رئیس انجمن یونیمای خراسان مطرح کرد:

تئاتر عروسکی، هنر متولد شده در پناهگاه‌های جنگ جهانی

رئیس انجمن یونیمای خراسان با اشاره به تاریخچه و اهمیت تئاتر عروسکی از جنگ جهانی تاکنون گفت: تئاتر عروسکی، هنری که در پناهگاه‌های جنگ جهانی متولد شد و امروز ایران را به صحنه جهانی می‌برد.
کد خبر: ۱۵۰۷۲۳۳
تئاتر عروسکی، هنر متولد شده در پناهگاه‌های جنگ جهانی
 
به گزارش جام جم آنلاین، محمد برومند در خصوص تاریخچه شکل‌گیری انجمن «یونیما» اظهار کرد: در زمان جنگ جهانی، هنرمندان تئاتر عروسکی وقتی دیدند مردم برای ساعت‌ها در پناهگاه‌ها می‌مانند، تصمیم گرفتند با اجرای تئاتر عروسکی در این مکان‌ها، کودکان و حتی بزرگسالان را خوشحال کنند و از استرس، ترس و نگرانی آن دوران بکاهند. این حرکت نه تنها باعث شادی و نشاط شد، بلکه به مرور در کشور‌های مختلف که درگیر جنگ بودند، گسترش یافت.
 
رئیس انجمن یونیمای خراسان عنوان کرد: با گذشت زمان هنرمندان تئاتر عروسکی در سراسر جهان به این نتیجه رسیدند که بهتر است یک نهاد مستقل و مردم‌نهاد تشکیل دهند که وابسته به دولت‌ها، احزاب یا مذهب نباشد و صرفاً هدف آن گسترش صلح، دوستی، شادی و آموزش از طریق تئاتر عروسکی باشد.
 
برومند افزود: این نهاد که یونیما نام دارد، به عنوان تنها انجمنی که توسط هنرمندان تئاتر عروسکی تشکیل شده در سراسر جهان فعالیت می‌کند.
 
وی در خصوص نقش و جایگاه ایران در یونیما بیان کرد: ایران نیز سال‌ها عضو یونیما است و تلاش می‌کند هنرمندان تئاتر عروسکی را گرد هم آورد تا با وحدت و یکپارچگی، کیفیت آثار را ارتقا داده و تئاتر عروسکی را گسترش دهد.
 
رئیس انجمن یونیمای خراسان اضافه کرد: این انجمن به هنرمندان این امکان را می‌دهد تا از تجربیات بین‌المللی بهره‌مند شوند، در جشنواره‌ها و ورکشاپ‌های جهانی شرکت کنند و با استادان برجسته ارتباط برقرار کنند.
 
ضرورت عضویت هنرمندان ایرانی در یونیما
 
وی تصریح کرد: عضویت در یونیما برای هنرمندان تئاتر عروسکی ایران بسیار حیاتی است، زیرا یونیما تنها انجمنی است که مستقل از دولت‌ها و سیاست‌ها عمل می‌کند، امکان دسترسی به آموزش‌های تخصصی، جشنواره‌ها و کارگاه‌های بین‌المللی فراهم می‌شود، ارتباط و تبادل تجربه با هنرمندان سراسر جهان تسهیل می‌شود و می‌توان از حمایت و همکاری اعضای خانواده جهانی تئاتر عروسکی بهره‌مند شد.
 
برومند با اشاره به تجربه‌های موفق جشنواره‌ها و کارگاه‌های یونیما اضافه کرد: در کشور‌های مختلف مانند هند (کلکته، چنای، بمبئی، دهلی نو)، ترکیه، تونس و بوسنی، جشنواره‌ها و کارگاه‌های متعددی با همکاری یونیما برگزار شده است که باعث رشد، هم‌افزایی، وحدت و تبادل تجربیات هنرمندان شده است. این رویداد‌ها فرصت‌های بی‌نظیری برای یادگیری و ارتقای سطح کیفی تئاتر عروسکی فراهم کرده‌اند.
 
عملکرد ضعیف یونیما در ایران
 
رئیس انجمن یونیمای خراسان با اشاره به چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو در ایران گفت: متأسفانه عملکرد یونیما در ایران در سال‌های گذشته ضعیف بوده و ارتباطات لازم با شبکه جهانی به خوبی برقرار نشده است. اما با گسترش فضای مجازی و اینترنت، این ارتباطات اکنون بسیار آسان‌تر شده و می‌توان از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات و فراخوان‌های یونیما را به صورت مستقیم دریافت کرد.
 
وی گفت: از مهم‌ترین چالش‌های فعلی می‌توان به نبود سالن‌های اختصاصی تئاتر عروسکی در بسیاری از شهر‌ها مانند مشهد اشاره کرد از طرفی با ضعف در آموزش و آشنایی با تکنیک‌های روز تئاتر عروسکی جهان مواجه هستیم.
 
رئیس انجمن یونیمای خراسان نبود وحدت و همبستگی کافی بین هنرمندان تئاتر عروسکی در ایران و مشکلات اقتصادی و عدم حمایت مناسب از هنرمندان این حوزه را دیگر چالش عنوان کرد.
 
راهکار‌ها و چشم‌انداز آینده
 
وی اظهار کرد: برای رفع این چالش‌ها، لازم است هنرمندان تئاتر عروسکی ایران عضو یونیما شوند و از فرصت‌های آموزشی و ارتباطی آن بهره‌مند گردند و با همکاری و همدلی، انجمن‌های قوی و فعال در سراسر کشور تشکیل دهند.
 
برومند اضافه کرد: یکی دیگر از موارد جهت رفع چالش‌ها این است که هنرمندان برنامه‌ریزی‌های منسجم برای ارتقای کیفیت آثار و توسعه تئاتر عروسکی داشته باشند و به جای انتظار از یونیما، خودشان فعالانه در پیشبرد اهداف و توسعه این نهاد جهانی مشارکت کنند.
 
وی ضمن دعوت به همکاری و عضویت در این انجمن گفت: از همه جوانان علاقه‌مند به تئاتر عروسکی دعوت می‌کنم که عضو یونیما شوند، در کارگاه‌ها و رویداد‌های آموزشی شرکت کنند و با همکاری یکدیگر، تئاتر عروسکی ایران را به قطبی بزرگ در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل کنند.
 
برومند افزود: آنچه مسلم است با حمایت و همکاری همه هنرمندان سال جاری سالی پر از موفقیت و پیشرفت برای یونیما در خراسان و ایران خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
وقتی دل جنگل سوخت

«جام‌جم» در گفت‌وگو با جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور بررسی کرد

وقتی دل جنگل سوخت

صدای «مرجان» باید شنیده شود

گفت‌و‌گو با میلاد بنی‌طبا، کارگردان فیلم سینمایی «مرجان» پیرامون دغدغه‌های ساخت و چالش‌های اکران یک فیلم اجتماعی

صدای «مرجان» باید شنیده شود

نیازمندی ها