یَحیی عِزُالقدس

شهیدیحیی سنوار درحملات رژیم اشغالگر قدس به ساختمانی درنوارغزه به شهادت رسید. او تاآخرین نفس وآخرین لحظه زندگی خود مردانه و رودررو با صهیونیست‌ها جنگید و در نهایت، به آرزوی همیشگی خود یعنی شهادت در مسیر آزادی قدس شریف رسید.
کد خبر: ۱۴۷۷۷۴۱
 
نام یحیی سنوار با عملیات طوفان الاقصی گره خورده است؛ عملیاتی که تمامی معادلات زیربنایی و روبنایی قدرت در اراضی اشغالی و غرب را به چالش کشید و تصویر واقعی صهیونیست‌ها را در برابر افکارعمومی دنیا ترسیم کرد. 

روسیاهی جدید مخالفان مقاومت 
پیش از این رسانه‌های غربی شایع کرده بودند که سنوار در تونل‌ها و در پشت سپر انسانی گروگان‌ها زندگی می‌کند، ولی آنچه امروز منتشر شد خلاف این ادعاها را ثابت کرد؛ او با لباس رزم و در جنگ با صهیونیست‌ها زخمی و سپس شهید شد. یحیی سنوار تا آخرین دقایق عمرش جنگید. این فیلم که از زاویه دید پهپاد صهیونیست‌هاست، لحظات آخر عمر او را نشان داد؛ جایی که او حتی با وجود قطع‌شدن یکی از دستانش، چوبی را به سمت پهپادی که مشغول فیلمبرداری از او بود پرتاب کرد و متعاقبا با شلیک گلوله تانک دیگری به شهادت رسید. بدون‌شک سنوار را باید نماد یک مبارز واقعی در مسیر آزادی قدس شریف خواند؛ کسی که جهت رسیدن به آرمان‌هایش از تهمت‌ها و سرزنش‌ها نهراسید و قویا به دل دشمن صهیونیستی زد. فرمانده دلیری که طوفان الاقصی را برای همیشه در بطن تاریخ روابط بین‌الملل تثبیت و آن را به نقطه آشکارساز و آغاز رسمی سقوط و تباهی رژیم اشغالگر قدس تبدیل کرد. 
   
چگونگی شهادت سنوار 
قبل از ورود پهپاد به ساختمانی که سنوار در آن حضور داشت، او و هم‌رزمش با صهیونیست‌ها درگیر می‌شوند و دست راست وی به‌شدت زخمی (‌در وضعیت تقریبی قطع‌شده‌) می‌شود. پهپاد که نزدیک می‌شود سنوار چوبی را به سمت آن می‌اندازد، گو این‌که سنوار تا آخرین گلوله جنگیده بود. سپس تک‌تیراندازی به او شلیک می‌کند و بعد از آن گلوله تانک به ساختمان می‌خورد و فرمانده حماس به شهادت می‌رسد. شهادت سنوار، به‌وضوح نشان‌دهنده دنائت رسانه‌ها و افرادی است که به‌صورت آگاهانه و عامدانه، دروغ‌سازی در خصوص فرماندهان مقاومت را دنبال می‌کنند. پیش‌تر درباره فرزندان هنیه نیز شایعه کرده بودند که خارج غزه در رفاه و آسایش زندگی می‌کنند، ولی آنان نیز در غزه شهید شدند. 
   
استقبال شیاطین از شهادت سنوار
آمریکا و مقامات اروپایی از شهادت مظلومانه سنوار استقبال کرده و آن را نماد یک پیروزی برای تل‌آویو قلمداد کرده‌اند! این درحالی‌است که براساس تحلیل‌های واقع‌بینانه، همان‌‌گونه که شهادت اسماعیل هنیه ‌به پیچیده‌تر شدن کلاف‌های میدانی و فرامتنی صهیونیست‌ها در جنگ غزه و پرونده اسرا منجرشد، این‌بار نیزشاهد سخت‌ترشدن شرایط به ضرر رژیم کودک‌کش صهیونیستی و حامیان آمریکایی ــ اروپایی آن خواهیم بود. اکثر سران غربی، نه‌تنها کمترین انتقاد و محکومیتی را متوجه رژیم جعلی و سفاک صهیونیستی در قبال ترور شهید اسماعیل هنیه و شهید یحیی سنوار و شهید سیدحسن نصرا... صورت نداده‌اند، بلکه با ارسال پیام‌هایی رسمی یا غیررسمی خواستارخویشتنداری جبهه مقاومت درقبال این جنایات غیرقابل‌گذشت شده‌اند.غرب در حالی به جبهه مقاومت التماس خویشتنداری می‌کند که در طول ماه‌های سپری‌شده ازجنگ غزه، ازحامیان تسلیحاتی، نظامی، امنیتی، سیاسی و تبلیغاتی رژیم اشغالگر قدس وآمریکا بوده ومسیر نسل‌کشی فلسطینیان بی‌گناه توسط رژیم اسرائیل را هموارساخته‌اند. بدون‌شک مقاومت‌فلسطین‌ودیگراضلاع مقاومت،انتقام‌سخت‌وسنگینی‌ازدشمن‌صهیونیستی بابت شهادت یحیی سنوار خواهندگرفت. 
   
شهادت یا ترور 
مقامات رژیم اشغالگر قدس در راستای جلوگیری از تأثیرگذاری شهادت یحیی سنوار بر پرونده اسرای صهیونیست، مدعی هستند وی به‌صورت تصادفی در یک ساختمان به شهادت رسیده است اما نوع روایتگری ماجرا، تمرکز خاص صهیونیست‌ها بر ساختمانی که محل اصابت گلوله تانک قرار گرفت، نوع عملیات پهپادی رژیم‌صهیونیستی در داخل ساختمان مذکور و... نشان می‌دهد که این عملیات از جنس «ترور» بوده است. البته بررسی‌های تکمیلی در این خصوص در حال انجام است، اما نباید به روایتگری‌های مشکوک رژیم اشغالگر قدس و رسانه‌های غربی در خصوص شهادت یحیی سنوار و همراهانش اکتفا کرد! این روایتگری‌ها، متناظر با اهدافی صورت می‌گیرد که قطعا به سود جبهه مقاومت نیست.
   
سنوار مظلومانه زیست و قهرمانانه رفت 
فادی اسماعیل بودیه، تحلیلگر ارشد لبنانی در گفت‌وگو با جام‌جم، ضمن ابراز تاسف از شهادت یحیی سنوار می‌گوید: «شهید یحیی سنوار مظلومانه زیست و قهرمانانه به شهادت رسید. شهادت سنوار، به معنای ورود منازعات جاری در منطقه به مرحله‌ای جدید است. دشمن صهیونیستی و حامیان غربی آن دچار محاسبه و توهمی نادرست شده‌اند. آنها تصور می‌کنند حذف و شهادت فرماندهان مقاومت ‌به از بین رفتن این روند و حرکت مؤثر آن در مواجهه با دشمنان منجر می‌شود اما حتی پس از شهادت دبیرکل فقید حزب‌ا...  لبنان نیز شاهد گسترش دامنه عملیات حزب‌ا...  لبنان در اراضی اشغالی و استیصال مطلق دشمنان در برابر مقاومت لبنان هستیم.»سردبیر نشریه المرایا ادامه داد: «این قاعده در خصوص شهید سنوار نیز صدق می‌کند. در آینده‌ای نزدیک مشاهده خواهیم کرد که شهادت سنوار، صرفا ‌به افزایش ایمان و اراده رزمندگان مقاومت در هدف قرار دادن عمق استراتژیک اراضی اشغالی منجر خواهد شد.»

شهادت محمود حمدان در کنار شهید سنوار 
جنبش حماس با تایید شهادت محمود حمدان مقلب به ابو یوسف، فرمانده گردان تل‌السلطان در رفح اعلام کرد که این فرمانده همراه شهید یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس به شهادت رسیده است.  ارتش اسرائیل دو ماه پیش در بیانیه‌ای رسمی مدعی شده بود محمود حمدان را ترور کرده است.  روزنامه اسرائیلی یدیعوت احارونت در گزارشی مدعی شد که هانی حمدان، یکی دیگر از فرماندهان حماس نیز به همراه یحیی السنوار و محمود حمدان در این حملات به شهادت رسیده است.

نگاهی به زندگی شهید یحیی سنوار
رهبری به سرسختی مقاومت

یحیی ابراهیم حسن سنوار یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های جنبش حماس و در مقاطع مختلف در مأموریت‌های این جنبش نقش‌آفرین بود. وی اکتبر ۱۹۶۲(آبان ۱۳۴۱) در اردوگاه آوارگان فلسطینی در خان‌یونس در جنوب نوار غزه در خانواده‌ای متولد شد که در پی فاجعه نکبت در سال ۱۹۴۸ ناچار به ترک خانه و شهر خود در اشکلون شده بودند.  سنوار تحصیلات ابتدایی خود را در مدارس وابسته به سازمان امدادرسانی به پناهجویان فلسطینی(آنروا) گذراند.وی در سنین پایین تحت تأثیر برادر بزرگ‌ترش محمد، ازرهبران برجسته حماس ورئیس دفتر سیاسی آن درغزه قرارگرفت. یحیی سنوار پس از پایان تحصیلاتش در خان‌یونس، از دانشگاه اسلامی غزه در رشته زبان‌عربی لیسانس گرفت. اسرائیل اولین‌بار سنوار را سال ۱۹۸۲ و در ۱۹سالگی به‌دلیل«فعالیت‌های اسلامی» دستگیر کرد وبعد از آن‌هم او یک بار دیگر درسال ۱۹۸۵ بازداشت شد.  وی یکی از پیشگامان مساجد و از اولین کسانی بود که در زمان تأسیس جنبش حماس در ۱۴دسامبر۱۹۸۷ به صفوف آن پیوست.  وی از ابتدای فعالیت‌های مبارزاتی‌‌اش، شخصیت برجسته خود را نشان داد و یکی از فعالان حماس در مقاومت در برابر اشغالگری رژیم‌صهیونیستی در جریان انتفاضه بزرگ (۱۹۹۳ ــ ۱۹۸۷)بود. او بنیان‌گذار سرویس امنیتی حماس معروف به «مجد» بود؛ دستگاهی امنیتی که تمرکز آن روی پرونده‌های امنیت داخلی قرار داشت. یحیی سنوار سال ۱۹۸۸ توسط نیروهای رژیم اسرائیل دستگیر و به چهار بار حبس ابد محکوم شد، بااین‌حال پس از ۲۳ سال حبس درسال ۲۰۱۱ در جریان مبادله ۱۰۲۷ زندانی اسیر فلسطینی با گیلعاد شالیط، نظامی اسرائیلی اسیر دست حماس، آزاد شد.  این درحالی‌بود که پیش از بازداشت، تشکیلات امنیتی تحت مدیریت سنوار به‌تدریج قدرت گرفت که در مقام یک تشکیلات ضدجاسوسی، اشراف قابل‌ملاحظه‌ای را بر تحرکات رژیم اسرائیل و جاسوسان آن پیدا کرد و حتی برخی افرادی را که در حماس فعالیت داشتند و به جاسوسی برای اسرائیل می‌پرداختند شناسایی و با آنها برخورد کرد.  سنوار در دوره حبس خود به زبان عبری تسلط پیدا کرد و می‌توانست روزنامه‌های اسرائیلی را بخواند.  سنوار پس از آزادی در پست‌های سازمانی در حماس قرار گرفت و به فعالیت در بازوی نظامی حماس، «گردان‌های عزالدین قسام» مشغول شد. وی یکی از اعضای برجسته «ستاد» گردان‌های القسام شد و به فرمانده کل آن، محمد الضیف و معاونش، مروان عیسی بسیار نزدیک بود و درصدر فهرست اعضای لیست ترور رژیم اشغالگر قدس قرار داشت. سال ۲۰۱۵ وزارت خارجه آمریکا رسما نام یحیی سنوار را در فهرست «تروریست‌های بین‌المللی» قرار داد.یحیی سنوارزندگی غیرمعمولی و محرمانه‌ای داشت،به‌طوری‌که اکثر ساکنان نوارغزه وی را از نزدیک ندیده و نمی‌شناختند. السنوار برای مصون‌ماندن از ترورهای کور رژیم‌صهیونیستی به‌صورت مخفیانه زندگی می‌کرد و طی دو دهه گذشته از شش ترور نافرجام، جان سالم به‌در برد. ازجمله آنها در ماه می ۲۰۲۱ خانه و دفتر او در حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه هدف قرار گرفت. 
   
طراح و مجری عملیات ویرانگر
سنوار بعد از آزادی از زندان‌های اسرائیل به فکر انجام عملیاتی بزرگ برای آزادی فلسطین افتاد. آوریل ۲۰۲۲ او در نطقی تلویزیونی از مردم خواست که به هر طریق ممکن به اسرائیل حمله کنند. سنوار سال۲۰۲۱ قدردانی خود از ایران را این‌طور بیان کرد:«اگر به‌خاطر ایران نبود، ‌مقاومت فلسطین تا این حد توانایی نداشت.» سنوار ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳، عملیات طوفان الاقصی راعلیه رژیم‌صهیونیستی و درواکنش به چند دهه جنایات آن رهبری کرد وازآن زمان تاکنون، فرماندهی نیروهای حماس در غزه را بر‌عهده داشت.وی پس ازشهادت اسماعیل هنیه،رئیس دفتر سیاسی حماس در۱۰مرداد، به ریاست این جنبش مقاومت برگزیده شد و نهایتا روز پنجشنبه در حملات رژیم‌صهیونیستی به شهادت رسید. 

زندگی سنوار در یک نگاه
۱۹۶۲  تولد در اردوگاه آوارگان فلسطینی در خان‌یونس
۱۹۸۲  اولین دستگیری از سوی اسرائیل به‌دلیل فعالیت‌های اسلامی
۱۹۸۸  توسط نیروهای رژیم اسرائیل دستگیر و به چهار بار حبس ابد محکوم شد
۲۰۱۱  آزادی از زندان‌های رژیم‌صهیونیستی پس از ۲۳ سال اسارت
۲۰۱۵   قرارگیری در فهرست تروریستی از سوی آمریکا 
۲۰۲۳  ۷ اکتبر: اجرای عملیات ویرانگر طوفان الاقصی علیه رژیم‌صهیونیستی
۲۰۲۴  ۸ آگوست: انتخاب به‌عنوان ریاست جنبش حماس، پس از شهادت اسماعیل هنیه
۲۰۲۴  ۱۷ اکتبر: شهادت در رفح در حملات نیروهای رژیم‌صهیونیستی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها