به توان ایران روی موج مقاومت

بازار اخبار کذب و شایعات به‌ویژه در فضای مجازی و رسانه‌های معاند داغ است، این‌که چه کسانی حقیقت را می‌گویند باید به پشت پرده اهداف و استدلال‌ها بازگشت، چرا که دشمنان با هر ترفندی تلاش می‌کنند تا با سیاه‌نمایی، منفی‌بافی و وارونه‌نمایی از واقعیت‌ها و ناآگاهی مخاطبان‌شان اذهان و افکار عمومی جامعه، خاصه نسل‌های جوان را مورد هدف قرار دهند و حس ناامیدی به کشور و به آینده را القا کنند.
کد خبر: ۱۴۷۵۱۲۷
نویسنده مریم کریمی‌ - گروه رسانه
 
اینجاست که ضرورت جهاد تبیین احساس می‌شود، تبیینی که با استدلال‌های معقول، بیان علت و چرایی رخدادها و رویدادها همراه است. در همین راستا یکی از رادیوهای فصلی معاونت صدا دو سالی است که به رادیو‌تبیین اختصاص یافته و تبیین درست و روایت صحیح و شفاف پیشدستانه، کنشگری دشمن را خنثی می‌سازد. در این گزارش با برخی از برنامه سازان رادیو‌تبیین گفت وگو شده است.
 
بازگشایی گره‌های ذهنی
تبیین یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های این شبکه رادیویی است که برای بیان پیشرفت‌ها و دستاوردهای نظام اسلامی فعالیت می‌کند.  
مجتبی امیری، یکی از تهیه‌کننده‌های رادیو به جام‌جم می‌گوید: از آنجا که اصلی‌ترین رسالت این رادیو، تبیین پیشرفت‌های نظام اسلامی است باید از اقدامات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اطلاع‌رسانی شود. پاسخ به پرسش‌ها و گره‌های ذهنی که برای افکار عمومی درباره بعضی اقدامات نظام ایجاد شده، گره‌گشایی می‌شود؛ مانند نحوه حضور و سیاست‌های منطقه‌ای ایران.
وی که در رادیو‌تبیین تهیه‌کنندگی برنامه «روی موج مقاومت» است را، با اشاره به رویکرد و محوریت برنامه‌اش می‌گوید: اصلی‌ترین رویکرد و محور برنامه زنده روی موج مقاومت که شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۷ تا۲۰ پخش می‌شود؛ تبیین و تحلیل فعالیت‌های ایران، جبهه مقاومت و البته آخرین اقدامات رژیم‌صهیونیستی و حامیان آن است. از آنجا که یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌های رژیم صهیونیستی بعد از طوفان‌الاقصی، به شهادت رساندن صدها خبرنگار بوده، آقای مهدی‌زاده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر هر روز در بخشی از برنامه یکی از این خبرنگاران شهید را معرفی می‌کند.همچنین هر روز یکی از تحلیلگران منطقه مهم‌ترین خبر روز را بررسی و تحلیل می‌کنند. از آنجا که جنگ امنیتی و سایبری از اصلی‌ترین جبهه‌های تقابل طرفین در منطقه است، دکتر عابدی نکاتی را درباره جنگ سایبری و امنیتی مطرح می‌کند. سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) یا اندیشمندان درباره رویکردهای ایران در جبهه مقاومت در دو بخش سه دقیقه‌ای توسط خانم وحدت تهیه و پخش می‌شود. 
 
عمق دادن به حس پایداری و حماسه
تهیه‌کننده روی موج مقاومت در ادامه پاسخ به این پرسش که با توجه به تشدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی، افزایش تنش‌ها در لبنان و فعالیت‌های جبهه مقاومت در فلسطین، لبنان، عراق و یمن، در حال حاضر اصلی‌ترین موضوعاتی که در برنامه به آن پرداخته می‌شود، چیست؟ می گوید: تحلیل اتفاقات منطقه به‌صورت روزانه و با توجه به آخرین تحولات از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این برنامه به آن پرداخته می‌شود. اطلاع‌رسانی و ارائه تحلیل اصلی‌ترین معیار برنامه در محتواست و در فرم هم القای حس پایداری و حماسه، نشاط و اقتدار معیارهای اصلی در تهیه برنامه است.اجرای برنامه‌های اینچنینی که نیازمند تخصص و تبحر خاصی است یا دعوت از کارشناسان خبره، مستلزم تخصص و تجربه است، امیری با توضیحات بیشتر عنوان می‌کند: با توجه به این که انجام گفت‌وگوهای تخصصی اصلی‌ترین بخش برنامه روی موج مقاومت است، انتخاب کارشناس مجری بر‌اساس ویژگی‌هایی مانند توانای بالا در اجرا، تسلط بسیار در انتقال مفاهیم، توانایی بالا در گفت‌وگو با کارشناسان و از همه مهم‌تر آگاهی و تسلط خود کارشناس مجری بر مباحث خبری و تحلیلی برنامه است که خوشبختانه حسین بهزادی‌فر در این زمینه‌ها به بهترین شکل برنامه را اجرا و هدایت می‌کند. 
 
معرفی زن  ایرانی تمدن‌ساز 
یکی دیگر از برنامه‌های رادیو‌تبیین که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است، برنامه «ایراندخت» است که به نام و برای زنان نجیب ایرانی طراحی و پخش می‌شود. سارا عشقی‌نیا، گوینده درباره مخاطبانش به جام‌جم می‌گوید: مخاطبان ایراندخت کسانی هستند که دلسوخته‌اند و خود را در پویایی، امید، اقتدار و عزت همه زنان و دختران سهیم می‌دانند. لذا بیشترین تمرکز و نگاهم، اجرایی تبیینی بر بستر معرفی زن هزاره سوم بوده، زنی که تمدن‌ساز است و در عرصه‌های اجتماعی پیدایی و پویایی دارد. شنوندگان ما در ایراندخت به گواه پیامک‌های مردمی زنان فعال چه در قامت پزشک، استاد دانشگاه و چه خانه‌دار، راننده و کارآفرین هستند که مطالبه‌گری و دغدغه‌مندی‌شان را در پیام‌ها می‌بینیم و بر روایت نیازها و مطالعات‌شان تمرکز می‌کنیم. مخاطبان می‌توانند ایراندخت را از شنبه تا چهارشنبه به مدت ۱۵۰ دقیقه از ساعت ۹ صبح به‌صورت زنده از رادیوتبیین بشنوند. مخاطبانی که شنونده این برنامه هستند با اجرای پرانرژی عشقی‌نیا آشنا هستند. وی سال‌هاست که اجرا‌های متعددی را در رادیو و سیما تجربه کرده است. وی با اشاره به سبک اجرایش در ایراندخت عنوان می‌کند: ۲۵ سال از خدمت من در رسانه می‌گذرد، چه در سیما در مقام مجری و چه در رادیو در جایگاه گوینده، همیشه زبان و سبک رفتاری مخاطب برای من تعیین‌کننده سبک اجرایم بوده است. ساده، صمیمی و نزدیک به مخاطب خود واقعی‌ام را برمبنای تمام باورها و اعتقاداتم به میدان می‌آورم. تجربه زیست صدایی و تصویری‌ام پس از این سال‌ها به من ثابت کرده، باید به دل مخاطب نشست تا نشان‌دار موفقیت شد و اگر به تک‌تک آنچه بیان می‌کنم اعتقاد نداشته و آشنا نباشم، اگر دغدغه و انگیزه بیان من نباشد، جذابیت، تعامل و همدلی صورت نمی‌گیرد. در برنامه می‌کوشم که اجرایی شاد، پرانرژی، با قدرت و صلابت داشته باشم. البته تامل و مطالعه در باب موضوعات ایراندخت را بر خود لازم می‌دانم. 
 
رادیو کنار مردم است
گوینده برنامه ایراندخت در ادامه در پاسخ به این پرسش که رادیو چه میزان در افکارعمومی تاثیرگذار است، توضیح می‌دهد: کار در رادیو این روزها سخت است و به‌غایت ظرایف خاص خودش را دارد.ریل‌گذاری کاری در میان رسانه‌های نوظهور در پلتفرم‌ها، شبکه‌های داخلی و خارجی ساختار جذب و تشویق مخاطب راسخت کرده است اما ناامید نیستم، چون ایمان دارم افراد باهوش و با نگرش در تعمق بر مسائل هنوز رادیو گوش می‌کنند.اعتماد وتعهد به ارائه وطرح مسائل، همچنان در اراده برنامه‌سازان مؤمن و متعهد جریان دارد. هنوز رادیو رادیوست و کنار مردم قرار دارد.عشقی‌نیا در پایان یادآوری می‌کند: در وهله اول به خودم و در وهله دوم خطاب به همکارانم، غفلت از به‌روز شدن و دانستن، عدم تقویت دانایی، پویایی و جذابیت؛ اثرگذاری را در شنونده کم می‌کند و این زنگ خطر برای رادیو و تلویزیون است که صدایش هرچه بلندتر خطرناک‌تر.
 
همراه با جوان دیروز، امروز و فردا 
«به توان ایران» با محوریت جوانان وفعالیت‌های آنان درعرصه‌های مختلف شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۴ تا ۱۷ به‌صورت زنده روی آنتن رادیوتبیین می‌رود. این برنامه ساحت جوانی را در جوان دیروز، امروز و فردا و دستاوردهای جوانان دیروز را به‌عنوان چراغ راه جوان امروز و تجربه جوان امروز را برای جوان نسل آینده روایت می‌کند.رقیه زهرا پرندآور، تهیه‌کننده برنامه به توان ایران درباره رویکرد و محور برنامه به جام‌جم می‌گوید: مهم‌ترین شاخصه این برنامه پرداختن به نسلی است که با اقدامات درخشان خود در زمینه‌های مختلف پرچم پراقتدار ایران را در داخل و خارج از کشور بالا بردند و مخاطب را با سختی‌ها، امید و در نهایت موفقیت‌هایشان همراه کردند.از بخش‌های این برنامه می‌توان به «پنجره‌باز» درباره فعالیت جوانان در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، «آن سوی آرزو» با موضوع فعالیت جوانان در عرصه علمی و «نفس‌های زندگی» درباره معنویت و جوانان اشاره کرد. گفت‌وگوهای تخصصی با برترین‌های هر عرصه و نگاهی که جوان دیروز، امروز و فردا به اولویت‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی و ...دارند از دیگر بخش‌های این برنامه است. تهیه‌کننده به توان ایران ادامه می‌دهد: این برنامه برای بهره‌بردن از تجربیات جوانان دیروز است وبالیدن به جوان امروز وآماده‌شدن برای فردایی بهتر. با شناخت بهتر از جوان ایرانی، روایتگر درستی از حقایق بی‌نظیر گنجینه‌های ارزشمند این مرزوبوم خواهیم بود،چراکه ما باید حقایق جامعه‌ خودمان، کشورمان و انقلاب‌مان را روایت کنیم. علاقه‌مندان می‌توانند رادیوتبیین را روی موجFM ردیف ۹۵.۵مگاهرتز و همچنین برنامه کاربردی ایران‌صدا بر بستر اینترنت بشنوند و از طریق سامانه ۳۰۰۰۰۹۵۵ به‌صورت ۲۴ ساعته با برنامه‌های مختلف رادیوتبیین در ارتباط باشند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها