میوههای قاچاق اکنون در مناطق شمالی تهران فروخته میشود که با قیمت میوههای تنظیم بازاری بسیار متفاوت است. از عرضه گیلاس در زمستان گرفته تا میوههایی که تبلیغکنندگان آنها معتقدند طعمشان با بقیه میوهها متفاوت است. اکنون در فضای مجازی این میوهها به گونهای تبلیغ میشوند که گویی به صورت رسمی وارد شدهاند یا تولید داخل کشور هستند؛ میوههایی تازه که در سایه بینظارتی در فروشگاههای کشور عرضه میشوند.این روزها که مردم کشورمان با سختیهایی در تامین معیشت خود مواجهند و با اخباری مانند کمبود وگرانی برخی موادغذایی همچون سیب زمینی دست وپنجه نرم میکنند بازاربرخی مناطق پایتخت خصوصا مناطق شمالی با فروش میوه و محصولاتی روبهروست که شاید بعضی از مردم هیچوقت طعم آنها را نچشند.
نامهای عجیب و غریب میوه
میوهها و محصولاتی که عمدتا خریداران و مشتریان پروپاقرص و خاصی دارند و مردم عادی اسم آنها را نمیدانند؛ به طوری که لیچی، کامکوات، بلوبری، رامبوتان، دراگونفروت، مانگوستین، دوریان، آووکادویوحشی، استارفروت، پاپایا، میوه ستاره، جاک فروت یا جاکویرا، پاشنفروت، درایان، گلابی قرمز آفریقایی، گل موز سوپر، کاستارد اپل بزرگ، جک بروت کامل با پوست، رد کارنت و گوسیبری تنها نام برخی از میوههای لوکس موجود در بازار پایتخت هستند.
لیچی شبیه توتفرنگی است و بلوبری همان توت آبی که تبلیغکنندگان آنها معتقدند این میوهها خواص درمانی زیادی دارند. مثلا توت آبی عمدتا برای درمان اگزما و چروک پوست مصرف شده، پاپایا با رنگ نارنجی و شبیه به خربزه و خواصی همچون کنترل دیابت، افزایش ایمنی بدن، رفع زخمها، رفع چین و چروکهای صورت و استارفروت هم مانند ستاره بوده و به شکل عرضی برش داده میشود.
از سوی دیگر فروشندههای بازار به دراگونفروت، میوه اژدها میگویند، رامبوتان بهخاطر سروشکل ظاهرش به میوه مژکی یا سرخالوی مژکی معروف شده و لیچی به اسم سرخالو هم شناخته میشود و مزه نسبتا شیرینی دارد.
میوه لوکس چند؟
با این حال بد نیست بدانیم فروشندگان این میوهها نیز در خصوص محصولات لوکس عرضهشده در فروشگاههای خود به راحتی اطلاعاتی نمیدهند، برخی دیگر نیز با ترکیب این میوهها به صورت معجون آن را سرشار از ویتامین برای ورزشکاران میدانند.
البته فروشندگان معمولا این محصولات را به میزان کمی در فروشگاهها خود میآورند و بهصورت تکی (دانهای) به فروش میرسانند، مگر آن که از قبل خرید چند کیلو از این میوهها توسط همان مشتریان خاص سفارش شده باشد. به طوری که به عنوان نمونه هر کیلو لیچی سه میلیون تومان، بلوبری دو میلیون تومان، رامبوتان کیلویی یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان، استارفروت کیلویی یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان، دراگونفروت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پاپایا کیلویی ۳۰۰ هزار تومان و آووکادو حدود ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند.با وجود آن که وزارت جهاد کشاورزی واردات میوههای لوکس را سالهاست ممنوع اعلام کرده اما به نظر میرسد بازار فروش این محصولات در بازار و فضای مجازی و سایتهای اینترنتی داغ است و حتی تبلیغات پر زرق و برقی نیز صورت میگیرد تا این محصولات گران قیمت به فروش برسد.
جولان میوههای قاچاق
میتوان به صراحت گفت که این محصولات یا به صورت قاچاق وارد کشور شده یا این که واردات آنها به صورت انحصاری در دست عدهای خاص باشد، به طوری که به عنوان نمونه لیچی از آمریکا و جنوبشرق آسیا، بلوبری از آمریکای شمالی، پاپایا از مناطق استوایی جهان، استار فروت از فیلیپین، اندونزی، مالزی، ویتنام، هند، بنگلادش و سریلانکا، دراگون فروت از مکزیک یا دیگر کشورهای آمریکای مرکزی، رامبوتان از شرق آسیا و لیچی از چین وهند وارد مجالس لاکچری کشورمان شدهاند.با وجود تنوع عرضه و توزیع این میوهها دربازار شاهد آن هستیم که برخی میوههای دیگر نیز بهصورت آماده یا منجمد خارج از فصل تولید آنها دربازارتوزیع میشود.بیشتراین محصولات که درحجم بالا وبه صورت فریزری،خشک وخارج ازفصل در فروشگاههای زنجیرهای عرضه میشوند محصولاتی همچون توتفرنگی، کیوی توسرخ، انجیر، زردآلو، آلوطلا، پرتقال خونی، سیب، انبه و موز به فروش میرسند، به عنوان نمونه میکس همه این محصولات در فروشگاههای مجازی با تخفیف کیلویی دومیلیون و ۵۰۰ هزار تومان هماکنون به فروش میرسند. این فروشگاه آلوچه تازه سبز و قرمز را با قیمت ۴۵میلیون تومان، گوجهسبز کیلویی ۱۰ میلیون تومان و مارشمالوها را با قیمت گزاف و با طعم هر میوهای که مشتری بخواهد به وی عرضه میکند. هلو، انجیرسیاه، گیلاس آرژانتین، آلبالو و انبه قرمز نیز در فصل زمستان به صورت تازه به فروش میرسند.صاحب فروشگاهی دیگر کلم رومانسکو را به مشتریان عرضه کرده و معتقد است که تعداد بسیاری کمی از این محصول در سطح جهان تولید میشود.
آب معدنی، ۲۵۰ هزار تومان!
این محصولات به میوهجات ختم نمیشود و کالاهایی همچون آب معدنی نروژی با قیمت ۲۵۰هزار تومان، نوشابه کوکا ۳۰۰هزار تومان، بستنی مگنو دربستههای شش تایی با قیمت۴۰۰هزارتومان وآب معدنی مخصوص شیرخواران وبچهها با قیمتهای فضایی در فروشگاههای شمال شهر تهران به فروش میرسد.با همه این اوصاف تاسفبرانگیز، این است در شرایطی که بسیاری از خانوارهای ایرانی توانایی خرید میوههای داخلی را نیز ندارند، تبلیغات گسترده این میوهها و محصولات لوکس در فروشگاههای زنجیره ای و مغازههای شمال پایتخت آن هم با قیمت سرسام آور جای تعجب دارد.