هیجان «حروف دانش»

ابتکاری که شبکه آموزش در چند‌سال گذشته برای انتقال محتویات آموزشی به دانش‌آموزان داشته، در نوع خود تازه بوده است؛ از شبکه ماه گرفته که مهارت‌های موردنیاز را به این گروه سنی می‌آموخت تا برنامه‌هایی که آموزشِ به‌روزترین و تازه‌ترین دانش‌ها بود و تلاش می‌کرد سرگرمی را با آموزش ادغام کند.
ابتکاری که شبکه آموزش در چند‌سال گذشته برای انتقال محتویات آموزشی به دانش‌آموزان داشته، در نوع خود تازه بوده است؛ از شبکه ماه گرفته که مهارت‌های موردنیاز را به این گروه سنی می‌آموخت تا برنامه‌هایی که آموزشِ به‌روزترین و تازه‌ترین دانش‌ها بود و تلاش می‌کرد سرگرمی را با آموزش ادغام کند.
کد خبر: ۱۴۸۰۲۱۳
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
حالا رقابتی تازه روی آنتن رفته که محتوای آموزشی را از‌طریق یک مسابقه زنده تلفنی منتقل می‌کند. برنامه «حروف دانش» به تهیه‌کنندگی مجید قره‌گوزلو و با اجرای حسین کربلایی‌طاهر، با هدف آموزش و تثبیت مطالب درسی، هر روز ساعت پنج‌و‌نیم به‌مدت ۳۰دقیقه از این شبکه پخش می‌شود. 
     
ارتقای دانش عمومی
مجید قره‌گوزلو تهیه‌کننده حروف دانش درباره اهداف تولید این برنامه که برای اولین‌بار ارتقای دانش عمومی را از‌طریق یک مسابقه زنده تلفنی به نمایش گذاشته، به جام‌جم می‌گوید: «ایده این‌کار از چند‌ماه قبل به فکرمان رسید. با آقای دکتر قاسمی مدیر شبکه آموزش، آقای دکتر کاویانی قائم‌مقام شبکه آموزش و آقای نعمتی مدیر گروه شبکه آموزش نشستی داشتیم و قرار شد یک مسابقه متفاوت تلفنی به‌صورت زنده بسازیم.می‌خواستیم مسابقه‌ای باشدکه همزمان دودانش‌آموز روی خط می‌آیند وبه آنها فرصت بدهیم تا با محک‌زدن دانش خود، جوایزی دریافت کنند. احساس کردیم این‌که تنها به یک نفر جایزه ارائه کنیم، ناعدالتی است. به‌همین خاطر، تصمیم گرفتیم به هر‌دو و براساس امتیازشان،جایزه بدهیم.حروف دانش در‌واقع یک مدرسه گرافیکی با کلاس‌های متفاوت است. برای این مسابقه، پنج کلاس درس داریم که تاریخ و جغرافیا، ادبیات،تربیت‌بدنی ورشته‌های دیگررا شامل می‌شود. شرکت‌کنندگان با انتخاب هر کلاس، یک جدول متقاطع وسؤالات متفاوت درحوزه همان درس راپاسخ می‌دهند.» 
     
آموزش با سرگرمی 
پرسش درباره بازخوردهای ارائه شده به برنامه فوق که در حدود یک ماه است روی آنتن رفته را نیز با این تهیه‌کننده مطرح می‌کنیم. وی عنوان می‌کند: «تاکنون از مسابقه استقبال شده و این‌طورکه بازخوردها نشان می‌دهد،والدین هم درکنار دانش‌آموزان مسابقه را تماشا می‌کنند. انگار یک ورزش فکری برایشان است تا درس‌ها برای بچه‌ها یادآوری شود و فراموش نکنند. نحوه رقابت به‌این‌صورت است که دانش‌آموز یک کلاس مشخص – مثلاً تاریخ و جغرافیا – را انتخاب می‌کند. کلاس فوق برای شرکت‌کننده باز می‌شود و در مانیتور هم تصاویر مرتبط با کلاس انتخاب‌شده، نمایش داده می‌شود.» 
نکته مهم در مورد این برنامه، استفاده از قالب جدول برای شرکت در برنامه است. با این حال، ممکن است این‌طور تصور شود که نسل جدید تمایل زیادی به حل جدول نداشته باشند. قره‌گوزلو در این خصوص می‌گوید: «نسل جدید و دانش‌آموزان بسیار از این مسابقه استقبال کردند. در‌کل استقبال خوب بوده است. چون مسابقه جایزه دارد و جایزه‌اش هم نقدی است، مخاطب خودش را جذب کرده است.» 
این تهیه‌کننده تصریح می‌کند: «شاید برخی مواقع بچه‌ها درباره پایه تحصیلی‌شان در ابتدا راست نگویند و بعد اعتراف کنند. ما به‌دلیل صداقتی که دارند تشویق‌شان می‌کنیم. هدف‌مان آموزش و تثبیت مسائل آموزشی مدرسه برای بچه‌هاست. نکته دیگر این‌که، جوایز را به‌شکل دقیق پرداخت می‌کنیم تا تأخیر نداشته باشد.» وی در‌خصوص طراحی پرسش‌های مسابقه و نحوه انتخاب آن براساس پایه دانش‌آموزان، به این نکته اشاره می‌کند: «همه سؤالات مربوط به پایه دانش‌آموزان نیست. گاهی سؤالی را مطرح می‌کنیم که ممکن است یک لیسانس هم بلد نباشد. معمولاً کسانی می‌توانند جواب بدهند که جدول‌باز و با آن آشنا باشند. به‌هر‌حال حال‌و‌هوای برنامه به‌گونه‌ای است که شور و هیجان دانش‌آموزان برای رقابت را زیاد می‌کند.» 
     
استقبال خانواده‌ها در کنار نوجوانان 
قره‌گوزلو درباره دریافت بازخورد از مخاطبان هم می‌گوید: «بخشی از بازخوردها مربوط به پیامک‌هایی است که پیرامون برنامه دریافت می‌کنیم. در‌عین حال، روابط عمومی سازمان هم این نظرات را به ما منتقل می‌کند. به‌طور کلی از برنامه استقبال خوبی شده. می‌توانم بگویم این تنها برنامه‌ای است که جدول متقاطع دارد و همزمان دو شرکت‌کننده در آن حضور دارند. در‌عین حال، دست دانش‌آموزان را باز گذاشتیم تا کلاس موردنظر را انتخاب کنند و پرسش‌ها برایشان طرح شود.» 
نکته مهم دیگر در مورد این برنامه، انتخاب مجری مناسب برای هدایت شرکت‌کنندگان است. تهیه‌کننده حروف دانش درباره نحوه انتخاب مجری هم می‌گوید: «در انتخاب مجری به سن او توجه داشتیم؛ در‌عین حال برایمان مهم بود که با دانش‌آموزان درست ارتباط برقرار کند و به نوعی، کودک درونش فعال باشد.» 

جزئی‌تر از یک مسابقه متفاوت
برنامه حروف دانش که در‌واقع از تازه‌ترین ایده‌های شبکه آموزش برای ارتقای دانش شرکت‌کنندگان است، با‌هدف ارتقای دانش عمومی و درسی دانش‌آموزان متوسطه راهی آنتن شده است. این برنامه، آموزشی و سرگرم‌کننده است و تلاش کرده مخاطب نوجوان رابه‌خودجذب کند.قالب برنامه فوق،یک مسابقه تلفنی زنده است‌که‌هدفش رابرارتقای دانش‌عمومی ودرسی شرکت‌کنندگان درموضوعات مختلف علمی و آموزشی به‌شیوه‌ای جذاب و هیجان‌انگیز قرار داده است. محیط مسابقه در یک مدرسه با طراحی فانتزی و انتزاعی شکل گرفته. در این مدرسه، تعدادی کلاس درس وجود دارد که هر کلاس به یک موضوع درسی خاص اختصاص یافته. در هر کلاس، یک جدول متقاطع قرار دارد که سؤالات مربوط به موضوع آن کلاس در جدول گنجانده شده‌اند. این برنامه به موضوعات علوم دینی و قرآن، علوم ریاضی، تاریخ و ادبیات فارسی، جغرافیا و علوم اجتماعی، فیزیک، شیمی، ورزش و تربیت‌بدنی و دیگر موضوعات مرتبط می‌پردازد. مسابقه حروف دانش با ترکیب آموزش و سرگرمی، فضایی جذاب و پرهیجان برای نوجوانان ایجاد می‌کندتا دانش خودرا محک بزنند و همزمان از شرکت در یک مسابقه تلویزیونی لذت ببرند. استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای طراحی و نمایش جداول متقاطع، ایجاد یک محیط مجازی فانتزی و انتزاعی و بهره‌گیری از گرافیک‌های تعاملی و انیمیشن‌های جذاب، تجربه دیداری بی‌نظیری را برای مخاطبان فراهم می‌کند. همچنین، امکان مشارکت تلفنی و پیامکی برای مخاطبان به کمک تکنولوژی‌های ارتباطی مدرن، تعامل بیشتری با بینندگان ایجاد می‌کند. گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال مشخصات خود به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۷۹ در این مسابقه شرکت کنند. مسابقه تلفنی «حروف دانش» به تهیه‌کنندگی مجید قره‌گوزلو هر روز به‌مدت ۳۰ دقیقه به‌زودی از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها