جام جم قزوین - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در کارگاه آموزشی توانمندسازی مدیران مدارس با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدیران مدارس ناحیه یک و مسئولان میز نماد شهرستان برگزار شد. بر نقش محوری مدیران مدارس در اجرای این طرح و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تأکید کرد.
وی اجرای منسجم، علمی و اثربخش طرح نماد را عاملی تعیینکننده در کاهش آسیبهای اجتماعی، ارتقای سلامت روانی و ترویج رفتارهای قانونمدار در بین دانشآموزان دانست.
فولیان با اشاره به قرارگیری مدیران مدارس در خط مقدم پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اظهار داشت: هر تصمیم و رفتار مدیران میتواند مسیر زندگی دانشآموزان را تغییر دهد. نقش آنان تنها اداری و آموزشی نیست، بلکه آنان سنگربانان امنیت روانی و اجتماعی دانشآموزان هستند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با هشدار نسبت به گسترش چالشهای اجتماعی و فرهنگی، افزایش فشارهای اقتصادی، تغییر الگوهای تربیتی و نفوذ فضای مجازی را از عوامل افزایش خطر برای دانشآموزان برشمرد و گفت: از پرخاشگری و افت تحصیلی تا اعتیاد به فضای مجازی و رفتارهای پرخطر، همگی هشدارهایی هستند که نباید نادیده گرفته شوند.
وی با تأکید بر ضرورت "پیشگیری رشدمدار" از دوران کودکی، مدرسه را بستر اصلی رشد اجتماعی و نهادینهسازی مهارتهای زندگی، قانونمداری و مسئولیتپذیری دانست و افزود: مدرسه باید نخستین سنگر پیشگیری از وقوع جرم باشد؛ محیطی امن، شاد و بدون برچسبزنی که دانشآموز بتواند مشکلات خود را بدون ترس مطرح کند.
فولیان در ادامه مراحل هفتگانه اجرای طرح نماد شامل شناسایی، غربالگری، ارجاع، درمان، حمایت، آموزش و ارزشیابی را تشریح کرد و از مدیران خواست این فرآیند را با دقت، محرمانگی و پیگیری مستمر اجرا کنند.
وی تصریح کرد: طرح نماد تنها یک فعالیت اداری نیست، بلکه عملیاتی انسانی و اجتماعی برای نجات دانشآموزان در معرض خطر است. هر پروندهای که به سلامت بسته شود، به معنای خانوادۀ آرامتر و جامعهای سالمتر است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در پایان بر تقویت تعامل با خانوادهها و بهرهگیری از ظرفیت دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان دادگستری برای انجام مداخلات لازم تأکید و خاطرنشان کرد: اجرای دقیق طرح نماد، علاوه بر کاهش آسیبهای اجتماعی، اعتماد خانوادهها به نظام آموزشی را افزایش میدهد و هر دانشآموز بازگشته از مسیر آسیب، پیروزی برای عدالت اجتماعی در استان قزوین است.
گفتنی است: در این کارگاه آموزشی که با هدف توانمندسازی مدیران در زمینه اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی نسل آینده برگزار شد، موضوعاتی چون نقش مدیران در پیشگیری از آسیبهای دانشآموزی و نقش آنان در اجرای موفق برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
حمیدرضا حسینی معتقد است تاریخ بهارستان بازتابی از فراز و فرود سیاست و فرهنگ ایران در ۲ سده اخیر بوده است
آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفتوگو با «جامجمآنلاین» مطرح کرد؛