از جنجال «شمال از جنوب ‌غربی» تا ترنم نغمه ایرانی
در نشست‌های خبری چهارمین روز جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

از جنجال «شمال از جنوب ‌غربی» تا ترنم نغمه ایرانی

نشست‌ها و حاشیه‌های پنجمین روز جشنواره فیلم فجر به روایت «جام‌جم»

چالش‌های بازیگر برای ایفای نقش یک قهرمان

در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر نشست‌های فیلم‌های سینمایی «اشک هور»، «خاتی»، «دست‌تنها» و «زیبا صدایم کن» برگزار شد. 
در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر نشست‌های فیلم‌های سینمایی «اشک هور»، «خاتی»، «دست‌تنها» و «زیبا صدایم کن» برگزار شد. 
کد خبر: ۱۴۹۲۶۱۲

نشست خبری فیلم سینمایی «اشک هور» با حضور مجتبی فراورده (تهیه‌کننده)، مهدی جعفری (کارگردان)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلم‌برداری)، رضا نادری و تورج الوند (بازیگران)، رویا افشار (بازیگر) و حبیب خزائی‌فر (آهنگساز) برگزار شد. در این مراسم، عوامل فیلم به بیان جزئیات تولید این اثر و تجربیات خود پرداختند. 

مجتبی فراورده، تهیه‌کننده فیلم، در ابتدای این نشست گفت: «افتخار داشتیم که در این اثر به بخشی از زندگی و فعالیت‌های شهید علی هاشمی بپردازیم. این فیلم تلاشی است برای روایت بخشی از تاریخ و ارزش‌هایی که شهید هاشمی به آنها اعتقاد داشت.»

مهدی جعفری، کارگردان فیلم، نیز با اشاره به آشنایی قدیمی خود با شهید هاشمی، بیان کرد: «از سال‌ها پیش شهید هاشمی را می‌شناختم، چرا که او از همشهریان و آشنایان قدیمی‌ام بود. وقتی حوزه هنری پیشنهاد ساخت این فیلم را مطرح کرد، با اشتیاق آن را پذیرفتم.» وی در ادامه به مقایسه این فیلم با اثر سینمایی «اسفند» پرداخت و افزود: «برخی شخصیت‌های تاریخی به دلیل جایگاه برجسته‌شان، بارها دستمایه آثار سینمایی قرار می‌گیرند و طبیعی است که فیلم‌های متعددی درباره آنها ساخته شود.» 

وحید ابراهیمی، مدیر فیلم‌برداری فیلم، درباره تجربه خود از ساخت این اثر گفت: «فیلم‌سازی در ذات خود دشوار است و همه آثار جشنواره با زحمت ساخته شده‌اند اما «اشک هور» برای من تجربه‌ای متفاوت بود، چرا که به شکل حسی آن را فیلم‌برداری کردم و امیدوارم این حس به درستی منتقل شده باشد.» 

مهدی جعفری در بخش دیگری از نشست درباره انتخاب بازیگران توضیح داد: «از چند گروه مختلف بازیگران برای این پروژه استفاده کردیم و تلاش داشتیم که بازی‌ها یک‌دست باشند. خوشبختانه تا حد زیادی این هدف محقق شد.» 

رضا نادری، بازیگر فیلم، نیز درباره تجربه خود گفت: «پیش از این، تجربه کارهای کوتاه داشتم اما این نخستین حضور جدی و حرفه‌ای من در کنار آقای جعفری بود.» 
تورج الوند، دیگر بازیگر این فیلم، درباره نقش خود اظهار کرد: «ایفای این کاراکتر برایم چالش‌برانگیز بود، زیرا باید او را در ۶۰ سالگی نیز به تصویر می‌کشیدم. در ابتدا قصد داشتم از پروژه کناره‌گیری کنم اما در نهایت این اتفاق نیفتاد.» 

رویا افشار، بازیگر نقش مادر شهید هاشمی، نیز درباره نقش خود گفت: «هر بازیگری روش خاص خود را دارد اما در این پروژه، به دلیل اشراف کامل آقای جعفری بر جزئیات، خیال من راحت بود. با این حال، نگرانی اصلی‌ام بازتاب شخصیت مادر شهید هاشمی بود. تردید داشتم که آیا می‌توانم این نقش را به درستی ایفا کنم یا خیر.» وی افزود: «سال‌هاست که با مادران شهدا ارتباط دارم و به دلیل اهمیت این موضوع، تلاش کردم تا به درک درستی از آن برسم. ممکن است نسل جوان آشنایی زیادی با این مسائل نداشته باشد اما برای من این موضوع آشنا و ملموس بود.» 

مهدی جعفری در پایان نشست با تأکید بر رابطه مادر و فرزند در فیلم، گفت: «در این اثر، بیش از هر چیز بر رابطه مادر و فرزند تمرکز داشتم. زندگی برخی قهرمانان ما سرشار از اتفاقات مهم و تأثیرگذار است، به‌گونه‌ای که حتی می‌توان چندین سریال درباره آنها ساخت.» وی همچنین درباره خانواده شهید هاشمی افزود: «خانواده علی هاشمی همواره در سکوت و بی‌ادعایی زندگی کرده‌اند و کمتر درباره او سخن گفته‌اند.» 

حبیب خزائی‌فر، آهنگساز فیلم، نیز در پایان اظهار داشت: «پیش از این، همکاری مستقیمی با آقای جعفری نداشتم اما کار‌کردن با ایشان سخت نبود، چرا که از ابتدا مشخص بود چه مسیری را برای موسیقی فیلم مد نظر دارند.» 

فیلم سینمایی «اشک هور» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی مجتبی فراورده، به‌زودی در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد. 

خاتی‌؛ روایتی از یک داستان محیط‌زیستی

نشست خبری فیلم «خاتی» با حضور عوامل این اثر شامل فریدون نجفی کارگردان، محمد کمالی‌پور تهیه‌کننده، آناهیتا افشار، سارا بهرامی، علی عامل هاشمی، فرید سجادی حسینی بازیگران، یوسف بخشایش تدوینگر و آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز در تاریخ ۱۶ بهمن در برج میلاد برگزار شد. اجرای این نشست را منصور ضابطیان بر‌عهده داشت. 

محمد کمالی‌پور در ابتدای نشست درباره فرآیند شکل‌گیری این فیلم سینمایی گفت که او اصولا اهل مصاحبه نیست و معتقد است که تهیه‌کننده باید نیازهای گروه را فراهم کند. او اشاره کرد که ایده این فیلم در اسفند سال گذشته به او پیشنهاد شده و تصمیم گرفته که این اثر را تولید کند. او افزود که یکی از دلایل اصلی پرداختن به این موضوع، وضعیت بد زیست‌بوم‌های حیوانات در کشور است و تأکید کرد که این فیلم برای دیده‌شدن ساخته شده و نه صرفا به‌عنوان یک فیلم هنری. کمالی‌پور همچنین به تلاش خود برای بازتاب زیبایی‌های ایران در آثارش اشاره کرد. 

فریدون نجفی، کارگردان فیلم، در ادامه گفت که واقعیت‌های زندگی‌اش در منطقه‌ای که فیلم در آن روایت می‌شود، به شکل‌گیری فیلمنامه کمک کرده و او در تمام مراحل خلق فیلمنامه حضور داشته است. او درباره نبود لهجه در زبان کاراکترهای بومی توضیح داد که این تصمیم آگاهانه بوده و به حذف گویش‌های تهرانی از کاراکترها اشاره کرد. کمالی‌پور نیز به‌عنوان تهیه‌کننده تاکید کرد که او عامل اصلی حذف لهجه بوده و اگر نقدی وجود دارد، باید به او مطرح شود. 

فرید سجادی حسینی، بازیگر فیلم، گفت که فیلمنامه او را جذب کرده و پس از آن تهیه‌کننده نیازهای پروژه را برطرف کرده است. آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز فیلم، در پاسخ به پرسش‌ها درباره موسیقی اثر، به المان‌هایی چون تبعیض و بی‌توجهی به زیست بوم‌های طبیعی اشاره کرد و گفت که این نکات در فرآیند ساخت موسیقی مد‌نظرش بوده است. 

آناهیتا افشار درباره پیوستن به «خاتی» گفت که علاقه‌اش به طبیعت و حیوانات باعث جذبش به این پروژه شده و سارا بهرامی نیز به جذابیت کاراکتر «خاتی» اشاره کرد. هادی عامل هاشمی، بازیگر دیگر فیلم، گفت که به‌عنوان یک محیط‌بان واقعی، دغدغه محیط‌بانی را دارد و ماجرای شکار حیوانات در فیلم را جدی و مهم دانست. 

یوسف بخشایش، تدوینگر فیلم، درباره چالش‌های تدوین گفت که اتمسفر پروژه بسیار پربار بوده و این کار تدوین را برای او سخت کرده است. او ابراز امیدواری کرد که بازخورد مخاطبان مثبت باشد و از اعتماد گروه به خود تشکر کرد. 

در پایان نشست، فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، به جمع حاضر پیوست و محمد کمالی‌پور از هیأت دولت خواست که فیلم‌هایی مانند «خاتی» را نیز ببینند. مهاجرانی نیز تأکید کرد که همه ما در قبال محیط زیست مسئول هستیم و به توصیه کمالی‌پور توجه خواهد شد. 

دست تنها‌؛ فیلمی از کف خیابان!

نشست خبری فیلم «دست تنها» با حضور امیرحسین ثقفی نویسنده و کارگردان، علی اوجی و علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کنندگان، مجید مظفری، نرگس محمدی، شکیب شجره بازیگران، ستاره ثقفی تدوینگر و سجاد آذری‌نیا طراح گریم ۱۶ بهمن در برج میلاد برگزار شد. اجرای این نشست را منصور ضابطیان بر‌عهده داشت. 

علی‌اکبر ثقفی در ابتدا به فرآیند شکل‌گیری این اثر اشاره کرد و گفت که پس از نگارش فیلمنامه توسط امیرحسین ثقفی، متوجه قرابت سبکی آن با آثار پیشین او شده و کار را با همکاری علی اوجی آغاز کردند. علی اوجی نیز به همکاری قبلی‌اش با امیرحسین ثقفی به‌عنوان بازیگر اشاره کرد و ابراز خوشحالی کرد که این بار به‌عنوان تهیه‌کننده در این پروژه حضور دارد. 

اوجی در ادامه به اهمیت حفظ سینمای مستقل در ایران پرداخت و گفت که سینمای مستقل در حال از بین رفتن است و فیلم‌های دولتی که با بودجه‌های کلان ساخته می‌شوند، نه اکران موفقی دارند و نه بازگشت سرمایه. او از مجید مظفری به‌خاطر تلاش‌هایش در راستای حفظ سینمای بخش خصوصی قدردانی کرد و تأکید کرد که همکارانش باید به سینمای خصوصی کمک کنند تا حیاتش ادامه یابد. 

امیرحسین ثقفی نیز در ادامه به این موضوع پرداخت که همکاری‌ها از یک سال پیش آغاز شده و پس از خوانش فیلمنامه توسط تهیه‌کنندگان، این همکاری ممکن شده است. مجید مظفری به سابقه آشنایی‌اش با خانواده ثقفی اشاره کرد و گفت که از ۳۰ سال پیش این خانواده را می‌شناسد و خوشحال است که این اثر به جشنواره راه‌یافته است. 

نویسنده و کارگردان فیلم در پاسخ به پرسش‌ها درباره پیام اثر گفت که از ابتدا به دنبال پیام نبوده و سینما برای او بیشتر جوششی است تا کوششی. او تأکید کرد که در این اثر به قیام دو‌فرد از کف خیابان اهمیت داده است. در پاسخ به انتقادات درباره آزاردهنده‌بودن برخی سکانس‌ها، او گفت که سینما برای او بزک نیست و اگر آزاردهنده است، ایرادی ندارد. 

ثقفی همچنین به تکرار سبک خود در آثارش اشاره کرد و تأکید کرد که در این اثر ارجاعاتی آگاهانه به آثار پیشین خود داشته است. سجاد آذری‌نیا درباره طراحی گریم گفت که این پروژه با ریسک‌های زیادی همراه بود و جو صمیمی کارگردان کمک کرده تا به هدف‌هایشان برسند. نرگس محمدی نیز از علاقه‌اش به آثار ثقفی و خواندن فیلمنامه پیش از علی اوجی صحبت کرد. 

شکیب شجره درباره نقش خود گفت که پس از خوانش فیلمنامه و آشنایی با کاراکترش، به این نقش جذب شده و چالش‌های آن برایش جذاب بوده است. او به تلاشش برای نزدیک‌شدن به شخصیت کاراکتر اشاره کرد و گفت که حدود ۱۵ الی ۲۰ روز در پشت مسجد سید‌اسماعیل با لباس کاراکتر کار کرده است. 

علی‌اکبر ثقفی در پایان درباره امیدواری‌اش به موفقیت فروش فیلم در اکران عمومی گفت که سال گذشته مسئولان از فیلم‌های اجتماعی حمایت نکردند و تنها به میزان فروش فیلم‌های کمدی توجه داشتند. او تأکید کرد که خنداندن مخاطب نیز مهم است و با آثار کمدی مشکلی ندارد. 

رونمایی از زیبا صدایم کن در جشنواره فجر

نشست رسانه‌ای فیلم «زیبا صدایم کن» با حضور رسول صدرعاملی کارگردان، سید مازیار هاشمی تهیه‌کننده، آرش صادق بیگی، میلاد صدرعاملی و محمدرضا صدرعاملی نویسندگان، ژولیت رضاعی و مهران غفوریان، بازیگران و کریستف رضاعی، آهنگساز، در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد. 

رسول صدرعاملی درباره ایده تولید این فیلم گفت که پنج سال پیش کانون پرورش فکری کتاب «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌‌زاده را به او دادند و او پس از خواندن کتاب احساس کرد که این داستان برای ساخت فیلم سینمایی بسیار مناسب است. او همچنین اشاره کرد که داستان کتاب مربوط به ۱۵ سال پیش بود و نیاز به به‌روز‌رسانی داشت. پس از چند تلاش ناموفق برای نگارش فیلمنامه، او با همکاری آرش صادق‌بیگی و دیگر نویسندگان فیلمنامه را نوشت. 

صدرعاملی تأکید کرد که برای او مهم بود که فیلمی خوب ساخته شود و مرغک کانون دوباره احیا شود. مازیار هاشمی نیز به همکاری با صدرعاملی اشاره کرد و از روحیه حمایتگری او صحبت کرد. آرش صادق‌بیگی درباره اقتباس آزاد از کتاب توضیح داد که در این زمانه با نوجوان جدیدی مواجه بودند که آرزوها و خواسته‌های جدیدی داشت. میلاد صدرعاملی نیز به ورود شخصیت مادر به داستان اشاره کرد و گفت که این تغییر باعث می‌شود که اعضای خانواده در پایان فیلم دوباره دور هم جمع شوند. 

محمدرضا صدرعاملی درباره بدرفتاری جامعه با شخصیت خسرو در فیلم گفت که این شخصیت به ظاهر از آسایشگاه روانی خارج می‌شود اما جامعه با او رفتار درستی ندارد. صدرعاملی در پاسخ به پرسش درباره معرفی بازیگر جدیدی به سینما گفت که او به دنبال معرفی ترانه علیدوستی دیگری نیست و باید بازیگر خوبی داشته باشد. او توضیح داد که ژولیت، دختر کریستف رضاعی، پس از تست از میان ۳۰۰ نفر برای نقش انتخاب شد. 

صدرعاملی درباره دشواری‌های فیلمبرداری در خیابان ولیعصر‌(عج) گفت که تولید این فیلم شرایط سختی داشت و ۷۰ درصد فیلم نمای بیرونی بود. کریستف رضاعی درباره ساخت موسیقی فیلم بیان کرد که داستان فیلم بسیار قوی و حضور ژولیت برایش الهام‌بخش بود. صدرعاملی همچنین درباره موضوعاتی مانند گشت ارشاد و موتورسواری زنان در فیلم گفت که این مسائل از قبل مورد توجه قرار گرفته بودند و امیدوار است فیلم در اکران عمومی دچار ممیزی نشود. 

مهران غفوریان از صدرعاملی به خاطر حفظ رابطه پدر و دختری در فیلم تشکر کرد و صدرعاملی نیز گفت که کانون به او کمک کرده تا درباره مهربانی فیلم بسازد. او همچنین درباره انتخاب امین حیایی گفت که او بازیگر بااستعدادی است که هنوز توانایی‌هایش به‌طور کامل کشف نشده است. صدرعاملی در پایان به شکاف نسلی بین نسل‌های مختلف اشاره کرد و گفت که عشق و رفاقت می‌تواند منجی باشد و نسبت به آینده امیدوار است. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها