هنرمندان در خط مقدم جبهه فرهنگی مقاومت

یکی ازبخش‌های جبهه فرهنگی انقلاب و مقاومت در طول این سال‌ها مخصوصا از ابتدای رویداد طوفان‌الاقصی، بخش طراحی پوستر بوده؛ بخشی که همیشه در تمام نقاط عطف جبهه مقاومت حضور داشته و نام آن همواره در جبهه مقدم فرهنگی دیده می‌شود.
کد خبر: ۱۴۷۵۱۲۰
نویسنده امیرحسین حیدری - گروه فرهنگ و هنر
 
پس از اعلام خبر شهادت سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا...لبنان، برخی گروه‌های هنری، دست به قلم شدند و طرح‌های گرافیکی، تصویرسازی و حروف‌نگاری یا لوگوتایپ‌هایی ترسیم کردند که عمده این آثار در تجلیل از شخصیت و مقام ارزشمند شهید سیدحسن نصرا... است و هنرمندان در این طراحی‌ها ارادت خود را ابراز داشته‌اند. خانه طراحان انقلاب اسلامی، نهضت مردمی پوستر انقلاب و هنر هیأت سازمان‌ها و مراکزی هستند که شبکه‌ای منسجم از هنرمندان را در رشته‌های مختلف در عرصه مقاومت گردهم آورده‌اند و به مجرد این‌که رویداد در حوزه جغرافیایی و فرهنگی مقاومت رخ داد واکنش سریعی به این رویدادها داشته‌اند و محتوای خود را جهت بهره‌برداری عموم منتشر می‌کنند.

پیشرو در حوزه تصویرسازی
خانه طراحان انقلاب اسلامی که بیش ازیک دهه پیش با تلاش جمعی از متخصصان حوزه هنرهای تجسمی و با هدف آموزش و تولید محصولات هنری خلاقانه، سودمند و حرفه‌ای شروع به‌کار کرد؛ توانسته‌ با بهره‌گیری از نیروی جوان، فعال و توانایی‌های هنری، گرافیکی و رسانه‌ای جزو شبکه‌های پیشرو در زمینه طراحی پوستر و تصویرسازی شناخته شود. از ماموریت‌های این سازمان می‌توان به ترویج و حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ارزش‌آفرینی درعرصه‌های اسلامی در سطح ایران و جهان و همراهی با محور مقاومت و...اشاره کرد.از‌جمله هنرمندانی که با همکاری خانه طراحان انقلاب اسلامی در واکنش به شهادت دبیرکل حزب‌ا... لبنان اقدام به طراحی پوستر کرده‌اند، می‌توان از روح‌ا...مختاری طراح پوستر «یا منصور امت» نام برد که سحرگاه روز نهم مهرماه به یاد مجاهد کبیرشهید سیدحسن نصرا...درمیدان جهاد ازاین پوستر رونمایی شد.همچنین صالح کوشکی با پوستر شهید سیدحسن نصرا...،عماد جمشیدی با پوسترآغاز نصرا... و...به این ضایعه واکنش نشان دادند. اما خانه طراحان انقلاب اسلامی در اذهان مردم با دیوارنگاره میدان ولیعصر شناخته شده که دانیال فرخ و مجتبی حسن‌زاده وظیفه طراحی پوستر و نوشتار دیوارنگاره میدان ولیعصر را که مزین به تصویری از شهید نصرا... وآیه‌ای از قرآن کریم است‌، بر‌عهده داشته‌اند.
 
هنر مردمی
فرهنگ همیشه از آن عرصه‌هایی است که دستور و امر و نهی در آن جایی ندارد و فعالیت‌های فرهنگی و هنری که در آن دستوری از بالا برسد معمولا راه به جایی نمی‌برند مگر این‌که هنرمند با موضوع بتواند ارتباطی معرفتی برقرار کند. این موضوعی نو نبوده و گذشتگان نیز بر این موضوع صحه گذاشته‌اند و گفته‌اند هر سخن که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. نهضت مردمی پوستر انقلاب نیز از آن دست حرکت‌های مردمی است که توانسته فضایی را فراهم کند تا هنرمندان به زبان هنر در خدمت انقلاب و جبهه مقاوت فعالیت داشته باشند.نهضت مردمی پوستر انقلاب درواقع حرکتی است هنری ودرجهت ابلاغ رهنمودهای ولی‌امر مسلمین به مخاطب جهانی با زبان گرافیک.این حرکت نیزازجمله تشکل‌هایی است که همراه با دیگرسازمان‌ها و تشکل‌های فرهنگی درواکنش به شهادت دبیرکل حزب‌ا...لبنان اقدام به طراحی پوستر وتصویرسازی کرده است.ازجمله هنرمندانی که درقالب نهضت مردمی پوسترانقلاب اسلامی به ساحت شهیدسیدحسن‌نصرا...عرض‌ارادت کردند،می‌توان به محمدرضا میری باپوستر اسوه المقاومه، بهنام شیرمحمدی با پوستر آیت‌ا... شهید، پویا سرابی با پوستر گور خود را کندید، هانیه هادیان با پوستر نصر‌من‌ا...وفتح قریب، مسعود پورزارعی با پوستر شهید المقاومه و... اشاره کرد. 
 
فعالان هنر هیأت
دسته سوم از هنرمندانی که در واکنش به شهادت سیدحسن نصرا...دست به قلم برده‌اند و اقدام به طراحی پوستر کرده‌اند، هنرمندان فعال در عرصه هیأت هستند؛ هنرمندانی که آثار خود را در پایگاه اینترنتی بنیاد هنر هیأت منتشر می‌کنند. بنیاد هنر هیأت یک شبکه اجتماعی برای هنرمندان فعال در عرصه هیأت است. این شبکه اجتماعی علاوه بر انتشار آثار هنرمندان، تاکنون اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای مختلف جهت ترویج هنر هیأت و معرفی هنرمندان این عرصه کرده است. ازجمله آثار شاخص هنرمندان هیأتی می توان به دیوارنگاره میدان فلسطین با طراحی حمید ژولانژاد و مهران پندار اشاره کرد؛ همچنین گفتنی است در این پوستر علاوه بر تصویرسازی از حروف‌نگاری هم استفاده شده. طیبه محمدیاری، محمدمهدی منصوری، محمدطاها نکویی، امیرمهدی خرم‌دل، عباس گودرزی، محمدمتین تقوی‌نیا و پویا سرابی ازجمله هنرمندان بوده‌اند که نسبت به رویدادهای روز جامعه خود حساس هستند و نسبت به شهادت شهید نصرا... واکنش نشان داده‌اند.
 
شروع انتفاضه هنر
اما جدا از فعالیت‌های صورت گرفته به‌تازگی فراخوان دومین رویداد ملی انتفاضه هنر با عنوان لبیک هنرمندان انقلابی به فرمان جهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر شده است. این رویداد با شرکت سازمان بسیج دانشجویی، دبیرخانه رویداد ملی انتفاضه هنر، حرا؛ جبهه طراحان انقلاب اسلامی مازندران، حلقه هنری مثال، خیمه بانوان هنرمند هیأتی، رواق؛ مجمع طراحان گرافیک خراسان‌جنوبی، سدر؛ اجتماع هنرمندان شمال خوزستان، قطره؛ مجمع هنرمندان زنجان و بنیاد هنرهیأت برگزار می‌شود. این رویداد در رشته‌های گرافیک، تصویرسازی، حروف‌نگاری، نقاشی و کاریکاتور از ۱۱ تا ۱۳مهر در محل لانه جاسوسی آمریکا در تهران برگزار خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها