گفت‌وگو با تهیه‌کننده و کارگردان سریال پویانمایی‌ که به پرده سینما رسید

بازگشت ببعی قهرمان با رویای پرواز

دنیای رنگارنگی از نقل‌ها و متل‌های ایرانی

قصه‌های جدیدی در مرکز پویانمایی صبا جان گرفتند تادر قاب تصویر تلویزیون، مخاطبان کودک و نوجوان خود را به دنیای خیال ببرند و آموزه‌هایی از دل فرهنگ و ادب پارسی را با تکنیک‌های انیمیشن به حرکت درآورند.در دنیای پر از رنگ و حرکت قصه‌ها،نام برخی مجموعه‌های آشنا همچون چیا، شکرستان و...هم به چشم می‌خورندکه فصل تازه‌ای از آنها تهیه و تولید شده است.
کد خبر: ۱۴۷۴۷۶۵
 
در ادامه آثار جدید را معرفی کردیم و با مدیر مرکز پویانمایی صبا و دیگر مدیران آن گفت‌وگویی درباره تحولات و تازه‌ها داشتیم. 
 
بیش از ۵۵ پویانمایی درحال تولید
به‌طور متوسط روزانه بالغ‌ بر چهار ساعت پویانمایی جدید و آرشیوی تولید مرکز پویانمایی صبا درردیف پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیونی قرار می‌گیرد. چشم‌انداز این مرکز تبدیل‌شدن به قطب پویانمایی دینی در دنیا و تولید محتوای پاک و همچنین افزایش حجم تولیدات بوده است،آنچنان ‌که درابتدابتواند بازارهای داخلی سپس بازارهای منطقه وبعد بازارهای جهانی راهم دربربگیرد. محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا درباره آثاری که از این مرکزدرحال پخش از شبکه‌های تلویزیونی است و آثار در دست اقدام بیان کرد: بیش از۵۵عنوان مجموعه برنامه پویانمایی در این مرکز در حال تولید است که اشاره به همه آنها در این مجال نمی‌گنجد. خوشبختانه با ابلاغ سند تحول،محور محتوایی اکثرتولیدات مرکز همسو با سند تحول تنظیم شده و برای طراحی و نگارش فیلمنامه، مشاورانی حضور دارند که باهمکاری نویسندگان وتهیه‌کنندگان مجموعه،محورهای محتوای سند تحول را در تولیدات دنبال می‌کنند. 
 
ایرانی و اصیل
ایرانی‌بودن محتوای آثار پویانمایی و اصالت آنها موضوع دیگری است که با لیوانی در میان گذاشتیم. وی در این‌باره و همچنین حرکت بر اساس سند تحولی بیان کرد: دو محور اصلی در سند تحول، بحث هویت‌محوری و عدالت‌گستری است که در زمینه هویت ملی و اسلامی در پویانمایی می‌توان گفت بیشتر تولیدات مرکز پویانمایی صبا به ‌گونه‌ای است که هر مخاطبی در هر جایی از دنیا تماشایشان کند، متوجه ایرانی‌بودن‌شان می‌شود که این فضا با استفاده از نمادهای ملی، ایرانی و اسلامی در تمام زمینه‌ها، از قبیل طراحی ظاهر شخصیت‌ها، به‌ویژه شکل و حالت صورت و اندام‌ها، پوشش افراد، نوع علامت‌های ارتباطی میان افراد بر اساس مفاهیم ایرانی مانند علائم و نشانه‌های پیروزی، موفقیت، خداحافظی و... با استفاده اززبان بدن و...،فضاهای جغرافیایی خاص ایران مانند کوه‌ها، دریاها، شهرها و...، نمادهای پرچم، مسجد، رنگ‌های ایرانی‌ ــ اسلامی‌ به‌عنوان رنگ‌های اصلی تصویر، وسایل، لوازم و تزئینات ایرانی در تصویر و مانند آن به نمایش درمی‌آید. بهره‌بردن از ادبیات و فرهنگ عامیانه و داستان‌های بومی، ایرانی و دینی برآمده از فرهنگ و تمدن ایرانی ــ اسلامی نیز وجه دیگری است که بر آن تأکید داریم. از طرفی، داستانسرایی بر اساس نوع ارتباط فرهنگی و اجتماعی تعریف‌شده با فرهنگ ایرانی ــ اسلامی و استفاده از بازی‌های ملی و بومی ایرانی عملیاتی می‌شوند و مصداق عینی پیدا می‌کنند. در زمینه عدالت‌گستری هم توجه به گروه‌های مختلف از سه منظر در مرکز پویانمایی صبا صورت ‌گرفته که شامل استفاده از ظرفیت نیروی انسانی موجود در استان‌ها برای تولید مجموعه‌های پویانمایی، به‌ویژه به‌عنوان انیماتور، توجه به حال‌وهوا و قومیت‌های مختلف از طریق طراحی موقعیت جغرافیایی داستان‌ها در شهرستان‌ها، مانند فضای سیستان و بلوچستان در برنامه «راز شهر سوخته» و...، نیز توجه به ناشنوایان در تولید برنامه‌ها می‌شود. برخی برنامه‌های کودک و نوجوان به ‌‌شکل زیرنویس با زبان اشاره برای ناشنوایان آماده‌سازی می‌شود.
 
سرمایه‌ای ماندگار
در ادامه برای آشنایی با تولیدات و اقدامات گروه‌های مرکز صبا با مدیران آن گفت‌وگو داشتیم. علیرضا قانع اسماعیل‌پور، مدیرگروه نوجوان مرکز پویانمایی صبا با اشاره به مجموعه کارهایی که در این مرکز برای گروه سنی نوجوان تولید می‌شود، گفت: یکی از مجموعه‌های ویژه ما «پهلوانان» است که اکنون وارد هجدهمین سال تولید خودش شده و تاکنون ۷۰ قسمت آن تولید و پخش شده است. مجموعه جدید «کشتی‌گیران» نیز در ۵۲ قسمت ۱۵دقیقه‌ای تولید خواهد شد که روایت زندگی ورزشی یک نوجوان علاقه‌مند به کشتی است و تا قهرمانی المپیک هم پیش می‌رود و بعد مربی کشتی می‌شود. این را هم باید اذعان کنم که پویانمایی سرمایه‌ای ماندگار است که هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود. ما پویانمایی رایک کالای سرمایه‌ای می‌بینیم و افرادی که در این کار پیشرو هستند، در واقع آینده‌نگرند و برنامه‌ریزی‌شان برای ۱۰سال آینده است.وی افزود: برنامه‌های متنوعی را در مرکز صبا در حال تولید داریم، مثل مجموعه «گذشته نگذشته»، «نئاندرتال‌ها» و «فرآیند» با موضوع علمی‌ که با نگاهی به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در مرحله اول در ۱۰ قسمت تولید خواهد شد. پویانمایی «سه برادر» داستان سه برادر در دوران تاریخی حکومت آل‌بویه است. مجموعه «دشت پرماجرا» مربوط به گروه‌های مقاومت با موضوع مقاومت و ایستادگی در برابر ستمگران، ماجرای حیوانات یک جنگل است. کفتارها جنگل را اشغال و حیوانات دیگر را از جنگل بیرون می‌کنند.این اثر به‌نوعی به موضوع مقاومت و مبارزه فلسطینی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی برای کودکان می‌پردازد. مجموعه «جوانمردان» به موضوع اشغال ایران و مجموعه «نئاندرتال‌ها» به موضوع جمعیت می‌پردازد. مجموعه «گذشته نگذشته» نیز برشی از تاریخ معاصر است و همه این مجموعه‌ها در حال تولیدند و البته مجموعه پویانمایی «پهلوانان» قرار است نوروز ۱۴۰۴ پخش شود.
 
آداب‌و‌رسوم در کانون توجه
قانع با بیان این‌که تمام تولیدات ما بر اساس اسناد بالادستی و سند تحول انجام می‌شود، گفت: همه کارهای تولیدی ما در ابتدا باید بر مبنای تحقیق و نگارش انجام شوند. در غیر این صورت امکان‌پذیر نیست که ما به سمت تولید برویم. در واقع، سفارش تولید با موضوعات مختلف بر اساس اسناد بالادستی، ساختاری و از طریق معاونت سیما به ما انتقال پیدا می‌کند و ما در برنامه‌سازی‌های خودمان موضوع جمعیت، آداب‌ورسوم و زندگی در مناطق گوناگون کشور و سایر موضوعات به‌روز را لحاظ می‌کنیم.وی با بیان این‌که آثار پویانمایی کشورهای مختلف معرف فرهنگ وآداب‌ورسوم همان کشورهاست، بیان کرد: مثلا وقتی پویانمایی «شکرستان» از تلویزیون‌های دنیا پخش شود، نمایانگر این است که این پویانمایی متعلق به ایران است و باید بگویم که از پویانمایی‌های ایرانی استقبال خوبی در داخل وخارج شده؛چراکه بسیار پاک و سالم‌اند.مدیرگروه نوجوان مرکز پویانمایی صبا درباره صنعتی‌سازی تولید پویانمایی اظهار کرد: ما قبلا در زمینه تولید آثار پویانمایی تولید صنعتی نداشتیم. صنعتی یعنی این‌که بتوانیم تولید اثری را در تعداد و مدت طولانی ادامه دهیم؛ یعنی یک مجموعه ۳۰دقیقه‌ای در ۸۰ قسمت تولید شود. تولید زمانی صنعتی می‌شود که برای ادامه کار حتما وحدت رویه‌ای اتخاذ کرده باشید و اکنون ما در مرکز صبا کارهای سریالی پرتعداد انجام می‌دهیم؛ برای مثال یک اثر ۵۰۰قسمتی داریم و چندان به کارهای کوتاه نمی‌اندیشیم.
 
۱۸ طرح برای کودکان
 پوریا سازگار، مدیرگروه کودک مرکز پویانمایی صبا هم ضمن تشریح فعالیت‌های این گروه گفت: ما برای دو رده سنی شش تا ۹ سال و ۹ تا ۱۲ سال برنامه تولید می‌کنیم و هم‌اکنون حدود ۱۸ طرح در زمینه تولید پویانمایی برای کودکان در دست داریم که برخی از آنها در مرحله اول تولید قرار دارند؛ مثل «راز شهر سوخته»، «ساعت پویا»، «موزه»، «نابغه‌های کوچک» و «راه خوبان» که در نوروز ۱۴۰۴ پخش خواهند شد و برخی برنامه‌ها هم مثل «مهارت‌های زندگی»، «آقامعلم و بچه‌ها»، «موزه»، «ماهی بادکنکی»، «جنگل فندق»، «مثل‌نامه» و «ماجرای ببعی» هم درحال تولید بوده و چند برنامه هم در مرحله طراحی و پیش‌تولید است، مثل «ماجراهای لیکو»، «شهر قطارها»، «تی‌تی هرمز» و «کهکشان کتاب». وی ادامه داد: کار جدید ما «ساعت پویا» است که روایتگر جبران اشتباهات است؛ یعنی کودکان در این برنامه آموزش می‌بینند که چگونه اشتباهات‌شان را جبران کنند یا اشتباه نکنند. پویانمایی راز شهر سوخته روایتی از شهر سوخته زابل است‌. پویانمایی «قصه‌های ناخوانده» هم روایتگر قصه‌های کهن و عامیانه ایرانی است که با زبان شعر و موسیقی برای کودکان بیان می‌شود. 
 
نابغه‌های کوچک یا چاق و لاغر
مدیرگروه کودک مرکز پویانمایی صبا با بیان این‌که پویانمایی نابغه‌های کوچک نیز همان برنامه قبلی «چاق و لاغر» است که با پویانمایی سه‌بعدی بازسازی‌اش کرده‌ایم، عنوان کرد: ماجراهای لیکو درباره لنج‌های خلیج‌فارس است و برنامه تی‌تی هرمز برای آشنایی بچه‌ها با جزایر ایرانی، صید و حمل‌ونقل دریایی تولید شده که با شیوه سه‌بعدی آموزش‌های لازم را به بچه‌ها می‌دهد. پویانمایی شهر قطارها هم درباره راه‌آهن، قطارها و حمل‌ونقل ریلی به کودکان آموزش می‌دهد. یک برنامه شاخص دیگر ما مهارت‌های زندگی نام دارد که تاکنون ۵۲۶ قسمت آن تولید و چند قسمتش هم قبلا پخش شده است و در فصل پنجم آن هم ۵۲ قسمت تولید خواهد شد که رویکرد مذهبی دارد. این برنامه بارها از شبکه‌های استانی و ملی پخش شده و در تلوبیون ۲۱ میلیون بازدیدکننده داشته است. این میزان استقبال درواقع یک نصاب عالی محسوب می‌شود و هنوز پرمخاطب است و بیننده خودش را دارد.
  
ویژه‌های خردسالان در راه است
حسین محمودی، مدیرگروه خردسال مرکز پویانمایی صبا با بیان این‌که گروه خردسال مرکز پویانمایی صبا از مقطع سنی صفر تا شش سال تعریف شده است، گفت: معمولا برنامه‌های تولیدی ما در دو مقطع سنی بین صفر تا سه سال و از سه تا شش سال تعریف شده و مخاطب سنی بیشتر برنامه‌ها بین همین دو مقطع‌اند. اکنون هشت برنامه پویانمایی مخصوص خردسالان را درحال تولید داریم. علاوه ‌بر اینها، سه عنوان برنامه هم درمرحله نگارش‌اندکه ازمیان آنهامی‌توان به«چی شدکه این رنگی شدم»،«چیا»، «کوچولوهای کنجکاو»، «مهد کودک حیوانات»، «فیل کوچولو» و «آنی و مانی» اشاره کرد. وی تصریح کرد: در مجموعه گروه خردسال مرکز پویانمایی صبا اولین مجموعه تلویزیونی ۴k به نام چیا تولید شده که این برنامه از شبکه فراتر در حال پخش است و همچنین فصل سوم این برنامه را هم در دست تولید داریم.
 
بازسازی ۱۶ هزار دقیقه منابع پویانمایی
محمدرضا عباسپور، مدیر آرشیو مرکز پویانمایی صبا ضمن تشریح فعالیت‌های آرشیو این مرکز گفت: این مرکز، قطب و مرجع پویانمایی کشور تلقی می‌شود و آیین‌نامه‌های تحویل منابع و دریافت پویانمایی از این مکان صادر می‌شود. آرشیو مرکز صبا در سال ۱۴۰۱ به‌عنوان آرشیو نمونه کشور معرفی شده است. کل طرح‌های الف پویانمایی تحویل این مرکز می‌شود و بررسی‌ها تماما در اینجا صورت می‌گیرد و تنها مرجع تخصصی دریافت منابع پویانمایی صداوسیماست. وی افزود: در سه سال اخیر هم تولید انجین اصلاح تصویر براساس هوش مصنوعی در این مرکز عملی شده است. با توجه به این‌که ما از سال ۱۳۹۳ وارد دوران دیجیتال و فضای فول HD شده‌ایم و طبعا خیلی از کارهای ما مربوط به قبل از این تاریخ بوده ولی قابل‌پخش بوده و مخاطب هم داشته است، اما برای افزایش کیفیت کارها بررسی‌هایی انجام شد و با همکاری مرکز پویانمایی صبا با شبکه فراتر و گروهی از دانشگاه تهران، طراحی و برنامه‌نویسی صورت گرفت و به مدت ۱۵ ماه بررسی به عمل آمد. مدیر آرشیو مرکز پویانمایی صبا ادامه داد: هم‌اکنون منابع قدیمی ‌با اصلاح رنگ و تصویر به‌حالت تمام HD و UHD بازسازی می‌شود و به آنتن رسانه‌ملی برمی‌گردد و تاکنون تقریبا ۱۶ هزار دقیقه منابع را بازسازی کرده‌ایم‌؛ منابعی که قبلا به‌صورت بتاکم بودند به SD تبدیل و بعد به تمام HD‌ و UHD تبدیل شدند. با به‌کارگیری هوش مصنوعی و تبدیل منابع به سامانه‌های به‌روز دنیا برای اولین‌بار در کشور صرفه‌جویی بسیار خوبی برای سازمان صداوسیما شده است. وی با اشاره به این‌که سامانه بازسازی اصلاح رنگ و تصویر منابع که از طریق هوش مصنوعی انجام شده‌، برای اولین‌بار در ایران اتفاق افتاده و کاملا بومی و ایرانی است، گفت: در این مرکز ۴۴۰۰ ساعت منابع پویانمایی تولید ایران داریم که ما را به‌عنوان بزرگ‌ترین پیشران پویانمایی کشور معرفی می‌کند و تفاوت آرشیو مرکز پویانمایی صبا با سایر آرشیوی‌های کشور در این است که این آرشیو مثل گروه‌های تولیدی که برنامه‌سازی می‌کنند، اختیار دارد که برنامه را اصلاحیه بزند، درخواست کارشناسی تصویر کند و حتی برنامه را برای اصلاح نواقص و ساخت مجدد برخی از بخش‌های برنامه عودت دهد و این تفاوتی است که ما با سایر آرشیوهای پویانمایی در کل کشور داریم. عباسپور با اشاره به این‌که هم‌اکنون شبکه‌های تلویزیونی سراسری و نیز استان‌ها از آرشیو مرکز صبا استفاده می‌کنند و درخصوص تهیه‌کنندگان هم اگر قرار باشد برنامه‌های ترکیبی ساخته و به آنها تصویر ارائه شود، به آنها خدمات می‌دهیم، گفت: پویانمایی‌ها در واحد آرشیو مرکز صبا پالایش و موضوع‌بندی و کلیدواژه‌هایشان آماده می‌شود. پس ‌از مشخص شدن مناسبت‌های پخش آنها، کیفیت‌ها بررسی می‌شود و سپس در سامانه‌ای قرار می‌گیرد تا تمام کشور بتوانند از آن اطلاع داشته باشند و از ما درخواست کنند. 

شکرستان پارسی در شهر سوخته
در اینجا نگاهی به تعدادی از آثار جدید مرکز پویانمایی صبا داشته‌ایم.
 
اولین پویانمایی ۴K
مجموعه چیا اولین پویانمایی رسانه‌ملی با کیفیت ۴k به‌ تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیر‌حسن سحر‌خیز برای مخاطبان خردسال تهیه و تولید شده است. این مجموعه به صورت اپیزودیک با تکنیک کات‌اوت، تهیه و تولید شده و در تمامی قسمت‌ها علاوه بر طرح سؤال و رسیدن به پاسخ، به موضوعات فرعی دیگری که در این میان به‌وجود می‌آید، پرداخته می‌شود. موضوعاتی کوچک اما مهم که به‌طور مستمر در طول مجموعه به آنها اشاره می‌شود‌، گاه با زبان طنز روایت شده و نهایتا راهکارهایی نیز ارائه می‌شود. در چیا همچنان تاکید بر این است که از نصیحت مستقیم به مخاطبان خردسال دوری شود.
 
قصه شهر سوخته
شهر سوخته منطقه‌ای است که اولین انیمیشن دنیا در قالب یک طرح روی جام سفالین کشف شده و برنامه «شهر سوخته» به معرفی این منطقه و بافت بومی و محلی و فولکلور آن می‌پردازد. با کشف یک گور باستانی خاص که در آن اشیای ارزشمند و منحصربه‌فردی وجود دارد (در انتهای داستان معلوم می‌شود که این گور متعلق به سازنده جام انیمیشن است) بچه‌ای رازی را در گردنبندی که در این گور پیدا شده کشف و با کمک آن، راهی برای سفر در زمان و رفتن به شهر سوخته باستانی پیدا می‌کند و از این پس می‌توانند به شهر سوخته باستانی رفته و از تمام وقایع و حوادث و نحوه کشف و اختراعات و زندگی مردم شهر سوخته قدیم مطلع شوند و به زمان حال برمی‌گردند.
 
