عطر رضوی در کوچه‌های ایران

در قلب شهرهای ایران، جایی که نبض فرهنگ و معنویت با آهنگ زیارت و ارادت به اهل‌بیت(ع) می‌‌تپد، پویش «ایران امام‌رضا(ع)» به‌عنوان یک حرکت فرهنگی ــ اجتماعی، در حال بازتعریف نقش مدیریت شهری در ترویج ارزش‌های رضوی است.
در قلب شهرهای ایران، جایی که نبض فرهنگ و معنویت با آهنگ زیارت و ارادت به اهل‌بیت(ع) می‌‌تپد، پویش «ایران امام‌رضا(ع)» به‌عنوان یک حرکت فرهنگی ــ اجتماعی، در حال بازتعریف نقش مدیریت شهری در ترویج ارزش‌های رضوی است.
کد خبر: ۱۵۰۱۸۱۹
 
پویشی که محمدامین توکلی‌‌زاده،معاون امور اجتماعی وفرهنگی شهرداری تهران ازآن به‌‌عنوان رویدادی بی‌‌بدیل و نقطه‌عطفی در خلق ایده‌‌های نوین فرهنگی و هنری یاد کرده است. پویشی که که با محوریت ترویج سیره و اعتلای نام امام‌هشتم(ع) شکل گرفته، از دل مردم برخاسته و با همراهی شهرداری‌ها‌، به‌دنبال آن است تا شهرهای ایران را به آیینه‌‌ای از ارزش‌‌های رضوی بدل کند. عباس حیدری، مسئول پویش ایران امام‌رضا(ع) در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند که آغاز رسمی این پویش همزمان با روز دختر بود؛ رویدادی که در استادیوم ۱۲هزار نفری تهران برگزار شد و جشن اصلی در روز ولادت امام‌رضا(ع) اجرا می‌شود. قطعا یکی از بارزترین جلوه‌های پویش ایران امام‌رضا(ع)، همین جشن‌‌های خیابانی در دهه کرامت است. البته چنین پویشی تنها به برگزاری جشن ومراسم خلاصه نمی‌‌شود، بلکه پویش را از یک برنامه صرفا فرهنگی به یک جنبش اجتماعی ارتقا داده است.
   
ایران در آغوش امام‌رضا(ع)
پویش ایران امام‌رضا(ع)، بیش از یک برنامه فرهنگی، سفری است برای بازآفرینی هویت شهرها در پرتو نام هشتمین امام؛ نامی که قرن‌هاست ایرانیان را از اقصی‌‌نقاط این سرزمین به گنبد طلایی مشهد پیوند داده‌است. 
عباس حیدری،با اشاره به این‌که امسال  پویش ایران امام‌رضا‌(ع)  تقریبا در ۲۰‌مرکز استان برگزار‌می‌شود، می‌گوید: «ایام دهه کرامت، امسال برای چهارمین سال پیاپی، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دیگر دستگاه‌‌های متولی حوزه فرهنگ به جمع‌‌بندی مشترکی رسیده‌‌اند تا برنامه‌‌هایی هماهنگ و منسجم برگزار کنند. اولین گام هم تعیین شعار و پویش محوری‌ای بوده که امسال با عنوان ایران امام‌رضا(ع) معرفی شده است.»
وی ضمن بیان این‌که همه دستگاه‌ها و ارکان جبهه فرهنگی انقلاب باید پای کار این پویش بیایند، به نقش پررنگ صداوسیما در این پویش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «صداوسیما طی ۴ ــ ۳ سال اخیر همراه ثابت تمامی برنامه‌های بزرگ میدانی کشور بوده است؛ ازجمله مهمانی ۱۰کیلومتری غدیر، بدرقه اربعین، پیاده‌‌روی اربعین، برنامه‌‌های ماه مبارک رمضان و جشن امام‌رضایی‌‌ها که سال گذشته بیش از یک‌میلیون نفر در تهران در آن حضور یافتند. این همراهی شامل اطلاع‌رسانی، پویش رسانه‌ای و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی می‌‌شود و بدون این حمایت رسانه‌ای، امکان برگزاری چنین پویش‌‌هایی وجود ندارد.»
البته او یادآور می‌شود که در روزهای اخیر ‌در تمامی شبکه‌‌های سیما نشان ایران، امام‌رضا(ع) نیز به چشم می‌خورد که این روند تا پایان دهه کرامت ادامه خواهد داشت و البته اطلاع‌رسانی برنامه‌‌ها نیز از طریق شبکه‌های مختلف انجام می‌‌شود.

چهره مردمی پویش
پویش ایران امام‌رضا(ع) که از دل ارادت مردم به هشتمین امام سرچشمه گرفته و با حمایت مدیریت شهری به جریانی فراگیر بدل شده، خیز بلندی برداشته تا فرهنگ رضوی را از دیوارهای حرم مطهر به قلب هر محله و خانه ببرد. حیدری نیز برگزاری باشکوه‌‌تر مناسبت‌‌های دهه کرامت ازجمله روزدختر و ولادت حضرت‌معصومه(س)، درنهایت ولادت امام‌رضا(ع) و جشن بزرگ امام‌رضایی‌‌ها را از اهداف اصلی برگزاری این پویش می‌داند. وی می‌افزاید: «جشن اصلی تهران نیز روز ولادت امام‌رضا(ع) از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در مسیر میدان هفتم‌‌تیر تا میدان‌ولیعصر و ادامه آن در بلوارکشاورز برگزار خواهد شد. در مشهد نیز مراسم در خیابان امام‌رضا(ع) برگزار می‌‌شود.» البته به گفته او، نکته مهم برگزاری این جشن‌ها به‌صورت مردمی است و ادامه می‌دهد: «بیش از هزار موکب در برنامه جشن ولادت امام‌رضا(ع) در تهران فعال هستند که همگی توسط مردم اداره می‌شوند. شهرداری و نهادهای حاکمیتی صرفا زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنند؛ مانند ایجاد فضای غرفه، تأمین آب‌وبرق، صدور مجوزها، تأمین امنیت توسط پلیس، پوشش رسانه‌ای از سوی صداوسیما و کمک اجرایی و محتوایی سازمان تبلیغات.» دقیقا یکی از نقاط قوت پویش ایران امام‌رضا(ع)، مردمی‌بودن آن است. مردمی که نقش پررنگی در این پویش ایفا می‌کنند و این حضور گسترده، حس تعلق به هویت رضوی را تقویت کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
۲۵ سال با «جام‌جم»

گفت‌وگو با دکتر مراد عنادی، مدیرعامل موسسه«جام‌جم» در آستانه بیست و ششمین سالگرد انتشار این روزنامه

۲۵ سال با «جام‌جم»

نیازمندی ها