به گزارش روابطعمومی رسانه ملی،محسن مومنیشریف با اشاره به اینکه شاید برخیگمان کنندرسانهها با تمام جذابیتهای محتوایی و بصری انسان را از خواندن کتاب بینیاز کردهاند درحالیکه اینگونه نیست، توضیح داد: رسانههای نوین تمرکز را از انسان میگیرند و اجازه نمیدهند افراد در باب موضوعات عمیق فکر کنند. نویسنده کتاب «ماه و بلوط» با بیان اینکه رسانه ملی در چند سال اخیر توجه ویژهای به معرفی کتاب داشته است، افزود: برخی حوزهها مانند کتابهای دفاع مقدس بهخوبی در صداوسیما معرفی میشوند اما ایجاد دغدغه در مخاطب نسبت به اهمیت کتاب نیازمند تولید آثار نمایشی است. میدانیم که تأثیر تولیدات نمایشی برای انتقال یک پیام خاص به مخاطب بیشتر است و در زمینه تبیین اهمیت کتاب برای مردم، با همه تلاشهایی که صورت گرفته کمترشاهد چنین تولیداتی درصداوسیما هستیم.بنابراین باید بهواسطه مجموعههای نمایشی پرجاذبه، مخاطب را نسبت به مطالعه حساس کنیم.
مومنیشریف متذکر شد: در یک مجموعه نمایشی هم اگر قهرمان کتابخوان باشد کافی نیست بلکه قصه باید به شیوهای روایت شود که مخاطب به نقش کتاب در شکلگیری هویت قهرمان و گرهگشایی از مشکلات قهرمان بهواسطه کتاب و مطالعه پی ببرد. البته ناگفته نماند در این دوره سریالهای خوبی با توجه به کتابها ساخته شده؛ ازجمله مجموعه تلویزیونی «ذهنزیبا» که اقتباسی از کتاب «سلولهای بهاری»، زندگینامه پروفسور بهاروند بود.
رئیس سابق حوزه هنری تأکید کرد: یکی ازمشکلات ما در عالم سینما بیگانگی از اقتباس و کتاب است. همین باعث میشود همواره در زمینه فیلمنامه ضعف داشته باشیم. اقتباس از کتاب و تقویت پیوند رسانه و کتاب یک ضرورت است و امیدوارم هر روز بیشتر به این مسأله توجه کنیم. رسانه وظیفه دارد با تولید محتوا درباره کتاب، به بازار نشر و معرفی کتابها کمک کند و ازسوی دیگر به تبیین نقش کتابخوانی در کیفیت زندگی مخاطب بپردازد. ضمن اینکه کتاب منبعی بسیار غنی برای تولید محتوای رسانهای است و میتواند در کنار رسانه موجب تقویت محتوا شود.
یک نمونه موفق اقتباس
این نویسنده درباره شاخصهای یک برنامه کتابمحور برای کودکان ونوجوانان خاطرنشان کرد: اخیرا درحوزه فرهنگ اتفاق بسیار خوبی رخ داد و کتاب «قصه ما مثل شد»نوشته محمد میرکیانی به شمارگان یک میلیونی رسیده است. این کتاب که۱۰جلد دارد،بهواسطه محتوای جذاب توفیقات بسیاری داشته امادستیابی به این شمارگان میلیونی بهخاطر پویانماییای است که تلویزیون مبتنی بر آن ساخته. بنابراین وقتی رسانه ملی برای ساخت یک پویانمایی سراغ کتابی مفید میرود، هم محتوایی که خودش روانه آنتن کرده مورد اقبال واقع میشود هم در فروش کتاب تأثیر دارد و جمع گستردهای از مردم را به مطالعه آن تشویق میکند.
در ادامه مومنیشریف ضمن اشاره به اینکه رسانه میتواند مسائل مربوط به کتاب مانند مشکلات بازار نشر، قیمت کاغذ و در نتیجه قیمت کتاب و... را برای مخاطب تبیین کند، اضافه کرد: رسانه با ایجاد آگاهی دروضعیت کتاب و اقتصاد نشر، مردم را به درک کافی درخصوص ضرورت خرید کتاب وحمایت از بازار نشر میرساند. برگزاری مناظرات و میزگردها در صداوسیما درباره کتاب، در ذهن مخاطب اثرگذار است و موضوع کتاب را برای مردم برجستهسازی میکند. ساخت برنامههایی که کتاب را به دغدغه مردم تبدیل کند و این نکته را یادآور شود که هیچ ملتی بدون کتاب و مطالعه در دنیا سرافراز نمیشود، بسیار مهم است و رسانه ملی به بهترین شکل میتواند روی این موضوع کار کند.