در میان این کتابها، کتاب «سواد رسانهای» (Media Literacy)نوشته جیمز پاتر از شهرت زیادی بهرهمند است. نه لزوما به این علت که بهترین کتاب سواد رسانهای است بلکه بیشتر از این روکه حدود دو دهه قدمت دارد و از سال۱۹۹۸ تا امروز، مدام ویرایشهای تازهای از آن به بازار عرضه شده.سواد رسانهای به خوانندگان میآموزدچگونه در میان سیل عظیم اطلاعات موجود در دنیای اشباع شده از رسانههای امروزی حرکت کنند. نویسنده کتاب با استفاده از هزاران مطالعه تحقیقاتی رسانهای، مؤلفههای کلیدی برای درک دنیای جذاب رسانههای جمعی را بررسی میکند. پاتر مثالها و حقایق متعددی را ارائه میکند تا به خوانندگان کمک کند بفهمند رسانهها چگونه عمل کرده، چطور توجه را به خود جلب میکنند و چگونه بر مردم تاثیر میگذارند. نسخه نهم بهطور کامل بهروزرسانی شده تا با چشمانداز رسانهای در حال تغییر، تکامل یابد و فصل جدیدی درباره اخبار جعلی ارائه میکند که در آن بحث میشود بهعنوان مصرفکنندگان اخبار چه کاری میتوانیم برای تشخیص اخبار جعلی انجام دهیم تا از تاثیرگذاری آن جلوگیری کنیم.