در همین ارتباط بعد از اینکه جامعه از درک حضور فیزیکی امام معصوم محروم شد، زمام امور به دست کسانی است که مقید به دستورات دینی هستند، صیانت نفس میکنند، مدیر و مدبر هستند و میتوانند برای جامعه انسانی و جامعه اسلامی زعامت کنند که اصطلاحا به آن «ولایت فقیه» گفته میشود. وهمین است که بر اساس اصل ولایت فقیه یک نظام امامت و امت شکل میگیرد. زیرا افراد برای امور جامعه به دستورات الهی نیاز دارند و تمام نظامات اجتماعی آنان بایستی بر اساس دستورات الهی شکل بگیرد. علاوه بر آن نیاز دارند برای اجرای این دستورات و نظامات ولیفقیه حاکم بر جامعه باشد که چنین تفکری «نظام امام و امت» را شکل میدهد. امامی که قاعدتا(هم به لحاظ شرع و هم به لحاظ عقل) درهر زمان و دورهای نمیتواند بیش از یک نفر باشد. چون بحث نظام مدیریتی جامعه مطرح است و در نتیجه این امر باید به یک فرد ختم شود. خوشبختانه ما در انقلاب اسلامی شاهد تحقق این نظام امام و امت بودیم و این همان چیزی است که در نهضتهای قبلی ازآن محروم و فاقد آن بودیم و چنین امری باعث شده بود نهضتهای اجتماعی ما به ثمر ننشیند.به عنوان مثال درجنبش تنباکو که پرتوی از نظام امام و امت بر آن سایه انداخته بود، یک جمله مرجع تقلید شیعیان توانست به قرارداد ننگین تنباکو با انگلیس پایان دهد. درهمان زمان حضرت آیتالله شیرازی گفته بودند از این به بعد نسبت به روحانیت احساس خطر میکنم، چون استکبار متوجه شده سرمایه بزرگ «امامت» در اختیار جامعه شیعه است و بعد آن بود که فتنه و سوگیریهای خطرناک نسبت به روحانیت افزایش یافت. در نهضت مشروطیت نیز انقلاب بزرگی را رقم زدیم، اما چون این نظام امامت و امت شکل نگرفت کل جریان منحرف شد و شاهد بودیم شیخ فضلالله نوری که امامت و رهبری نهضت را بر عهده داشت، به دارآویخته شد و راه او ادامه پیدا نکرد و به بیراهه کشیده شد. به گونهای که شاهد قحطی سیاه بودیم و رضاخان را بر ما حاکم کردند تا اهداف پلید خود را عملیاتی کنند که تا حدوی نیز موفق شدند.اما خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی که جامعه ما به بلوغ کامل رسید، نظام درستی که میتوانست برای حفظ تکامل و تعالی نهضت شکل بگیرد و حاصل آن رابطه امامت و امت بود، حاکم شد. به گونهای که دربیش از۴۵سال گذشته رشد کردهایم، حملات دشمن در نطفه خفه شده وجنگهای ترکیبی بسیار پیچیده علیه این نظام مقدس ناکام مانده است که همگی حاصل وجود اصل مترقی «نظام ولایت فقیه» بوده است. در پناه چنین اصلی امت با بصیرت و پیرو امام شکل گرفت و امام(ره) آگاه و بصیر و با تدبیری که چشمش به دهان امام زمان(عج) است، بر جامعه اسلامی ما حاکم شد.بنا براین آنچه حضرت آیتالله جوادی آملی در «همایش تفسیر تسنیم» در خصوص حفظ نظام امامت و تبعیت از مقام معظم رهبری بیان فرمودند، در حقیقت اصل و ریشه جمهوری اسلامی و تبلور آن در قانون اساسی است. زیرامعتقدیم نظام جامعه نیاز به امامی دارد که جانشین و خلیفه امام زمان(عج) باشد. فردی شایسته که ازمیان فقها انتخاب میشود. البته خبرگان رهبری وظیفهای رابرعهده دارد وپس از آن همه آحاد جامعه و ازجمله بقیه فقها وظیفه دارند در امورمرتبط با نظام اجتماعی از «ولیفقیه» اطاعت و تبعیت کنند. تبعیتی که یک حکم شرعی و قانونی است و خوشبختانه این راه و روش امام(ره) به خوبی در زمان رهبر معظم انقلاب پیگیری شده است و شاهد این مدعا شکوه و عظمتی است که امروز ما در این انقلاب میبینیم و موج مقاومتی که در جهان اسلام و غیر اسلام ایجاد شده است. به گونهای که آنچه روزی به عنوان «مرگ دین و مرگ خدا» از آن یاد میشد، امروزه به «حیات دین و حیات خداوند» در جامعه جهانی تبدیل شده است. امیدواریم روز به روز پربارتر و انشاءالله این نهضت اسلامی به انقلاب مهدی موعود امام زمان(عج) منجر شود.