دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند دولت چهاردهم

رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم موضوع ارتباط همسایگان با محوریت حوزه‌های اقتصادی است و بر همین اساس جمهوری اسلامی به یک دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند در عرصه روابط خارجی روی آورد.
رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم موضوع ارتباط همسایگان با محوریت حوزه‌های اقتصادی است و بر همین اساس جمهوری اسلامی به یک دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند در عرصه روابط خارجی روی آورد.
کد خبر: ۱۴۷۸۲۳۹
نویسنده عبدالله سهرابی سفیر پیشین ایران در قطر

 از همین رو آقای عراقچی در جریان رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی برنامه‌ای بر همین مبنا با تاکید بر ادامه دیپلماسی فعال ارائه کرد.


بعد از اعتماد نمایندگان به او و تصدی وزارت خارجه از سوی آقای عراقچی، تحولات بعدی و رویکرد‌هایی که از سوی ایشان در پیش گرفته شد نشان داد که وزیر خارجه دولت چهاردهم مثل سلف خود گسترش روابط با همسایگان را در اولویت‌های کاری خود قرار داده است. 


در بین ۱۵ کشور‌های همسایه، افزایش تعاملات با اعضای شورای همکاری خلیج فارس به صورت ویژه مدنظر جمهوری اسلامی ایران بوده است چرا که این شش کشور مسلمان عربی منطقه به لحاظ ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی و مسائل اقتصادی، فرهنگ مشترک و ارتباطات و اشتغالزایی از اهمیت بالایی برخوردارند.


 به همین دلیل هم در طول مدت کوتاهی که از عمر وزارت آقای عراقچی می‌گذارد با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری و همچنین توجیهات رئیس دولت چهاردهم، سفر به کشور‌های منطقه از سوی ایشان در دستور کار قرار گرفت.


شرایط حساس غرب آسیا هم ایجاب می‌کند که جمهوری اسلامی از یک دیپلماسی فعالی برخوردار باشد. از همین رو دستگاه دیپلماسی به صورت مستمر در مذاکره، ارتباط، مشورت و تبادل نظر با دیگر کشور‌های همسایه فعالانه حضور داشته باشد. 


 با توجه به شرایط سختی که برای مسلمانان بخصوص در غزه و باریکه کرانه باختری و بویژه در لبنان پیش آمده و تحرکات مرموزی که از سوی رژیم صهیونیستی با مدیریت نظام سلطه و استکبار جهانی در پیش گرفته شده ضرورت مشارکت گسترده کشور‌های منطقه در حل بحران‌های موجود بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. 


این نکته را هم باید در نظر داشت که ایالات متحده آمریکا طی روز‌های آتی آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و از همین رو، سیاستمداران این کشور در پی آن هستند که مشکلات درونی خود را در بین کشور‌های منطقه غرب آسیا بخصوص در میان کشور‌های اطراف جمهوری اسلامی ایران توزیع کنند؛ بنابراین ضرورت دارد که وزیر خارجه کشورمان در ادامه سفر‌های خود به مصر، ترکیه، لبنان، اردن، سوریه و عراق با مقامات دو کشور پیرامونی یعنی کویت و بحرین نیز وارد تعاملات دیپلماتیک شود. این روابط در پیوند با ملاقات‌هایی که در جریان سفر رئیس جمهور دولت چهاردهم به نیویورک صورت گرفت. در دوران حضور آقای پزشکیان در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل وزیر خارجه بحرین و ولیعهد کویت طی دیدار‌های جداگانه با رئیس جمهور کشورمان به بحث و تبادل نظر پرداختند؛ بنابراین با توسعه فعالیت‌های حوزه دیپلماسی این امید هست که دستاورد‌هایی خوبی هم در بحث دوجانبه و هم در بحث همگرایی و هم افزایی در رویارویی با رژیم صهیونیستی صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها