خوزستان، امیر صفی خانی در نشست خبری با بیان اینکه اولین کاری که پس از بر عهده گرفتن این مسئولیت انجام شد ریشه یابی و آسیب شناسی حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی بوده، اظهار کرد: در سال ۸۸ شهر اهواز حدود ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه تاکسی داشت که در سال ۱۴۰۱ آمار اسمی آن به یک هزار و ۹۵۵ دستگاه رسید، در واقع یک هزار و ۷۰۰ تاکسی اسقاط نقدی شده بود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز با بیان اینکه یک راننده تاکسی برای اینکه بتواند خودروی اسقاطی خود را به تاکسی صفر تبدیل کند نیاز به تسهیلات قرض الحسنه از سوی نهادهای حاکمیتی دارد تصریح کرد: در تمام شهرهای کشور برای نوسازی ناوگان تسهیلات قرض الحسنه به رانندههای تاکسی پرداخت میشد تا چرخه نوسازی متوقف نشود، در حالی که طی ۱۴ سال اخیر تعداد کثیری از تاکسیهای اهواز اسقاط نقدی شدند.
وی با اعلام اینکه با آمد و رفت یک مدیر نباید ریل گذاری سازمان را از مسیر خارج شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه واگذاری تاکسیهایی که برای رانندگان در نظر گرفته میشود نقدی است و از سوی دولت وامی داخت نمیشود لذا مدیریت هر شهر یا استان باید در این زمینه برنامهریزی داشته باشد که شهرداری اهواز در برنامه ۵ ساله دوم، سپرده گذاری بانک جهت پرداخت تسهیلات به رانندگان را در نظر گرفته است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده بین کمیته امداد کشور و سازمان حمل و نقل درون شهری کشور در خصوص توسعه ناوگان گفت: این اقدام در راستای اعطای تسهیلات به مددجویان برای اشتغال جدید و نوسازی ناوگان تاکسیرانی صورت گرفت که کمیته امداد خوزستان نیز با نگاهی درست در این مسیر گام برداشت.
اعطای ۹۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه توسط کمیته امداد خوزستان
صفی خانی اضافه کرد: طی جلسهای که سال ۱۴۰۱ با مدیر کل کمیته امداد خوزستان برگزار شد ایشان برای اینکه افراد جدیدی به جامعه بیکاران اضافه نشود در راستای پرداخت تسهیلات به رانندگان تاکسی اقدام کرد به گونهای که طی ۲ سال اخیر ۹۰ فقره تسهیلات با اعتباری بالغ بر حدود ۲۵ میلیارد تومان اعطا کرده است.
به گفته وی، اهواز تنها شهر کشور است که این اتفاق در آن رقم خورده و بالاترین میزان وام را پرداخت کرده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز با بیان اینکه ۱۰۰ فقره وام ۳۰۰ میلیون تومانی قرض الحسنه دیگر با بازپرداخت ۷ ساله از طریق کمیته امداد را مهیا کرده ایم که در حال انجام روند کار است تصریح کرد: وامهای مذکور به فرادی که دهک آنها بین یک تا ۵ باشد و همچنین بازنشسته و مستمر بگیر نباشند نیز پرداخت میشود.
۱۲مددجو بهزیستی برای اولین بار صاحب تاکسی صفر شدند
صفی خانی به همکاری با سازمان بهزیستی در خصوص نوسازی ناوگان برای اولین بار در کشور اشاره کرد و گفت: در قالب این همکاری، رانندگانی که قصد اسقاط خودروی فرسوده خود را داشتند به مددجویانی که جویای کار بودند معرفی کردیم و بین آنها معاملهای صورت گرفت که بر این اساس نه تنها از اسقاط نقدی خودرو جلوگیری به عمل آمد بلکه ۱۲ نفر از مددجویان بهزیستی برای اولین بار صاحب تاکسی صفر شدند. همچنین سازمان بهزیستی یک ماه گذشته ۱۲ نفر دیگر را به ما معرفی کرده که در حال طی مراحل کار هستند.
وی افزود: با بنیاد شهید نیز همین روند کار را پیش گرفتهایم اما تاکنون تنها ۲ نفر حت پوشش بنیاد صاحب تاکسی شدهاند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ در شورای شهر این موضوع به تصویب رسانده شد که به ۱۵۰ راننده تاکسی اهواز تسهیلات ۲۸۰ میلیون تومانی پرداخت شود و مقرر شد اگر بانکی پرداخت این وامها با سود ۲۳ درصد را بپذیرد آنگاه شهرداری نیز ۱۹ درصد آن را تقبل کند و رانندگان تنها ۴ درصد سود پرداخت داشته باشند.
صفی خانی ادامه داد: تفاهمنامه این مصوبه بین شهرداری و بانک ملی منعقد و اجرایی شد گونهای که در اسفند ماه سال گذشته ۶۳ نفر راننده وامهای خود را دریافت و خودروهایشان را نیز تحویل گرفتند، البته ۶۲ نفر دیگر نیز در مرحله صدور پیش فاکتور و ۲۵ نفر نیز در حال اجرای فرآیند کار هستند.
۵۰۰ میلیارد تومان نیاز تاکسیرانی اهواز برای نوسازی ناوگان
وی با بیان اینکه برای نوسازی یک هزار و ۷۰۰ ناوگان تاکسیرانی ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است اظهار کرد: سال گذشته ایران خودرو ۲ بار قیمت را افزایش داد که کار برای رانندگان سخت شد لذا ۲ ماه گذشته در شورای شهر مصوبهای ارائه کردیم تا بر اساس آن به ۱۵۰ نفر وام ۳۰۰ میلیون تومانی و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز ادامه داد: تا این لحظه در کمیسیون بودجه مصوب شده به ۷۵ نفر وام ۳۰۰ میلیون تومانی ۴ درصد و به ۷۵ نفر دیگر از دهک ۱ تا ۵ وام ۳۰۰ میلیونی ۸ درصد و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شود که امیدوار هستیم در صحن شورا نیز مصوب شود.
بانک های خوزستان به سختی پای کار می آیند
صفی خانی با بیان اینکه در خوزستان بانکها به سختی پای کار میآیند تصریح کرد: شهردار اهواز ۲ ماه گذشته از وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی کشور دستوری برای بانک رفاه گرفتند تا یک هزار فقره وام ۳۰۰ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی اهواز پرداخت شود اما علی رغم پیگیریهای مکرر هنوز از بانک استان تسهیلاتی دریافت نشده لذا با توجه به دستور مقام وزارت درخواست داریم همکاری لازم صورت گیرد.
وی افزود: همچنین با بانک شهر برای پرداخت ۴۵ میلیارد تومان وام صحبت شده تا مصوبه شورای شهر اجرایی شود و اگر و بانک مذکور همکاری داشته باشند میتوانیم نوسازی یک هزار دستگاه را انجام دهیم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز گفت: با وجود شرکتها و صنایعی که در استان وجود دارد اما برای مبلغ نوسازی تاکسی با چالش مواجه هستیم که نباید اینگونه باشد.
صفی خانی بیان کرد: از مهرماه سال ۱۴۰۱ تا مهرماه سال جاری ۱۷۸ دستگاه سورن پلاس صفر تحویل دادهایم، همچنین برای ۱۰۸ دستگاه صدور پیش فاکتور انجام شده که اگر یران خودرو همکاری کند تا دهه فجر به بهرهبرداری خواهند رسید.