بازی اشتباه ترکیه برای کسب اعتبار

تجاوز سبعانه رژیم جعلی صهیونیستی به غزه و لبنان صرفا نمایشگاه سفاکی اتحاد شوم تفکر الحادی سرمایه‌داری غرب با تفکر صهیونیستی نیست. نمایش جانانه محور مقاومت (یمن،لبنان، ایران وعراق) در به ذلت کشیدن صهیونیست‌ها و حامیان آمریکایی‌شان مدل مصالحه‌جویانه حاکم بردیگرکشورهای اسلامی راکه قائل به توافق با این رژیم بودند، به‌شدت در افکار عمومی این کشورها زیر سؤال برده است.
کد خبر: ۱۴۷۶۷۴۷
 
سکوت و انفعال مطلق معنادار سران عرب و سایر رهبران کشورها در برابرکشتار بیش از۴۰ هزار زن و کودک و غیرنظامی در غزه و تبدیل کردن این شهر به تلی از ویرانه وشروع به تجاوز به لبنان، درحال ثبت رکوردی از ناکارآمدی و بی‌اعتقادی به جریانی بود که می‌خواست مشکل را نه براساس وجود یک رژیم جعلی، بلکه دیوانگی یک یا گروهی از سیاستمداران صهیونیست به رهبری نتانیاهو معرفی کند. این تصویر‌سازی دیگر جوابگو نیست، به‌خصوص که دنیای اسلام با تحسین به واکنش موشکی ایران به تجاوزات اسرائیل نگاه می‌کند و توجیه انفعال یا دشمن‌نمایی از فلان شخص دیگر کشش سابق را ندارد. کارشناسان مختلف در ترکیه نیز به توان ایران معترف بودند و این موضوع با سخنان داماد اردوغان که در رأس شرکت پهپادسازی بیرق‌دار قرار دارد، به اوج رسیده است. رئیس‌جمهور اردوغان در این شرایط دیگر نمی‌تواند صرفا با تمرکز به لفاظی علیه نتانیاهو مخاطب سابق را جذب کند. در این فضا اظهارات اخیر وی مبنی بر این‌که رژیم صهیونیستی قصد دارد پس از غزه و بیروت، سراغ کشور آنها برود، قابل تفسیر می‌شود. با این حال این اظهارات به قولی باگ‌هایی دارد که توسط خود تحلیلگران ترک بر ملا می‌شود.
به قول طاها آک یول یکی از پژوهشگران و تحلیلگران مشهور ترکیه با اشاره به دریافت مدال شجاعت اردوغان از لابی‌های یهودی در آمریکا برای میانجیگری صلح سوریه و اسرائیل و انجام پروژه‌های مشترک انرژی و آب با اسرائیل و دست دادنش با نتانیاهو در سال ۲۰۲۳ بعد از چند سال قهر در تحلیلی راجع به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور کشورش نوشته است: قبول کنیم که اعلام احتمال حمله اسرائیل به ترکیه از زبان اردوغان، فقط مصرف داخلی دارد و می‌خواهد توجه مردم و هواداران را به سوی خود جلب کند.عاکف بکی که روزگاری مشاور و همنشین اردوغان بود و حالا از منتقدان اوست، درباره احتمال حمله اسرائیل به ترکیه نوشته است: آیا واقعا ترکیه لقمه آسانی برای اسرائیل است؟ چه کسی جرأت دارد به سرزمین ما چشم بدوزد؟ مگرخود اردوغان نمی‌گوید که ما حالا از قدرت‌های هسته‌ای هستیم، از قدرت‌های هوا‌فضا هستیم و آلمان هم به ما حسادت می‌کند؟ دراین صورت چگونه ممکن است که وطن ما،توسط یک مشت صهیونیست اشغال شود؟! این یارقدیمی رئیس‌جمهورسابق درنهایت چنین نتیجه گرفته که حرف‌های اردوغان«یک مشت شعار سیاسی هدفمند»است وهدف اصلی هم سرگرم‌کردن مردم ترکیه و جمع‌آوری رأی بیشتر به نفع حزبش است.تحلیلگر محافظه‌کار ترکیه احمد تاشگتیرن،با بیان این‌که در یک‌سالگی عملیات طوفان‌الاقصی حماس، ترکیه در شرایطی قرارگرفته که گویی از لبه مرز عادی‌سازی رابطه با اسرائیل عقب‌نشینی کرده به تکرار همین سخنان شریک سیاسی اردوغان یعنی دولت باغچلی اشاره و تاکید کرده که این سخنان یک حرکت سیاست داخلی است و مصرف حزبی و داخلی دارد. به نوشته این تحلیلگر، اردوغان به‌واسطه قرار گرفتن در یک شرایط سخت سیاسی می‌خواهد با بیان چنین موضوعی در میان مردم ترکیه خریدار پیدا کند. این فعال سیاسی ترک با ابراز تردید در توفیق این راهبرد اردوغان افزوده است: نمی‌دانم توده‌های وسیع مردمی که زیر چرخ‌های اقتصاد بحران‌زده ترکیه له شده‌اند، چگونه حاضرند چنین حرفی را باور کنند. باز هم به همان نقطه‌ای رسیده‌ایم که اردوغان به منظور فرار از مشکلات، ادعا می‌کند که بقای ترکیه در خطر قرار گرفته است.
 
نزدیک شدن به مقاومت از راه سوریه
رئیس‌جمهور ترکیه متوجه شده تحولات جاری در منطقه خاورمیانه ممکن است غیر از نتانیاهو او را هم قربانی کند؛ به همین دلیل تدبیری اندیشیده تا ادبیات جدیدی را جایگزین ادبیات سابق کند که بر دیونمایی از نتانیاهو برای توجیه موجودیت اسرائیل تاکید دارد، با این حال به نظر می‌رسد هنوز به ادبیات منسجمی نرسیده است. او ماه گذشته در اظهاراتی درباره سفر خود به مقر سازمان ملل در نیویورک وعده داده بود که طی تمامی دیدار با رهبران کشورهای جهان درحاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره راه‌های توقف جنگ وکشتار دراراضی فلسطین به‌ویژه غزه رایزنی وبرراه‌های مقابله باجنایات کنونی صهیونیسم جهانی در خاورمیانه تمرکز خواهیم کرد.با این حال او ازهمان دستور کار دوقطبی‌سازی معمول غربی‌ها مبنی بر اسرائیل خوب ــ اسرائیل بد به رهبری«نتانیاهو ودارودسته‌اش»بهره بردودرادامه اظهاراتش مدعی شد این دار‌و‌دسته هستندکه برای عملی‌کردن ایدئولوژی افراطی صهیونیستی به هر نوع افزایش تنش و درگیری دست می‌زنند.هرچند درهمان اظهارات تلاش کرد به نوعی راهی روبه جلو برای فراراین تله دوگانه‌سازی ناکارآمد بازکند،آن‌هم باطرح ادعای نزدیک‌شدن به مواضع محور مقاومت وسخن ازماهیت تروریستی کلیت اسرائیل. او تاکید کرد که اقدام اسرائیل (در انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان) یک‌بار دیگر نشان داد که اسرائیل نه مانند یک دولت، بلکه حملاتی شبیه یک گروه تروریستی ترتیب می‌دهد. او افزود که اسرائیل با حمله اخیر به‌خوبی نشان داد که اهمیتی برای غیرنظامیان قائل نیست و برای دستیابی به اهداف پلید خود به هر کاری دست خواهد زد.وی همچنین درباره روند عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق مدعی شد قصد دیدار با بشار اسد را دارد و هم‌اکنون منتظر پاسخ طرف مقابل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها