نماینده جامعه معلولان فارس؛

وقتی پیمانکار بی‌تعهد، خود نابینا می‌شود

نماینده جامعه معلولان فارس با بیان خاطره‌ای از یک پیمانکار بی‌تعهد در خصوص مناسب‌سازی پیاده‌رو در شیراز گفت: سال ۹۲ به‌عنوان مشاور در یکی از مناطق شهرداری برای بازدید از مناسب‌سازی پیاده‌رو رفته بودم که دیدم پیمانکار این پروژه موزائیک‌های مربوط به عبور ویژه نابینایان را درست کار نگذاشته و سهل انگاری کرده بود، فردی که خودش طی حادثه‌ای نابینا شد.
نماینده جامعه معلولان فارس با بیان خاطره‌ای از یک پیمانکار بی‌تعهد در خصوص مناسب‌سازی پیاده‌رو در شیراز گفت: سال ۹۲ به‌عنوان مشاور در یکی از مناطق شهرداری برای بازدید از مناسب‌سازی پیاده‌رو رفته بودم که دیدم پیمانکار این پروژه موزائیک‌های مربوط به عبور ویژه نابینایان را درست کار نگذاشته و سهل انگاری کرده بود، فردی که خودش طی حادثه‌ای نابینا شد.
کد خبر: ۱۵۰۶۶۱۶

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از فارس، مناسب‌سازی معابر شهری برای معلولین به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با هدف افزایش دسترسی و ایمنی افراد دارای معلولیت در محیط‌های شهری انجام می‌شود.

این اقدامات شامل طراحی و اصلاح خیابان‌ها، پیاده‌روها، ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی، ساختمان‌های اداری و تجاری و سایر فضا‌های عمومی است تا افراد با محدودیت‌های جسمی بتوانند به‌راحتی و با استقلال بیشتری در شهر تردد کنند، رعایت اصول و استاندارد‌های مناسب سازی گامی در جهت ارتقای عدالت اجتماعی جامعه است.

در فصل دوم قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که منحصرا در خصوص مناسب سازی و دسترس پذیری این اصول آمده، همه دستگاه‌های دولتی موظف به اجرا و پیاده سازی اهداف این موضوع شدند.

گودرزی، مسئول دبیرخانه مناسب سازی بهزیستی فارسدر این باره به خبرگزاری فارس گفت: مناسب سازی جامعه برای حضور معلولین صرفا مربوط به به سازی معابر شهری نمی‌شود، حضور زیر نویس یا رابط ناشنوایان در برنامه‌های صدا و سیما، تجهیز آسانسور به بلندگو و دکمه‌های دارای خط بریل هم مصداقی از مناسب سازی است. اما در حال حاضر بیشترین مطالبه از سمت افرادی است که معلولیت‌های جسمی حرکتی هستند، چراکه از نظر جامعه آماری تعداد افراد دارای این معلولیت بیشتر از سایرین است. 

وی افزود: در استان فارس حدود ۱۳۰ هزار نفر وجود دارند که از نظر پزشکی معلولیت آن‌ها تایید شده است و این استان از نظر معلولین شناسایی شده و خدمت گیرنده جزء پنج استان اول کشور است.

مناسب‌سازی معابر عمومی مختص به همه آحاد جامعه است
گودرزی ادامه داد: همانطور که مرگ بسیار به انسان نزدیک است، از دست دادن توان حرکتی در لحظه هم از افراد مستثنی نیست و در پی یک حادثه یا بیماری فرد ممکن است که توان حرکتی خود را از دست بدهد یا حتی در مقیاس کوچکتر بر اثر شکستگی دیگر نمی‌تواند مثل قبل راه برود و به ویلیچر نیاز دارد. حال برای مسئله‌ای که انقدر به همه ما نزدیک است عموم مردم باید توجه بیشتری نسبت به این مسئله داشته باشند و در مناسب سازی و کمک برای حضور مستقلانه معلولان و توان خواهان، نیازمند اهتمام ویژه همه افراد جامعه است.

وی افزود: مناسب سازی جامعه برای حضور توان خواهان جامعه، نیاز به توجه همگانی دارد چرا که هر چه قدر دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها معابر عمومی را مناسب سازی کنند، اما فرهنگسازی و توجه مردمی پشت این مسئله نباشد در واقع همه این اقدامات برای فرد توان خواه هیچ فایده نداشته و امکان استفاده از مسیر‌ها مناسب سازی شده از او سلب می‌شود.

حمزه گوهری نماینده جامعه معلولین استان فارس در این خصوص گفت: راه بند‌هایی که بخاطر پارک موتورسیکلت و خودرو در پیاده رو‌ها نصب می‌شود باعث به خطر افتادن افرادی می‌شود که از ویلچر استفاده می‌کنند در صورتیکه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط همه مردم می‌تواند از بروز حادثه برای توان خواهان جامعه جلوگیری کند.

منقطع بودن مناسب سازی ها، چالشی بزرگ برای توان‌خواهان جامعه است 
گوهری به پروژه‌های مناسب‌سازی که نیمه رها شده‌اند اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در به سازی معابر شهری شیراز ما با آن رو به رو هستیم، منقطع بودن پروژه‌های مناسب سازی به علت عدم هماهنگی شهرداری‌های مناطق برای پیش برد یکسان فعالیت هاست.

وی افزود: برای مثال مناسب سازی پیاده رو در خیابان انقلاب به سمت پارامونت به خوبی انجام شده بود، اما در صورتیکه بعد از چهار راه پارامونت این فعالیت متوقف شد چرا که از این محدوده مربوط به شهرداری منطقه دیگری می‌شود و عدم هماهنگی این دو منطقه برای توان خواهان و افراد معلول جامعه چالش بزرگی ایجاد می‌کند. 

گوهری گفت: این مشکلات توجه بیشتر شهرداری مناطق ۱۱ گانه شیراز را به پیشرفت یکسان پروژه‌های مناسب سازی در سطح شهر می‌طلبد.

وقتی پیمانکار بی‌تعهد، خود نابینا می‌شود
گوهری از خاطره که مربوط به یکی از مناسب سازی‌های پیاده رو شیراز بود چنین گفت: سال ۹۲ به عنوان مشاور در یکی از مناطق شهرداری برای بازدید از مناسب سازی پیاده رو رفته بودم که دیدم پیمانکار این پروژه موزائیک‌های مربوط به عبور ویژه نابینایان را درست کار نگذاشته و سهل انگاری کرده بود. 

وی ادامه داد: وقتی به او تذکر دادم باز توجهی نکرد و آن قسمت از پیاده رو را بدون رعایت استاندارد‌های و اصول لازم تمام کرد و رفت. این اتفاق گذشت و چند ماه بعد همان پیمانکار به من تماس گرفت و در بین صحبت خود گفت: برای مدتی دچار بیماری شدم که منجر به نابینایی هر دو چشمم شده بود و وقتی که این اتفاق برای خودم افتاد متوجه شدم که چه اشتباهی در سر آن پروژه مرتکب شده بودم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه این اتفاق برای او افتاد و شرایط افراد نابینا را درک کرد دوباره پیمانکاری مناسب سازی پیاده رو‌ها را بر عهده گرفت، اما این بار کار‌ها را به خوبی به پایان می‌رساند.

شیراز از نظر مناسب‌سازی معابر در صدر کشور است 
حمزه گوهری در خصوص وضعیت مناسب سازی معابر عمومی شهر شیراز گفت: با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که در مجموعه شهرداری شیراز انجام گرفته در حال حاضر، شیراز از این نظر در صدر کشور است، اما به سازی معابر کاری مستمر و همیشگی است که دائما باید در سازه‌ها و مبلمان شهری رعایت شود و اولویت مسئولین و پیمانکاران قرار گیرد؛ در خوشبینانه‌ترین حالت موجود تنها ۳۰درصد شهر شیراز برای حضور مستقلانه و آزادانه معلولین مناسب است و این در حالی است که در شهرستان‌ها وضع رعایت به سازی معابر به مراتب بد‌تر است با این وجود امیدواریم در سازه‌های جدید شهری بیشتر به مقوله به سازی و مناسب سازی توجه شود. 

وی ادامه داد: وجود ۱۰ دستگاه ون در سطح شیراز برای افراد معلول و جانباز همچنین تجهیز ۴۰۰ دستگاه اتوبوس به قابلیت حمل ویلچر و رمپ برای حمل و نقل توان‌خواهان شیراز تا حدودی دغدغه این قشر از جامعه را بر طرف کرده، از طرف دیگر در ۱۳ ایستگاه از مجموع ۲۰ ایستگاه قطار شهری شیراز به آسانسور مجهز است که امیدواریم سایر ایستگاه‌ها هم به آسانسور مجهز شود تا همه افراد بتوانند از خدمات شهری استفاده کنند.

نماینده جامعه معلولین فارس گفت: اقدام مثبت دیگری که در شیراز رخ داده حضور مشاوران توانیاب در شهرداری‌های ۱۱گانه شیراز است که حضور این افراد باعث پیگیری ویژه نیاز‌های جامعه معلولان در شهرداری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها