در گپ‌وگفت «جام‌جم» با نهضت باهنر، مدیر شبکه رادیویی سلامت مطرح شد

جریان‌سازی بر مدار سلامت

نهضت باهنر، دانش‌آموخته رشته پزشکی و دارای مدرک دکترای حرفه‌ای است و از سال ۱۴۰۱ پس از درگذشت زنده‌یاد صدیقه اعتمادسعید، مدیر سابق رادیوسلامت، مدیریت این شبکه را عهده‌دار است. او از سال ۱۳۸۱وارد سازمان صداوسیما شد.
نهضت باهنر، دانش‌آموخته رشته پزشکی و دارای مدرک دکترای حرفه‌ای است و از سال ۱۴۰۱ پس از درگذشت زنده‌یاد صدیقه اعتمادسعید، مدیر سابق رادیوسلامت، مدیریت این شبکه را عهده‌دار است. او از سال ۱۳۸۱وارد سازمان صداوسیما شد.
کد خبر: ۱۴۸۱۴۳۱
نویسنده مریم کریمی - گروه رسانه
 
کارش را از شورای سیاست‌گذاری سلامت سازمان شروع کرد و با بخش‌های مختلف حول محور سلامت همکاری داشت. از سال   ۱۳۹۴ همکاری با رادیوسلامت به‌عنوان مدیر گروه سلامت جسم و تندرستی را  آغاز‌کرد‌.
 به بهانه تغییر در جدول شبکه با او گفت‌وگو کردیم.

طراحی کمربند سلامت
رادیو‌سلامت به‌عنوان نخستین رسانه تخصصی سلامت‌محور کشور فعالیت می‌کند. باهنر در پاسخ به این پرسش که جدول پخش شبکه در شش ماه دوم سال چه تغییراتی داشته است و چه رویکردی را دنبال می‌کند؟ توضیح می‌دهد: از آنجا که رسانه فراگیر و تخصصی باید چند نیاز اصلی مخاطب را برآورده کند که شامل اطلاع‌رسانی و خبر، آموزش، آگاهی‌بخشی و سرگرمی است، ما هم در شبکه این مسأله را مد نظر قرار دادیم. از سوی دیگر محورهای تحول و رویکردهای جدید نیز از اولویت‌های ما در افق جدید برنامه‌سازی است.
در شش‌ماهه دوم سال مهم‌ترین موضوعات و نیازمندی‌های مخاطبان را به‌عنوان یک شبکه سلامت‌محور در نظر می‌گیریم و با توجه به ساعات مناسب هر برنامه، بازمهندسی کنداکتور را چه به لحاظ محتوایی و چه به لحاظ ساختاری اعمال کردیم. در چینش برنامه‌ها به هماهنگی محتوایی و زمانی، محتوای خبری، اطلاعات علمی، سرگرمی و تعامل با مخاطب توجه ویژه شده است.
 مدیر شبکه رادیویی سلامت از طراحی کمربند سلامت جسم و روح ویژه صبح‌ها خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: مجله صبحگاهی «به زندگی سلام کن» با رویکرد گزارشی ــ خبری و تعاملی طراحی شده است. در کمربند سلامت جسم «فراسو» برنامه مجله‌ای و تعاملی با محتوای پیشگیری از بیماری‌هاست.
شنوندگان می‌توانند به‌طور زنده از برنامه «اینجا طبیب» با پزشک حاضر در استودیو پرسش‌های درمانی خود را مطرح و پاسخ دریافت کنند.
 با توجه به این‌که خدمات روان‌شناسی و مشاوره ازجمله خدمات ضروری و پرهزینه محسوب می‌شود، بخشی تحت عنوان «با من بگو» در برنامه صبح و در کمربند سلامت روان طراحی شده است.
در این بخش، مخاطبان می‌توانند پرسش‌ها و مشکلات خود را با کارشناس برنامه، که یک روان‌شناس متخصص و عضو هیات علمی دانشگاه است، در میان بگذارند.
علاوه بر اینها، برنامه «خونه زندگی ما» هم یک بخش کاملا نمایشی است که بعدازظهرها تقدیم شنوندگان می‌شود. معرفی زنان موفق، ازدواج بهنگام، فرزندآوری و هرآنچه که لازمه یک خانواده و جامعه سالم است و به‌نوعی ارائه‌دهنده سبک زندگی سالم براساس الگوی ایرانی ــ اسلامی است در خونه زندگی ما جا‌دارد.
 
حواست کجاست؟
باهنر تمرکز بر تقویت بنیان و تحکیم خانواده‌ای شاد، امیدوار و فعال را بسیار حائز اهمیت می‌داند، به‌طوری‌که این موضوع در برنامه «عصری نو» جای گرفته است و دراین‌باره توضیح می‌دهد: در این برنامه فضایی شاد و مفرح براساس تعامل با مخاطب ویژه عصرها پیش‌بینی شده است. همچنین دو مجله شاد ترکیبی نمایشی «حواست کجاست؟» و «جمع جمعه» هم در جدول پخش جدید شبکه برای روزهای آخر هفته (پنجشنبه و جمعه عصرها) در نظر گرفته شده است.
مدیر رادیوسلامت به برنامه‌های خیلی قدیمی شبکه اشاره می‌کند که سال‌هاست روی آنتن مخاطبان خاص خودش را دارد و می‌گوید: قدیمی‌ترین برنامه شبکه «مجله پزشکی» است که از اولین روزهای تولد شبکه راه‌اندازی شده است و تا امروز هم ادامه دارد. این برنامه با حضور پزشکان و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی، پاسخگوی مخاطبان است. «سپهر دانش» برنامه دیگری است که از عمر ۲۲ساله شبکه، سابقه‌ای ۱۸ساله دارد، برنامه‌ای تخصصی که ویژه مخاطبان خاص شبکه ازجمله پزشکان، دانشجویان پزشکی، پرستاران و کادر درمان تدارک دیده شده است. علاوه بر اینها، «پشت پلک صبح» از برنامه‌های پرسابقه شبکه محسوب می‌شود که یک مجله شبانگاهی‌است.
باهنر در پاسخ به این پرسش که چه ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی باعث شده که این‌چنین برنامه‌هایی با قدمت بسیار طولانی، همچنان روی آنتن باشد، عنوان می‌کند: شاید بتوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه‌ها را استقبال مخاطبان و همچنین نیاز واقعی آنها مطرح کرد. ویژگی مهم دیگر قابلیت به‌روزرسانی برنامه‌هاست، مثلا برنامه «مجله پزشکی» نیاز واقعی مخاطب است و از سوی دیگر هر سال، هر ماه و هر روز اطلاعات تازه و جدیدی را در حوزه پیشگیری، کنترل و درمان در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و بعضی از برنامه‌ها هم به‌دلیل ماهیت‌شان که ماموریت اصلی شبکه است، ماندگار شده‌اند.
 
ذائقه‌سازی و جریان‌سازی
وی در ادامه صحبت‌هایش درباره آثار جدید و دلیل حذف و اضافه‌شدن برنامه‌ها توضیح می‌دهد: قطعا از نکات مهم در طراحی برنامه‌ها توجه به نیاز مخاطب، ماموریت شبکه و به‌روز بودن محتوای برنامه در راستای سند تحولی سازمان است.
 با این دیدگاه لازم است که به تناسب فصول سال، شرایط اجتماعی، نیاز جامعه و مخاطب و بسیاری از مسائل دیگر رسانه‌ای برنامه‌ها تغییر کند. نکته دیگر این است که همواره در ارائه طرح و شروع یک برنامه ظرفیت برنامه و تاریخ پایان آن‌هم در نظر گرفته می‌شود و لازم است پس از مدتی برنامه‌های جدیدتر با محتوای غنی‌تر و البته خلاقانه‌تری جایگزین شود. به‌عنوان‌مثال یکی از برنامه‌های جدید کنداکتور ما «اینجا طبیب » است که با توجه به نیاز مخاطب به مشاوره در حوزه درمان و دسترسی به پزشک خانواده به‌ویژه در مناطق محروم طراحی شده تا مردم بتوانند به‌راحتی و بدون‌واسطه با پزشکان تماس بگیرند و مشکلات‌شان را مطرح کرده و پاسخ بگیرند. یا برنامه «خونه زندگی ما» که همان هدف و ماموریت قبلی یعنی ترویج سبک زندگی سالم را به شکلی نو، با ساختاری جدید و متنوع دنبال می‌کند. یا برنامه «با من بگو» که نیاز روز مخاطب در حوزه مشاوره و سلامت روان است. به‌شخصه معتقدم قطعا ضرورت‌های رسانه‌ای مانند نیاز مخاطب، الزامات ساختاری، سیاست‌های درون‌شبکه‌ای یا درون‌سازمانی، ماموریت‌های شبکه، پاسخگویی به نیاز روز جامعه، چابک‌سازی کنداکتور، ذائقه‌سازی، جریان‌سازی در خصوص تحولات اجتماعی و بسیاری موارد دیگر از ملزومات داشتن رسانه‌ای گرم و پویاست.
 
ساخت برنامه‌ها با ساختارهای نوین
 باهنر در بخش دیگری از گفت‌وگو بیشتر مخاطبان این شبکه را از اقشار فرهیخته و تحصیلکرده جامعه و علاقه‌مند به موضوعات سلامت می‌داند و درباره این‌که شبکه برای جذب مخاطبان چه تمهیدی اندیشیده می‌افزاید: بیشتر مخاطبان شبکه سلامت از اقشار فرهیخته و تحصیلکرده جامعه هستند. البته می‌توان گفت که از لحاظ سن و میانگین سنی، مخاطبان شبکه جزو افراد میانسال‌هستند.
طبق اطلاعات و آمار ما از لحاظ جنسیتی بین مخاطبان‌مان تفاوت محسوسی وجود ندارد. برای جذب بیشتر مخاطب هم علاوه بر توجه به نیاز مخاطبان و نظرسنجی‌های مستمر، در بخش فضای مجازی هم با امتداد پیام و تعامل با شنوندگان به ذائقه و خواست مخاطب توجه ویژه می‌شود. مشارکت‌دادن مخاطبان در تصمیم‌گیری‌های کنداکتوری شبکه هم یکی از رویکردهای موفق در جذب مخاطب بوده‌است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها