واکاوی وقایع اخیر منطقه و بازنمایی آن در رسانه ملی با جابری انصاری

خانه عنکبوت در آستانه فروپاشی

تحولات منطقه، به‌خصوص حمله‌های وحشیانه رژیم غاصب اسرائیل به لبنان و غزه در سه هفته گذشته، ازجمله مباحث صد و بیست و نهمین شورای فرهنگی رسانه ملی بود.
تحولات منطقه، به‌خصوص حمله‌های وحشیانه رژیم غاصب اسرائیل به لبنان و غزه در سه هفته گذشته، ازجمله مباحث صد و بیست و نهمین شورای فرهنگی رسانه ملی بود.
کد خبر: ۱۴۷۷۱۹۰

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، حسین جابری انصاری، معاون پیشین وزارت امور خارجه و مدیرعامل ایرنا در این نشست گفت: در سه هفته گذشته، تحولات پی‌درپی و زنجیره‌واری را در لبنان و در فلسطین شاهد بودیم که در چهار دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. ترور سیدحسن نصرالله با ابعاد معنایی، سیاسی، معنوی و جهادی، رویدادی بسیار بزرگ و تلخ است. انفجارها و ترورهای پی‌درپی و بعداز آن، ترور سید عزیز و بمباران‌ها پیوسته در بیروت و در مناطق جنوبی لبنان همگی در این سه هفته اتفاق افتاده است.

وی درخصوص عملیات هفتم اکتبر گفت: هفتم اکتبر غافلگیری بزرگی برای صهیونیست‌ها بود و به‎دلیل ناگهانی بودن و در باور نگنجیدنش،‌ همه مقامات این رژیم را غافلگیر کرد. همه می‌گفتند مگر می‌شود اسرائیل این حجم از عملیات را نفهمد و یک‌باره در چنین رخدادی درگیر شود.

 این تحلیل‌گر سیاسی افزود: تحلیل‌های این‌چنینی نشان می‌دهد که اسرائیل را شکست‌ناپذیر می‌دانسته‌ایم. همان تصویری که اسرائیل غاصب سعی کرده بود در دهه‌های گذشته از خود نشان دهد، ولی واقعیت این است که اسرائیل همیشه متوجه رخدادهای اطراف خود نمی‌شود. اسرائیل غاصب در هفتم اکتبر از یک گروه کوچک در یک منطقه محاصره‌شده رو دست خورد و این امر تجربه‌ای موفق و نقطه‎عطفی در تاریخ رویارویی با اسرائیل بود.

انصاری به حمایت‌های بی‌شمار آمریکا و غرب از اسرائیل هم اشاره کرد و گفت: با همه برتری‌های ظاهری، اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و حمایتی اسرائیل، عملیات «طوفان‌الاقصی» در هفتم اکتبر به‌معنای تام کلمه عملیاتی موفق و همه‌جانبه بود و ضربه‌ای بزرگ و استثنایی به رژیم اشغالگر وارد کرد و منظومه بازدارندگی اسرائیل را در هم شکست. منظومه بازدارندگی اسرائیل دو جزء دارد: یکی فیزیکی و مادی و دیگری ذهنی و معنوی. در بخش ذهنی و معنوی این برداشت وجود دارد که عرب‌ها و فلسطینی‌ها پذیرفته بودند که اسرائیل شکست‌ناپذیر است.

وی در ادامه گفت: به تعبیر علمی‌تر و دقیق‌تر، هفتم اکتبر حفره بسیار عمیقی در اسرائیل ایجاد کرد. در بُعد فیزیکی و نظامی نیز می‌توان این برداشت را کرد که از قدرت چنان تصویری نشان دهید که دشمنان جرئت نکنند اقدامی علیه شما بکنند و این همان بازدارندگی است.

این کارشناس سیاسی گفت: اسرائیل غاصب بعداز هفتم اکتبر در غزه بالاترین درجه ویران‌سازی و کشتار را که در تاریخ جنگ‌ها سابقه نداشته انجام داد و در یک سال گذشته بخش مهمی از غزه را ویران و بخش مهمی از ساکنان آن را جابه‌جا کرد. هدف اسرائیل این است که آن‌چنان هزینه‌ها را برای فلسطینی‌ها بالا ببرد که پشیمان شوند و بگویند ما مقاومت و جنگ نمی‌خواهیم. یعنی می‌خواهد حفره بزرگی را که در هفتم اکتبر ایجاد شده، ازطریق حداکثر کشتار و تخریب ذهن فلسطینی‌ها ترمیم کند.

 وی از شواهد تاریخی و پژوهشی موضوع هم این‎گونه گفت: برپایه شواهد و پژوهش‌های دانشگاهی، کار اسرائیل غاصب ظرف یکی دو سال تمام خواهد شد. بنابراین، طبیعی است که تلاش کند بازی طرف مقابل را که پیشرفت خوبی داشته است، بر هم بزند.

انصاری به راهبرد مقاومت پرداخت و تصریح کرد: با راهبرد مقاومت می‌شود گام‌به‌گام به‌سمت آزادی فلسطین حرکت کرد. وقتی پیروزی استثنایی لبنان در سال 2000 میلادی به‎رهبری قهرمان امت عربی و اسلامی، شهید عزیز و یگانه سیدحسن نصرالله اتفاق افتاد، شکافی عمیق در معادله عربی-اسرائیلی یا ضدصهیونیستی ایجاد شد که نه‌فقط چراغ مقاومت را روشن نگاه می‌دارد، که به‌تمام‌ معنا به پیروزی نیز می‌رسد.

معاون پیشین وزارت امور خارجه گفت: باور بر این است که اگر لبنان از چنگال صهیونیست‌ها آزاد شود، فلسطین هم ازطریق راهبرد مقاومت می‌تواند آزاد شود.

معاون پیشین وزارت امور خارجه گفت: اتفاقات یک سال گذشته نشان می‌دهد که تحول دیگری در منطقه رقم خورده است و آن کمربند مقاومتی عراق، یمن، ایران و لبنان است. اسرائیل به‌شدت از این نگران است که این کمربند آتش علیه او متحد شود و تهران بدون پرداخت هزینه مستقیم نظامی، باعقلانیت و در درازمدت جنگ را به‌‌شکل راهبردی فرماندهی کند که نتیجه آن فروپاشی اسرائیل است.

وی تصریح کرد: در ایران و دیگر کشورهای مقاومت در این لحظه تاریخی باید بدون اینکه برنامه راهبردی خودمان را گم کنیم که راهبرد درازمدت مقاومت برای فرسایش تدریجی اسرائیل است و بدون اینکه فرمایش حضرت آقا را نقض کنیم، ذیل سقف راهبرد خودمان بازی اسرائیل را به هم بزنیم و اجازه ندهیم این معادله شکل گیرد. بنابراین، مهم‌ترین سیاست ما در این مرحله ایجاد بازدارندگی متناسب در برابر ماشین جنگی صهیونیست‌ها در کمربند لبنان، عراق، یمن و ایران با وعده‌های صادق 1 و 2 است که جزئی از این عملیات بازدارندگی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها