رئیس رسانهملی در بازدید از پشتصحنه ۱۰۰۱ با تقدیر از دستاندرکاران این برنامه، آن را نمونهای موفق در مقابله با چالشهای رسانهای دانست که توانسته ترکیبی جذاب از هنر، سرگرمی و پیامهای هویتی را به مخاطبان ارائه دهد. دکتر جبلی در بازدید از بخشهای مختلف استودیوی بزرگ برنامه به عوامل آن خداقوت گفت. وی همچنین در نشست با دستاندرکاران این برنامه تلویزیونی، با تشکر از تهیهکننده، گروه هنری و اعضای اتاق فکر، برضرورت توجه به هویت ملی و عدالت در پوشش رسانهای تأکید کرد و «۱۰۰۱» را نمونهای موفق از ترکیب سرگرمی با این مؤلفهها دانست.
رئیس صداوسیما با تشریح شرایط ویژه برنامهسازی در رسانهملی ۱۰۰۱ را تجربهای موفق و قابلتوجه عنوان کرد و گفت: امروز ذائقه مصرف رسانهای مخاطبان در سراسر جهان بهسرعت در حال تغییر است و فضای مجازی، همزمان فرصت و چالشی جدی برای رسانههای سنتی مانند تلویزیون ایجاد کرده است. چالشهای معیشتی و اقتصادی در جامعه، در کنار تغییر الگوی مصرف رسانهای، از دیگر عوامل دشواری تولید محتوای جذاب و سرگرمکننده است.
دکتر جبلی دستور کار پیشروی رسانهملی را رویکرد تحولی این دستگاه فرهنگی بر پایه هویتمحوری و عدالتگستری عنوان کرد و افزود: تحول در رسانهملی با تکیه بر هویت بومی و نمایش تنوع فرهنگی ایران ممکن است. رسانهملی باید با محوریت هویت و عدالت، تصویری فراگیر از تمام اقوام و فرهنگهای ایرانی ارائه دهد؛ اما جهانیشدن و امپراتوری رسانهای کشورهای سلطهگر، هویت فرهنگی ما را تهدید میکند که گریزی از مقابله با این چالشنیست.
وی با تأکید بر تفاوت مخاطبان امروز با دهههای گذشته، گفت: افزون بر این چالشها، جلب رضایت مخاطب کنونی، نیازمند خلاقیت و نوآوری است. این برنامه توانسته با ترکیب هنر، سرگرمی و پیامهای هویتی، گامهای مؤثری بردارد و در مقابله با چالشهای ذکرشده، تاحد زیادی سربلند باشد. رئیس رسانهملی از استقبال گسترده از این برنامه در فضای مجازی و سکوهایی مانند تلوبیون خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تداوم این روند، شاهد رکوردهای جدیدی در فصلهای آینده باشیم.
دکتر جبلی همچنین با اشاره به شخصیتهای محبوبی مانند جنابخان، بر ضرورت حفظ ویژندهای صداوسیما تأکید کرد و گفت: خلاقیت و پیگیری آقای بحرانی و اعتماد و شجاعت رسانهملی سبب شد شخصیت جنابخان به حضور و حیات خود ادامه دهد و همچنان با چند نسل همراه شود.
تبلور مأموریتهای اساسی سازمان در یک برنامه
محسن برمهانی، معاون سیمای رسانهملی نیز بیان کرد: این برنامه ثابت کرده مأموریتهای قرارگاهی، آوردگاهی و دانشگاهی رسانهملی بهخوبی میتوانند با مأموریت آسایشگاهی آن ممزوج شوند. کارهایی مثل ۱۰۰۱ نشان داد میتوان مردم را سرگرم کرد و درعینحال، حرفی برای گفتن داشت، آموزش داد، پویشهای اجتماعی راه انداخت، قهرمانان را به مخاطبان یادآوری کرد و… . این برنامه را میتوان نمونهای از طرح و اجرای درست دانست که در مسیر سندتحول رسانهملی حرکت میکند.
فریدالدین نیکجو، تهیهکننده و محمد بحرانی، صداپیشه جنابخان و دیگر دستاندرکاران ۱۰۰۱ نیز با بیان نظرات و درخواستهای خود درخصوص بهبود کیفیت و جذابیت برنامه، بر لزوم انعکاس هرچه بیشتر دغدغههای مردم در قالب چنین برنامههایی با حمایت مدیران رسانهملی تأکید کردند. در این بازدید جمعی از مدیران رسانهملی ازجمله محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم و حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی نیز رئیس رسانهملی را همراهیمیکردند.
«دو نقطه»، نمونهای بیبدیل در ترویج زبان فارسی
رئیس سازمان صداوسیمادرادامه با حضور دراستودیوی ضبط برنامه دونقطه،ازجایگاه تماشاگرانبه تماشای تصویربرداری بخشهایی از این مسابقه نشست. وی ضمن قدردانی از دستاندرکاران برنامه مطرح کرد: دونقطه با تمرکز بر زبان فارسی و تقویت استعداد نوجوانان و بزرگسالان در حوزه ادبیات فارسی از تولیدات خلاقانه و منحصربهفرد در زمینه ترویج زبان فارسی با قالبی جذاب در فضای درس و مدرسه است.
دکتر جبلی گفت: مسابقه دو نقطه نمونهای موفق در تلفیق آموزش و سرگرمی است که توانسته در مدتی کوتاه، مخاطبان وفادار را بیابد. این برنامه، در هفتههای گذشته با وجود پخش همزمان با برنامههای پرمخاطب دیگر شبکهها، توانسته جایگاه خود را در میان بینندگان نوجوان تثبیت کند. وی با اشاره به اینکه دونقطه توسط یک معلم طراحی شده است، افزود: ایدهپردازی این برنامه توسط یکی از فرهنگیان، نشاندهنده ظرفیت بالای جامعه معلمان در تولید محتوای آموزشی جذاب است.دکتر جبلی در پایان با تأکید بر رسالتهای شبکه دو سیما در سپهر رسانهای کشور، بر لزوم حمایت از تولید و میزبانی چنین برنامههایی که با سرفصلهای سند تحول درخصوص ترویج و پاسداری از زبان فارسی همسو هستند، تاکید کرد. در این بازدید که ۳۱ فروردینماه ۱۴۰۴ انجام شد، ضمن همراهی جمعی از مدیران و مسئولان رسانهملی، حامد بامروتنژاد، مدیر شبکه دو سیما نیز حضور داشت.