به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، دکتر سیدمحمدرضا صالحی، مدیر رادیو اقتصاد در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه رادیو اقتصاد ۱۷ ساله میشود و در همه این سالها برنامههایی با موضوعات متفاوت را روانه آنتن کرده است، به نظرتان این شبکه در هفده سالگی در کجای سپهر رسانه ایستاده است و چه جایگاهی میان مخاطبان عام و خاص دارد؟ توضیح داد: اگر سپهر رسانههای نوین و دنیای مدرن را در مقولههایی اعم از گسترش رسانهای، مخاطبان جدید و کنشگران کم حوصله، تعاملی شدن و گذر از رسانه سنتی درنظر بگیریم، بدون شک پیشرفت رادیو اقتصاد در بسیاری از این موارد چشمگیر بوده است. درحال حاضر و در هفدهمین سال راهاندازی این شبکه، علاوه بر استفاده از ظرفیت انواع کانالهای رسانه برای انتقال پیام، با تولید برنامههای کوتاه و به اصطلاح موزاییکی و بازنشر در بسترهای متعدد فضای مجازی سعی کردهایم این رسانه را به سمت رسانه همراه سوق دهیم. از جمله اقدامات انجام شده دیگر میتوان به همراهی و همافزایی با دیگر رسانههای حوزه اقتصاد از جمله خبرگزاریها و مطبوعات در حوزه محتوا و انتشار اشاره کرد.
وی ادامه داد: بازمهندسی جدول پخش برنامههای رادیو اقتصاد و حرکت به سمت افزایش سهم برنامههای تعاملی نیز جایگاه ویژهای به این شبکه در سپهر رسانهای کشور داده است. طراحی برنامههایی با قدرت ارتباطگیری فردی با شنوندگان شبکه از اقداماتی است که در راستای شناخت مخاطبان در این سپهر صورت گرفته است. در مجموع، اگر نظم بینالمللی سپهر رسانهای و گذر از رسانه سنتی به رسانه مدرن را از موارد مهم در این حوزه بپذیریم، رادیو اقتصاد با برنامهریزی ویژه و واکنش به موقع به تمام رویدادها از منظر تخصصی اقتصاد جایگاه قابل قبولی دارد، هر چند که ادامه این راه بسیار طولانی است.
مدیر رادیو اقتصاد افزود: در مورد جایگاه شبکه در میان مخاطبان باید گفت این شبکه یک رادیوی تخصصی است و عموما با هدف تولید محتوای ویژه، برای مخاطبان با نیازهای خاص راهاندازی شده است. بدیهی است ساخت برنامه در این حوزه از ماموریتهای شبکه است و همواره در تعامل با این مخاطبان که معمولا کارشناسان و فعالان اقتصادی در حوزههای مختلف تولید و خدمات هستند، بازخورد قابل قبولی دریافت کردهایم. از طرفی پرداختن به مساله اقتصاد در مفهوم عام آن در حوزه معیشت ظرفیت بالایی در جذب مخاطبان عام دارد و به دلیل فراگیر بودن موضوعات، تعاملات مخاطب و رسانه بسیار گستردهتر است که این ارتباط از طریق پیامک، خط تلفن و مرکز ۱۶۲ سازمان صورت میگیرد. جایگاه ما در میان مخاطبان با توجه به کیفیت برنامهها و تنوع موضوعات به خوبی تثبیت شده و این امر ما را به یکی از رسانههای مؤثر در آگاهیبخشی اقتصادی تبدیل کرده است.
وی در پاسخ به این سئوال که اخبار دنیای اقتصاد بسیار گسترده است. چه موضوعاتی برای پرداخت بیشتر در اولویت شبکه رادیو اقتصاد قرار دارد و برنامهسازی صورت میگیرد؟ گفت:در سالهای اخیر سند تحول سازمان صدا و سیما نقشه راه جامعی برای اولویتبندی موضوعی و برنامهریزی محتوایی در این شبکه بوده است. از این منظر و با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و شعار سال که عموما مساله اقتصادی کشور را مدنظر قرارمیدهد، توجه ویژهای به عدالتگستری و محرومیتزدایی با راهبرد «ما میتوانیم» داشتهایم. همچنین تلاش در رفع موانع تولید و حرکت به سمت اشتغالزایی، معرفی ظرفیتهای اقتصادی کشور و مطالبهگری جدی در حوزههای حکمرانی اقتصادی همگی از اولویتهای مهم برنامهسازی در این شبکه است.
صالحی درباره اینکه مردم این روزها در حوزه اقتصاد دغدغههای فراوانی دارند، شما در رادیو اقتصاد تا چه میزان سعی میکنید مطالبهگری داشته باشید؟ تاکید کرد:مطالبهگری از اساسیترین رویکردهای رادیو اقتصاد است که چارچوب موضوعی آن براساس اسناد بالادستی و راهبردی شبکه به طور جدی دنبال میشود. در سالهای اخیر مقام معظم رهبری شعار سال را با تمرکز بر موضوع اقتصاد ابلاغ فرمودهاند و از این رو شبکه اقتصاد درخصوص تبیین مسایل و مطالبهگری، برنامهریزی دقیقی داشته و در تعامل با مخاطبان و دعوت از کارشناسان و تحلیلگران، به طرح مسائل مردم درتمام حوزههای خرد و کلان تولید، خدمات، تجارت و سرمایهگذاری پرداخته است. برنامههایی مانند «هشت صبح»، «صدای کار»، «سهم من»، «به قید فوریت»، «رهیافت» و... را میتوان از جمله برنامههای مطالبهگرا در این شبکه برشمرد.
مدیر رادیو اقتصاد در پاسخ به این سئوال که مسلما مخاطبان به واسطه تلفن و پیامک نظراتشان را برای رادیو اقتصاد ارسال میکنند. آیا پیش آمده بر مبنای پیشنهادهای مردمی هم برنامهسازی انجام بدهید و اگر اتفاق افتاده در چه حوزهای بوده؟ تصریح کرد:ما در شبکه اقتصاد طی جلسات گروهی منظم و راهاندازی شورای سیاستگذاری، قالب و محتوای برنامهها را بر مبنای دادههای مرکز تحقیقات سازمان و نظرات مخاطبان که بهطور مستقیم از واحد پیامها و ارتباطات مردمی سازمان دریافتشده، برنامهریزی میکنیم. برای مثال در برنامههایی مانند «راهکار» و «زنگ اقتصاد» که برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی در مباحث کاربردی اقتصادی و مدیریت پخشمیشود، شنوندگان در انتخاب موضوعات برنامه مشارکت دارند.
وی درپایان درباره اینکه مدتهاست روی موضوع نهضت تولیدات مردمی در راستای تعامل با مخاطبان تاکید میشود. در این باره چه اقداماتی انجام داده اید؟ گفت:علاوه بر تولید محتواهای کوتاه و شنیدنی در حوزههای عمومی اقتصادی که با ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان سراسر کشور انجام میشود، برای معرفی ظرفیتهای اقتصادی مناطق مختلف از تولیدات مردمی استفاده کردهایم. در برنامه «شب آفتابی» به طور ویژه بخشی طراحی شده که این امکان را برای مخاطبانی که پیشنمونهای ازایدههای کاربردی دارند فراهم کرده که برای تجاریسازی ایده، مستقیما با محتوای شخصی خود به جذب سرمایهگذار بپردازند. در موضوعات تخصصی، این مشارکتها در تعامل با کارشناسان و متخصصین اقتصادی صورت میگیرد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد