یک هم‌قابی ویژه در بریکس

دیروز تصویری در فضای مجازی از دیدار کوتاه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور و سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس دولت امارات در حاشیه اجلاس بریکس در شهر قازان روسیه منتشر شد که تأمل‌برانگیز و معنادار بود. پس از بیانیه ادعایی اخیر اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، طبیعی بود که دیدار سران ایران و امارات، بازتاب مضاعفی به خود بگیرد.
کد خبر: ۱۴۷۸۵۸۷
نویسنده حسام رضایی / دبیر سیاسی
 
این هم‌قابی و هم‌نشینی را در واقع می‌توان شالوده تمام فلسفه سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست که تمام‌قد می‌کوشد با همسایگان از در مفاهمه و مباحثه وارد شود و اختلافات احتمالی را مطابق حسن هم‌جواری و منافع مشترک حل‌وفصل کند. پس از آن‌که اروپایی‌ها سعی داشتند از نمد «بازی سیاسی با جزایر ایرانی» برای خود کلاهی ببافند و در آشوب کنونی منطقه، در زمین تهران و پایتخت‌های حاشیه خلیج فارس بذر اختلاف‌ بکارند و صدالبته با این ترفند، ایران را به زاویه انزوا سوق بدهند، نشست دیروز پزشکیان و عراقچی با سران امارات نشانگر آن بود که ایران به هیچ صورت در پی تنش با همسایگانش نیست و اجازه هم نمی‌دهد بازیگران فرامنطقه‌ای برای مناسبات منطقه تعیین تکلیف کنند.البته هم‌نشینی با همسایگان، به هیچ‌وجه به معنای اعراض و انصراف از عقلانیت انقلابی معطوف به دفاع بدون مماشات از منافع ملی، آن‌طور که حداکثر امتیاز را برای مردم ایران در پی داشته باشد، نیست. چنانچه دیروز نیز پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در بخشی از توضیح خود درباره دیدار پزشکیان و عراقچی با رئیس دولت امارات، به نقل از وزیر امور خارجه نوشت: «در این دیدارها برخی اختلاف‌نظرها فی‌مابین دو کشور نیز مورد بحث قرار گرفته است. به‌طور طبیعی ما هیچ فرصتی را برای تبیین و دفاع قاطعانه از مواضع و منافع جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه در زمینه مسأله جزایر سه‌گانه ایرانی از دست نمی‌دهیم.»
 بنابراین جمهوری اسلامی ایران که سودای وحدت جهان اسلام را در سر دارد، در عین حال که به همسایگان مسلمانش به چشم دوست و برادر می‌نگرد، تعارفی نیز در تأمین و پیشبرد منافعش بر اساس احترام متقابل ندارد.اروپا و کارفرمای آن، یعنی آمریکا، برای نجات رژیم موقتی صهیونیستی از باتلاق غزه و جنوب لبنان اما خیال دیگری دارند. آنها خروج صهیونیست‌ها از بحران را در آینه تشدید و تعمیق موارد اختلافی در روابط ایران و همسایگان می‌بینند و مترصد فتنه‌انگیزی، با هدف رهایی تل‌آویو از وضعیت بغرنج خودساخته در اراضی اشغالی هستند.با توجه به این واقعیت آشکار، کشورهای منطقه باید در امر سیاست‌ورزی، مراقبت بیشتری مبذول بدارند و بازیچه‌ بازیگردانی کشورهای توطئه‌گر غربی نشوند. در غیر این صورت، ایران نیز رفتارش را هم‌راستا با منطق حاکم بر رفتار ایشان تنظیم می‌کند و برای تأمین منافع خود، بهره‌‌گیری از تمامی ابزارهای قدرت سخت و البته قدرت نرم را در دستور کار قرار می‌دهد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها