درواقع یک برنامه اجتماعی، فرهنگی با نگاه کمدی همراه با پروداکشنهای فراوان است که شبهای ایرانیها را با حال و هوای رنگارنگ و روایتهای ناگفته میهمانش خاطرهانگیز میکند و یکی از ویژگیهای این برنامه وجود آیتمهای متنوع و جذاب آن است که شامل مسابقه، موسیقی، نمایش و حضور عروسک جنابخان و نیز بازی این کاراکتر محبوب مردم است که فضای شادتری را برای تماشاگران حاضر در استودیو، میهمانان و بینندههای شبکه نسیم فراهم میکند و از طرفی هم اجرای خودمانی و مردمی محسن کیایی هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون کشور بر جذابیت ۱۰۰۱ بهعنوان یک برنامه شاد و امیدآفرین افزوده است تا این برنامه برای مردمی که در طول روز بهکار و زندگی خانوادگی و اجتماعی خود مشغولند اوقات فراغت مفرحی را در شامگاهان روزهای سهشنبه تا جمعه رقم بزند.به بهانه پخش برنامه ۱۰۰۱ خبرنگار «جامجم» گفتوگویی با فریدالدین نیکجو تهیهکننده و کارگردان این برنامه انجام داده که پیشروی شماست.
«۱۰۰۱» حال مردم را خوب میکند
فریدالدین نیکجو در گپ و گفتی صمیمی با اشاره به اهداف تولید این برنامه گفت: طراحی اولیه این برنامه توسط آقای محمد بحرانی انجام شده و تیم محتوا و نویسندگان تشکیل و پیشتولید محتوایی این برنامه از حدود بهمن و اسفند سال ۱۴۰۲ شروع شد و هدف ما این بود که یک برنامه شبانه گسترده و درخور که مدتی بود جایش در تلویزیون خالی بود دوباره تولید کنیم. درواقع ۱۰۰۱ یک برنامه شاد و کمدی با حال و هوای فرهنگی_ اجتماعی است با آیتمهای گوناگون از جمله حضور جنابخان که در این برنامه به نقشآفرینی میپردازد. آیتمهای متنوع دیگر هم جنبه سرگرمکننده و آگاهیدهنده دارند.وی افزود: درواقع دنبال این بودیم که یک برنامه شبانه شاد برای مردم تولید کنیم که بتواند در یکی دوساعتی که پخش میشود مردم را از خستگی و مشکلات روزمره زندگی دور کرده و به تلطیف روحیه جمعی کمک کند.
تهیهکننده برنامه ۱۰۰۱ همچنین گفت: این برنامه در فصل اول در ۱۰۰ قسمت طراحی و تولید خواهد شد که در حال حاضر حدود ۶۰قسمت آن روی آنتن رفته و برای مخاطبان پخش شده و ۴۰قسمت باقیمانده آن هم پخش خواهد شد. ان شاءالله تا قبل از ایام ماه محرم و صفر پخش فصل اول این برنامه به پایان میرسد و فصل دوم احتمالا از شهریور یا مهرماه حدودا اوایل ماه ربیعالاول روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.
عدد؛ ایده اصلی برنامه ۱۰۰۱
ایده اصلی برنامه ۱۰۰۱ براساس عدد طراحی شده؛ چه در بخش دعوت و حضور میهمانان و چه در بخش آیتمها. عدد یک عنصر اصلی و همهفهم در تمام علوم جهان است. در سادهترین تا پیچیدهترین امور زندگی ما اعداد نقش اساسی دارند. ما عدد را مبنای کار قرار دادیم و براساس آن به مفاهیم و آیتمها و بهویژه به میهمانان برنامه میرسیم. ویدئوهای تولیدی نیز بر همین مفهوم ساخته میشوند .
تماشاگران فعال
تماشاگران در بسیاری از برنامههای تلویزیونی فقط روی صندلی مینشینندوصحنه را پرمیکنند ونقش فعالی دربرنامه ندارند. لذا سعی میکنیم حضور تماشاگران در برنامه تعاملی و مشارکتی باشد و میبینید که هم در اجرا با مجری تعامل دارند و هم یکسری از آیتمها با تماشاگران اجرا میشود.آنها بهعنوان یک جامعه کوچک فعال در یک برنامه اجتماعی تلویزیونی هستند.
استودیوی ویژه خانه تولید
برای دعوت از تماشاگران در زیرنویس برنامه شماره تلفنی اعلام میشود و براساس آن دعوتشدگان چینش میشوند و گروه هماهنگی تماشاگران و گروه برنامهریزی در تعامل با هم ثبتنامشدگان را در برنامهها به ترتیب نوبت وارد میکنند. از طرف دیگر ما یکسری تماشاچیان وفادار هم داریم که خیلی علاقهمند هستند و هرشب حضور دارند. تولید برنامه هم در یکی از استودیوهای خانه تولید نیک در حال ضبط است.
دعوت میهمانان براساس عدد
میهمانان و چهرههای برنامه براساس عدد و مفهوم برنامهای که قرار است ضبط شود، انتخاب میشوند. چند نفر از آنها نامزد و اولویتبندی میشوند و نهایتا تیم محتوایی براساس مفهوم و عدد آن برنامه، جذابیت و عدم داشتن موردی خاص برای حضور در برنامه، میهمان مورد نظر را انتخاب میکنند. اگر امکان همه فراهم بود برنامه با نفر اولویت اول ما ضبط میشود و اگر اولویت اول به هر دلیلی نشد سراغ اولویتهای بعدی میرویم. از طرفی هیچ الزامی نداریم که میهمان ما حتما چهره شناخته شده و بهعبارتی سلبریتی باشد. ما مشخصا براساس مفهوم و محتوای برنامهای که داریم میهمانان را دعوت میکنیم. موضوع ما بایستی دارای چند مؤلفه باشد و مهم است میهمانی که دعوت میشود چقدر میتواند به کیفیت برنامه اضافه کند؛ حالا چهره شناخته شده باشد یا ناشناخته .
جنابخان؛ معروفترین کاراکتر تلویزیونی
شخصیت عروسکی جنابخان در حال حاضر معروفترین کاراکتر عروسکی تلویزیون و خارج از تلویزیون است که با توجه به مؤلفههایی که دارد توانسته پویایی و تأثیرگذاریاش را حفظ کند. چون صرفا یک عروسک بامزه و شاد نیست. او مطالبهگر، حساس به تکانهای اجتماعی و دلسوز است. ازاین رومردمی است.بنابراین حضور و جایگاهش با توجه به ماهیت برنامه، از نظر فرم و محتوای آن ویژه است. با توجه به موضوع مسئولیت اجتماعی، در ایام نوروز بهواسطه همکاری ستاد دیه کشور و مردم شریف و جنابخان ۱۲۶۰زندانی آزاد شدند. همچنین موضوع بیماریهای خاص مطرح شد و پیگیری آن نتیجهبخش بود. پویش «نه به تصادف» نیز که با جان مردم در ارتباط بود حرکتی بود که در این برنامه به آن پرداخته شد و حضور جنابخان در همه این موارد بسیار ارزشمند و اساسی بود و اتفاقات درستی را رقم زد و این ادامهدار و پویاست.
تغییر ذائقه مخاطبان کار را سخت کرده است
ایده و مشخصات برنامه ۱۰۰۱ شفاف و معلوم است. هرچند ابتدای پخش اینطور بهنظر میرسید که در ادامه یک برنامه دیگر باشد که بهنظرم اتفاق بیربطی هم نیست. حضور جنابخان این شباهت را در ظاهر ایجاد میکردولی در حقیقت برنامه ۱۰۰۱ هویت، شخصیت و کاراکتر خودش را دارد و ایده و فکر آن و آنچه بهعنوان مفهوم و محتوا در ورای جنبه شاد و سرگرمکننده به دنبالش هستیم، مفهومی عمیق از دادهها و ندادههای زندگی است. این روزها ذائقه مخاطب بهخاطر محتواهایی که در فضای مجازی میبیند تغییر کرده و این کار را برای ما و البته همه دوستان برنامهساز قدری سخت میکند. همه تلاشمان را برای آنچه دنبالش هستیم میکنیم و آمار مخاطبین نشان میدهد که راه چقدر درست یا غلط است.
آیتم جذاب و خاطرهانگیز آئینه
طراح و مدیر هنری برنامه ۱۰۰۱ آقای محمد بحرانی و مدیر محتوای برنامه آقای مسعود سرافراز هستند. از شروع پیشتولید برنامه، یک تیم فعال و خوشفکر چینش شد که همچنان و هر روز در حال فعالیت و تولید است. در اتاق فکر و جلساتی که برگزار میشود گاهی همکاران برنامهسازی هم اضافه و کم میشوند و آیتمها طراحی و بررسی و نهایتا جمعبندی و به تولید و جایگذاری میرسند. ایده آئینه هم در همان جلسات ابتدایی شکل گرفت.
برنامه ۱۰۰۱ با ۲۳۰ نیروی متخصص
برنامه ۱۰۰۱ حاصل خروجی و زحمت ۲۳۰ نیروی متخصص است که عاشقانه در بخشهای مختلف برنامه مشغول فعالیتند و باتوجه به اینکه خودمان خواستیم زمان پخش برنامه با زمان تولید فاصله نداشته باشد و بهگونهای روزپخش هستیم لذا همین امر فشار مضاعفی را روی همکاران ما وارد میکند. همه ما در قالب یک تیم منسجم داریم کار میکنیم تا شبها از طریق آنتن تلویزیون یک حال خوب و یک انرژی خوب را به بینندهها انتقال دهیم. اینکه تاکنون چقدر اقبال داشته و موفق بودهایم بایستی بینندههای عزیز نظر بدهند.
۱۰۰۱، یک کمدی خانوادگی است
همانطور که اشاره کردم با توجه به تولید محتوای رنگارنگ و بعضا با تعجیل در فضای مجازی، ذائقه مخاطب متفاوت شده. از طرفی مدیوم تلویزیون که در جهان هم بهصورت معمول مدیوم مخصوص خانواده است و در ساعتهای پربیننده همیشه برنامههایی برای کل اعضای خانواده ساخته میشود لذا باید حتما به مؤلفههایی که برای موضوعات کمدی در تلویزیون هست توجه شود و ما هم مؤکدا سعی میکنیم ذائقه مخاطب و کیفیت محتوایی قابل ارائه را بههم نزدیک کنیم. تلاش بر این است که محتوای دغدغههای اجتماعی بر بستر کمدی محترمانه و تفکربرانگیز تولید و پخش شود.فصل دوم انشاءالله بعد از ایام محرم و صفر با آیتمهای جدید و تغییراتی اساسی روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت .