نکته مهم اینکه اگر زمین گرفته شود و ذهن گرفته نشود، کشور مهاجم پیروز نشده است، چون هر لحظه ممکن است زمین را از دست بدهد اما اگر ذهن تسخیر شود، زمین خودش میآید. یعنی کشوری که ذهنش به تصرف کشور مهاجم درآمده است، خودش با دست خودش امکانات خودش را تقدیم کشور مهاجم میکند. این استاد دانشگاه گفت: امروز ما در یک جنگ ترکیبی قرار داریم. پدافند غیرعامل در مقابل جنگ ترکیبی موضوع بحث ماست. امروز ایران در شرایط جنگی قرار دارد و در این شرایط در موضع پدافند است، چون میخواهد از استقلال و آزادی که با انقلاب اسلامی به دستآورده و نیز در مقابل حملاتی که میشود، دفاع کند. از طرف دیگر غرب در موضع آفند قرار دارد، چون اولا میخواهد منافع وسیعی را که در ایران داشته مجددا به دست آورد و ایران را در حقیقت تصاحب کند و هم از منافعی که در ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی از اقیانوس اطلس تا اقیانوس هند داشته، حراست نماید. این استاد دانشگاه ادامه داد: ولی جنگی که ایران در آن قرار دارد یک جنگ ساده نظامی یا غیرنظامی نیست، بلکه جنگی ترکیبی است. درجنگ ترکیبی پدافند عامل بهتنهایی کاربرد درخشانی ندارد، بلکه در این جنگ ترکیب پدافند عامل و غیرعامل مورد نیاز است. در پدافند غیرعامل فقط پدافند غیرعامل عینی مهم نیست،بلکه ترکیب پدافند غیرعامل عینی وذهنی ضرورت دارد.پدافند غیرعامل عینی نظیر سنگرسازی از سوی مردم و کارهایی از این دست است، ولی پدافند غیرعامل ذهنی عبارت است از آمادهسازی جامعه از نظر ذهنی برای رویارویی با دشمنی که در جبهه جنگهای نرم و شناختی با شما وارد جنگ شده و این کار صداوسیماست. وی ادامه داد: این جنگ بسیار پیچیده است و باید هوشیار بود. ازجمله روشهای دشمن در جنگ ترکیبی، بالا بردن توقع جامعه، ایجاد شکافهای اجتماعی و بسیاری موارد دیگر است که باید به آنها توجه کنیم. تفاوتهای مذهبی، فرهنگی، قومی و تبدیل تفاوتها به تضادها و ناسازگاریها و کمکم ستیزشها و فرسایش نیروی کشور به نفع دشمن، هدف جنگهای نرم و جنگهای اجتماعی است. زورق در توضیح جنگهای اجتماعی و فرهنگی گفت: جنگهای اجتماعی از همان ابتدای انقلاب با ایجاد خانههای خلق و کانونهای فرهنگی خلق ایجاد شد و دقیقا دست گذاشته میشد روی گسلهای فرهنگی و حقوقی. جنگ دیگری از این دست جنگها که صداوسیما در خط مواجهه با آنهاست، جنگ فرهنگی است که در آن برای تحمیل اراده، از روشهای فرهنگی استفاده میشود.زورق در ادامه به تبیین جنگ شناختی پرداخت و گفت: هدف در جنگ شناختی تصرف ادراکات جامعه هدف است. به همین دلیل نقش صداوسیما بسیار اساسی است. اگرپدافنددرمقابل جنگ نظامی واجب کفایی است، پدافند در مقابل جنگ روانی، واجب عینی است؛ چون تکتک آحاد جامعه هدف دشمن هستند و به همین دلیل صداوسیما نقش اساسی دارد و این عرصه جنگ صداوسیما با دشمن است.