کاوش مخفیانه در زیرزمین‌های فضای مجازی!

از زیر زمین چه خبر؟

رپ فارسی؛ کلاشینکف مبارزه با صهیون

تصورما ازموسیقی رپ، آثاری خشن، پر از الفاظ رکیک و پرتنش است که اکثرا محتوای ارزشمندی هم ندارند، اما در بین رپرهای فارسی که تعدادشان کم هم نیست، زین العابدین حجتی با نام هنری «شب‌زده» با راه‌اندازی گروهی تحت‌عنوان رپران انقلاب اسلامی، در‌نوع خودش انقلابی بپا کرده و طرفداران زیادی هم دارد.
کد خبر: ۱۴۷۶۲۳۶
نویسنده فاطمه رستمی - گروه فرهنگ و هنر 
 
حجتی در آثارش آرمان‌های انقلاب اسلامی، وقایع سیاسی واجتماعی کشوررامدنظر قرار داده و با این‌که صریح و بی‌پرده می‌خواند، اما پایبند ارزش‌های ملی ومذهبی است. درگفت‌وگویی با این خواننده مستعد ایرانی، سعی کردیم بیشتر با دیدگاه هنری وی آشنا شویم.

چطور شد که وارد عرصه موسیقی شدید و مهم‌تر از آن، از چه‌زمانی به سبک رپ روی آوردید؟ 
از نوجوانی به موسیقی رپ علاقه زیادی داشتم؛ اما به‌این دلیل که در خانواده‌ای مذهبی تربیت شده‌ام و رشد پیدا کرده‌ام، این سبک موسیقی از‌نظر عقیدتی با من فاصله داشت. همیشه از سبک موسیقی رپ لذت می‌بردم و حتی رپ‌‌فارسی را هم دنبال می‌کردم، ولی هم‌زمان متوجه بودم که محتوای موسیقی رپ، محتوای مناسبی نیست. همین محتوای نامتعارف موجب شد که سبک موسیقی رپ در کشور به‌خوبی جا نیفتد. از‌سال ۹۷ موسیقی رپ انقلابی را شروع کردم، ولی بعد از چند‌سال احساس کردم باید برای این علاقه و حفظ عقاید و باورهایم کاری کنم. تعدادی رپ انقلابی هم خواندم که ابتدا چندان راضی نبودم و افرادی هم که سعی می‌کردند در‌این زمینه تولیداتی داشته باشند، اصول‌و‌فنون این نوع موسیقی را به‌خوبی رعایت نمی‌کردند؛ برای همین خروجی کارها مورد استقبال مخاطب قرار نمی‌گرفت. پس از مدتی این ایده به ذهنم رسید که می‌توانم با تسلط بر شیوه دقیق اجرای رپ، در‌راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی و موضوعات روز تولیداتی داشته باشم. 

چرا فکر کردید رپ سبک مناسبی برای بیان موضوعات انقلابی، اعتراضی و سیاسی است؟ در‌واقع چه ویژگی‌هایی در این سبک وجود دارد که آن را به بهترین فرم برای بیان محتواهای انقلابی مورد‌نظر شما تبدیل می‌کند؟ 
موسیقی رپ سبکی است که خواننده راحت‌تر می‌تواند عامیانه‌ترین کلمات و مسائل روز را در این سبک به‌‌کار بگیرد. طبیعتا خیلی‌ جالب نیست که در موسیقی سنتی ایرانی بخواهیم شخصی یا موضوعی را نقد کنیم و زبان صریح‌تر و آزادتری لازم دارد. همه هدفم این بود که از سبک رپ در راستای دفاع از انقلاب اسلامی استفاده کنم و فکر می‌کنم این ظرفیت در رپ بیش از هر سبک موسیقی دیگری وجود دارد. سبک رپ کلاشینکف است؛ با این اسلحه هم می‌توان کار خلاف کرد، هم می‌توان مقابل دشمن ایستاد. پس چگونگی استفاده از سبک رپ مهم است ومن سعی کردم رپ فارسی رادر جهت بیان موضوعات ارزشمند وعقیدتی بازتولید کنم. رپ به‌خودی خودمشکلی نداردواگردرایران نسبت به آن زاویه‌ای وجود دارد به‌دلیل محتواهایی است که موسیقی غربی و جریان‌های ضدفرهنگی صهیونیستی،طی سال‌ها درقالب این سبک عرضه کرده اند.زمانی که رپ شکل گرفت، برجسته‌ترین اهدافش اعتراض بود؛ اعتراض به هر نوع ظلم، نژادپرستی و تبعیض سرمایه‌داری و امیال صهیونیست‌ها بود. نمادهایی که رپرها استفاده می‌کردند و حتی پوشش راحت و گشادی که هنوز هم تن می‌کنند، همه حاوی پیغام‌های اعتراضی است. ابتدا رپ اهداف درستی داشت، ولی صهیونیست بر آن سوار شد و نمادها و محتواهای مورد نظرش را به این سبک تحمیل کرد. من با اطلاع از این وضعیت حس کردم فرم رپ برای بیان محتواهای انقلابی قالب درستی است. 
 
از آنجایی که بیشترین مخاطب موسیقی رپ نوجوانان و جوانان جوامع هستند، فکر می‌کنید تولید آثار انقلابی به سبک رپ، این ظرفیت را دارد که باعث شود موضوعات اعتقادی و ارزشمند به واسطه این موسیقی مورد استقبال این گروه سنی قرار بگیرد؟ 
همان‌طور که من در دوران نوجوانی جذب این موسیقی شدم و بسیاری ازدوستانم هم همین‌طور بودند، مطمئن بودم که رپ انقلابی مخاطب خاص خودش را پیدا خواهد کرد. اگرما تولیدی متناسب درسبک رپ نداشته باشیم، به‌صورت خودکار که جلوی استفاده نوجوانان و جوانان از رپ غربی گرفته نمی‌شود. پس لازم است محصولاتی راتولید کنیم که علاوه بر استقبال مخاطب از سبک آن، محتوای سالمی داشته باشد و بتواند ارزش‌های انقلاب را تبیین کند.این نوعی مهندسی معکوس دررپ فارسی است.با چنین جهشی تحولی دررپ فارسی ایجادمی‌شود وبه اصل خودش که ضدصهیونیستی بودبرمی‌گردد.آغاز چنین‌کاری خیلی‌سخت بود و ازهر‌ دوسمت مخالفان به ماهجمه واردمی‌کردند؛موافقان نظام کارما راحرام می‌دانستند ودشمنان نظام ما راحکومتی خطاب می‌کردند، اما ما ادامه دادیم و دیدیم چقدر طرفدار نوجوان پیداکرده‌ایم.درتعامل با سایرخوانندگان علاقه‌مند اولین لیبل رپ انقلابی و باند رپران انقلاب اسلامی راراه اندازی کردیم و امروز تعداد بسیاری ازگروه‌های سنی به‌خصوص نوجوانان طرفدارآهنگ‌های ما شده‌اند. 

درسال‌های اخیرشاهدبودیم که هرگاه هنرمندی پشت آرمان انقلاب اسلامی ایستاده،جریان‌های ضدانقلاب سریعا نسبت به این هنرمندان واکنش نشان داده‌اند و آنها را عناصر حکومتی وتولیداتشان را سفارشی نامیده اند. آیا به شما هم چنین برچسب‌هایی زده اند؟ در واقع آیا موسیقی‌های تولیدی شما سفارشی است؟ 
اصلا من برای این مسأله یک آهنگ به اسم «منم حکومتی» تولید کردم. در‌واقع صریحا اعلام کردم که بله من حکومتی هستم، اما این برچسب را تشریح کردم؛ من معتقدم باید ابتدا عیب حکومت را پیدا کرد بعد به کسی مثل من گفت حکومتی! خوانندگانی که علیه انقلاب اسلامی آهنگ می‌خوانند از رژیم صهیونیستی و نایاک پول می‌گیرند. پرونده بسیاری از همین افراد خودفروخته هم به بیرون درز پیدا کرده است. همین حالا عکس‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد سروش لشکری معروف به «هیچکس»، رپر ایرانی، با منافقین در‌ارتباط است و عکس‌ها نیز ازحمایت علنی والدین همسرش ازمنافقین حکایت دارد.هیچکس استعدادی بود که صهیونیست‌ها او را زیر نظر گرفتند و به‌طریقی این رپر راجذب کردند.وقتی من با حکومت انقلاب اسلامی وآرمان‌های آن هم‌نظرهستم و باورهایم با جمهوی اسلامی ایران یکی است، خواندن آهنگ در راستای این آرمان‌ها و باورها دیگر سفارش نیست. اصلا در این موارد کار سفارشی معنا ندارد. مثلا خیاطی که دوست دارد چادر بدوزد، مشتری‌هایش هم به او چادر سفارش می‌دهند. حالا این خیاط به‌خاطر سفارش مشتری چادر دوخته یا کلا کارش دوختن چادر برای مذهبی‌هاست؟ در مورد ما خواننده‌های انقلابی هم چنین شرایطی وجود دارد و اینطور نیست که چون پول می‌دهند ما این آهنگ‌ها را می‌خوانیم. در‌حقیقت ما خودمان می‌خواهیم این آهنگ‌ها را بخوانیم و تازه در مواردی پول هم داده‌ایم تا بتوانیم این آثار را تهیه و منتشر کنیم. اگر برای تولیداتی انقلابی پولی هم گرفته‌ایم، در‌واقع حمایت شده‌ایم نه این‌که بخاطر آن پول تغییر رویه داده باشیم. ایدئولوژی ما همین است و سفارش دهنده نداریم. 

تا به حال با کسانی که واکنش منفی نسبت به رپ فارسی انقلابی دارند برخورد داشته‌اید؟ 
برخی از افرادی که هم‌جبهه و هم‌عقیده با ما هستند بارها به تندی نقدمان کرده‌اند و به کل فعالیت موسیقی را حرام می‌دانند. بعضی افراد هم با سبک رپ مشکل دارند که به‌خاطر ذهنیتی است که در مورد رپ ایجاد‌ شده و حتی فکر نمی‌کند ما با این موسیقی در راستای تبیین ارزش‌های انقلابی حرکت می‌کنیم. در واقع علاوه‌بر افراد معاند و دشمنان که تکلیف‌شان روشن است و با همه بد هستند، مذهبی‌های افراطی نیز گاهی برخورد خوبی با ما ندارند در حالی که هدف ما روشن است و همه تلاش خود را برای جهاد فرهنگی در راستای موازین نظام انجام می‌دهیم. 

باتوجه به این‌که رپ سبک مرسومی در بین آثار موسیقی کشور نیست، آیا رپ‌هایی که خوانده‌اید مجوز دارند؟ 
خیر ما مجوز رسمی نداریم، اما آثاری که تولید کرده‌ایم آن‌قدر در چهارچوب‌ها قرار دارد که از صداوسیما پخش شده‌اند. برخی از آثارمان حتی مورد حمایت مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) قرار گرفته است. 

آیا تصمیم به برگزاری کنسرت برای علاقه‌مندان به رپ فارسی انقلابی ندارید؟ 
نه هنوز شرایط فراهم نشده؛ چراکه هنوز ما رپرها را قبول ندارند. مسأله رپ هنوز حل نشده و به دلیل تصویر ایجادشده از رپ و هنرمندانی که از این سبک برای اهداف استفاده می‌کنند، نسبت به ما نیز نگاه مثبتی وجود ندارد. تنها فرق ما رپرهای انقلابی با رپرهایی که ضدانقلاب آهنگ می‌خوانند این است که ما را نمی‌گیرند! واقعا مهم است که فضایی ایجاد شود تا کنسرت رپ داشته باشیم؛ چراکه همین حالا برخی زیرزمینی کنسرت‌های رپ و سایر سبک‌ها را برگزار می‌کنند. ابتدا باید بپذیریم که رپ سبک پرمخاطبی است و با نادیده‌انگاشتن آن، جلوی این سبک را نمی‌توان گرفت. پس باید به رپ‌هایی که خلاف قواعد عمل نمی‌کنند میدان داد. هرگاه این دیدگاه نسبت به رپ تغییر کرد می‌توان به برگزاری کنسرت رپ هم امیدوار بود. «هیچکس» رپری بود که ابتدا درست کارش را انجام می‌داد و به واسطه مهدیار آقاجانی که آهنگسازش بود صهیونیست هیچکس را جذب خودش کرد؛ چراکه هیچکس برای شهدا هم رپ می‌خواند و جریان صهیون دید اگر رپر توانمندی برای شهدا و انقلاب آهنگ بخواند خیلی خطرناک می‌شود و جوانان زیادی را جذب خواهد کرد. مسئولان ما به این نکات توجه نمی‌کنند و با تصورات قدیمی با رپ برخورد می‌کنند. به همین دلیل استعدادهایی از کشور می‌روند و دشمنان از آنها بهره می‌برند و آثاری ضد‌نظام در خارج از کشور تولید می‌شود. اگر یک روز به رپ مجوز کنسرت داده نمی‌شد دلایل خوبی داشتند؛ نمی‌خواستند سبک قدرتمندی مانند رپ در ایران قوت بگیرد تا روزی علیه نظام از آن استفاده کنند، ولی امروز این ایده به پایان رسیده و گرچه کنسرت رپ نداریم، اما موسیقی‌های رپ در تمام گوشی‌های تلفن همراه قابل‌پخش است. پس امروز بهترین زمان است تا از این سبک به نفع خودمان و بیان حقایق ایران بهره ببریم. 

آیا در آینده هم با سبک رپ در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی آهنگ خواهید خواند؟ 
اهل فن و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به من گفته‌اند که قبل از کسی به اسم «شبزده» تا به حال کسی رپ فارسی انقلابی را آن هم با کیفیت آثار رپ خارجی تجربه نکرده بود. ما بدون‌تعارف ریل‌گذاری کردیم و راه‌مان مشخص است. قرار نیست این ریل را تغییر دهیم و سختی کار همان ریل‌گذاری اولیه بود. دلیلی ندارد از ریل خارج شویم بلکه می‌خواهیم در مسیر رپ انقلابی متناسب با قوانین جمهوری اسلامی پیش برویم. در اغتشاشات، نخستین موسیقی رپ انقلابی تولید ما بود که حتی در صداوسیما نیز چندباری پخش شده و تعداد دیگری از آثار ما هم در مناسبت‌های گوناگون از جمله عملیات افتخارآمیز وعده صادق۱ از تلویزیون نمایش داده شده است. ما امروز به تلاشی که کردیم امیدواریم ولی نیاز به حمایت هم داریم. 

آیا ترانه رپ‌هایی که می‌خوانید را خودتان نوشته‌اید؟ و این‌که برای تولید‌محتواهای انقلابی، چه مطالعاتی دارید؟ 
ترانه‌ها را خودم می‌نویسم و تقریبا پیگیر تمامی اتفاقات سیاسی هستم. مطالعه سیاسی هم داریم و شبکه‌های خبری هر دو سمت را دنبال می‌کنیم به این دلیل که باید موضع جبهه مخالف را هم بدانیم و با اشراف کامل بر رویکرد رسانه‌های غربی، تولید آثاری برای دفاع از ارزش‌های نظام داشته باشیم. ضمن این‌که همیشه سخنرانی‌های مقام معظم رهبری و اساتیدی که در مورد تاریخ انقلاب نکاتی را عرضه می‌کنند را گوش می‌دهم. اصلا بسیاری از داده‌ها و نکاتی که باید در آهنگ‌ها مورد توجه باشد را از دل سخنان رهبری به دست می‌آورم. 

یک رپر انقلابی قطعا محدودیت‌هایی نسبت به سایر رپرها دارد و شاید نتواند به اندازه کافی صریح و بی‌پرده و تند موضع‌گیری کند یا برخی واژه‌ها و اصطلاحات بی‌تعارفی را که خاصیت سبک رپ است به‌کار گیرد، آیا رعایت موازین و محدودیت‌ها سد را خلاقیت شما نمی‌شود؟ 
ما سلاح رپ را به شیوه خودمان و در تناسب با اعتقادات‌مان به‌کار گرفته‌ایم. کار ما طبیعتا سخت‌تر از آثار رپی است که کمتر نسبت به مخاطب خود احساس مسئولیت می‌کنند. ما سعی می‌کنیم صریح و بی‌پرده اعتراض کنیم و ایدئولوژی خودمان را فریاد بزنیم، ولی هرگز از چهارچوب‌ها خارج نمی‌شویم. ما مسلمان و شیعه هستیم و می‌دانیم که مرزبندی خارج شدن از عرف و شرع کجاست و در موسیقی آن را رعایت می‌کنیم. در واقع اگر رپرهای خارجی با فحش و کلمات رکیک برای خودشان جذابیت ایجاد می‌کنند ما باید با محتوای جذاب، نظر مخاطب را جلب کنیم.

لبیک به بیان رهبری برای جهاد فرهنگی 
رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در مورد جهاد تبیین تاکید داشته‌اند، رپ انقلابی به عنوان یک محصول هنری می‌تواند در راستای جهاد فرهنگی و تبیین‌گری هم قدم بردارد.  در این راستا حجتی می‌گوید:ما هم دنبال تبیین هستیم و به جهاد تبیین لبیک گفته‌ایم، حتی همین روزها موسیقی جدیدی به نام «معرکه» در راستای حمایت از لبنان آماده کرده‌ایم و به‌زودی منتشر می‌شود. در بخشی از ترانه معرکه آمده است: این معرکه مختار داره/ تو قلب حیفا واسه صهیون‌ها کشتار داره/ تو رگ غیرتش انتقام به/ موشک تو هشدار داره... بنابراین در تمام تولیدات موسیقی به این فکر می‌کنیم که چطور می‌توانیم جهاد تبیین کنیم.به گفته این هنرمند؛ برگرداندن قشر خاکستری به سمت نظام یکی از اهداف رپ فارسی انقلابی است. وی گفت: به نظرم قشر مذهبی که رپ نمی‌خواهد، ما اگر رپ انقلابی می‌خوانیم جامعه هدف‌مان قشر خاکستری است که بیشتر در خطر خروج از جریان انقلاب قرار دارد. در مواردی دوستانی به من پیام داده‌اند که دیدگاه ضد‌انقلابی داشته‌اند و پس از شنیدن رپ فارسی انقلابی دوباره به وادی آرمان‌های انقلاب اسلامی برگشته‌اند پس جذب از طریق جهاد تبیین در عرصه فرهنگی صورت می‌گیرد و هدف اصلی ماست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها