به گزارش جامجمآنلاین از فارس؛ نشست اخیر مدیرعامل راهآهن ایران با هیئت حملونقل قزاقستان، نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور در حوزه لجستیک و ترانزیت به شمار میرود.
قزاقستان به دلیل ذخایر غنی نفت، گاز و معدن به خزانه طلایی آسیا مشهور است.
جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و مدیرعامل راهآهن، در این دیدار از ظرفیتهای عظیم موجود برای افزایش حملونقل ریلی بین دو کشور سخن گفت و اعلام کرد که «با توسعه زیرساختها و هماهنگیهای دوجانبه، امکان رساندن حجم مبادلات ترانزیتی به ۱۰ میلیون تن در سال وجود دارد.»
در حال حاضر، تبادل ریلی میان ایران و قزاقستان از طریق مرزهای ریلی اینچهبرون و سرخس انجام میشود. سال گذشته، ایران موفق شد ۵ میلیون تن بار بینالمللی را از مسیر ریلی جابهجا کند و طبق برنامهریزیها، این رقم تا پایان امسال به ۸ میلیون تن خواهد رسید. اما آنچه این همکاری را خاص میکند، نه فقط رشد عددی، بلکه تحولات ژئوپلیتیکی و اقتصادی پسزمینه آن است.
قزاقستان با قرار گرفتن در قلب آسیای مرکزی، پس از جنگ روسیه و اوکراین به یک کانون کلیدی برای ترانزیت کالا میان چین و اروپا تبدیل شدهاست.
در همین حال، ایران به عنوان تنها کشور منطقه با دسترسی به آبهای آزاد خلیجفارس و دریای عمان، برای کشورهای محصور در خشکی همچون قزاقستان، افغانستان، ترکمنستان و ازبکستان یک شاهراه حیاتی بهشمار میرود.
این دو کشور همچنین در چارچوب کریدور بینالمللی شمال–جنوب (INSTC) همکاری نزدیکی دارند. قزاقستان در هر دو شاخه شرقی و میانی این کریدور نقش ایفا میکند. این کریدور، با اتصال بنادر جنوبی ایران به روسیه، هند و حتی اروپا، فرصتی بینظیر برای تنوعبخشی به مسیرهای تجارت جهانی فراهم میآورد.
در همین راستا، ایران از آمادگی خود برای ترانزیت گندم و سایر غلات قزاقستان به مقصد خلیجفارس خبر داده و همچنین بر اجرای تعرفههای توافقشده با پنج کشور عضو جامعه کشورهای مستقل (CIS) تاکید کرده است؛ اقدامی که میتواند منجر به تثبیت و تسهیل جریانهای تجاری در منطقه شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
محمود قماطی، نائبرئیس شورای سیاسی حزبالله در گفتوگوی اختصاصی با «جامجم»:
صریح و بیپرده با علیرضا خانی عضو سابق هیأت مدیره استقلال
داود فتحعلیبیگی معتقد است اقتباس از یک متن باید بهگونهای باشد که با فرهنگ بومی ما سازگاری پیدا کند