دکتر خالد شوکت، سیاستمدار و سخنگوی سابق دولت تونس در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» مطرح کرد

عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام

ابطال پیش‌فرض‌ها و محاسبات راهبردی-عملیاتی واشنگتن و تل‌آویو

یک انتقام و ده‌ها پیروزی

در حالی‌که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس پس از شهادت سید مقاومت، شهید سید‌حسن نصرا... روایت‌سازی‌های گسترده‌ای را خطاب به افکارعمومی منطقه و جهان با هدف القای تسلط خود بر معادلات جنگ غزه و لبنان صورت دادند، عملیات وعده صادق ۲ تمامی معادلات و محاسبات دشمنان را تحت‌تأثیر خود قرار داد.
کد خبر: ۱۴۷۵۵۰۷
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین الملل
 
این تأثیرگذاری، معطوف به محاسبات زمینه‌ای، استراتژیک و مبنایی واشنگتن و تل‌آویو بوده است. برآورد نهادهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس و کابینه جنگ ( به رهبری نتانیاهو جلاد غزه)، هرگز وقوع عملیاتی با این دامنه و شدت را تصور نمی‌کرد. طی روزهای اخیر تصور دشمنان، انفعال جبهه مقاومت پس از ترور شهید سید‌حسن نصرا... و عقب‌نشینی مقاومت غزه و لبنان بود. با این‌حال عبور اکثر موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از گنبدآهنین صهیونیست‌ها و نابودی حداقل سه پایگاه نظامی ـ امنیتی در نزدیکی تل‌آویو، جایی برای تنفس مسموم دشمنان امنیت منطقه باقی نگذاشته است. اکنون صهیونیست‌ها و آمریکا، از یک‌سو فرصتی برای تجدیدنظر در محاسبات راهبردی و حتی تاکتیکی خود در میدان جنگ ندارند و ازسوی دیگر، زمان کاملا به ضرر آنها پیش می‌رود. عملیات وعده صادق ۲، نقطه آشکارساز شکست تمام‌عیاری است که تل‌آویو و واشنگتن در آینده‌ای نزدیک، چاره‌ای جز اعلام رسمی آن نخواهند داشت.
 
بحران‌های تازه در اردوگاه شیطان
عملیات قهرمانانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انتقام خون شهدای فقید جبهه مقاومت، مولد بحران‌های تازه‌ای در اردوگاه رژیم اشغالگر قدس و غرب بوده است. تصاعد بحران‌های جاری در تل‌آویو و واشنگتن، معلول کنشگری هوشمندانه و قاطعانه‌ای است که جبهه مقاومت در تقابل با دشمنان امنیت منطقه صورت داده است.
 
حمله به محاسبات و پیش‌فرض‌های دشمنان
یکی از آثار و تبعات عینی عملیات وعده صادق ۲، برهم‌ریختن ثوابت و پیش‌فرض‌های دشمنان در میدان جنگ غزه و لبنان بوده است. در اثبات این گزاره همین بس که منظومه مقاومت، بایسته‌های بازدارندگی و اقدام و نسبت‌سنجی میان این دو مؤلفه را به‌خوبی طی دهه‌ها مقاومت و جنگ نامتقارن با دشمنان آموخته‌اند. امروز، در بحبوحه جنگ غزه، مقامات صهیونیستی و غربی زمانی متوجه حماقت راهبردی و محاسباتی خود شده‌اند که دیگر جایی برای تغییر و تجدیدنظر در آنها وجود ندارد‌. جبهه مقاومت از ابتدا به صهیونیست‌ها و واشنگتن درخصوص ورود به این مرحله هشدار داده بود و هم اکنون، کابوس مشترک تل‌آویو و واشنگتن بیش از پیش تعبیر شده است. جبهه مقاومت و تمامی اضلاع آن، حق مشروع و قانونی را همواره نسبت به مواضع مشترک خود داشته و خواهند داشت. عملیات وعده صادق ۲ نشان داد جبهه مقاومت فارغ از «حق اقدام متقابل»، «ابزارهای اقدام متقابل» و «قدرت اقدام متقابل» را نیز دارا هستند.
 
شوک سخت علیه واشنگتن و تل‌آویو
صهیونیست‌ها و آمریکا که طی روزهای اخیر (‌خصوصا پس از شهادت سید‌مقاومت) مسیر باج‌خواهی وقیحانه از جبهه مقاومت را دنبال کرده بودند، اکنون در وضعیت بحرانی و دشواری گرفتار شده‌اند که خروج از آن ناممکن خواهد بود. باج‌خواهی از مقاومت، استراتژی مشترک واشنگتن و تل‌آویو در قبال جنگ غزه و وقایع منطقه محسوب می‌شود. این باج‌خواهی، ناظر بر «خلع‌سلاح مقاومت» و «تغییر موازنه قدرت» در غرب آسیا صورت گرفته است. درحالی‌که مقامات ارشد رژیم اشغالگر قدس و آمریکا، بازی جنگ را در میدان باخته و در سطح جهانی نیز با اعتراض‌های گسترده دانشجویان و افکارعمومی دنیا روبه‌رو هستند، بایدن و نتانیاهو تلاش می‌کنند مقامات حماس و حزب‌ا... را بابت پذیرش آتش‌بسی محدود و یک‌جانبه تحت‌فشار قرار دهند. با این حال تنها جبهه مقاومت تحت تأثیر این باج‌خواهی‌ها قرار نگرفته است، بلکه خود پایان معادله نبرد را در غزه و لبنان تعیین می‌کند. این بدترین و هولناک‌ترین شرایطی است که رژیم اشغالگر قدس و آمریکا از زمان اشغال فلسطین در نیمه قرن گذشته تجربه می‌کنند. نقطه پایانی این روند، اضمحلال و فرو‌ریختن بنیان‌های قدرت در تل‌آویو و تسریع حرکت صهیونیست‌ها به‌سوی سقوط و نابودی دائمی خواهد بود.
 
تاثیر عملیات وعده صادق ۲ بر افکار عمومی دنیا
در این میان، نمی‌توان تأثیر قدرتمندانه عملیات وعده صادق ۲ را در سطح جهانی منکر شد. اساسا یکی از موضوعاتی که رژیم اشغالگر قدس و آمریکا را بیش از پیش در مواجهه با مصادیق مقاومت سرگردان و وحشت‌زده ساخته، مربوط به ارتباط زنجیره‌وار اضلاع مقاومت در منطقه و جهان است. متعاقب وقوع جنگ غزه، دشمنان تلاش وافری جهت سرکوب نمادهای مقاومت و پایداری در سراسر دنیا صورت دادند؛ از جرم‌انگاری هرگونه اعتراضی نسبت به جنگ غزه تا کمک همه‌جانبه اطلاعاتی، میدانی و نظامی به دشمن خونخوار صهیونیستی! پس از ترور سید‌مقاومت، آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در روایتگری‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی خود، مدعی تسلط مطلق بر میدان جنگ شدند. با این‌حال عملیات وعده صادق ۲ این تصویرسازی را ابطال ساخت. قطعا این عملیات به خرسندی و روحیه‌بخشی به طرفداران بی‌شمار جبهه مقاومت در سراسر دنیا منجر شده است. در اینجا به لحاظ گفتمانی، نظری و حتی عملیاتی، نمی‌توان قیود جغرافیایی و سرزمینی برای منظومه مقاومت را ترسیم کرد. دیگر مسأله مقاومت و گفتمان مقاومت محدود به یک محور یا جبهه نیست بلکه به لحاظ تئوریک و استراتژیک این منظومه‌ ذیل یک «گفتمان و ساختار برآمده از آن» هدایت می‌شود. قطعا وقتی این منظومه راهبردی تعریف خودش را پیدا کند و در اذهان تثبیت شود، مسلما مصادیق عملیاتی آن را هم به‌صورت گسترده‌تر و قدرتمندانه‌تر مشاهده خواهیم کرد. عملیات وعده صادق ۲ و اقدامات مشابه علیه رژیم‌صهیونیستی، نشانه‌هایی گویا برای افکارعمومی منطقه و دنیا، در توجه و تمرکز بر اصالت گفتمان مقاومت محسوب می‌شود. این مسأله نمود خود را در حمایت‌های جهانی بی‌سابقه از ملت فلسطین و لبنان درجنگ با رژیم کودک‌کش و متوحش صهیونیستی و اصلی‌ترین حامی این رژیم یعنی آمریکا نشان داده است. عواقب و تبعات سنگین عملیات وعده صادق ۲ به اندازه‌ای است که غرب و صهیونیست‌ها هرگز قدرت مدیریت بحران‌های برآمده از آنها را نخواهند داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها