وی با بیان اینکه «فراوانی و گسترش آسیبهای اجتماعی یکی از واقعیتهای تلخ جامعه ماست»، اظهار کرد: هرچه جلوتر میرویم، تحت تأثیر چالشهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، شاهد بروز اشکال نوینی از جرایم و آسیبهای اجتماعی هستیم و حتی سن ابتلا به این آسیبها روزبهروز در حال کاهش است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با تشبیه آسیبهای اجتماعی به «سیل و زلزله»، هشدار داد: آسیبهای اجتماعی، سرمایههای اجتماعی را از بین میبرد و ریشهها را متزلزل میکند. سیل و زلزله خسارات مادی وارد میکنند که قابل جبران است، اما خسارات ناشی از آسیبهایی مانند طلاق، قابل جبران نیست و بهترین و کمهزینهترین روش، پرداختن به مقوله پیشگیری است.
وی با اشاره به «طرح نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان)، خاطرنشان کرد: این طرح به دنبال شناسایی، کنترل و کاهش آسیبهای روانی و اجتماعی دانش آموزان است.
فولیان با بیان اینکه پیشگیری رشد مدار و مدرسه محور باید از دوران کودکی و خردسالی شروع شود گفت: این طرح تنها یک برنامه آموزشی نیست، بلکه مسیری مشترک برای همه دستگاهها برای صیانت از نسل آینده است.
وی با بیان اینکه موفقیت «طرح نماد» منوط به احساس مسئولیت همه دستگاههای عضو است، از مدیران خواست بودجه این طرح را صرفاً برای همان منظور هزینه کنند و گفت: مشکل بودجه در این حوزه نداریم، دستگاهها باید احساس تکلیف کنند و نقش خود را با دقت و مسئولیتپذیری ایفا کنند.
معاون پیشگیری دادگستری قزوین، بر ضرورت اطلاعرسانی و ارتقای آگاهی عمومی نسبت به «طرح نماد» تأکید کرد و گفت: بسیاری از خانوادهها از وجود چنین طرحی اطلاع ندارند، باید از ظرفیت رسانههای استان، تبلیغات محیطی و فضای مجازی برای معرفی طرح به مردم استفاده کنیم.
وی «اجتماعیسازی» و «مشارکت جامعه محور» را کلید موفقیت طرح برشمرد و گفت: کار دولتی به تنهایی پیش نمیرود، باید از ظرفیت خیرین، سازمانهای مردمنهاد و گروههای داوطلب برای کاهش آسیبهای اجتماعی دانش آموزان استفاده کنیم.
فولیان با اشاره به قوانین بالادستی از جمله «قانون حمایت از اطفال و نوجوانان» و «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، بر لزوم توجه به مفاد این قوانین در اجرای طرح نماد تأکید کرد. وی گفت: در آییننامه اجرایی نماد مصوب ۱۴۰۳، ۲۰ درصد از ارزشیابی سالانه کارکنان باید به ایفای نقش آنان در حوزه راهنمایی، مشاوره و مراقبت از دانش آموزان اختصاص یابد.
معاون دادگستری قزوین از آموزش و پرورش خواست علاوه بر پرونده تحصیلی، برای دانش آموزان «پرونده مشاورهای و مراقبتی» نیز تشکیل دهد. این پرونده باید شامل اطلاعات فردی، خانوادگی، بررسیهای شخصیتی، توانمندیها، وضعیت روانشناختی و نتایج آزمونها باشد.
فولیان در پایان با تأکید بر لزوم عمل مشترک و عبور از جلسات تشریفاتی، خاطرنشان کرد: موفقیت طرح نماد زمانی حاصل میشود که از جلسه عبور کنیم و به میدان عمل برسیم.هماهنگی بینبخشی، تبادل داده بین دستگاهها و حضور میدانی مدیران میتواند به موفقیت طرح کمک کند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
امیدعلی مسعودی معقتد است در سنت شیعی، گریه یکی از ابزارهای مهم انتقال معنا و حفظ هویت دینی بوده است
در گفتوگو با رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت بررسی شد
«جامجم آنلاین» در گفتوگو با دکتر مینو محرز، متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری بررسی کرد
مدیر شبکه آموزش در گفتوگویی تفصیلی با «جامجم»، از چشماندازهای تازه این شبکه میگوید