نشست خبری چهارمین رویداد ملی «ایرانجان» با عنوان «ایرانجان، فارس ایران» بر همین اساس، با حضور علیرضا کیخا معاون امور استانهای رسانه ملی، حسینعلی امیری استاندار فارس، امیر رئوف مدیرکل صداوسیمای فارس و محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی برگزار شد.
حس رضایت مردم از ایران جان
معاون امور استانهای رسانه ملی در این نشست، با اشاره به ایستگاه چهارم ایرانجان بیان کرد: این رویداد با دیگر رویدادها متفاوت است. زیرا تصویر همیشگی ما از پروژههای اینچنینی، یک کار میدانی است ولی این رویداد در بستر رسانه طراحی شده و باید رسانه بهعنوان میدان اصلی فعالیت باشد. این رویداد با رسانه خلق میشود و خدمترسانی اصلی به رسانه تعلق دارد. وقتی کار را از خوزستان آغاز کردیم، حس خوب مردم را احساس کردیم. در ایلام که بلافاصله پس از جنگ بود و شرایط ویژهای داشت، برخی انتظار داشتند ایرانجان اجرا نشود، اما همه پای کار آمدند تا انجام شود. اگرچه محدود بود، اما نظرسنجیها و اثرسنجی این رویداد ما را شگفتزده کرد بهطوری که ۸۲درصد مردم ایلام اعلام رضایت کردند و بسیاری از انگارههای پیشین و نادرست درباره این استان اصلاح شد.
وی ادامه داد: در اصفهان ۶۵درصد مخاطبان این رویداد را مشاهده کردند. شخصیت بانو مجتهده امین از مفرداتی بود که توانستیم شناخت مردم نسبت به او را تا ۲۵درصد افزایش دهیم، که نشاندهنده رشد قابل توجه آگاهی مردم نسبت به موضوعات این رویداد است. میزان رضایت مردم از عملکرد رسانه در ایام ایرانجان در اصفهان به ۷۱درصد رسید و بسیاری از مردم از این اتفاق مبارک تشکر کردند. این حس رضایت در تیمها و سلیقههای مختلف بهخوبی دیده میشد. پیشبینی من این است که در استان فارس شاهد شگفتانههایی خواهیم بود. زیرا اغلب در استانهایی که دستگاههای اجرایی پای کار میآیند، اثرگذاری بیشتری شاهد هستیم. بهنظر من شاهد ایرانجانی جانانه خواهیم بود. خراسان جنوبی، گلستان و هرمزگان در ادامه این رویداد حضور خواهند داشت و این رویداد در سال جاری با سیستان و بلوچستان به پایان میرسد. سال آینده نیز ۱۲استان برای پویش ایرانجان جانمایی شدهاند.
کیخا درخصوص حضور برخی استانهای کمتر توانمند در حوزه رسانهای که ممکن است باعث کمتر دیده شدن آنها شود، درباره اولویت استانها در این پویش بیان کرد: بخشی از اولویتبندی استانها مربوط به طرحهایی بود که خود استانها مطرح میکردند و ما تلاش کردیم آنهایی را که گزارههای دقیقتری داشتند در اولویت قرار دهیم. درواقع تولید محتوا صرفا در استانها انجام میشود و تولید محتوا توسط آنتن سراسری نداریم. در این طرح نمیخواستیم معطل تولید محتوای استانها شویم. به همین خاطر اولویت را براساس گزارههای خود استانها برای حضور در ایرانجان قرار دادیم. البته حضور ایلام نیز در ایرانجان قابل توجه بود. کار دیگری که برای تجربه بهتر استانها صورت گرفته، سفرهای تجربهنگاری است. در زمان برگزاری رویداد ایرانجان در اصفهان، دوستان صداوسیمای فارس در اصفهان حضور یافتند تا تجربهها را دریافت کنند. برای ایرانجان فارس نیز قطعا از صداوسیمای خراسان جنوبی حضور خواهند داشت. بهنظرم برخلاف چیزی که ممکن است تصور شود در خراسان جنوبی هم کارهای خوبی انجام خواهد شد.
محور گردشگری در استان فارس
حسینعلی امیری استاندار فارس نیز در ادامه نشست بیان کرد: ما از ۱۹ تا ۲۵مهر افتخار داریم این برنامه را در استان فارس اجرا کنیم. اجرای این برنامه در فارس همزمان با دو رویداد مهم دیگر است؛ یکی بزرگداشت حافظ که شخصیتی دینی، ادبی و کمنظیر در شعر، غزل و عرفان است که همزمان با ایرانجان برگزار میشود. دومین رویداد برگزاری نمایشگاه بینالمللی اکسپو برای معرفی قابلیتهای صنعتی و تجاری استان است.
وی ادامه داد: یکی از محورهای اصلی توسعه در استان فارس، گردشگری است که محور اول بهشمار میرود. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودهاند اگر گردشگری را در فارس فعال کنید، از بسیاری حوزههای دیگر بینیاز خواهید شد. پس از بررسیهای دقیق با سازمان برنامه و بودجه، به این نتیجه رسیدیم که کمهزینهترین و در دسترسترین محور توسعه استان، گردشگری است. بخشی از این گردشگری مذهبی و بخشی نیز مربوط به گردشگری طبیعی است. تدوین سند گردشگری از ابتدای حضور من در دستور کار قرار گرفت و پس از مطالعات کارشناسی مفصل، در شورای برنامهریزی استان تصویب شد.
آمیختگی هنر و حماسه
امیر رئوف مدیرکل صداوسیمای فارس هم در ادامه نشست، با اشاره به ترکیب عالی حماسه و هنر در فارس و ارجاع آن به صحبتهای رهبر معظم انقلاب گفت: رویداد ایرانجان در ایستگاه چهارم خود به استان فارس، سرزمین دین، حماسه و هنر رسید. یکی از زیباییهای کشور ترکیب این سه مؤلفه است که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند بهترین و عالیترین ترکیب آن در فارس است. بهواسطه حضور حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) این استان سابقهای دیرینه در حوزه دین دارد. پیش از اسلام، در دوران تمدن پارس شاهد حماسههای بزرگی در فارس بودیم و نقش حماسه در این استان بسیار مهم است. پس از ورود اسلام نیز شاهد خلق حماسههای بزرگ زیادی بودیم که اوج آن در دوران دفاع مقدس تجلی یافته است. در عرصه هنر، استان فارس مکتب هنری ویژهای دارد و امروز بهعنوان استان فرهنگی، جایگاهی ممتاز را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به دو شعار هویتمحوری و عدالتگستری و میثاق رسانه ملی با رهبر انقلاب در حوزه تحول عنوان کرد: در حال حاضر تمام بخشهای استان برای برگزاری رویداد ایرانجان آمادگی دارند و چند روز پیش از شروع، آنتن ملی به پیشواز آن میرود تا شاهد شگفتیهای خاصی باشیم. در اکسپو، ۲۰۰غرفه از ۲۰کشور حضور دارند و یادروز حافظ نیز در ۲۹مهر برگزار خواهد شد. تا امروز ۴۰۰برنامه کوتاه در قالبهای مختلف تولید شده است. همچنین ۳۷۰مستند بلند، فیلم تلویزیونی و سریال در اختیار آنتن قرار گرفته و ۶۰آنونس و جینگل در رادیو پخش شده است. با توجه به تأکید رئیس سازمان، استقبال خوبی در شبکههای سراسری و ملی صورت گرفته است. از ۱۹شبکه سراسری رادیویی آمادهاند و با تدبیر معاونت امور استانها، ۶۶شبکه رادیویی و تلویزیونی در استانها باید نسبت خود را با فارس مشخص کنند.
رئوف همچنین درباره پرداختن به قهرمانهای فارس در رویداد ایرانجان بیان کرد: ایرانجان پیوست محتوایی دارد که سرمایههای بزرگ استان فارس را معرفی میکند. امسال اولین بزرگداشت شهید مقاومت، معصومه کرباسی برگزار میشود و برنامهریزی برای ساخت یک سریال در این زمینه در نظر گرفته شده است. براساس سیاستهای کلی، برنامههایی برای سال جاری داریم که تاکنون هم برنامههای معتبری در شیراز داشتهایم که مخاطبان زیادی داشتهاند مثل برنامه «خوشاشیراز». همچنین مستندهای متعددی درباره مفاخر بزرگ ایران تولید شده است و امیدواریم بودجه فیلم و سریالها افزایش یابد. این خبر را هم بگویم که شبکه «پارسه» که تلویزیون تعاملی فارس است، در تلوبیون قرار دارد و پخش آزمایشی آن آغاز شده.
رئوف همچنین گفت: البته باید بگویم مرجع اصلی تولید سریال سیمافیلم است و در استانها نیز متناسب با دستگاههای مختلف، پروژههایی در دست تهیه قرار دارد. فیلمنامههایی درباره آثار سهگانه پیرامون حافظ، سعدی و خواجویکرمانی آماده و به سیمافیلم ارسال شده است که میتوانند آثار فاخر تلویزیونی باشند. سریال «احمد بن موسی» بهواسطه جایگاه ویژه آن حضرت اهمیت داشت که فیلمنامه ابتدایی آن به سیمافیلم ارائه شده و در حال حاضر منتظر جذب سرمایهگذار هستیم.
رضایت مردم از ایران جان
محسن شاکرینژاد نیز در ادامه این نشست، به آمار ایرانجان در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: ما در مرکز تحقیقات صداوسیما برای رویداد ایرانجان چند مرحله نظرسنجی انجام میدهیم. در استان فارس، پیشآزمون از روز سهشنبه و قبل از برگزاری رویداد آغاز میشود. در این مرحله سراغ مردم میرویم و گزارههایی را که قرار است ارائه شود میپرسیم. پس از رویداد نیز دوباره این پرسشها تکرار میشود تا میزان شناخت و تأثیرگذاری بر مخاطب بررسی شود. بهطور ویژه از مردم استان نظرسنجی میکنیم که چقدر مخاطب برنامههای ایرانجان بودهاند. خلاصه نتایج در اصفهان نشان میدهد که ۶۴درصد مردم مخاطب این برنامه بودهاند. میزان مخاطب تلویزیون ۶۱درصد، رادیو ۲۷درصد و فضای مجازی ۴۲درصد بوده است. همچنین میزان رضایت عمومی ۱/۷۱ درصد اعلام شده است. دلیل بالا رفتن مجموع عددها از ۱۰۰، انتخاب متعددی است که هر مخاطب براساس سه گزینه میتوانستند داشته باشند.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما ادامه داد: گزارههایی که روی آنها کار کردهایم نهایی شدهاند و قرار بوده برخی شخصیتها معرفی شوند. برای مثال میزان شناخت از شهید خرازی در پیشآزمون ۱۳درصد و پس از رویداد به ۷/۳۸ درصد رسیده است. معرفی اماکن نیز مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین تیم ما درباره تمایل به سفر به استان نیز مطالعه کرده که نشان میدهد ایرانجان تأثیر قابل توجهی داشته است. شاخصها نشان میدهد عملیات ایرانجان در افزایش رضایت مخاطب و آگاهی عمومی موفق بوده است. همچنین ما در مرکز تحقیقات برای هر استان، یک سال افکارسنجی در شاخصهای مختلف انجام میدهیم و تصویری از افکار عمومی استان را جمعآوری میکنیم. سپس تحت عنوان یک کتاب ارائه میکنیم تا شاخص معتبری در اختیار مسئولان باشد و مردم ببینند مطالبات آنها در رسانه مطرح میشود. تمام مراکز دو روش نظرسنجی دارند: تلفنی و غیرتلفنی و در موارد خاص که احتمال تحفظ وجود دارد، نظرسنجی بهصورت حضوری انجام میشود.
شاکرینژاد در پاسخ به پرسشی درباره دلیل تفاوت آماری مرکز تحقیقات صداوسیما با برخی دیگر از مراکز افکارسنجی گفت: نظرسنجی با سرشماری کاملا متفاوت است و در نظرسنجی باید نمونهای تصادفی انتخاب شود. هر مرکز وقتی اعلام میکند با ۹۵درصد اطمینان نظر داده. یعنی نتیجه ممکن است تا ۵درصد متفاوت باشد. در انتخابات مجلس مرکز ما دقیقترین مرکز پیشبینیکننده بود. پیشبینی ما ۷/۴۱ درصد بود که در واقعیت ۴۱درصد به وقوع پیوست. در انتخابات ریاست جمهوری، همه مراکز در برآورد مرددها دچار خطا شدند و این موضوع را بررسی کردیم. متوجه شدیم همه مراکز مرددهای دسته دوم را لحاظ کردهاند، در حالی که بسیاری از کسانی که گفته بودند حتما شرکت میکنند، در مرحله اول رأی ندادند. ما در پیشبینی آرای کاندیداها تقریبا دقیق عمل کردیم. با این حال، وقتی اختلاف آماری وجود دارد، این تفاوت معنادار نیست و در بازه ۵درصد قرار دارد. بهجز مواردی که چنین خطایی رخ میدهد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
محمدرضا یوسفی، نویسنده ادبیات کودکونوجوان در گفتوگو با «جامجم»
«جامجم» در گفتوگو با رئیس مؤسسه واکسن و سرمسازی رازی بررسی کرد