به عبارتی جهان موفق جهان تعامل است و صنعت گردشگری نیز یکی از صنایع بینابینی است که زمینه موفقیت در آن خود را نشان میدهد. بر اساس تجربه هر ساله در روزهای پایانی ماه بهمن نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران فعالیت خود را آغاز میکند و همه ادارت کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از تمام استانها با راه اندازی غرفههای اختصاصی تلاش دارند تا استان خود را برای جذب گردشگر معرفی کنند. به صورت سنتی و با توجه به وجود سایتهای تاریخی گردشگری در استانهای فارس و اصفهان اداره کل این دو استان از نظر عامه مردم بیشترین دستاورد در معرفی جاذبههای گردشگری استان خود را دارند، اما این ظاهر قضیه است و در باطن مکانیسمهای دیگری در حال فعالیت برای موفقیت صنعت گردشگری این دو استان در سطح کشور است.
اگر قبول داشته باشیم صنعت گردشگری برای رسیدن به نقطه قوت و رشد و ایجاد گردش مالی به عوامل متعددی نیاز دارد و اگر این پندار را قبول داشته باشیم که گردشگری در قالب حضور در بافت و سایتهای تاریخی خلاصه نمیشود و به این باور برسیم که یک فرد برای درمان میتواند یک گردشگر بالقوه باشد آن زمان است که به این یقین میرسیم که فقط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به تنهایی متولی رشد این صنعت نیست.
وقتی در صنعت گردشگری با پدیدهای به نام (Agritourism) یا گردشگری کشاورزی مواجه هستیم یا با گردشگری سلامت مواجه هستیم در واقع سازمانهای تخصصی این نوع گردشگری برای رشد این صنعت و دادن نقشه راه و برنامه باید در کنار اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشند.
در واقع اگر صحبت از گردشگری صنعتی میکنیم و کارخانجات مقدم در استان البرز در این راستا حرفهایی برای گفتن دارد اداره کل صنعت، معدن و تجارت در این راستا باید نقشه خود را به اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بدهد و در این زمینه نیز باید کمکهای مالی را به سمت این اداره سرازیر کند.
نگارنده یک مرتبه برای درمان در مطب یک پزشک حضور پیدا کردم که دست بر قضا بیش از ۵۰ نفر برای درمان به آنجا مراجعه کرده بودند و اتفاقا از یک استان دیگر برای مداوا به پیش آن پزشک آمده بودند، نه تنها آنان به دنبال درمان بیماری خود بودند بلکه یک شب نیز در مراکز اقامتی آن شهر اتراق میکردند و این شب مانی با خود آورده مالی برای آن شخر داشت، وقتی مطب یک پزشک این ظرفیت را دارد، توانمندی ایجاد گردشگری سلامت در بیمارستانهای یک استان وجود ندارد، قطعا این ظرفیت است، اما به نقشه راه، هدف گذاری و برنامه ریزی نیاز دارد که این مولفهها در روزمرگیهای البرز گم و فراموش شده است.
اکنون که به برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری در پایتخت نزدیک میشویم از شهرداری کلان شهر کرج که داعیه دار عضویت در باشگاه متروپلیس هاست و سایر شهرداریهای استان البرز انتظار میرود تا با حمایت مالی از اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در قدم نخست غرفه آبرومندی برای البرز مهیا گردد تا با معرفی جاذبههای گردشگری این استان در آستانه نوروز و فصل تابستان شاهد حضور گردشگران در استان سرافراز البرز باشیم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با دکتر محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایرانشناسی مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در دیدار با جهانگیر الماسی به بررسی ابعاد و معناهای وطندوستی پرداختیم