پی‌گرفتن راه خوبان
مجموعه «راه خوبان» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا ایزدی و کارگردانی سیدمهدی بیضایی تهیه و تولید می‌شود. راه خوبان، انیمیشنی ۱۵قسمتی درباره خواهر و برادری ۹ و ۱۱ساله است که به عمومحمد در ساخت مسجد نیمه‌کاره کمک می‌کنند. عمومحمد مامور است مسجد نیمه‌کاره شهر را تکمیل کند.طی کارهااتفاقاتی برای نرگس وصالح می‌افتد که عمومحمد برای حل آنها سراغ داستان‌هایی از اهل‌بیت(ع) می‌رود. هنگامی که عمومحمد داستان‌ها را تعریف می‌کند، قسمت‌هایی از گذشته نمایش داده می‌شود. عمومحمد ضمن حل مشکل بچه‌ها آنها را با سیره معصومین(ع) آشنا می‌کند و نرگس و صالح از آن داستان‌ها الگو می‌گیرند. پایان هر داستان با نصب یک کاشی مزین به نام آن معصوم(ع) در مسجد تمام می‌شود.
 
ماجراهای سه برادر
مجموعه «سه برادر» به تهیه‌کنندگی محمدحسین علمدار و کارگردانی احمد علمدار در ۲۶ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای و با تکنیک سه‌بعدی تهیه و تولید می‌شود. این مجموعه، ماجرای سه برادر نوجوان را روایت می‌کند که در کرانه‌های جنوبی دریای مازندران در سرزمین دیلم (نام قدیم سرزمین گیلان) روزگار خود را می‌گذرانند. این سه پسر، فرزندان ماهیگیری فقیر، لیکن بزرگ‌منش به نام ابوشجاع بویه هستند که در آغاز همچون پدر به کار ماهیگیری مشغولند، اما از آنجا که از تبار جنگاورانی مشهور چون وهرز دیلمی‌اند در سر رویای استقلال سرزمین ایران را می‌پرورانند و سرانجام پای در مسیر سپاهی‌گری گذاشته و پس از طی مسیری پرماجرا موفق می‌شوند قسمت بزرگی از خاک ایران را از تسلط خلفای عباسی آزاد کرده و حکومت مقتدر و شیعی‌مذهب آل‌بویه را در اوایل قرن چهارم هجری در عراق و ایران بنیان نهند. دولت آل‌بویه در کنار زیاریان و آل‌سامان قرن طلایی فرهنگ، هنر و علم را در ایران و غرب‌آسیا رقم زدند.
 
این شکرستان ایرانی
پویانمایی «شکرستان» که قصه‌های آن برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم و ظرفیت‌های هنر ایرانی است به تهیه‌کنندگی سیدمسعود صفوی و با تکنیک کات‌اوت تهیه و تولید شده است. شکرستان از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین انیمیشن‌های ایرانی است که تاکنون حدود ۴۰۰ قسمت از آن تولید و پخش شده است. همه داستان‌های این سریال دریک شهر قدیمی و خیالی روی می‌دهد که همه عناصر آن برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم و ظرفیت‌های هنرایرانی است.هرقسمت داستانی مجزا دارد که مردم شکرستان بنا به نیازهای دراماتیک هر قصه، در هر قسمت نقشی متفاوت برعهده می‌گیرند و داستان را رقم می‌زنند. بهلول،‌ پادشاه و وزیر، قاضی، اسکندر، ننه‌قمر، خواجه‌فرزان، خواجه‌اقبال،‌ برزو، صمد و... از شخصیت‌های این مجموعه انیمیشن هستند.
 
در پاسداشت زبان فارسی
مجموعه فارسی «هویت ماست» اثر دیگری از مرکز صباست. در این مجموعه زمینه آشنایی با مفاهیم زبان فارسی، گسترش فرهنگ مطالعه با رویکرد اصلاح سخن‌گفتن اجتماعی و سلامت گفتاری و مراتب و آثار آن در تحصیل یا کسب‌وکار با زمینه‌سازی برای آمیختن زندگی فردی و اجتماعی مخاطب با فرهنگ زبان فارسی در اعمال و هدف الهی در رفتار مورد توجه قرار گرفته است. این مجموعه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا میراحسنی تولید شده است.
 
فیل‌کوچولوها به صف
مجموعه انیمیشن «فیل‌کوچولو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین نظرپور با تکنیک کات‌اوت برای گروه سنی خردسال تهیه و تولید شده است. این مجموعه سعی می‌کند تا در کنار آموزش‌های رفتاری به کودکان، آموزه‌های چگونگی برخورد صحیح والدین در مواجهه با اشتباهات کودکان را نیز ترسیم و ارائه کند و دامنه روابط اجتماعی و خانوادگی شخصیت‌های اصلی گستره بیشتری یابند و تعاملات بین آنها گسترده‌تر در نظر گرفته شود.
 
سلام به خانواده
مجموعه‌قصه‌های «سلام» یک مجموعه‌سریال حول محور یک خانواده پنج‌نفره است که در هر قسمت یک موضوع اخلاقی مطرح و روایت می‌شود و ما شاهد رفتار متفاوت همه یا برخی اعضای خانواده با یکدیگر یا محیط پیرامون خود مثل همسایه‌ها، اهالی محل یا محیط مدرسه یا... متناسب با داستان هستیم و نتیجه‌گیری و برداشت از مضمون اخلاقی با مخاطب است و ما در آخر مضمون برداشت‌شده از آیه قرآن را نمایش داده و بیان می‌کنیم. این مجموعه به تهیه‌کنندگی علیرضا متوسل و کارگردانی بهرام عظیمی است.
 
کشتی‌گیران ایرانی
مجموعه «کشتی‌گیران» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید جلالیه و کیانوش عابدی با تکنیک سه‌بعدی و دوبعدی ساخته شده است. این پویانمایی درباره نوجوانی است که از یک شهرستان شروع به یادگیری کشتی می‌کند و با تلاش و ممارست و بعد از شکست‌ها و پیروزی‌ها با کمک خانواده به مدارج بالا و قهرمانی جهان می‌رسد و در کنار آن با تاریخ و فرهنگ زورخانه‌ای و پهلوانی نیز آشنا می‌شود.
 
آشنایی با مشاهیر
«گذشته نگذشته» نام پویانمایی دیگری به تهیه‌کنندگی سیداحمد موسوی‌صمدی و کارگردانی حسین کلهری است که با تکنیک کات‌اوت ساخته شده است. در هر قسمت از این اثر یک داستان کوتاه و نغز از مشاهیر کشور به همراه بیوگرافی مختصر شخصیت روایت می‌شود.
 
معرفی اختراع‌های کودکان
پویانمایی «نابغه‌های کوچک» به تهیه‌کنندگی امید نجیب‌زاده و کارگردانی سینا سعیدوزیری با تکنیک سه‌بعدی در ۲۶ قسمت ۱۰دقیقه‌ای تهیه و تولید می‌شود. مجموعه نابغه‌های کوچک بر مبنای اختراعات کودکان زیر ۱۲ سال ایرانی طراحی شده است. همه اختراعاتی که در این مجموعه مطرح می‌شوند به ثبت رسیده و مستندات آن موجود است. هدف این مجموعه معرفی اختراعات کودکان ایرانی است.
 
ملاقات با نئاندرتال‌ها
مجموعه «نئاندرتال‌ها» به تهیه‌کنندگی مهدی درخشی، کارگردانی علی درخشی با تکنیک کات‌اوت در مورد یک گروه از انسان‌های اولیه (نئاندرتال‌ها) و نحوه زندگی و تعامل‌شان است. کاراکترهای اصلی یک خانواده چهارنفره به همراه پدربزرگ و مادربزرگ و چند فامیل دیگر هستند. یکی دوتا از همسایه‌ها در برخی قسمت‌ها حضور دارند. یک راوی هم داریم که با کاراکترها تعامل دارد و گاهی از طریق همین گفت‌وگو داستان را جلو می‌برد. همه‌چیز ساده و بدوی است، منتها به ضرورت داستان ممکن است عناصر امروزی هم در قصه‌ها استفاده شوند.در هر قسمت یکی از موضوعات جمعیت پایدار نشان داده می‌شود و نئاندرتال‌ها سعی می‌کنند با امکانات و دانش کمی که دارند مسأله را رفع و رجوع کنند. البته فرم کار کاملا کمدی و طنزآمیز خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها